Найняти перевізника: коли рітейлеру варто задуматися про передачу логістики на аутсорс

Найняти перевізника: коли рітейлеру варто задуматися про передачу логістики на аутсорс

23.07.2020 07:30
  778
Костянтин Симоненко

Керуючий партнер компанії PAKLINE Logistics про те, чому український продуктовий рітейл будує свою логістику самостійно, за якими критеріями можна вимірювати ефективність доставки та багато іншого.

Цей матеріал доступний російською мовою

За останні кілька місяців коронакрізіс істотно змінив бізнес-процеси в багатьох галузях. Зокрема, різко зріс попит на послуги доставки товарів. У той же час ринок покинула компанія InTime, пішли сервіси доставки Uber Eats і Menu.ua. В’ячеслав Лізаров – керуючий партнер компанії PAKLINE Logistics, одного з провідних 3PL операторів на українському ринку, розповів в інтерв’ю RAU про те, що відрізняє власну службу доставки і логістичну компанію, чому звичайні магазини все ще важливіше онлайну, які сучасні тренди на ринку логістики та інше.

– Як змінився ринок логістики в Україні в порівнянні з минулим роком і які ключові тенденції в сфері можете відзначити?

– Логістика – це більш широке поняття, ніж просто доставка. Карантин спричинив різкий стрибок попиту саме на послуги доставки, зокрема, кур’єрської. Але вже через місяць-півтора роздріб оперативно перебудувався з роботи в офлайн на онлайн покупки. При цьому також відкриваючи свої магазини для pick-up.

З огляду на те, що серед наших клієнтів є не тільки рітейлери, можна сказати, що найкраще справи йдуть у фармацевтичних компаній. У той же час торгівля електронікою, де квітень і так є найнижчим за рівнем продажів місяцем у році, при накладенні карантинних обмежень скоротила обороти на 50%.

– Чи можна говорити про продовження тенденції переходу на онлайн торгівлю тієї ж електронікою і як це відбивається на логістиці?

– Ми працюємо з такими великими мережами як Comfy і Фокстрот, тому можна з упевненістю сказати, що вони повернулися після карантину і відкриття торгових центрів до колишньої, більш ефективної моделі торгівлі. Так, в кінці березня і в квітні були сформовані піки попиту на послуги поштових операторів з боку цих мереж, але зараз вони вже пройшли.

По-перше, продажі через послуги поштових операторів обходяться дорожче, ніж через магазин. Просто в карантин у мереж не було іншого виходу. По-друге, треба пам’ятати, що присутність клієнта безпосередньо в магазині забезпечує крос-продажі, збільшуючи маржу торговця.

Поки основні продажі в рітейлі забезпечує оффлайн.

– Хто ваші клієнти і якого роду вантажі найчастіше доводиться возити?

– Ми логістичний оператор, який надає повний спектр послуг: складські операції, магістральні перевезення, доставка останньої милі і т.д. Працюємо як з товарами, які вимагають особливого температурного зберігання, так і зі звичайними позиціями. Крім згаданих рітейлерів побутової техніки та електроніки серед наших клієнтів Royal Canin, Oriflame, Avon, Delta Medical, Lactalis й інші. Тобто, міжнародні та українські компанії, з добре поставленою системою омніканальних продажів. Єдина сфера, де ми ще не представлені – фуд-рітейл.

– Чому так вийшло, це не вигідно або занадто клопітно?

– Ні, історично так склалося, що FMCG-рітейлери в Україні (Ашан, АТБ, Fozzy) створили свої дистрибуційні мережі, бо на той момент ще не було логістичних компаній, що працюють як 3PL оператори. Крім того, у них просто величезні обсяги перевезень. В Україні зараз немає логістичного оператора, який зміг би потягнути забезпечення всіх потреб і вимог АТБ. Але це не означає, що з частиною обсягів в конкретному регіоні не впорається сучасна логістична компанія.

– Але той же Varus використовує в своїй роботі аутсорсингову модель логістики, ви не розглядаєте такі варіанти?

