Олексій Зозуля, Фокстрот: Інвестиції в енергонезалежність склали 4 млн грн. Це наш внесок у розвиток бренду й економіки країни

Олексій Зозуля, Фокстрот: Інвестиції в енергонезалежність склали 4 млн грн. Це наш внесок у розвиток бренду й економіки країни

16.02.2023 09:00
  2383
Іван Зайцев

Олексій Зозуля, СЕО Фокстрот, розказав, як зберегли бізнес, яким є новий етап розвитку компанії та як долають блекаут, а ще поділився планами на майбутнє.

Нещодавно Forbes Україна назвав Фокстрот серед тридцяти стійких приватних компаній України воєнного року та серед п’яти вітчизняних брендів, що відштовхнулися від дна. «Незламний року» у вітчизняному рітейлі, компанія, значуща для галузі, що зазнала величезних збитків через війну, але зуміла відновити та продовжувати роботу – так номінували Фокстрот журналісти бізнес-видання Mind.

– З якими результатами Фокстрот закінчив буремний 2022-й?

– Минулий рік можна назвати роком значних втрат, неймовірних викликів і, водночас, – нових здобутків. Внаслідок воєнних дій, ми змушені були скоригувати власні цілі, змінити комерційну та фінансові моделі. У 2022 році ринок споживацької електроніки та побутової техніки суттєво впав. Продажі в гривні скоротилися на 20-25% рік до року, в штуках – на 30-35%. Але, не зважаючи на те, що не працювало близько півсотні магазинів, а наш центральний склад з товаром згорів ще на початку війни, ми змогли вистояти. Вважаю, це вже значний результат.

– Скільки зараз магазинів працює в мережі? Скільки зачинено? І скільки зруйновано?

– З 24 лютого кількість працюючих магазинів у нас постійно змінювалася. Якщо всередині березня цифра перевищувала 100, то вже у квітні вона становила 80. У перші місяці війни рішення про відновлення роботи того чи іншого магазину залежало від багатьох факторів, головні з яких: безпекова ситуація та наявність товару. Перший пункт залишається у полі нашої уваги і до сьогодні, особливо у прифронтових регіонах. Саме через це наприкінці грудня ми були змушені закрити наш магазин у Херсоні, який відкрили одразу ж після деокупації міста.

Наразі у нас стабільно працює 114 магазинів, два з яких – у форматі точок видачі інтернет-замовлень. До 24 лютого мережа Фокстрот оперувала 169 магазинами. Внаслідок ворожих атак вщент зруйновано шість магазинів (зокрема, в Маріуполі, Херсоні, Харкові), пошкоджень зазнали три магазини – Буча, Ірпінь, ТРЦ Retroville в Києві, які наразі вже відновлені і працюють, сім магазинів перебувають на тимчасово окупованих територіях – наскільки нам відомо – повністю розграбовані. Закрито низку магазинів у прифронтових регіонах і на лінії зіткнення. Між тим, влітку ми відкрили абсолютно новий магазин у Львові – в ТРЦ Fabrik, а також зробили повне або ж часткове оновлення 8 торгівельних точок.

– Як вирішуєте проблему з електропостачанням? Особливо магазинів у стріт-рітейлі?

Після перших масованих ракетних обстрілів енергетичної інфраструктури у жовтні та, як наслідок, із впровадженням відключень електроенергії, ми розпочали планувати, як за короткий проміжок часу організувати роботу більшості торговельних точок незалежно від графіків відключень світла. Найпопулярніші та найдієвіші рішення – обладнати магазини потужними зарядними станціями, генераторами, ліхтарями, лампами, системами супутникового інтернету.

У січні досягли 74% енергонезалежності, тобто 83 магазини продовжують повноцінну роботу в автономному режимі за умов екстрених відключень електроенергії. З них практично половина – це магазини стріт-формату. В залежності від потреб кожного конкретного магазину, ми міксуємо різні рішення, щоб забезпечити повноцінну роботу. Приміром, якщо з відключенням електроенергії повністю зникає мобільний інтернет, це говорить не лише про необхідність в освітленні, а й про гостру потребу у встановленні обладнання для супутникового інтернету, щоб проводити продаж товарів усіма доступними способами.

Інвестиції в енергонезалежність Фокстрот уже склали 4 млн грн. Це наш внесок у подальший розвиток мережі, що дає можливість забезпечити повноцінну роботу всіх сервісів у магазинах, та економіки країни в цілому. У подальших планах – розширювати список магазинів, що працюватимуть автономно.

– Як зараз організована логістика у Фокстрот? Де зараз центральний склад, як змінився ланцюжок поставок?

Після втрати центрального складу складська та логістична інфраструктура компанії перебувала в «зоні турбулентності». Тоді перед нами стояла першочергова задача – за відсутності складських запасів забезпечити поточний попит серед роздрібних покупців та виконувати інтернет-замовлення.

Нам вдалося евакуювати зі сходу на захід 27 000 куб. м товару, виконавши для цього майже п’ятсот рейсів, задіявши автопарки наших партнерів з компаній Престо та Нова пошта. У травні прийняли рішення про повернення головного складу компанії до столиці. І вже на початку вересня ми відкрили новий майданчик площею 22 000 кв. м у Київській області, відмовившись від резервних потужностей і повністю перейшовши на централізовану операційну діяльність з одного складу. Також через блокування портів відбулися значні зміни у ланцюгу поставок в сторону західних кордонів.

Наразі працюємо над низкою проектів, пов’язаних зі скороченням термінів доставки для наших клієнтів та відновити вже реалізовані сервіси: доставку у запланований час, трекінг доставки на карті, можливість зберігання придбаного у нас товару тощо.

