Олексій Панасенко, Novus: Офіс компанії знищено практично повністю, він знаходився у ТРЦ Retroville

Олексій Панасенко, Novus: Офіс компанії знищено практично повністю, він знаходився у ТРЦ Retroville

11.05.2022 09:00
  14610
Микола Маранчак

Операційний директор продуктового рітейлера Novus про відновлення довоєнного асортименту, прямий імпорт, втрачені магазини та офіс, нову послугу, а також про ірпінський магазин, який продовжив працювати навіть під час окупації міста.

– Як змінився споживацький попит на початку війни та зараз?

– Війна кардинально змінювала перебіг подій декілька разів, що передбачало оперативне реагування та прийняття ключових рішень у вкрай короткі терміни. Спочатку ми зіткнулися з ажіотажем серед покупців. Люди намагались придбати товари з великим запасом на майбутнє, полиці спустошувалися одразу ж після того, як на них з’являвся затребуваний товар: крупи, консервація, продукти з тривалим терміном зберігання.

Пізніше ми побачили різке падіння споживацького попиту – великий процент киян виїхали з міста, а ті, хто залишився, почали з обережністю ставитися до витрат і купували товари першочергової важливості.

Кінець квітня знову продемонстрував зростання попиту, адже мешканці столиці почали масово повертатися додому. Наразі найбільш затребуваною продукцією є свіжі товари. І ми маємо можливість надавати ці продукти нашим клієнтам. Покрити найнеобхіднішу потребу у їжі – це наша лінія фронту, і ми її тримали і змогли утримати.

– Як вирішуєте питання з організацією логістики? З якими складнощами зіштовхнулися у цьому напрямку?

– Подіі у країні спровокували розрив роками налагоджених логістичних ланцюгів. У перші тижні гостро стояла проблема транспорту. Автомобілів просто не було в наявності. Ситуацію поліпшувала урядова підтримка, а також ініціативи щодо відновлення роботи транспортних підприємств. 24/7 ми знаходились у пошуках можливостей транспортування продукції та оптимальних рішень, які дозволяли б нам доставляти товари у магазини. Навіть за умови, що ця логістика завдавала нам збитки. Пріоритетом залишалось забезпечення населення необхідними товарами. Відсутність базових продуктів у магазинах провокувала б панічні настрої серед українців. Ми не могли собі дозволити це допустити.

– Як у цих умовах відбувається співпраця з постачальниками? Яку приблизно долю асортименту довелося скоротити чи змінити?

– Відповідальність продуктових рітейлерів у воєнний період – надати доступ до соціально важливих товарів. Але ми зіштовхнулися с припиненням роботи деяких постачальників і виробників, зниженням їхніх потужностей виробництва, та, відповідно, відсутності звичних товарів у повному обсязі. Частину асортименту вимушено скоротили. Але задля того, щоб  населення не відчувало дефіциту звичних продуктів, Novus налагодив прямий імпорт. Імпортні товари дозволяють підтримувати наявність затребуваних продуктів на полицях магазинів.

– Яким чином вдалося в короткий строк налагодити роботу прямого імпорту?

– Нашим закупникам довелося з нуля створювали ланцюжки постачання товару, в тому числі у зовсім нових категоріях, імпортом котрих ми раніше не займалися. Тоді і зараз ми продовжуємо активно співпрацювати з усіма партнерами, які мають змогу стабільного постачання товарів, а також відкриті для нових пропозицій. Активно шукаємо зв’язки та постачальників в регіонах України, насамперед, у західних областях, оскільки маємо план до кінця травня вийти на показник понад 70% від довоєнного асортименту.

– Чи вдалося з усіма орендодавцями домовитися про взаємовигідні умови?

– Більшість партнерів з розумінням поставилися до наших проблем. Це був їхній внесок у нашу спільну справу та в нашу перемогу. Хоча є й такі, що наполягають на збереженні комерційних умов договорів, незважаючи ні на військовий стан, ні на те, що магазини фізично не могли працювати і приносили лише збитки.