– Ми беремо участь у багатьох тендерах, в тому числі і з цим рітейлером. Вивчаємо їх потреби і свої можливості. Адже для успішної співпраці важлива комбінація двох чинників: наявність ресурсів (команда, IT-рішення) і вільної інфраструктури, яка дозволить надавати замовнику хороший сервіс. Наприклад, щоб надавати якісні послуги в перевезенні продуктів треба мати сертифіковані по НАССР (англ. Hazard Analysis and Critical Control Points – прим. ред.) Складські потужності. Ми фокусуємося якраз на тому, щоб забезпечити потрібну якість логістики.

– Наведіть приклад, що мається на увазі під високою якістю логістики?

– Перш за все, мова йде про компетентні кадри й ефективні IT-рішення. А також застосування, наприклад, спеціального транспорту, що забезпечує різні температурні режими для перевезення різних продуктів (заморожених, охолоджених і бакалійних) в одному кузові. Ці технології вже активно застосовуються в Європі (мережами Sainsbury’s або Tesco), але до них ще тільки придивляються українські продуктові мережі. Ми зробили кілька кейсів, придбали таку техніку, але поки ринок виявився не готовий і торгові мережі користуються машинами з однаковим температурним режимом для всього кузова. Однак, я думаю, що ринок до цього однозначно прийде.

– Що для цього має змінитися?

– Коли FMCG-рітейлер побачить, що логістика на аутсорсі краще, ніж його власна, він може передати ці функції 3PL оператору. Наприклад, міжнародні компанії легко віддають свою логістику на аутсорсинг – головне, щоб оператор відповідав усім вимогам. У той же час українські рітейлери ще погано знають свою повну собівартість доставки і частіше користуються своєю службою логістики. Тільки на проектах, де починають згортати всі витрати, бачать всю картину. Наприклад, як зараз під час карантину, коли продажі падають, а витрати на утримання ланцюжка поставок – ні.

– Але якщо треба возити менше товару, то в разі аутсорсу ці ризики по утриманню транспорту і складів лягають на вашу компанію?

– У нас широкий спектр клієнтів і їх потреби часто знаходяться в протифазі, а тому ми можемо перекривати падіння в доставці у одних підвищеним попитом з боку інших замовників.

– Які головні критерії, за якими можна зрозуміти: віддавати логістику на аутсорсинг чи ні?

– Головний критерій – вартість доставки при організації служби всередині компанії або найм 3PL оператора. Важливо детально прорахувати, що входить в ці витрати. Наприклад, багато хто з рітейлерів не рахують витрати на пошук і найм персоналу, на службу безпеки і відділ закупівель, які забезпечують збереження та справність своєї логістичної інфраструктури. Тому все залежить від того, скільки грошей доведеться витратити на створення з нуля своєї логістики та скільки це коштує на ринку. Досить часто буває дешевше зосередити зусилля на розвитку основного бізнесу, в чому компанія сильна і що приносить основний дохід. Наприклад, міжнародний бізнес міряє ефективність не тільки рівнем продажів, але і його співвідношенням до найнятого штату.

Крім того, не варто забувати, що логістичні оператори бачать ринок більш широко.

– Що мається на увазі?

– Служба логістики конкретного рітейлера роками займається одним і тим же, вирішуючи однотипні завдання і не підозрює про існування інших рішень або ситуацій, з якими стикаються представники інших галузей. У той же час 3PL оператору постійно доводиться тренуватися у вирішенні найрізноманітніших завдань, а тому часто кваліфікація його персоналу вище. Наприклад, в бесідах з деякими колегами з рітейлу стало ясно, що вони не знають про існування мультизонних машин, про які вже йшлося.

«Підтягати» свій досвід нам дуже допомагає співпраця з міжнародними компаніями, які висувають високі вимоги до логістичної інфраструктури.

Якраз напередодні карантину нам довелося відмовитися від одного проекту з Danone в холодній логістиці, оскільки власник приміщення складу не дозволив установку необхідної холодильної камери. Але це виявилося на краще: не факт, що нам би вдалося завезти її в термін, коли закрили кордони.

