Костянтин Паршин, Novus: Ми хочемо збільшити наші потужності у півтора раза

Костянтин Паршин, Novus: Ми хочемо збільшити наші потужності у півтора раза

31.05.2024 09:00
  2421
Дарія Осіїк

Керівник департаменту операційної логістики мережі магазинів Novus в інтерв’ю RAU розповів про особливості  нового сучасного Логістичного центру Novus, який має повністю відкритися у травні 2024 року. Зокрема, про основні переваги централізації логістики та підвищення ефективності роботи за рахунок новітніх технічних рішень.

– Коли й чому виникла ідея створення Novus Logistics Center?

– Оскільки мережа Novus постійно розвивається, то природньо виникає потреба в розширенні можливостей забезпечення її роботи. Аби й надалі розширювати асортимент та кількість відвантаженої продукції, було вирішено збудувати новий логістичний центр. Тобто перша задача—підтримати розширення мережі Novus логістичним ресурсом.

Друга задача – досягти синергії всіх наявних логістичних ресурсів, зосередивши їх під одним дахом. Це значний крок вперед в порівнянні з попередньою системою із семи розподільчих центрів, останній з яких переїхав на новий Логістичний центр 17 травня.

Третя причина – скорочення логістичних витрат, бо обслуговувати одну локацію вигідніше, аніж сім. Що дозволяє підвищити операційну ефективність логістики всього бізнесу торговельної мережі.

– Як давно ви зайнялися реалізацією цих планів?

– Цей масштабний проєкт почався ще у 2019 році зі створення концепції будівництва власного логістичного центру. Він мав завершитися значно раніше – в 2022 році, але повномасштабна війна змусила коригувати наші плани. Враховуючи суттєві втрати від ракетних обстрілів, включаючи новий центральний офіс в ТРЦ і БЦ Retroville, а також «холодний» розподільчий центр Novus в Броварах, у компанії були більш пріоритетні завдання. Хоча й у 2022 році було зроблено чимало. Після першого шоку компанія досить швидко почала відновлення і вже наприкінці 2022-го будівництво ЛЦ відновилося. Станом на початок травня 2024 року комплекс збудовано на 99% і вже з січня цього року ми тут працюємо, обслуговуючи мережу Novus. Як я вже казав, останній РЦ щойно переїхав на Логістичний центр, та лишилося завершити ряд мінорних доопрацювань, і тоді наш ЛЦ буде повністю запущено в роботу.

– Що ви плануєте робити з цими сімома РЦ, як і тепер вивільнилися?

– Справа в тому, що попередня модель логістики передбачала оренду складських площ або купівлю послуги зі складського зберігання. В нас було декілька партнерів, що виконували весь комплекс логістичних послуг, співпраця з якими вже завершена, а також нами звільнені орендовані склади.

– Наскільки більшою буде потужність нового складського комплексу?

– Вона буде дещо більшою загальних можливостей попередніх семи локацій. Достатньо сказати, що за добу з нашого ЛЦ відвантажується 1200-1500 палет з товаром. Потенційно ця цифра може бути збільшена у півтора раза. Це дозволить або розширити мережу магазинів на 50%, або наполовину наростити продажі в існуючих торгових точках.

– За рахунок чого ви маєте таку перевагу: це просто збільшення площ чи певні сучасні технічні рішення?

– Перш за все – за рахунок концепції. Спочатку концептолог намалював ідеальний склад. А потім його ідея почала обростати технічними рішеннями. Важливо, що тут все зосереджено під одним дахом. Для мережі, яка торгує найрізноманітнішим товаром – від алкоголю та fresh-продукції до сипучих чи заморожених продуктів – потрібно мати різні умови зберігання для кожної групи товарів. І такі умови тут є. Так само і персонал складу не розпорошений по різним локаціям, а зосереджений в одному місці. Це забезпечує необхідну гнучкість при використанні людського ресурсу, оскільки різні частини складу працюють в різному темпі: десь випереджаючи, а десь – наздоганяючи події. Все залежить від навантаження, сезонності тощо. Головне завдання – забезпечити 100% виконання замовлень магазинів та зробити це своєчасно.

Логістичний комплекс займає сім гектарів, зручна транспортна розв’язка значно полегшує розвезення товару в будь-якому напрямку, а близькість до магазинів у столиці – скорочує час на доставку. До того ж, якщо раніше один магазин приймав шість машин за день (з різних складів), то тепер – тільки дві більшого розміру (з сухим та холодним товаром). В нас також є рішення, коли в одній машині можна привезти і сухий і холодний товар та додатково зекономити. Це так звані термоконтейнери (холодильники на колесах), які можна поставити в машину з бакалією, наприклад. Спеціальна конструкція таких контейнерів дозволяє зберігати необхідну температуру для доставки до 24 годин.

– Поки у вас є надлишкові потужності складу, чи не думаєте ви заробляти на здаванні їх в оренду?

– Ні, ми розраховуємо на поступовий розвиток мережі. Нехай не так багато нових торгових точок вдалося відкрити минулого року, але ті що є – суттєво наростили товарообіг. Як у штуках так і грошах.

– Скільки зон зберігання представлено у вашому логістичному центрі?

– У нас є так звана суха зона (її ємність більше 24 000 палето-місць), є також кілька різнотемпературних зон. Зокрема, для зберігання певних овочів та фруктів треба мати окремі камери зі своєю температурою та вентиляцією, аби вуглекислий газ та етилен, що вони виділяють, не пошкодили інші плоди. Гордістю Novus Logistics Center є можливість зберігання продукції у 18 температурних зонах, що робить наш логістичний центр певною мірою унікальним. Діапазон температур: від мінус 24-30 градусів Цельсія до плюс 22-24. Наприклад, маємо спеціальну камеру для шоколадних виробів, де підтримується оптимальна температура в 16 градусів.

– Чи використовувались якісь особливі технічні рішення при споруджені комплексу?

– Так, звісно. Наприклад, при споруджені стін були використані найбільш сучасні в Україні сендвіч-панелі, завдяки яким температура взимку всередині приміщення не падає нижче заданих 15 градусів, а влітку – не піднімається вище 20 градусів. Також навіть в сухій зоні склад обладнано системою кондиціонування – цим може похизуватися далеко не кожен такий об’єкт.

Центр має також близько 90 одиниць сучасної нової навантажувально-розвантажувальної техніки, яка відповідає всім вимогам «зеленого складу».

– Якщо повернутися до самої концепції складу, чим вона відрізняється від інших?

– Як я вже казав – це продумане планування. Так, рампи прийому товару розташовані тільки з одного боку, вони ведуть до місць зберігання товару (сухий та холодний склади, овочі, фрукти, риба, м’ясо, молочка, заморожені продукти). З іншого боку складу знаходиться зона відвантаження з тими самими зонами для різних товарів. Тобто склад працює як конвейер: з одного боку товар приходить, обробляється і потім з іншого боку відвантажується в магазин. Потоки переміщення товару не перетинаються всередині, що значно економить ресурси для обробки товару. Також важливо, що для охолоджених чи заморожених продуктів рампи теж охолоджуються та є ізольованими від зовнішнього середовища під час перевантаження товару. Загалом у нас близько 100 рамп з обох боків складу, що доволі багато як для такого об’єкту (при його площі 35 000 кв. м).

– Ви казали про стандарти «зеленого складу», що ще входить в це поняття?

–  Новий центр оснащений надсучасним обладнанням та інженерними системами. Він пройшов попередню (на стадії проєкту) «зелену» сертифікацію за стандартом BREEAM, що означає максимальне енергозбереження та екологічну ефективність. Зокрема, тут холодильники працюють на вуглекислоті, а не на фреоні, який застосовується в більшості подібних установок. Плюс таке обладнання є енергоефективним і не зважаючи на його високу вартість – досить швидко має окупитися. На додачу – на даху плануємо встановити сонячні панелі, які забезпечуватимуть 90% потреб логістичного центру.

Логістичний центр повністю утилізує сміття, яке утворюється під час роботи складу. Вторинна сировина відправляється на переробку, а продукти, які втрачають кондицію, можуть іти на корм тваринам тощо. Важливо зазначити вимоги до чистоти та зручну навігацію для водіїв та відвідувачів, а також обов’язкову наявність зеленої зони поряд (це теж є у вимогах сертифікації та в наших планах).

– Чи готуєтесь ви до можливих блекаутів?

– Так, у нас є три потужні дизель-генератори, які повністю забезпечують роботу всього комплексу. Сонячні панелі на даху – як додаткове екологічно чисте джерело. Окрім наявних пожежних резервуарів з технічною водою плануємо оснастити комплекс резервною питною водою.

– Зараз у ритейлі загалом актуальна проблема дефіциту кадрів. Як ви вирішуєте цю проблему?

– Я вважаю, що в нас, без перебільшення, створені найкращі умови для роботи персоналу, що, до речі теж є вимогою BREEAM. Людей на роботу і додому привозить спеціальний транспорт, їх забезпечують уніформою, є роздягальня та душова. Також забезпечуємо харчування: поки що привозимо обіди, до кінця травня має запрацювати власна їдальня з домашньою кухнею. Окремо в кожній зоні є зручні кімнати відпочинку, оснащені балконами, а також кухнями, холодильниками, мікрохвильовими пічами тощо.

На робочих місцях теж по максимуму забезпечуються комфортні умови праці. Скажімо, на складі заморожених продуктів водій штабелера знаходиться в теплій закритій кабіні, в інших зонах працює кондиціонування повітря тощо.

– Нині також є актуальною тема автоматизації роботи задля скорочення штату і оптимізації витрат. Які технічні рішення у вас застосовуються?

– Одна із наших інновацій – док-менеджмент. Кожне відібране замовлення на магазин керується автоматичною системою, яка вказує, куди вивезти ту чи іншу палету. Також це поєднується із безпаперовими технологіями. Гарнітура з навушниками є більше ніж у 200 людей на складі, яким система каже, що де брати та куди класти. Людина спілкується з системою, доповідаючи про виконання. Це скорочує помилки та зменшує витрати. Така практика є вже у багатьох компаній. Поки що це найкращий спосіб збирання замовлень, хоча ми практикуємо практично всі відомі методи збору замовлень на магазини. Додатково будемо впроваджувати ваговий контроль вантажних місць, щоб контролювати точність відвантажень.

– Скільки у вас загалом штатних працівників складу?

– Весь штат 400 людей. Із них є 300 в наявності, а решта – це лізинг персоналу. Це вимушена міра.

– Які ваші плани з поліпшення ефективності роботи в кількісному виразі?

– Ми плануємо скоротити свої витрати мінімум на 10%, але є сподівання що цей показник буде вищим. Наш девіз: «Все заради свіжості». Заради цього всі ці велетенські витрати у кілька десятків мільйонів доларів. Ми хочемо вийти на показник відвантажень у 2000 палет за добу, тобто збільшити нинішні об’єми у півтора рази. Втрати продукції теж мають скоротитися мінімум на 20%. Централізація роботи логістики має поліпшити показники наявності товару в магазині, його якість і асортимент. Централізація наразі досягає 78%, хочемо збільшити її ще на 10%. Багато що треба довести до завершення, аби повністю отримати запланований ефект. На це піде приблизно півроку.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Микола Щербина, СЕО АНЦ: За ринковою часткою АНЦ є лідером, але за кількістю аптек програє конкурентам більше ніж 30%

Микола Щербина, СЕО АНЦ: За ринковою часткою АНЦ є лідером, але за кількістю аптек програє конкурентам більше ніж 30%

СЕО мережі аптек АНЦ Микола Щербина, та голова Асоціації ритейлерів України Андрій Жук в ході чергового випуску...
time icon  
  45
Усі новини ринку