Тарас Коляда, Подорожник: Ми будуємо найбільшу мережу по покриттю в країні

Тарас Коляда, Подорожник: Ми будуємо найбільшу мережу по покриттю в країні

02.08.2024 09:15
  1114
Валерія Байда

Як національна мережа аптек Подорожник не зупиняється у відкритті нових точок у велику війну, запустила мобільну аптеку та проєкт “Навчальна аптека” для фармацевтів. 

Наразі мережа Подорожник налічує понад 2000 аптек по країні та ця цифра з кожним місяцем стає більшою. В інтерв’ю  RAU Тарас Коляда, СЕО Подорожник, розповів про соціальну відповідальність бізнесу через стрімке кількісне зростання, про суму інвестицій в мобільну аптеку та проблему з нестачею кадрів. 

Про відкриття, вибір міст, локацій та нагальні проблеми мережі

— Скільки аптек в мережі Подорожник та скільки було відкрито у повномасштабне вторгнення?

— Наразі в мережі понад 2000 аптек по всій країні, а від початку повномасштабного вторгнення відкрили 816 точок. Проте зауважу, це дані на 25 липня, бо через кілька днів ця цифра може змінитися. Без перебільшень, наш відділ розвитку дуже якісно працює. 

— За якими критеріями обираєте міста для нових відкриттів?

— Мережа аптек Подорожник – національна, тому ми рівноцінно розвиваємося по всій території країни. Відкриваємося як у великих містах, так і у селах, де кількість населення до 1500 людей. Можу провести аналогію з мобільними операторами, які намагаються покрити зв’язком всю країну. І наша ціль – бути максимально доступними кожної людині.

Наразі єдине обмеження для відкриття нових точок – близькість до лінії фронту.

Проте, де можливо, наші аптеки продовжують працювати у прифронтових містах. Ми їх закриваємо лише тоді, коли є вказівка від військово-цивільної адміністрації міста.

— Ви будуєте найбільшу мережу по покриттю. Як аналізуєте критерії для нових відкриттів?

— Звісно, наявність населення – це наявність ринку. Тому ми аналізуємо доцільність відкриття в певному селі та населеному пункті. Є села, де проживає до 1500 людей, проте вони є осередком, куди приїжджають люди з навколишніх сіл, скажімо, на ярмарки чи інші події. І таке місце ми потенційно розглядаємо для відкриття. Звісно, досліджуємо і фармацевтичний ринок, який представлений.

— Ви здебільшого розвиваєтеся в стріт-ритейлі, а не в ТРЦ, чому так?

— Скажу відверто, коли ТЦ та ТРЦ почали розвиватися, ми проспали цей момент, тож ми не дуже вміємо працювати в торговельних центрах. Звісно, у нас є точки та ми заходимо в регіональні та невеликі ТЦ.

— Понад 2000 аптек – це велика соціальна відповідальність в першу чергу перед співробітниками. Почалася велика війна, людям треба платити заробітну плату, дбати про їх безпеку тощо. Як розв’язуєте такі проблеми?

— Через масштаб у нас є можливість релокувати наших співробітників у будь-яке місто, село чи населений пункт. Іншими словами, по всій країні у них буде робота. Це і є перевага великої розгалуженої мережі.

На початку війни, попри те, що у всіх був шок, ми досить швидко сконцентрувалися на допомозі один одному. Ті, хто був у відносній безпеці, приймали у себе колег, які виїжджали з міст, де були активні бойові дії. 

Також ми відклали відкриття запланованих аптек, натомість зробили в них кухню, душові, поставили ліжка і дали співробітникам можливість тимчасово пожити.

— Аптечний ритейл ще до великої війни мав проблеми з нестачею кадрів. Що зараз відбувається на ринку праці та як ви знаходите нових співробітників?

— Зараз дуже складна ситуація з працівниками. По-перше, суттєво ускладнилися умови вступу на фармацевтичний факультет. По-друге, серед молоді ця галузь наразі не така популярна. По-третє, в Україні фармація – це все ж таки здебільшого жіноча професія, а, зважаючи на війну, багато жінок виїхали за кордон.

Через ці фактори, наразі укомплектованість персоналом в нашій мережі 95%. Маємо приблизно 30 аптек, які повністю готові до відкриття, проте не відкриваються через відсутність персоналу. Тож люди – це основна проблема у швидкості зростання мережі кількісно.

І ми співпрацюємо з усіма ВНЗ в країні та боремося за кожну людину, щоб вона обрала саме Подорожник.

— Скільки людей з мережі наразі служать в лавах ЗСУ?

У нас 96% працівників – це жінки. Наразі фармацевти є військовозобов’язаними, але згідно з законодавством, вони можуть бути мобілізовані за власним бажанням. 

Наразі у нас 49 людей перебувають в лавах ЗСУ. Є і ветерани, які повернулися та продовжили роботу в мережі.

— Через стрімкий розвиток, які ще маєте проблеми?

— Як я сказав до цього, перша проблема – люди. Їх не вистачає та є нюанс, коли співробітник у своїй професійній діяльності впирається «у стелю», тож його треба встигати розвивати або заміняти.

Друга проблема – процеси. Дуже важко з самого початку будувати правильні процеси, які будуть відповідати потребам компанії і завтра, і післязавтра. Тобто виходить, що ми умовно весь час знаходимося «в ремонті».

Про роботу в умовах тривалих відключень електроенергії

— Весною 2024 року повторилося тогорічне дежавю з тривалим відключенням світла через ракетні обстріли росією енергетичної інфраструктури країни. Усі точки мережі забезпечені генераторами?

— Скажу відверто, ми не тверезо оцінили ситуацію – не думали, що будуть настільки тривалі та масштабні відключення світла. Деякі наші точки під’єднані до критичної інфраструктури, тому в них не відбувається відключення світла. Інші – забезпечені генераторами, а ті аптеки, в яких продаються вакцини, мають додаткові елементи живлення.

Наразі маємо величезні витрати на генератори, паливо для них та його логістику. Я не можу назвати це інвестицією, скоріше – це втрати – втрачені гроші, які ніколи не повернуться.

Додаткова проблема і те, що дівчатам-фармацевтам важко виносити та запускати генератори. Проте ми розуміємо, що проблеми з відключеннями поки нікуди не дінуться. Тож закупили інвертори з акумуляторами на кожну аптеку. В середньому вони забезпечать приблизно 4-5 годин роботи точки. Назвемо це нашою стратегічною інвестицією. Вже маємо 130 таких комплектів і перші будемо тестувати в столиці. Проте уявіть, які це суми – і на закупку обладнання, і на залучення електриків, щоб все підключити в кожній нашій аптеці (нагадаю, їх понад 2000).

Про запуск мобільної аптеки та навчального центру для фармацевтів

— В кінці червня ви запустили першу в мережі мобільну аптеку. Чому обрали Рівненщину та яка сума інвестицій?

— Мобільна аптека – це наша соціальна місія, тому що в цьому проєкті не йде мова про заробіток. Ми розуміємо, що людям це потрібно. Та й повертаючись до нашої місії – ми будуємо доступність до кожної людини. І наразі, ми розвиваємо нашу доступність не лише офлайн-точками, а й мобільною аптекою.

Саме на Рівненщині менеджмент проявив ініціативу запускати проєкт, тому цей регіон і став нашим пілотом. У маршруті понад 45 населених пунктів. Асортимент дещо менший, ніж в офлайн-аптеці, проте основне – забезпечення населення лікарськими засобами по програмі «Доступні ліки».

Сума інвестицій в першу мобільну аптеку без товарних залишків – це $50 000.

— Як комунікуєте з людьми, звідки вони знають, що мобільна аптека їде до них?

— Місцеві органи влади зацікавлені в тому, щоб у їх мешканців була доступність до ліків, тому вони дуже залучені в проєкт. Вони і повідомляють людей, і нам допомагають – пропонують ремонт машини в разі необхідності, надають безкоштовну стоянку тощо.

— Нещодавно ви запустили проєкт “Навчальна аптека” для фармацевтів. Розкажіть про нього детальніше.

— Навчальна аптека, яку ми відкрили у Львові – це потреба великої мережі Подорожник. Нам потрібно постійно навчати співробітників. Цей навчальний центр зроблений на базі аптеки. В класах фармацевти отримують знання, а потім виходять в аптеку і практикуються. Цей проєкт пілотний, проте подібний навчальний хаб має бути в кожному обласному центрі.

Базовий вхідний курс займає 14 робочих днів. Надалі будемо запускати і курси підвищення кваліфікації фармацевтів.

Про майбутнє аптечного ритейлу в Україні, логістику, ціни та плани мережі

— Зазирнімо у майбутнє. Як думаєте, що чекає аптечний ритейл у найближчі 2 роки?

— Український аптечний ринок не такий консолідований, як інші ніші, скажімо, продуктовий. Гравці мають 13%, 17% долі ринку. Тож буде відбуватися процес консолідації.

Не можу сказати, що аптечний ритейл суттєво зросте кількісно: якісь аптеки будуть відкриватися, інші – закриватися. Звісно, виживуть, найефективніші, ті, хто не витримають конкуренцію – підуть з ринку.

— Що буде з цінами на лікарські засоби до зими 2024 року?

— Ціни будуть рости. По-перше, Україна багато імпортує, а ціни прив’язані до курсу долара. Звісно, є таке поняття як партійність: тобто завезли одну партію по одній ціні, яка тримається, інша партія – вже по іншій.

По-друге, ціни будуть рости і на вітчизняні ліки, бо наші фармзаводи закуповують імпорту сировину, знову-таки, яка підв’язана під курс долара.

Єдиний спосіб для споживачів економити – переходити на більш дешевші аналоги, тобто обирати власні торгові марки аптечних мереж.

— На чому мережа Подорожник зосередиться в найближчі два роки?

— Плани на 2024-25 роки – це люди і процеси, через що і залежатимуть нові відкриття. 


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Володимир Коршак, Соловейко.Медіа: Як використання аудіо та відео супроводу в ритейлі впливає на поведінку покупців

Володимир Коршак, Соловейко.Медіа: Як використання аудіо та відео супроводу в ритейлі впливає на поведінку покупців

Засновник Соловейко.Медіа Володимир Коршак під час свого виступу на RAU EXPO 2024 розповів про ефективність аудіо та відео...
time icon  
  74
Усі новини ринку