– Зараз багато компаній скорочують другорядні витрати аби втримати бізнес. Які заходи ви вживаєте аби мережа продовжувала працювати? 

– Звісно, щоб втриматися на плаву нам, одразу довелося увімкнути режим суворої, але розумної економії. Ми заощаджували на витратах, які не були критичними для роботи магазинів: значно зменшили енергоспоживання, відключили частину освітлення, опалення, скоротили кількість працюючих холодильних камер, заощаджували на ремонтних роботах і сервісному обслуговуванні. Всі кошти були спрямовані на закупівлю першорядних продуктів харчування та їхню доставку у магазини.

На жаль, частину магазинів довелося закрити. Насамперед ті, які «сусідили» з іншими нашими точками. При цьому ми зберегли критично важливі для мешканців районів магазини, де вони були єдиним джерелом продуктів, навіть незважаючи на те, що продажі впали в декілька разів і вони були глибоко збитковими, такі як магазини у с.Чайки, с. С.Борщагівка, або у м. Києві, на вул.І. Пулюя та Е. Чавдар та інші.

– Як проходить відновлення роботи мережі? Скільки магазинів із якої кількості працює? 

– Перші два місяці ми працювали за скороченим графіком, намагались відкривати максимальну кількість магазинів там, де це було можливо. Щоранку оцінували ситуацію і сповіщали клієнтів про графік та адреси відчинених магазинів на наших сторінках у соцмережах. Наразі стабільно функціонують майже 70 магазинів Novus, а також 9 Мі Маркетів. Поступово подовжуємо графік роботи для зручності покупців. З кінця квітня встановили у більшості магазинів час роботи з 8:00 до 20:00.

– Чи вдалося зберегти всі магазини, чи частина внаслідок військових дій була втрачена?

– На жаль, не обійшлося без втрат. Два магазина в Бучі опинились в епіцентрі бойових дій і були частково зруйновані. Серйозних пошкоджень зазнав один з магазинів в Ірпені. Ще два ірпінських магазини постраждали, але попри це, ми плануємо у найближчій перспективі їхнє відновлення. Офіс компанії, де працювали сотні наших співробітників, знищено практично повністю, він знаходився у ТРЦ Retroville. Наш флагманский супермаркет, який також працював у торговому центрі, суттєво пошкоджений. Вщент знищені наші склади для охолоджених швидкопсувних товарів. А разом з ними і товарів на 75 млн грн. Оскільки ланцюжок постачання був відсутній, це значно ускладнило роботу, ми вибудовували нові шляхи в надкороткі терміни.

Але ключова цінність – це безперечно людські життя, решту згодом відбудуємо. У квітні ми вже зробили перші кроки до відновлення – запустили роботу двох нових розподільчих центрів, працюємо над розширенням та покращенням ланцюгів постачання, також вирішили труднощі з транспортом.

– Щодо людського життя. Як організовано роботу із забезпечення безпеки працівників?

– Безпека співробітників – одне з головних завдань. Ми скорочували час роботи магазинів, щоб співробітники могли діставатися осель до настання темряви. Додатковими заходами слугували зміцнені входи та віконні отвори. Магазини, робота яких була пов’язана з ризиком початку бойових дій поблизу торгової точки, закривали.

З першого дня і донині наші співробітники виходили на роботу, усвідомлюючи відповідальність перед голодними людьми, котрі розраховують знайти у нашому магазині їжу для своєї родини. Вони йшли пішки, приїжджали на самокатах, дехто жив у магазинах, адже домівка знаходиться далеко від роботи. Вони розставалися з сім’ями, хтось родичів та дітей брав із собою на роботу. Вони готували, перевозили, перекваліфіковувалися на вантажників, пекарів, але знаходили способи допомагати.

Незважаючи на те, яку посаду обіймав співробітник до війни, ніхто не цурався роботи і допомагав там, де було потрібно. Ми розуміємо, що працюємо з товарами першої життєвої необхідності – продуктами харчування. Тож, якби складно не було, ми залишаємось з народом, адже хтось має забезпечувати людей продуктами. Ми відчували єдність і знали, що разом сильні і подолаємо все. Працівники кожного магазину, складу, офісу працювали і продовжують це робити злагоджено. Вони рішучі, сміливі, і є справжніми скарбами. Вони і є наша Україна!

