Нові плани Епіцентр К: відкриття мережі аптек, реформат Нова Лінія і багато іншого
Співзасновник групи компаній Епіцентр К Олександр Герега і гендиректор компанії Петро Михайлишин розповіли про нинішній стан бізнесу і плани щодо його розвитку.
Цей матеріал доступний російською мовою
В ексклюзивному інтерв’ю Інтерфакс-Україна співзасновник групи компаній Епіцентр К Олександр Герега та генеральний директор ТОВ “Епіцентр К” Петро Михайлишин розповіли, чому не бояться конкуренції з IKEA, де будуть відкривати нові магазини, які товари виробляти в Україні та багато іншого. RAU пропонує ознайомитися з основними тезами цієї бесіди.
Про реконструкцію ТЦ і нові формати
Перший гіпермаркет Епіцентр був побудований в 2003 році в Деснянському районі столиці по прототипу польської Castorama. Однак сучасні ТЦ Епіцентр не мають нічого спільного з магазинами, які відкривалися навіть десять років тому. Так, незабаром відкриється в новому форматі Епіцентр у Львові на Окружній (був запущений в 2006 році). Тут з’явиться хаб доставки і drive-in арена – по суті окрема торгова територія, куди можна заїхати на машині і відразу завантажити потрібний товар. Подібні drive-in арени є в Німеччині.
Аналогів формату Епіцентр в світі не існує. Тому що ніде немає стільки зібраних під одним дахом потужностей і магазинів у форматі shop-in-shop. Якщо 10 років тому у нас було 40 торгових департаментів, то зараз їх вже більше 70-ти. Деякі нові бренди, які виросли з окремих відділів гіпермаркету протягом останніх років Епіцентр має намір активно розширювати за межами своїх ТЦ (зараз їх вже 73). Наприклад, центри техніки Це Те, галерею Деко, швейцарську мережу магазинів спорттоварів Intersport, дитячий магазин Епік в новому концепті й ін.
До Дня незалежності запустили другий у Вінниці ТЦ площею 25 800 кв. м. Фактично він став нашим флагманом – саме тут представлені shop-in-shop в нових форматах, а також нові концепти – «Дім води» і «Продукти». А перед цим, у березні, відкрили оновлений перший ТЦ у Вінниці, збільшивши його загальну площу з 22 000 кв. м до 36 000 кв. м.
Зараз у компанії багато будівництв. Наприклад, в Запоріжжі будується третій ТЦ площею 23 000 кв. м. У Кропивницькому буде розширено ТЦ на 10 000 кв. м – до 28 000 кв. м. В даний час завершили переформатування торгових центрів у Львові, Харкові та Дніпрі, в планах – в Хмельницькому. Триває фінансування будівництва ТЦ в Житомирі, Долині, Калуші, Первомайському, Мелітополі. І ще в планах 12 ТЦ оптимального формату в невеликих містах.
Про плани развитку мережі
Найбільш бурхливим періодом розвитку компанії були 2007-11 роки, а пік успіху припав на 2012-13 роки. Цього року Епіцентр вийде на показники 2013 року в доларовому еквіваленті.
У 2019 сукупний товарообіг ТОВ “Епіцентр К” склав 54,8 млрд грн, Нова Лінія – 6,3 млрд грн. Якщо порівнювати з 2018 роком динаміка приросту склала, приблизно, 10%. У минулому році компанія інвестувала понад 9,5 млрд грн в будівництво елеваторів, покупку техніки, будівництво нових ТЦ, добудову заводу керамічної плитки в Калинівці (в 2021 році буде запущена третя лінія). У планах – почати виробництво санфаянсових виробів (раковин, унітазів).
Компанія цікавиться ділянками під будівництво нових торгових центрів, оскільки планує й надалі заходити в районні центри. Крім того, розглядаються великі міста. У багатьох з них опрацьовуються цікаві локації для споживача. Є також великий запит на три-чотириповерхові Епіцентр в районах ближче до центральної частини Києва. Поки це тільки концепт. Ще потрібно розробити проект, який міг би втілитися в контурах великих міст.
Зараз ми концентруємося на будівництві магазинів Епіцентр оптимального формату – 4000-6000 кв. м в райцентрах. Ми готові відкрити ще орієнтовно 50 таких об’єктів.
Більшість з майже 600 райцентрів в Україні має невелике населення – 10 000-15 000. Там не доцільно відкривати ТЦ на 4000 кв. м, а будувати щось менше – це вже буде не Епіцентр. Щоб задовольнити потреби жителів цих населених пунктів розвиваємо онлайн-систему з великою логістичною інфраструктурою, яка забезпечить жителів не тільки районних центрів, а й сіл.
Про логістику та e-commerce
У компанії створено цілий напрям НЕКТАР – напрям ексклюзивних концептів і розвитку – який працює над розробкою нових концептів і вдосконаленням наявних. Вже відкрили центри видачі замовлень (ЦВЗ) інтернет-магазину epicentrk.ua в новому форматі з адресною системою зберігання, автоматизацією всіх процесів і комфортною зоною очікування і відпочинку для дітей. Зараз працює п’ять таких ЦВЗ – три в Києві і по одному в Вінниці та Бучі. Уже до кінця року з’явиться 40 ЦВЗ в новому форматі.
На порядку денному питання №1 – будівництво логістичних комплексів, які будуть обслуговувати не тільки торгові центри, а й онлайн-торгівлю. Епіцентр будує суміш фулфілмент-центрів з логістичними потужностями. У нас єдина система в Україні, яка працює з великогабаритними товарами, і ми змушені мати площі універсальні, комбіновані.
Поки є два фулфілмент-центри в Києві (на вул. Віскозна і вул. Полярна) загальною площею 42 000 кв. м і централізований логістичний центр в Калинівці (Київська область) на 80 000 кв. м. Він забезпечує 75% поставок в наші ТЦ, туди завозяться товари від постачальників, а далі власним транспортом ми розвозимо в регіони. Зараз в Калинівці додатково будується новий фулфілмент-центр площею 73 000 кв. м, який планується відкрити до кінця 2020 року. За два роки плануємо побудувати ще два великих об’єкти загальною площею 100 тис. кв. м, тобто фактично подвоїти діючі логістичні потужності.
Нова Лінія стане Епіцентром
Група компаній Епіцентр К намір переформатувати всю мережу будівельних гіпермаркетів Нова Лінія і об’єднати їх під єдиним брендом Епіцентр. Перетворення гіпермаркетів в ТЦ Епіцентр, серед іншого, передбачає і розширення асортименту. Замість 60 000 артикулів буде мінімум 500 000.
Після придбання мережі з 16-ти гіпермаркетів Нова Лінія в 2013 році вона поступалася Епіцентр по оборотам в сім разів і фактично була збитковою, проте протягом п’яти місяців її вдалося вивести в плюс. Зараз проекти переформатування і добудови торгових центрів уже завершені в Борисполі та Бучі (обидва – Київська обл.), Триває – в Запоріжжі, планується в Чабанах (Київська обл.).
Про конкуренцію з IKEA
До нас прийшла зовсім інша IKEA, не та, яку чекали стільки років. Замість величезного двоповерхового торгового центру з великим паркінгом, з великими логістичними та складськими можливостями – маленький міський формат. Наш, трошки не цивілізований ринок, на жаль, не дав IKEA можливості розвиватися. Вона розвивається поза Україною, в Польщі і Росії. У нашому ринку важко розібратися. Praktiker зник, OBI теж. Leroy Merlin є, але у нього тут є “великий брат” – Ашан.
Епіцентр в цьому сегменті працює з 2003 року. Обсяг товарів для дому в мережі переважає над будівельними або оздоблювальними товарами, і становить понад 50%. Якщо на початку розвитку мережі будівельні товари в нашому асортименті становили 20%, то зараз – 6,9%. Поява на ринку такого гравця як IKEA ми розглядали як додатковий стимул для розвитку. Але, на жаль, не склалося.
Про плани виходу за кордон
Щоб заходити в іншу країну, потрібно добре вивчити ринок, чи є місце для ще одного серйозного гравця. Ринок Польщі нам дуже цікавий, але сьогодні там треба купувати готову систему, під неї створювати торгові центри. Звичайно, хочеться вийти за межі України, але треба, щоб це був великий ринок. Якщо міркувати про межі колишнього Радянського Союзу, то, наприклад, якщо побудуємо три торгові центри в Грузії, то повністю “з’їмо” цей ринок. Казахстан – трошки більше, і ринок ніби непоганий, але там найважча логістика в світі. Ми думали виходити в Росію. Це цікавий ринок, оскільки там немає внутрішніх гравців, але політична ситуація змінила наші плани.
Про роботу в карантин
У період карантину значно посилили IT-напрямок і зосередилися на розробці технологічних рішень і клієнтських сервісів. Щороку зазвичай в планах закладається 20% зростання. В цьому році за оптимістичним сценарієм, ми вийдемо на показники минулого року, оскільки на карантині продавали тільки 50 000 з 500 000 SKU. У першому кварталі товарообіг мережі Епіцентр склав + 11%, бо січень-лютий був результативним, потім половину березня ми ще працювали в звичайному режимі. А в квітні стався істотний спад у порівнянні з минулим роком. І це за умови, що частка онлайн-напрямку в загальному обороті компанії зросла.
Про нові напрямки роботи
Епіцентр буде розвивати аптечну мережу і створює новий департамент – “Засоби захисту”. Тому є плани з придбання аптечної мережі на 100-200 аптек. Цей напрямок має бути в резерві рітейлера, щоб в разі необхідності можна було запропонувати весь перелік необхідних товарів, який був у мережі під час пандемії. Напрямки “Аптека”, “Медтехніка” і “Засоби захисту” будуть на одній площі, тому що це супутні товари. Першу аптеку вже відкрили у Вінниці і плануємо надалі розширювати мережу.
Про аграрний напрямок бізнесу
Аграрний напрямок в структурі доходів групи компаній Епіцентр К займає близько 15%. У минулому році експортували зернової продукції на суму $86 млн. Епіцентр К знаходиться в процесі розвитку елеваторної мережі і зараз у групи 14 елеваторних господарств, шість з яких перейшли під управління компанії після завершення операції з придбання активів Сварог Вест Груп. Крім того, Епіцентр К в процесі будівництва двох нових елеваторів та реконструкції чотирьох діючих. У 2020 році повинні зібрати понад мільйон тонн зернових і отримати від частини експорту цих зернових $150 млн. Одночасно з цим будемо і далі шукати шляхи розширення земельного банку.
Довідка. ТОВ “Епіцентр К” розвиває в Україні мережу однойменних торгових центрів, воно було створено в 2003 році і відкрило перший гіпермаркет в Києві в грудні того ж року. Епіцентр К також розвиває аграрний напрямок бізнесу з кінця 2015 року. Обробляє понад 160 тис. га у Вінницькій, Хмельницькій, Тернопільській, Черкаській та Київській областях. У структуру агробізнесу групи також входять 20 тваринницьких ферм і 14 елеваторів.
Джерело: Интерфакс-Украина
Читайте також –
Володимир Гончаров, Епіцентр: Під час карантину онлайн-продажі зросли втричі, їх частка тепер 10%