Головна > Новини > Світові новини > Рітейл та вірус: як COVID-19 впливає на топ-10 світових споживчих трендів в 2020 році
Рітейл та вірус: як COVID-19 впливає на топ-10 світових споживчих трендів в 2020 році

Рітейл та вірус: як COVID-19 впливає на топ-10 світових споживчих трендів в 2020 році

Дослідницька компанія Euromonitor International визначила, як пандемія коронавіруса змінила головні тенденції на споживчому ринку, від яких залежить поведінка покупців в найближчі роки.

Цей матеріал доступний російською мовою

Ще на початку року незалежна міжнародна компанія Euromonitor International опублікувала чергове глобальне дослідження Top Global Consumer Trends 2020, де визначила нові споживчі тренди, які набирають сили в цьому році. Мета дослідження – відстежити зміни в споживчих цінностях, що викликають збої торгового бізнесу в усьому світі. Детальніше про це можна почитати тут.

Але вже за результатами першого кварталу 2020 року стало ясно, що пандемія COVID-19 змусила споживачів завести нові звички, переоцінити пріоритети і змінити споживання. У той же час підприємства стали орієнтуватися на задоволення цих нових потреб. Тому Euromonitor International запустила вебінар, в якому аналізуються короткострокові і довгострокові наслідки зміни поведінки споживачів і те, як ці зміни вплинуть на бізнес-стратегії компаній. RAU представляє основні тези цього обговорення.

Нова реальність

Дослідники спробували визначити ступінь впливу пандемії і пов’язаних з нею обмежувальних заходів на топ-10 основних світових споживчих тенденцій, визначених у річному звіті Euromonitor International. А також зрозуміти: як ці зміни вплинуть на бізнес-стратегії рітейлерів й інших компаній. Адже фактично йдеться про пристосування до “нової нормальності”, де гнучкість і адаптивність стають стандартами виживання при зміні поведінки споживачів.

На думку експертів, більше половини трендів посилиться і це матиме довготривалий ефект. Ще третина – послабить свій вплив і стабілізується на новому рівні “нормальності”, і тільки один фактор – боротьба за чисте повітря – залишиться без змін.

Перш за все, варто почати з факторів, вплив яких буде тільки посилюватися з часом.

Тренд №1. Прийняття роботів як частини побуту

Повсюдне впровадження технологій на базі штучного інтелекту (ШІ) і роботів, покликаних поліпшити й полегшити життя споживачів, різко посилилося внаслідок карантинних обмежень. Люди, замкнені вдома, змушені переходити на безконтактну доставку і онлайн-покупки. А також до віддаленого спілкування, навчання і роботи. Досить згадати навчальні відео по самостійній стрижці волосся.

Тому якщо раніше впровадження нових технологій, в тому числі в торгівлі, компанії закладали в свої довгострокові стратегії, то тепер швидка автоматизація операцій для здійснення безконтактних замовлень і доставки – завдання номер один.

На фото: Автоматична доставка продуктів від компанії Meituan в КНР

Наприклад, китайська компанія Meituan Dianping, що виникла в 2015 році, являє собою гібрид відразу декількох сервісів. Це платформа O2O (online-to-offline) для організації місцевого сервісу, об’єднуючи понад 600 млн покупців і 5 млн продавців в єдину систему електронної комерції. Вона спеціалізується на доставці готової їжі додому, а також на продажу продуктів харчування і всього іншого. У міру розширення можливостей програми були додані послуги замовлення масажу, стрижки або манікюру вдома і в офісі. Також тепер можна замовити миття машини, припаркованої на вулиці, поки її власник знаходиться на роботі.

Тренд №2. Більше контенту за менший час

Покупці шукають найбільш зручні для себе канали отримання інформації про продукт або послугу, щоб за мінімальний час отримати максимум потрібних даних. У відповідь компанії прагнули швидко повідомити споживачу найважливішу інформацію, інвестуючи у відео та ШІ, щоб скоротити рекламу і заволодіти увагою споживача.

Потрібен швидкий, лаконічний контент в режимі реального часу, щоб бути в курсі подій в період невизначеності. У короткостроковій перспективі люди потребуватимуть впевненості і захоплюючих наративів. Далі варто подумати над короткими швидкими мультисенсорними повідомленнями, тобто тими, що впливають відразу на кілька органів чуття.

Хороший приклад – перебудова за тиждень рекламної кампанії віртуального мобільного оператора Giffgaff з неактуальних (по настрою і сюжету) в період пандемії рекламних роликів для ТБ про відновлені телефони на розповіді британців про історії взаємодопомоги в різних спільнотах.

Тренд №3. Інклюзія в торгівлі

Бренди не так давно стали робити ставку на доступність як основу при розробці нових продуктів і послуг. У тому числі для людей з обмеженими можливостями, переходячи від стратегії сегментації споживачів до стратегії включення. Що відкрило потенціал для бізнес-моделі Inclusive for All. Обмеження можливостей пересування в карантин лише посилило ці тенденції.

На тлі підвищеної тривоги люди потребуватимуть взаємодопомоги та духу колективізму. Це означає також надання необхідних ресурсів для допомоги людям з високим ризиком захворіти, і встановлення пріоритетів здоров’я і безпеки споживачів.

Наприклад, вже зараз багато музеїв і театрів світу організували віртуальні тури, а тепер до них підключаються і різного роду пам’ятки з переліку UNESCO, такі як місто інків Мачу-Пікчу або скляний міст Чжанцзяцзе в Китаї.

