Вячеслав Климов, Нова пошта: Щодня ми відновлюємо роботу 100–200 відділень.
Співзасновник компанії Нова пошта Вячеслав Климов розповів Forbes про уроки, які він засвоїв за час війни та чому війна не є підставою відмовлятися від інвестицій та розвитку.
Відповідно до операційного звіту Нова пошта від 26 лютого обсяг доставок компанії в цей день упав до 2% від довоєнного рівня – неймовірний обвал, навіть з урахуванням війни. .
У війну Нова пошта (НП) увійшла, домінуючи на ринку доставки. Виручка за 2021 рік зросла більш ніж на 20% порівняно з 2020-м, яку НП завершила з доходом 16,9 млрд грн та чистим прибутком 991 млн грн. 2021 року українці відправили через НП 372 млн посилок (+14%) – у кілька разів більше, ніж через державну Укрпошту. Компанія збільшила бюджет розвитку в півтора раза, до 5 млрд грн, та планувала швидке масштабування.
RAU пропонує ознайомитись з головними тезами інтерв’ю Вячеслава Климова, у якому він розповів, що залишається на порядку денному і якою Нова пошта вийде з жорстокої війни.
Про готовність до війни
Ми свідомо не закладали сценарію великої війни. Проте був план дій. До першого його пункту входило моментальне створення оперативного штабу прийняття рішень. До другого – розгортання резервного центру управління поза Києвом. Він запрацював о 7:00 25 лютого. До нього увійшли пʼятеро: два власники, СЕО Нова пошта, операційний директор та директор національної мережі.
Про теперішній стан справ
Компанія відчуває себе впевнено, втримує фінансову стійкість, активно відновлює операції, прагнемо до довоєнних обсягів. Працює понад 4500 відділень (з 9300 у 2021 році), 8000 поштоматів (із 13 000), у 6500 населених пунктах із видачею та курʼєрською доставкою. Такий обсяг дає понад 50% довоєнного обсягу посилок. І щодня ми відновлюємо роботу 100–200 відділень.
Про збитки компанії
Повністю знищено термінал у Маріуполі, серйозні пошкодження терміналів у Чернігові та Миколаєві. Близько двох десятків знищених відділень – це те, що ми знаємо. Станом на минулий тиждень збитки вимірювалися приблизно у 500 млн грн.
У нас до цього спокійне ставлення – все відбудуємо. Найбільша трагедія – втрата людей. Ми втратили сім співробітників: чотирьох мобілізованих військових та трьох цивільних. Ми розробляємо програму підтримки для їхніх сімей. Компанія, безумовно, включиться до цього процесу.
Про кадрову політику та скорочення персоналу під час війни
У Нова пошта працює понад 30 000 людей, і з самого початку була принципова позиція платити людям зарплату. Топ-менеджмент відмовився за власною ініціативою від зарплати. І в березні ми заморозили мотиваційну частину – ці гроші виплатимо за підсумками квітня.
За 1800 мобілізованими співробітниками зберігаються їхні робочі місця, та їм нараховується заробітна плата в повному обсязі. Для нас це не лише обовʼязок, а й честь.
Оскільки операцій у березні було значно менше, частині співробітників повідомили, що ми не маємо для них роботи, і відправили у простій (трохи більше 1500 осіб). Це стосується тих, хто не задіяний в операціях із клієнтами. У міру появи роботи ми їх повертаємо.
Про швидкість доставки та тарифи
Через неможливість фізично доїхати до деяких населених пунктів через руйнування чи воєнні дії, у перші тижні компанія змінювала логістичну модель раз на три дні, потім – щотижня.
У березні могли їхати три–чотири дні замість одного. Це було повʼязано з блокпостами та зруйнованою інфраструктурою. Наприклад, підірваний міст у Стоянці, який є частиною траси Київ–Львів, коштував НП втрати двох–трьох днів у швидкості доставки.
Наразі відправки Київ–Львів, Київ–Одеса доставляються наступного дня. З кожним днем нарощуємо темп.
За основним обсягом вантажів ми тарифи не змінювали. Прибрали акційний тариф 35 грн на доставку до поштоматів. Тепер він такий самий, як у разі доставки до відділення. За 1,5 місяця різко зросли тарифи на паливо та автопослуги, тому трохи підняли тариф на фрахт (коли клієнт замовляє доставку повної машини чи контейнера).
