Руслан Шостак, EVA і Varus: Наша мета – бути в топ-500 світових компаній

Руслан Шостак, EVA і Varus: Наша мета – бути в топ-500 світових компаній

19.06.2019 08:15
  1819
Виктор Нагорский

Засновник двох провідних роздрібних мереж України EVA і Varus про мотивацію і партнерство в бізнесі, кризу і конкуренцію, а також боротьбу за кадри, інвестиції та перспективи України.

Цей матеріал доступний російською мовою

Засновник, співвласник і генеральний директор компаній РУШ (ТМ EVA) і Омега (ТМ Varus) Руслан Шостак виступив одним з експертів першого RAU Investment Forum 2019, організованого Асоціацією рітейлерів України та компанією Dragon Capital. Під час сесії, присвяченій інвестиціям в рітейл, він розповів про особисту мотивацію, баланс роботи та особистого життя, стратегію розвитку бізнесу в кризу, боротьбу за кадри, залучення капіталу та майбутнє своєї компанії. RAU підготувала основні тези його виступу.

Про мотивацію, а також life and work balance

У кожної людини є свої відповіді на питання про мотивацію. Мені подобається приказка: «Людина народжується двічі: перший раз, коли приходить в цей світ, а другий раз, коли розуміє, для чого народилася». Люди, які зрозуміли навіщо народилися, отримують справжнє задоволення від справи, якою займаються. А бажання щось змінити і зробити щось нове – це ті речі, які можуть мотивувати будь-яку людину.

У будь-якому випадку в житті за все потрібно платити. Якщо ми хочемо бути успішними в бізнесі, то повинні чимось жертвувати.

Найчастіше, коли людина успішна в бізнесі, їй доводиться жертвувати особистим життям. І навпаки: якщо людина успішна в особистих відносинах, то платить якимись нереалізованими можливостями у своїй кар’єрі. Знайти баланс в цьому питанні дуже складно. Хоча я зустрічав успішних людей, які знайшли баланс, це скоріше виключення і велика рідкість.

Про партнерство в бізнесі

Партнерство – один з найбільш складних аспектів бізнесу. Практично кожному бізнесменові потрібні партнери чи в різних проектах, чи в одному великому. Вибір партнера – дуже важливий процес, який може як забезпечити успіх бізнесу, так і створити йому проблеми. Тому останній критерій, за яким потрібно вибирати партнера – це кількість грошей, яку він може дати.

Якщо ви неправильно підібрали партнера, то крім фінансових втрат, можете втратити 10-15 років свого життя, а це набагато дорожче будь-яких мільйонів.

Якщо говорити про взаємини з партнером, то найважливіше: бути чесним один з одним, бути вимогливими, змушувати розвиватися себе і свого партнера. Це дозволить створити міцну основу і чітке бачення того, що робити далі, як рухатися по кар’єрних сходах і як розвивати бізнес.

Про стратегію розвитку в кризу

Криза – це унікальні можливості. Я займаюся бізнесом майже 25 років, і за всі ці роки можу згадати лише короткі вікна, коли у нас в країні кризи не було. Таке враження, що ми весь час працюємо в кризу. Завдяки цьому, у нас в країні сформувалися цілі команди кризових менеджерів. Тому я хочу всіх заспокоїти: якщо ваш бізнес досі живий, значить ви хороші кризові менеджери.

Нові потрясіння, звичайно, будуть, але не буває криз, про які всі знають заздалегідь.

Якщо ви чекаєте кризи, то вона точно не прийде. Так що чекайте її завжди: оптимізуйте свої витрати, шукайте нові можливості, правильно формуйте свої баланси і не розраховуйте, що все буде дуже добре.

У той же час, нашим компаніям вкрай важливо навчитися бізнес-мисленню «поза кризою». Зрозуміти, що може бути інакше. Саме тому, раз на рік ми з командою топ-менеджерів вирушаємо на один-два тижні в США, відвідуємо компанії Кремнієвої долини, заряджаємося духом та енергією інновацій від бізнесів, які сфокусовані не на виживанні, а на спокійному еволюційному розвитку.

Про конкуренцію

Не потрібно боятися конкуренції. Потрібно шукати проблеми і можливості для поліпшення всередині своєї компанії. Розповім кілька кейсів, які трапилися ще на зорі існування нашого бізнесу. У 2002 році ми відкрили один з перших супермаркетів Varus. Незабаром буквально в 300 метрах від нього Metro відкрив свій гігантський новий комплекс. Природно, якийсь час всі ми, включаючи менеджмент, перебували в депресії. Після відкриття Metro ми втратили в продажах близько 30%. Тоді нам довелося напружитися, адже для нас це було питання життя і смерті. Ми перебудувалися і рівно через півроку торгували на 20% більше, ніж до відкриття Metro.

Або інший приклад: у 2007 році у нас було 100 магазинів EVA, а на український ринок вийшла компанія Watsons – світовий монстр drogerie з 10 000 магазинами в усьому світі. Тоді вони купили в Україні невелику мережу ДЦ, яку за розмірами можна було порівняти з нашою. Нас охопив жах. Розуміли, що у них є величезний фінансовий ресурс – сотні мільйонів – і вже сформований менеджмент. Але більш ніж через 10 років у нас майже 900 магазинів, EVA присутня у всіх основних населених пунктах.

