
Vchasno Group інвестувала у сервіс звітності для ФОП “ЯТакс”


Виконавчий директор венчурного фонду GR Capital Максим Філіппов розповідає про стан ринку маркетплейсів та про їхні перспективи.
Цей матеріал також доступний російською мовою
Онлайн-маркетплейси з’явилися більше 20 років тому (зі створенням eBay), і зараз їх можливості зростання випереджають інші ecommerce-сервіси. У 2015 році аналітики передбачили, що до 2020 маркетплейси складуть 39% світового ринку онлайн-торгівлі. Про це повідомляє дослідження Rise of the Global Marketplaces.
Маркетплейси – це платформи, де покупець може вибирати і купувати товари або послуги у різних продавців, які розміщують свої пропозиції. Платформи працюють в рамках одного з трьох форматів – b2b (business-to-business), c2c (customer-to-customer) і b2c (business-to-customer). Маркетплейси повністю змінили алгоритм, за яким ми робимо покупки (Amazon, eBay, Alibaba), а з розвитком мобільних технологій почали вдосконалювати сферу послуг (Uber, Airbnb, Upwork, сервіси доставки).
Онлайн-платформи спонукають продавців і постачальників послуг переглядати місію, цілі та підхід до клієнтів. Завдання стартапів, які хочуть утриматися на ринку – створити новий користувальницький досвід.
За даними дослідження The Future of Online Marketplaces, проведеного Dealroom, найбільші обсяги інвестицій останнім часом отримують транспортні послуги та food-маркетплейси. Це багато в чому пояснюється, з одного боку, сильними потребами в капіталі, а з іншого – великою часткою цих областей в споживчих витратах. Серед інших популярних – fintech-напрямок, нерухомість і сервіси для пошуку роботи і відгуків про компанії.
Сервіси, що дозволяють орендувати і купувати, здавати і продавати нерухомість онлайн, активно розвиваються, хоча багато процесів в цій сфері важко перевести в онлайн.
Американський сервіс продажу будинків Opendoor — відомий гравець ринку США. Маркетплейс спрощує процес покупки/продажу нерухомості. Особливість Opendoor в тому, що компанія сама викуповує будинки у продавців, пропонуючи їм вартість, обчислену за допомогою предиктивної аналітики. Якщо сторони домовилися, будинок перевіряє інспектор, а потім протягом кількох днів гроші надходять на рахунок продавця, позбавляючи його від спілкування з покупцями, необхідності давати і просувати оголошення та інших неприємних процесів.
Opendoor проводить базовий ремонт будинку, а потім виставляє його на продаж. Покупці можуть переглядати будинки в додатку. У червні 2018 року компанія залучила $325 млн від синдикату інвесторів, і вже у вересні оголосила про отримання $400 млн від Softbank Vision Fund. В середині лютого 2019-го з’явилася інформація про наступний раунд в $200 млн при оцінці $3,7 млрд.
Варто відзначити, що в сфері комплексних і складних послуг з довгим циклом продажів модель чистого маркетплейса стикається зі складностями.
Наприклад, є німецький проект в сфері нерухомості McMakler, який виступає посередником між брокерами та їхніми клієнтами. З McMakler хочуть працювати, тому що платформа надає брокерам контакти зацікавлених покупців. Однак зараз компанія йде від моделі маркетплейса до моделі з власним штатом. Люди, найняті в компанію, більш ефективні та зацікавлені в довгостроковому співробітництві.
У платформи позитивний імідж на ринку праці – станом на 15 січня 2019-го за півроку компанія найняла 100 нових агентів на постійній основі, а її штат становив 550 співробітників. До такого ж рішення з невеликим запізненням прийшов і прямий конкурент McMakler – Homeday.
Кілька років тому столик в ресторані бронювали за дзвінком, а отримати з доставкою додому можна було хіба що піцу. Зараз, крім власних мобільних додатків доставки, ресторани пропонують нам замовити будь-які страви за допомогою онлайн-маркетплейсів. Приклад – іспанський сервіс Glovo, портфельна компанія GR Capital, яка не так давно вийшла на український ринок.
Завдяки онлайн-доставці (і маркетплейсам зокрема) ресторани збільшили кількість клієнтів і свій дохід.
Люди все ще бронюють столики або замовляють їжу з собою, але популярність набрала доставка їжі в офіс чи додому. Тепер залучення гостей в ресторан – не головне. Закладам потрібно обробляти більшу кількість замовлень за менший час, а значить, переосмислити бізнес-модель і схеми роботи.
Маркетплейси заробляють, стягуючи комісію за кожну операцію на платформі. Якщо на майданчику продають товари, організувати і контролювати цей процес не важко.
Інша справа – маркетплейси, де постачальники пропонують свої послуги (сервіси для пошуку житла, репетиторів, консультантів або різноробочих). У цьому випадку продавець і покупець часто спілкуються особисто, а значить, можуть передати гроші в обхід системи.
В такому випадку маркетплейс може використовувати інші підходи до монетизації:
Особливо складно, коли постачальники послуг – фрілансери. В цьому випадку не працює жоден з підходів, описаних вище. Такі маркетплейси шукають способи створити додаткову цінність для клієнта. Наприклад, платформа для пошуку експертів Clarity бере на себе документообіг між постачальником послуг і клієнтом, включаючи виставлення інвойсів.
Також можна формувати систему лояльності для постачальників, знижуючи комісію при тривалій співпраці з сервісом. Якщо категорія послуг передбачає постійну співпрацю продавця і покупця, можна організувати систему ранжування. Припустимо, клієнт після першої-другої покупки перестає купувати послуги цього продавця – тоді рейтинг продавця падає, і в пошуковій видачі він виявляється нижче конкурентів. В цьому випадку постачальнику невигідно брати клієнта в обхід платформи, адже програма розцінить це як відмову від його послуг.
Це знову нагадує ринок – простіше відкрити і утримувати невелику лавку (там, де для цього створені всі умови), ніж великий магазин.
Навіть великі бренди, у яких є власні мережі, розглядають співпрацю з маркетплейсами як спосіб оптимізувати витрати і підвищити приплив клієнтів.
Так, нещодавно McDonalds в Україні оголосив про ексклюзивне партнерство з сервісом доставки Glovo.
Як бачимо, кількість послуг, які можна придбати через маркетплейси, зростає не випадково. Маркетплейсам вдається, отримуючи прибуток, вирішити цілу низку проблем: скоротити ланцюжок посередників і час на вибір підрядника, а також зробити більш прозорим процес надання послуг.
В майбутньому нас чекає розвиток маркетплейсів в інших – в тому числі несподіваних – сферах послуг, включаючи юриспруденцію (наприклад, послуги юрисконсультів і медіаторів), підбір одягу чи догляд за домашніми рослинами. Компанії, які створять нові сервіси, вирішать проблеми працевлаштування, а також знизять вартість послуг і підвищать їх доступність для споживачів.
Автор: Максим Філіппов, виконавчий директор венчурного фонду GR Capital.
Джерело:AIN.UA
Читайте також –