Тривожать зміни цінників на стелах АЗС. Напевно, не можемо не відреагувати на зростання вартості палива, але поки що компанія тарифи не змінює.
Про найпріоритетніші проблеми
Перша – стан доріг, що позначається на швидкості. Друга – проблеми із співробітниками. У деяких місцях, де ми відкриваємося, не вистачає людей. Третя – клієнти. НП – це як кровоносна система, і ми перекачуємо такий обсяг крові, який є у системі. Якщо ми працюємо на 50% довоєнних обсягів, це означає, що 50% наших клієнтів або не працюють, або працюють не в тому режимі.
Про фінансову подушку
Ми попросили відстрочку в деяких постачальників і запровадили дисципліновану й жорстку політику затягування поясів. Витрати скоротили до мінімуму вже 25 лютого. Це забезпечило стабільність та фінансову стійкість компанії.
Так, фінансова подушка завжди була. І на початку війни вона спрацювала та дозволила пережити важкий час. Сума, яку ми резервуємо на чорний день, має покривати всі наші витрати на місяць за умови нульових доходів.
Наразі зайняті управлінською реформою всередині компанії. Мета – відмовитись від зайвого. «Схуднути» необхідно як в управлінському складі, так і в кількості рівнів прийняття рішень. В ідеалі я хочу, щоб між СЕО та працівником відділення було не більше двох-трьох управлінських рівнів.
Про порядок денний та корекції капітального плану
Я вірю в Україну. Вірю, що ЗСУ не лише дадуть відсіч, а й забезпечать перемогу. Це створить передумови швидкого відновлення економіки. А реалізувати ці передумови – завдання бізнесу.
Напевно, будуватимемо не в таких обсягах, як планувалося. Але принаймні будівництво одного сортувального інноваційного терміналу в Одесі я хочу відновити вже влітку. Продовжимо відкривати нові відділення та поштомати. Запустимо авіакомпанію, і літаки Нова пошта точно з’являться цього року.
Будемо активніше розвивати міжнародну доставку. Тим більше зараз є попит з боку кількох мільйонів українців, які вимушено виїхали з країни. Наразі формуємо новий бюджет – він дасть уявлення про обсяги. Думаю, ми знайдемо близько $100 млн на нові проєкти.
Проблеми e-commerce та уроки Rozetka
Є відчуття, що струс для e-commerce став більш травматичним, ніж для їхніх офлайн-колег. Але властивість e-commerce у тому, що він швидко падає, але й швидше відновлюється. Ми на них чекаємо і як інфраструктура вже готові.
Друга цікава штука – багато наших клієнтів з офлайну стрімко диджиталізуються. Із задоволенням спостерігаю, як з 4 квітня улюбленець усіх goodwine почав приймати замовлення через чат-боти в мобільному додатку. Ми їх доставляємо та бачимо, як кожен день обсяг відправок злітає. Причому це відправлення та продажі, яких не було раніше.
Про орієнтацію на міжнародну експансію
Вважаю, ми сильно затрималися. Глобальний розвиток був у нашій стратегії, але війну ми зустріли, маючи лише НП Молдова та НП Global, яка обслуговувала доставки із США, Європи та Китаю до України. Цього явно замало. Ми вивчили цей урок і скоро станемо набагато глобальнішими. З початку березня вивчаємо потенційно цікаві для нас ринки.
Наразі ми аналізуємо Східну Європу – країни, куди поїхали українці. Не забуваємо про Штати та Китай – розуміємо, що можемо зробити там значно більше.
Про бізнес-модель виходу на нові ринки
Вибір бізнес-моделі – ще одне завдання. Наприклад, близько 75% нашої мережі – франчайзі у невеликих населених пунктах. Вони, до речі, продемонстрували надзвичайну стійкість під час цього стресу. Не повірите, але вчора ми давали дозвіл нашим франчайзі відновлювати операції в Донецькій області. Люди готові працювати, навіть коли поруч із ними триває обстріл. Це працююча модель, у якій у нас великий досвід, і це один із сценаріїв, з яким ми підемо на нові ринки.
Читайте також –
Володимир Поперешнюк, Нова пошта: Підприємцям доводиться робити зовсім непопулярні речі