– Сучасна логістика базується на трьох китах: склади, транспорт і автоматизація процесів. Які у вас складські потужності, автопарк і які системи автоматизації ви застосовуєте? Грубо кажучи, що отримує ваш замовник?

– Щоб зменшити витрати клієнта на перевезення, йому на найпершому плечі доставки ставиться найбільший транспорт (кузов об’ємом 90-120 куб. м), щоб вартість кубометра вантажу була мінімальною. Крім того, через спеціальну CDP-платформу (англ. Cross docking platform – наскрізне складування, процес приймання та відвантаження вантажів через склад безпосередньо, без розміщення в зоні довготривалого зберігання – прим. ред.) вдається забезпечити доставку в регіони в усі точки, наприклад, протягом чотирьох годин. Раніше фура могла їздити по місту добу, розвозячи товар по магазинах і замовлення клієнтів, так і ще не скрізь могла під’їхати через свої габарити. Тепер же програма відразу розподіляє весь вантаж по маршрутам, щоб доставити все за мінімально можливий час. Для цього з фури товари перевантажуються на кілька малогабаритних машин (на 20 кубів кожен) і за 3-4 години довозять в усі пункти, скажімо, Харківської області.

Наприклад, товар, замовлений в онлайн або офлайн магазині нашого клієнта в 20.00 вже можна отримати в Харкові до 14.00 у всіх точках видачі.

– Чим тоді для клієнтів ваш сервіс відрізняється від поштових операторів?

– Тим, що їх кур’єри не можуть і не повинні знати специфічні вимоги різних компаній (тих же Royal Canin або Oriflame), що пред’являються до доставки. Ми не поштові відділення і наша основна послуга для клієнтів (магазинів) – доставка холодильників та іншої великогабаритної техніки покупцям з підйомом на будь-який поверх і установкою. Замовник платить фіксовану суму і все. Те ж саме стосується фармпродукції, де доставка вимагає особливих температурних режимів. Тому, наприклад, частка нашого транспорту в цій галузі перевезень 80%, а для інших вантажів може бути 30% своїх машин, а 70% орендованих.

– У вашій компанії склади розташовані в промислових регіонах Києва та Дніпра. Як забезпечується весь спектр послуг доставки по всій Україні, і чи плануєте ви будувати \ орендувати склади в інших регіонах країни, щоб бути ближче до споживача і скоротити плече доставки?

– З одного боку, для зберігання електроніки досить мати склад, умовно кажучи в Києві, щоб доставляти її по всій країні. Але це не аксіома. У того ж Amazon в Німеччині 11 дистрибуційних центрів і 19 у Великобританії. В Україні багато рітейлерів не займаються таким, тому що не можуть управляти запасами на великій кількості складів. Поповнювати запаси з одного складу вміють багато хто, а працювати з двох складів – далеко не всі. Наприклад, у Avon це виходить, забезпечуючи хорошу оборотність товару і його високу доступність.

Те ж саме – пивні компанії. Вони не можуть дозволити собі везти дешевий товар далеко, тому оперують мінімум 2-3 складами.

– Як відбувається «підключення» нової компанії-замовника до вашого сервісу?

– Цей процес складається з трьох етапів. Спочатку ми з клієнтом вивчаємо номенклатуру продукції, кількість і умови доставки, а також інші дані, необхідні для «дизайну» майбутнього логістичного ланцюжка. Потім йде калькуляція вартості послуг і переговорний процес по їх затвердженню. Нарешті, заключний етап – імплементація. Тобто, настроювання обміну інформацією між ERP і WMS-системами, побудова графіка доставки, прописування KPI для 3PL оператора. Останні залежать від специфіки клієнта: це може бути і час доставки, і стандартний час повернення товару або послідовність доставки та інше.

– Скільки часу йде на це?

– Наприклад, з компанією Фокстрот на це у нас пішло приблизно два місяці. Тут дуже багато залежить від готовності і бажання менеджменту компанії змінити ситуацію в кращу сторону.

Читайте також –

Борис Марков, АТБ: Як логістика допомагає компанії бути ефективнішою за конкурентів


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку