Сергій Дружук, Вопак і Пакко: Гіпермаркети поступово зникають з ринку
Генеральний директор компанії Гіппо, яка розвиває мережі магазинів Вопак та Пакко, розповів про актуальні тренди, нові технології та зміни споживчої поведінки в українському продуктовому рітейлі.
Цей матеріал також доступний російською мовою
Гіппо (до грудня 2018-го – Пакко Холдинг) – один з найбільших операторів на ринку українського рітейлу. Компанія розвиває мережі Вопак (56 магазинів) і Пакко (14 магазинів), працює в дев’яти областях Західної України. В інтерв’ю для каналу Перший генеральний директор Гіппо Сергій Дружук розповів про «магазини майбутнього» та рівень сервісу в продуктовому рітейлі України, актуальні формати та занепад гіпермаркетів, нинішні тренди, зміну споживчої поведінки покупців та інше. Портал RAU публікує найцікавіші тези матеріалу.
Про «магазини майбутнього»
Інновації потребують великих матеріальних затрат. Amazon витратив для першого магазину майбутнього понад $1 млн тільки на автоматизацію. Розвиток магазинів без кас і касирів викликаний різними чинниками. Один із них – здорожчання оплати працівників. Людям з кожним роком треба буде платити все більше й більше. Зарплата зменшуватись не буде.
У нашій фінансово-економічній ситуації поява магазинів майбутнього в Україні поки що на межі фантастики.
Але це майбутнє. Від нього ніхто не втече, і всі будуть змушені – хто швидше, хто повільніше – йти в цьому напрямку. Ми працюємо над вдосконаленням усіх процесів у наших магазинах. Те, що ми вже робимо, – це каси самообслуговування, де клієнти самі сканують свій товар і оплачують його без готівки.
Про рівень сервісу в продуктовому рітейлі
Українцям треба спілкуватися. Тому в нас повністю не зникне обслуговування продавцями.
Наш сервіс на голову вищий, ніж у Європі. Є така статистика, що про позитивний досвід люди розкажуть одному-двом знайомим, а про негативний – десятьом.
Ми завжди цю формулу тримаємо в голові, коли говоримо про важливість обслуговування. Маємо гарячу лінію, яка допомагає нам бачити всі недоліки.
Магазини навіть оновлюють інтер’єри, щоб людям приємніше було в них перебувати. Ще кілька років тому, відкриваючи магазин, використовували обладнання, яке було у вжитку в Європі. А зараз – все нове.
Про актуальні формати та занепад гіпермаркетів
Ми маємо п’ять форматів магазинів, які вирішили розвивати далі. Це два формати гуртівень Пакко (Пакко-дискаунтер, де площа 100-400 кв. м, зменшений асортимент і низька цінова політика, та Пакко+, де більша площа та розширений асортимент) та три формати супермаркетів Вопак (супермаркет, магазин біля дому та експрес-маркет).
Гіпермаркети у портфель наших форматів не входять і найближчим часом входити не будуть. Вони поступово зникають з ринку.
Для порівняння, у Польщі за минулий рік відкрили три гіпермаркети, а магазинів біля дому та міні-маркетів – близько 5000. Формати супермаркет, магазин біля дому та експрес-маркет найбільш пристосовані до ринку. Змінюється культура споживання. Людина вже не хоче гуляти по гіпермаркету, щоб знайти там молоко.
Про нинішні тренди в рітейлі та потреби клієнтів
Якщо 2017-й був роком занепаду роздрібної торгівлі, то 2018-й став початком «еволюції рітейлу». Одним із трендів найближчого майбутнього стане «зручність у всьому», іншими словами, орієнтація на клієнта. Зараз модно знати свого споживача, розуміти його потреби та бажання.
Клієнти хочуть отримувати індивідуальний підхід та інформативні консультації щодо продукту. Через мобільні додатки можна отримати інформацію про кращі цінові пропозиції та акції.
Інший тренд – магазин стає місцем, куди люди приходять не тільки за покупками, а й для того, щоб провести час, посидіти в інтернеті, зарядити телефон, попити каву. Для цього облаштовують невеликі фудзони.
Також рітейлери дбають про те, щоб покупці могли придбати товар як офлайн, так і онлайн. Технології також змінили спосіб оплати. Готівка більше не головує.
Про зміну споживчої поведінки та продуктової корзини
Якщо старше покоління робить сімейні покупки на тиждень, то молодь тижневих покупок не робить. Нове покоління Z орієнтується на менші, швидкі, щоденні покупки.
Змінюється наповнення корзини. Якщо раніше це була каша, яку можна приготувати вдома, то зараз це готовий продукт, який можна просто розігріти і з’їсти.
Люди почали більше купувати свіжих овочів та фруктів. Ми великі площі відводимо саме для них. Продажі в цій категорії зросли на 10-15 %. Зріс попит на екзотичні продукти, такі як авокадо, хурма, виноград, манго, ананас. Частіше стали купувати зелень та салатні овочі. Щодо інших товарів особливих відмінностей не спостерігається.
Про нові концепти магазинів та розвиток франшизи
На ринку залишаться ті, хто не боїться експериментувати і впроваджувати нові технології, хто може бути цікавий не лише товаром. Минулого року ми відкрили три супермаркети у новому стилі – у Чернівцях, Коломиї та Вараші.
Особливий акцент зробили на зовнішньому дизайні, який підкреслює автентику міст. Фасад у Вопаку в Коломиї оформлений у вигляді візерунків, які притаманні прикарпатському краю. У Вараші – місті енергетиків – також відповідно стилістично оформлений фасад.
У новому форматі експрес-магазинів розроблений новий дизайн вивіски та інтер’єру. Ми втілюватимемо цю концепцію у кожному новому магазині.
Вопак-експрес ми будемо продавати як франшизу. Ми раніше мали негативний досвід співпраці з франшизами. І тому зараз звернулись за допомогою до професіоналів, які допомогли прописати усі договори так, щоб уникнути помилок. Сподіваємось, що негативу більше не буде.
Про фактори успіху топ-менеджера в бізнесі
Девід Рокфеллер сказав, що для успіху в бізнесі потрібно навчання, дисципліна і наполеглива робота. Це три критерії, які відображають відповідь на це питання.
Формула кар’єри доволі проста: ідея + віра в неї + робота на результат. Потрібно багато працювати, в першу чергу над собою. Не боятись невдач. Відпрацьовувати вміння зосереджуватися і дисциплінувати себе.
У жодному разі не потрібно ставитись до роботи, як до обов’язку, бо тоді вона і буде обов’язком. Завжди потрібно пам’ятати про свою мету і рухатись вперед.
Читати – обов’язково. Брати участь у семінарах і тренінгах, ознайомлюватись із конкурентами та їхніми успіхами. Треба завжди дивитись на лідерів. Ми стараємось завжди себе порівнювати з ними, вишуковувати щось позитивне, що їм допомагає досягати успіхів, і використовувати це.
Дуже важливо вчити своїх підлеглих. Знаходити моменти, де ми маємо якісь недопрацювання і досягнути кращих результатів. Ми маємо вкладати у своїх людей. Ну і зворотній зв’язок. Ми маємо чути своїх людей. Хороший керівник завжди відкритий до порад і готовий вислухати кожного, адже це може врятувати його від помилок.
За матеріалами: Перший
Читайте також –
Віктор Корсак, Volwest Group: Коли зайдуть західні оператори, конкуренція буде страшна