– Як змінився споживчий попит і поведінка споживачів: які категорії товарів продаються краще, а які – втратили популярність?

За перший місяць війни попит на техніку та електроніку змінився кардинально. Це пов’язано потребою із забезпечення військових та волонтерів більшою кількістю мобільних гаджетів та активною міграцією населення через бойові дії. Влітку і на початку осені були популярні ноутбуки. Також тоді був неймовірний попит на обігрівачі. А після масованих ракетних обстрілів енергетичної інфраструктури у жовтні вся країна дізналася, що таке зарядні станції та навчилася користуватися генераторами у побуті.

Дещо змінився перерозподіл в деяких групах дрібної техніки, додалися зарядні станції. Але якщо говорити в загальному про наш ринок, то поведінка споживача кардинально не змінилася. Українці продовжують відвідувати магазини і купувати онлайн. Також треба розуміти, що наразі своєрідним мейнстрімом на ринку є покупці з категорії військовослужбовців. Наприклад, в нашій компанії діють постійні знижки та спеціальні пропозиції для військових. Саме вони багато в чому підтримують зараз ринок. Як і ми підтримуємо ЗСУ, безкоштовно надаючи військовим частинам необхідні гаджети та побутову техніку.

– Географічний розріз: як змінилися продажі по регіонах?

Початок повномасштабної війни і середина року позначилися тим, що попит дуже змістився у західні регіони країни. За результатами наших продажів, Львів майже півроку значно випереджав Київ. З середини-кінця літа ситуація почала змінюватися і столиця відновила свої позиції, хоча певна перевага у бік західних регіонів ще існує. Після звільнення Херсону відчутно ожив південь – Миколаїв і Одеса. Поступово «зростають» Харків, Суми та Чернігів.

– Наскільки зросли ціни? Які фактори обумовили зростання?

В середньому ціни на побутову техніку й електроніку виросли на 37%, що спричинено еквівалентному зростанню курсу валюти і, як наслідок, імпортних цін на техніку. Подорожчала логістика, але нам вдалося оптимізувати витрати, тому цей фактор на ціни не впливає.

– Розкажіть про «роту Фокстроту». Які ще волонтерські ініціативи ви реалізували у минулому році й що плануєте у цьому?

З початку повномасштабної війни Фокстрот передав для підсилення обороноздатності країни та на підтримку українців 7400 товарів з нашого асортименту на загальну суму майже 14 млн грн. З вересня 2022 року розпочалося шефство над військовими частинам Повітряних сил України, які працюють в системі ППО України, як окремого напрямку підтримки обороноздатності країни. Захисники неба в 2022 році ініціювали для Фокстрот відзнаки від вищого військового керівництва України. Так, наказом міністра оборони України Олексія Резнікова голову ради засновників групи компаній Фокстрот Геннадія Виходцева відзначено медаллю «За сприяння Збройним силам України» – «За значний особистий внесок у справу розвитку Збройних сил України, плідну та самовіддану співпрацю з Міністерством оборони України по захисту територіальної цілісності України».

14 лютого 2023 року голова наглядової ради Фокстрот Валерій Маковецький отримав відзнаку “За сприяння Повітряним силам України” від командувача Повітряних сил ЗСУ генерал-лейтенаната Миколи Олещука.

На моє ім’я вручено знак «За сприяння війську» за підписом головнокомандуючого Збройних сил України Валерія Залужного.

І хоча ці нагороди – іменні, ми сприймаємо їх як знак пошани всьому колективу бізнесу, який вистояв, працює і допомагає нашому війську здобувати перемогу.

Окрему увагу приділяємо запитам від співробітників бізнеса, що пішли захищати Україну. Ми у себе називаємо цих колег #ротаФокстрота. Це близько 180 фокстротівців, які 24 лютого взяли в руки зброю, щоб захистити рідну землю від рашистської навали: директори магазинів, продавці-консультанти, сервіс-менеджери, комірники та вантажники, менеджери всіх рівнів із різних куточків країни.

Ми дуже пишаємося колегами, які наближають нашу перемогу. Так, у вересні Президент України Володимир Зеленський відзначив нагородами українських героїв за участь у звільненні Харківщини, і серед них – бійця з позивним «Фокстрот». Орден «За мужність III ступеня» отримав директор нашого львівського магазину по вул. Зелена, 147, який наразі служить у лавах ЗСУ.

З інших соціальних ініціатив, які ми реалізували і будемо продовжувати в цьому році, – підтримка проектів, направлених на допомогу тваринам, зокрема – тим, що перебувають у притулках. Разом з благодійним фондом «Щаслива лапа» запустили програму «Ф-підтримка» тварин, евакуйованих з «гарячих точок». Лише за перший місяць з початку її дії вдалося допомогти понад 1100 тваринам з 6 притулків.

– І взагалі – які у вас плани на 2023-й рік? Які цілі ставите, які показники закладаєте?

Враховуючи всі фактори та обставини, значного зростання в цьому році ми не прогнозуємо. Якщо говорити про кількість покупок, очікуємо, що 2023 рік буде дорівнювати показникам 2022 року.

Наразі працює переважно ринок заміни (тобто споживачі йдуть за купівлею нового, коли зламалася стара техніка, а не, приміром, захотілося придбати більш сучасну модель). І поки що передумов для росту ринку немає. Про це зможемо говорити лише після нашої перемоги, в яку ми всі віримо і кожен за своїм напрямком робить все, щоб її наблизити.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку