Сергій Лесько, ОККО: Ми хочемо дати клієнтам ще більше можливостей
СІО провідної української мережі АЗС ОККО розповів про те, як відбувається цифрова трансформація мережі, які технічні рішення реалізувала IT-команда одного з найбільших гравців паливного рітейлу і що планує надалі.
Мережа АЗК ОККО, що налічує понад 400 АЗК, входить до складу OKKO Group та є однією з найбільших автозаправних мереж в Україні. У структурі компанії діє також мережа закладів харчування в дорозі, в тому числі близько 30 ресторанів, які працюють під брендами A la minute, Pasta Mia та Meiwei. Також підрозділи компанії займаються реалізацією товарів через магазини на АЗК, продажом нафтопродуктів великим та малим гуртом, їх зберіганням і транспортуванням. У мережі ОККО діє 11 нафтобаз і 19 стаціонарних та мобільних лабораторій контролю якості нафтопродуктів. В інтерв’ю RAU Chief Information Officer мережі АЗК ОККО Сергій Лесько поділився, як відбувається цифрова трансформація компанії.
– Мережа ОККО за попередній рік провела внутрішній та зовнішній ребрендинг кількох десятків АЗК. Чи супроводжується він цифровою трансформацією?
– Щоб зробити зручний, швидко та безперебійно працюючий АЗК, який постійно пропонує клієнтам нові можливості, звісно, потрібні чисельні IT-рішення, розробки та впровадження нових продуктів. Щоб цього досягти, вже багато зроблено за минулий рік та робиться в поточному.
Зокрема, ми працюємо над тим, щоб надати клієнту максимум інструментів для самообслуговування. Починаючи з того, що він має можливість розплатитися за заправлене пальне безпосередньо на колонці, не заходячи до торгової зали, завдяки ОККО Pay. Для цього потрібно лише відсканувати QR-код з поміткою ОККО-Pay, що розташований в помітній зоні, і далі розрахуватися за допомогою Google Pay чи Apple Pay.
Зараз клієнти дуже цінують час, тому на додачу до можливості розрахуватися за допомогою касира, ми обладнуємо АЗК двосторонніми касами, що діють за принципом самообслуговування. В 2023 році компанія вже протестувала такі каси на 21 АЗК у Львові, Києві та Київській області. Побачили, що новий сервіс користувався попитом серед клієнтів, і прийняли рішення його масштабувати. У 2024 році плануємо встановити двосторонні каси на 80 АЗК.
– Це термінал самообслуговування, чи є відмінності? Як він виглядає?
– Не зовсім. Це сенсорний екран розміром 15 дюймів, він має інтуїтивно зрозумілий інтерфейс. Він розташований на касі, причому за тією ж касою може працювати і оператор АЗК. Такий принцип розповсюджений в Європі, і у світі загалом. Але в Україну він тільки приходить.
– У яких ситуаціях це може бути зручно?
– Наприклад, водію потрібно якнайшвидше розрахуватися за пальне і уникнути черг на касі, а оператор АЗК зайнятий приготуванням хотдогів. Така сама ситуація, але клієнт якнайшвидше хоче придбати пальне і товари з магазину чи їжу з кафе (за виключенням алкогольно-тютюнової продукції). Розрахуватися на двосторонній касі можна як банківською карткою, так і паливними картками або талонами у випадку пального.
– Чому не звичайний термінал самообслуговування?
– Двосторонні каси є вдалим рішенням саме для паливного ритейлу, адже у продажі пального є особливості, пов’язані з необхідністю прокладання комунікацій між касами та паливними колонками. Тому ми плануємо у 2024 році встановити 80 двосторонніх кас на АЗК мережі.
Але це не значить, що від класичних терміналів самообслуговування ми відмовляємося. Таку опцію ми теж повноцінно протестуємо і масштабуємо. Вже найближчим часом на кількох АЗК у Києві запрацюють такі термінали. На великих АЗК з великими проливами з колонки хочемо надати клієнту максимум варіантів для розрахунків, з яких він обиратиме зручніший для себе в конкретній ситуації. Що загалом прискорить процес розрахунку на АЗК.
– В чому ще проявляється цифрова трансформація мережі для клієнта?
– Клієнти вже звикли, що ОККО – не просто місце, де можна заправитися пальним, але й повноцінно поїсти чи купити додому їжу, що вже полюбилася, яку достатньо просто розігріти чи мінімально доготувати. І ми хочемо дати клієнтам ще більше можливостей. Наприклад, вони можуть замовити доставку їжі з меню наших ресторанів через популярні сервіси Glovo та Bolt food. Для того, щоб такі замовлення автоматично потрапляли в базу АЗК і швидко оброблялися, ми реалізували технічні рішення власними силами IT-департаменту компанії.
Звісно, є ще багато технічних покращень, які клієнт може й не помітити, але обов’язково помітив би у разі їхньої відсутності. Так, ми замінили більше 1000 POS-терміналів на АЗК на сучасніші і зручніші, забезпечили як внутрішнє так і зовнішнє WiFi-покриття на більшості АЗК мережі.
Вдосконалюємо систему знижок для постійних клієнтів. Розробили власними силами систему динамічних знижок для B2B клієнтів ОККО-онлайн. Для клієнтів з паливними картами розробили інтерфейс управління локальними знижками.
– Ваша команда робить всі проєкти власними силами?
– Зараз переважну більшість проєктів – так. Наш IT-департамент налічує близько 200 спеціалістів. Минулого року ми сформували власну команду розробки на новітніх стеках технологій, декілька наших напрямків працюють над дослідженням ринку, пошуком та впровадженням нових інформаційних систем. Інша частина фахівців займається підтримкою інфраструктури та технічною підтримкою наших точок продажу по всій Україні.
– Наскільки АЗК мережі готові до перебоїв електропостачання та інтернету?
– Всі АЗК в нашій мережі обладнані дизель-генераторами на випадок перебоїв електропостачання, додатково ми проводимо заміну блоків безперебійного живлення на сучасні LI-Ion, що забезпечують до 6000 циклів зарядки/розрядки. Окрім цього, минулого року для забезпечення надійного інтернет-підключення ми встановили термінали супутникового зв’язку Starlink на майже 300 наших АЗК, більшості нафтобаз та офісів.
Також минулого року ми реалізували масштабний проєкт модернізації корпоративної мережі. Це перший в Україні проєкт реалізації «програмно керованої корпоративної мережі», так званий SD-WAN (software-defined wide area network), з використанням обладнання Aruba, світового лідера в своїй галузі. Це дало можливість на торгових точках мережі балансувати при виборі між різними каналами зв’язку передачі даних, яких у нас зараз майже на кожному АЗК є три (оптичний наземний зв’язок, мобільний LTE/3G та супутниковий Starlink). Інтелектуальна система управління всією корпоративною мережею знаходиться в центрі й автоматично визначає, в який з цих каналів відправляти дані в залежності від якості зв’язку та пропускної здатності в певний момент. Або ж об’єднати всі три і тим самим забезпечити максимально якісний зв’язок.
ОККО щороку інвестує значні суми в розвиток інформаційних систем та сервісів, адже в сьогоднішньому світі без розвинених інформаційних технологій неможливо зберегти конкурентну перевагу та довіру клієнтів.