Тренд №4. Пам’ятати про себе

У 2020 році тренд турботи споживачів про своє психічне благополуччя виходить на перший план. Пандемія, що супроводжується підвищеною тривогою і більшою прив’язкою до дому стає новою реальністю. Людям доводиться відновлювати свою душевну рівновагу та прийняти нову реальність або нову нормальність.

Крім продуктів для поліпшення настрою, релаксації, зняття стресу і занепокоєння, а також для посилення роботи мозку, що застосовуються в напоях або косметиці, будуть популярні і різного роду сервіси. Такі як Mindhope, іспанська онлайн-терапевтична платформа, спрямована на пом’якшення психологічного впливу, яке вірус надає на людей, шляхом підключення експертів-психологів до роботи з тими, хто потребує допомоги.

Тренд №5. Багатофункціональний дім

Тенденція не виходити з дому, якщо немає бажання, отримала справжнє прискорення. Додому переносяться всі види діяльності, в тому числі робота, навчання, покупки, заняття спортом і спілкування.

Швидкісний інтернет, інноваційні товари й послуги разом з переходом на віддалену роботу змінює купівельну поведінку. Наприклад, стиль casual в одязі допустимий не тільки по п’ятницях, а весь час, адже офіс тепер – це ваш дім. Найближчим часом соцмережі будуть також замінником суспільного життя. Все це означає, що буде змінюватися купівельний трафік, моделі продажу товарів і надання послуг. І з’являються нові бізнеси, що обслуговують нові потреби, як наприклад, сервіс відеоконференцій Zoom.

Тренд №6. Повернення до коріння

Тренд на національну ідентичність і підтримку локальних виробників також на підйомі. Під час пандемії влада прагне підтримати свій малий і середній бізнес, а порушені ланцюжки міжнародних поставок змушують шукати продукти місцевого виробництва.

Цей тренд став явно набирати силу в 2020 році, коли транснаціональні корпорації зайнялися локалізацією виробництва, а місцеві бренди почали свій шлях до глобального успіху. Але пандемія примусово зупинила глобалізацію, зробивши акцент на підтримці місцевих громад і гіперлокалізаціі виробництва і торгівлі з міркувань безпеки.

Споживачі відступають від глобалізації і гіперспоживання і переходять до покупки високоякісних продуктів у місцевих компаній. Скажімо, таких як булочна Withies Delicatessen в англійському графстві Сомерсет, яка крім випічки представляє продукти інших місцевих виробників. І навіть отримує за це нагороди.

Тренд №7. Безперешкодність пересування

Це один із трендів, які знизили свій вплив в 2020 році і так буде і далі. До пандемії люди вимагали все більшої свободи і зручності пересування по все більш завантаженим містах. Попутно ставала дедалі популярнішою ідея спільного тимчасового використання замість постійного володіння. Тому бізнес намагався усунути або обмежити бар’єри, що заважають, в кілька кліків організувати і оплатити поїздку різними видами транспорту, а також знизити ризики для здоров’я при спільному користуванні, наприклад, автомобілями (car-sharing).

Тепер все інакше: йде обмеження несуттєвих поїздок і гранична обережність при поїздках на роботу. У довгостроковій перспективі бізнесу знадобиться сфокусуватися на альтернативних стійких рішеннях.

Наприклад, американська Wheels, яка призупинила на час пандемії шерінговий сервіс, оснастила свої електробайки антисептичними ручками.

Тренд №8. Приватна персоналізація

Бренди стали залежними від даних про споживачів для надання персоналізованих продуктів і досвіду. У той же час споживачі турбуються про те, хто має доступ до їхніх даних і як вони використовуються. Поки споживачі готові ділитися інформацією, але проблема захисту особистих даних залишається. Особливо якщо врахувати велику кількість літніх людей, змушених користуватися новими послугами. Наприклад, американського стартапу Sentinel Healthcare для віддаленого моніторингу стану здоров’я, в тому числі людей на самоізоляції.

Тому, як очікують експерти, бажання споживачів зберегти конфіденційність повернеться, і відсіє ті цифрові «поліпшення» споживчого досвіду, в яких люди не бачать додаткової користі для себе особисто.

Тренд №9. Краще використання ресурсів

На тлі боротьби з коронавірусом на другий план відійшли проблеми захисту навколишнього середовища і повторного використання ресурсів. Вимоги до безпеки повернули попит на одноразові предмети, щоб уникнути поширення або зараження вірусом. Фактично зараз важливіше бути clean, ніж green.

Проте, потенціал у таких сервісів як британський Refill app (цифрова платформа, яка допомагає користувачам знайти точки, де можна безкоштовно наповнити свою пляшку водою) залишається досить високим.

Тренд №10. Боротьба за чисте повітря

Зростаюча турбота про особисте благополуччя і навколишне середовище ставить у центр уваги споживачів якість повітря. Тут немає особливих змін. Навпаки, причин для занепокоєння про стан природи стало менше. Але більше фокус на чистоті приміщень. А в перспективі в міру повернення до нормального способу життя, профілактика забруднення буде в пріоритеті. У більш далекій перспективі бізнес продовжить шукати способи захисту планети від забруднення і скорочення викидів.

Читайте також –

Euromonitor International: три фактори, що змінюють модель світового рітейлу

Про автора