– Під час окупації Ірпіня магазин Novus продовжив свою роботу. Як так склалося і чому вирішили працювати?

– Наш ірпінський магазин – приклад самовідданості та справжньої безмежної людської доброти. Деякі працівники магазину твердо вирішили залишитися під час окупації. Щодня наші відважні колеги роздавали свіжий хліб та їжу, яку готували вдень і вночі. У них була єдина мета – допомогти вижити жителям цього невеликого, але стійкого міста. Для цього потрібно було готувати якомога більше з тих продуктів, що залишились у припасах магазину. Дівчата власноруч коптили рибу, засолили 160 кг оселедця, запекли скумбрію і навіть навчились виготовляти консерви. Вони збирали всі сили, щоб готувати голодним і стомленим війною людям, а також передавати їжу до ірпінського шпиталю, де були поранені.

Щодня наші працівники випікали 240 батонів, які дійсно рятували життя. Щодня об 11:00 вони його роздавали біля рампи магазину. Під час активних боїв магазин залишився знеструмленим. Щоб запустити генератор і продовжувати випікати хліб, дизельне паливо гуртом звозили звідусіль. Наша команда допомагала людям всіма силами, незважаючи на те, що кожен з них знаходився у таких же пекельних умовах. Вони віддано працювали. Не просто виконували свій обов’язок, а віддавали всю душу і сили від початку війни і до звільнення міста.

– Вже під час війни – у квітні – Novus запустив нову для себе послугу – можливість онлайн-замовлення продуктів з Novus. Чому пішли на цей крок саме зараз?

– Були вагання, адже не всі процеси відшліфовані. Але вирішили виправляти помилки та вдосконалювати сервіс у процесі роботи, тож зараз збираємо відгуки і враження покупців. Разом з тим створюємо лояльні умови та намагаємось завоювати довіру і любов клієнтів до нашого онлайн – напрямку. Наприклад, весь травень діє безкоштовна доставка товарів, ціни при цьому не відрізняються від магазину. Наразі можемо доставляти товари по лівому березі та у центр Києва. Поступово плануємо розширювати територію доставки.

– Кілька днів тому Novus звітував, що вже передали продукції більше ніж на 1 млн євро для українців.  Яким ще чином компанія організувала цей напрямок роботи?

З перших днів війни Novus розвернув активну благодійну діяльність, розпочавши роздачу товарів першої необхідності біля магазинів. Тисячі мешканців Києва мали змогу отримати продукти у декількох районах столиці. Це було першим кроком для підтримки населення, далі обсяги допомоги розширювались за межі магазинів. Ми сконцентрували зусилля саме на людях, що залишились в епіцентрі подій, в Україні. Більше 180 000 повноцінних продуктових наборів були передані сім’ям, дітям, літнім людям, особам з інвалідністю, евакуйованим людям, які приїхали з міст з активними бойовими діями, всім, хто знаходиться у вкрай скрутному становищі. Один такий набір, в свою чергу, це можливість жити і харчуватись самотній людині тиждень. Харчі розвозять по районах столиці, територіальним центрам соціального обслуговування, а також у найвіддаленіші куточки Київської області, де люди пережили окупацію.

– Який ваш прогноз стосовно найближчого майбутнього? 

– Основна дилема сьогодення – невизначеність. Гадаю, що зіткнення з труднощами неминучі. Зниження купівельної спроможності, зміна споживчих уподобань та структури продажів, потреба в мобільності та швидкості реакції. Це все з чим нам належить навчитися жити найближчим часом. Але Україна – стійка держава, а її нація – нескорена. Тож, ми обов’язково вистоїмо.

Читайте також –

Раймондас Туменас, Novus: Ми вже передали продукції більше ніж на 1 млн євро для українців

 


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку