Роман Ємець, Dream Town: Карантин в процесі реновації – час втрачених можливостей чи переосмислення?
Керуючий директор столичного торгово-розважального комплексу Dream Town про те, як можна скористатися для розвитку навіть настільки негативними явищами, як коронавірусна інфекція і введений українською владою жорсткий карантин.
Цей матеріал доступний російською мовою
Починаючи реновацію в ТРЦ Dream Town, ми неодноразово жартували, що будемо першим торгово-розважальним центром, який був перебудований, не закриваючись. Так, ми повністю видозмінили третій поверх Dream Town 2, де знаходився аквапарк. Зараз там спортхаб зі Sport Life, спортивними дитячими секціями та багатьма спортивними магазинами. Багато змін не такі помітні: наприклад, світло, новий підхід до вітрин та багато іншого, але найголовніше – це повільна зміна складу орендарів. Все відбувалося поступово.
А потім стався карантин і повна зупинка всіх процесів. Як ми використовували можливість зупинитися? Для переосмислення деяких ідей. Прийшло розуміння, що «так не будемо», «тут можна краще», «з цим можна не поспішати» тощо.
Переосмислення ідей в бізнесі найбільш продуктивно, коли на них можна максимально сконцентруватися – і немає кращого моменту, ніж той, з яким ми зіткнулися – повний стоп.
Один з найпомітніших прикладів: наявність площ, які раніше не розглядалися як придатні під оренду. Архітектурна оптимізація таких площ, підготовка їх для передачі орендарям – найбільш важливий висновок і завдання на найближче майбутнє.
Звичайно, з фінансової точки зору «було дуже боляче» і ще якийсь період буде досить складно. Комерційна нерухомість, і ТРЦ зокрема, знаходяться на передовій всіх змін, що відбуваються в житті суспільства, в тому числі, і зміни споживчих вподобань та поведінкових моделей, як, наприклад, різке зростання онлайн-торгівлі.
Еволюція природна, і я ніколи не розумів фрази «як раніше», «повернення» та інші характеристики минулого – ми туди не повернемося. Відповідно, треба сприймати кожен день, як точку старту в майбутнє, і реагувати на всі зміни для створення майбутнього.
Колись люди додумалися накрити торгові ряди дахом, і з’явилося словосполучення shopping mall. Трохи пізніше додався кінотеатр, розваги, боулінг – і з’явився ТРЦ. Зараз ми на порозі переходу ТРЦ до чогось нового (називайте як хочете) – рано чи пізно об’єкти стануть не просто мультифункціональними, а lifestyle oriented centers! Саме до цього ми прийшли завдяки часу, який з’явився на карантині.
Ідея «нульового кілометру», з постійним збільшенням міського населення та зменшенням сільського, настільки ущільнить населення, що пересуватися містом, як ми ще можемо зараз, стане недозволеною розкішшю, та й не буде потрібно. Хто з ТРЦ виживе в таких умовах? Об’єкти, побудовані всередині житлових районів (якщо вони зможуть адаптуватися до необхідного складу орендарів: магазинів, сервісу, розваг, вражень, взаємодій, обслуговування інтересів і вирішення повсякденних питань відвідувачів).
Тепер про Dream Town. Ми визначили нові локації для кав’ярень і місць де можна просто провести час, змінили підхід до формування місць харчування в ТРЦ. Детально розглянули і прийняли рішення про укладення контракту з орендарем, який раніше був «на паузі», якісно змінили кілька технічних опцій, в найближчому майбутньому змінимо навігаційну систему і рекламні конструкції, і це тільки невеликий стартовий список нововведень.
В даний момент у девелоперів, як ніколи раніше, є доступ до інформації про свою потенційну цільову аудиторію. Це дозволяє оцінювати і придумувати щось своє – нове, унікальне, не таке, як у всіх. Інформація про потенційну аудиторію, якщо вона якісна, дозволить «створити тренд» – дати те, що ще не просили потенційні споживачі. Саме такі ідеї і є тим, що відокремить дуже успішні Lifestyle об’єкти від звичайних.
Так, це ризик, який вимагатиме терпіння (поки звикнуть або зацікавляться потенційні споживачі), але ризик завжди дає перевагу і додатковий дохід!
У нас буде дуже цікаво найближчим часом.
Читайте також –
Роман Ємець, ТРЦ Dream Town: З орендарями нам доведеться приймати однаково болісні рішення