Не треба нікого боятися, крім самого себе. Ми з самого початку можемо думати, що програємо. Але якщо будемо вірити в перемогу, то завжди знайдемо шлях і можливості для її досягнення.

Є мільйон можливостей виділитися серед конкурентів. А з великими монстрами на локальному ринку часом боротися легше, ніж їм витримати конкуренцію тут.

Про боротьбу за кадри

В Україні нам всім здається, що найважливіший ресурс для бізнесу – це гроші. Але насправді набагато більш важливий ресурс – це люди. У всьому світі зараз розгортається справжня бійня за людей. Ми це бачимо: багато хлопців з України виїжджають працювати в міжнародні корпорації цілими командами. Глобальні компанії ведуть полювання за кадрами по всьому світу. Завдяки новим технологіям рекрутингу вони знаходять кращих фахівців і залучають їх до себе. Вже зараз ці «рибалки» ловлять рибу в нашому озері й забирають наших людей. Нам в Україні доведеться навчитися цим же технологіям, якщо ми хочемо зберегти, знайти нових або виростити гідних фахівців. Це надзавдання, яке нам усім доведеться вирішувати в найближче десятиріччя.

У нас працює близько 20 000 чоловік, і мені дуже близька проблема відтоку кадрів за кордон. Але це ринок, і з ним нічого не поробиш.

Розповім ще один цікавий кейс. У Харкові працює великий металургійний комбінат. Якось до них приїхав польський автобус і вивісив плакат «Welcome to Poland – даємо працівникам 1500 євро». Вже наступного ранку заяви на звільнення написав весь завод. Там працювало близько 300 осіб і реально 150 фахівців поїхали – це справжній колапс. Тому думати про те, як утримати співробітників, потрібно вже сьогодні. Якщо ми не створимо в компаніях хороші умови, то нам не вдасться зберегти людей.

Про залучення інвестицій

Для розвитку будь-якого бізнесу потрібні інвестиції. Однак ми українська компанія і велика частина інвестбанків не розглядає український бізнес як поле для інвестицій. І це колосальна проблема для країни. Наші компанії практично не приймають на західних ринках. Один з наших бізнесів – мережа EVA – в 2014 році була останньою українською компанією, яка закрила облігаційні позики. А в 2018 році ми стали першою комерційною компанією, яка випустила облігації на ринку. Але це було дуже складно.

Банківського фінансування в Україні практично немає. І для будь-якого бізнесу, особливо молодого, це критичний колапс.

Останнє, що залишається – це акціонерний каптал. Але як ми знаємо, це найдорожчі гроші, адже за них ти віддаєш найдорожче, що у тебе є. Однак бізнесу потрібно «паливо», потрібні кошти для розвитку. Тому з моєї точки зору краще мати 10% у великій компанії, такій як Google, ніж 100% в невеликому крафтовому бізнесі. Мій головний посил – шукайте можливості – вони є.

Наші компанії завжди шукають можливості: ми випускаємо облігації, кредитуємося в банках, залучаємо приватні інвестиції, постійно ведемо переговори з якимось пулом інвесторів.

У багато проектів, особливо девелоперських, ми залучаємо інших партнерів. Це важка праця, але іншого вибору немає. Свого часу я витрачав на це 30-40% свого часу. Зараз витрачаю менше, але в цілому бізнес в Україні перебуває в такій ситуації, що змушений шукати кошти всюди.

Про майбутнє бізнесу і перспективи України

Ніхто точно не скаже, що буде в майбутньому. Ми навіть не знаємо, що буде через рік, коли в Україні розгорнуть 5G. Можливо, це буде революція в області онлайн-шопінгу і переміщення товарів. Не виключено, що вже завтра в «цегляному» роздробі нікого не буде. Ми можемо навіть не помітити, як прокинемося вранці, а штучний інтелект вже замовив нам колу додому.

Єдине, що можна сказати напевно: всім нам треба бути готовими до постійних змін. Час стабільності вже пройшов і його не буде ніколи. Настав час нової епохи постійних змін.

Вважаю, що Україна знаходиться в унікальному статусі країни, яка може дуже швидко рости. Єдине, що для цього потрібно – створити сприятливе економічне поле. Для цього не треба винаходити велосипед, потрібні прості речі: боротьба з корупцією, чесні правоохоронні органи, правильні умови для зростання економіки. Все інше зроблять українські бізнесмени, які й зараз ростуть всупереч усьому. А в трохи кращих умовах, могли б бути успішними не тільки всередині країни, а й у всьому світі.

Нам вдалося побудувати компанію без олігархів і президентів. Сьогодні ми стали майже 30-ю компанією на ринку України, а в майбутньому нам хотілося б бачити себе глобальною компанією. Точно хочемо виходити на міжнародні ринки й бути в рейтингу Fortune 500.

Читайте також – 

Лінія магазинів EVA запустила проект виїзної торгівлі для маленьких поселень


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку