
Король пиріжків: як сімейний бізнес Fornetti перетворився на міжнародну франшизу


Директорка департаменту електронної комерції ТОВ «РУШ» (Eva та eva.ua) Олена Аннєнко розповіла про стратегії e-commerce та омніканальність, а також синергія онлайн та офлайн напрямків компанії сприяла появі нового формату магазинів Eva Beauty. RAU обрала основне з виступу.
Цієї осені онлайн магазину еva.ua виповнюється п’ять років. Зараз онлайн-напрямок має понад 13 млн трафіку, понад 130 000 SKU (в той час, як асортимент офлайн-магазину становить лише понад 17 000 SKU). Щодня еva.ua отримує від 10 000 до 16 000 замовлень, доставлення яких відбувається протягом двох днів.
Про шлях розвитку онлайн-магазину
У 2017 році у мережі Eva з’явився сайт-візитка, на якому вже можна було робити замовлення, але тоді окрім тестувальників цього ніхто не робив. За день як правило було не більше п’яти замовлень.
Повноцінний онлайн-магазин у ритейлера з’явився у листопаді 2019 року. Вперше до товарообігу в 1 млрд мережа наблизилась у 2021 році, але трішки не дотягнула до цього показника. Офіційно перший мільярд ритейлер досяг у 2022 році. А вже у 2023 році товарообіг сайту еva.ua становив на кінець року близько 2,5 млрд грн.
Команда Eva кілька років поспіль активно обговорювала питання моделі розвитку. Eva вже була найбільшим drogeriе-гравцем на українському ринку і хотіла так само стати лідером на ринку електронної комерції. Водночас компанія мала за мету стати омніканальною мережею. І ці дві цілі трохи суперечили одна одній, адже офлайн та онлайн-ринки потребували різних цін. Крім того, асортимент офлайн-мережі Eva не міг бути базою для стрімкого росту та подальшого лідерства в онлайн-сфері.
На той момент на міжнародному ринку ще не було яскравих прикладів, у яких можна було запозичити досвід.
Тож, компанія вирішила робити гібрид, який поєднав у собі омніканальну стратегію та стратегію електронної комерції. Для цього, перш за все, компанія відокремила проєкт онлайн-магазину і дала йому повну свободу дій. Це дало новому напрямку потужний поштовх для росту. Онлайн-магазин також окремо розвивав та активно нарощував асортимент. На eva.ua з’явились преміальні продукти, а також нові категорії товарів, яких немає в офлайн-магазинах.
Першим бар’єром були конкуренти, але не великі гравці як Rozetka, а маленькі нішеві онлайн-магазини, які дуже добре роблять свою справу. Ще однією перепоною для розвитку стала пандемія коронавірусу.
Але головним бар’єром було те, що eva.ua не асоціювалася з преміум-сегментом. А він був потрібен як ядро, навколо якого планували будувати свою онлайн-стратегію. Певний час навіть хотіли розвивати онлайн-проєкт під окремою назвою Адам. Але зрештою передумали, тому що офлайн-бізнес на старті давав eva.ua знання бренду та вже сформований попит. Тому компанія вирішила просто правильного його обробити.
Онлайн-магазин eva.ua складається з окремих пазлів, кожен з яких відіграє свою роль. Команда – це головний фокус, оскільки робота над цим проєктом потребує величезної мотивації. Компанія має власний контакт-центр, єдиний KPI якого – розв’язувати питання клієнта, доки він їх має. Ми самостійно забезпечуємо розробку платформи, маркетинг за виключенням невеличких аутсорсингових завдань. Також ми самостійно здійснюємо доставляння замовлень. Зараз мета – забезпечити доставку замовлення в той самий день.
Наразі інтернет-магазин доставляє 93% замовлень, але прагне підняти цей показник до 97%. Показник NPS eva.ua зараз становить 87%, але компанія продовжує працювати над його покращенням.
Еva.ua багато інвестує у розвиток складської інфраструктури, оскільки це є необхідною умовою для досягнення лідерства в галузі. Зараз ритейлер має два великих розподільчих центри у Львові та Броварах, а також невеличкий кур’єрський хаб у Дніпрі.
Саме завдяки розподільчому центру у Львові мережа не зупинялась ні на день під час повномасштабного вторгнення.
Від початку компанія вирішила будувати доставку таким чином, щоб кожен офлайн-магазин слугував також і відділом видачі онлайн-замовлень. Зараз ця модель працює і клієнти можуть отримати свої онлайн-покупки у кожному з магазинів мережі.
Як і офлайн-мережа, онлайн-магазин має величезну кількість промо кампаній. Найголовнішим промо івентом зараз є Чорна п’ятниця. Минулого року під час Чорної п’ятниці мережа реалізувала 40 000 замовлень.