Хакер, хастлер та хіпстер: як троє шкільних друзів заснували групу EVO

Хакер, хастлер та хіпстер: як троє шкільних друзів заснували групу EVO

13.02.2019 08:15
  1019
Ukrainian Retail Association

Історія засновників одного з найбільших e-commerce бізнесів України – групи EVO, яка об’єднує маркетплейси Prom, Bigl.ua, сервіс Kabanchik.ua і низку інших.

Цей матеріал також доступний російською мовою

Зараз компанія EVO – це сім’я онлайн-проектів, якими щодня користуються мільйони українців. Серед них маркетплейси Prom.ua та Bigl.ua, майданчик для проведення держзакупівель і комерційних торгів Zakupki.Prom.ua, онлайн-сервіс послуг Kabanchik.ua, платформа авторських виробів Crafta.ua, С2С-маркетплейс брендового одягу Shafa.ua і сервіс електронного документообігу Вчасно.

У минулому році EVO не тільки відсвяткувала своє десятиліття, а й перейшла на новий етап розвитку, об’єднавшись з лідером вітчизняної онлайн-торгівлі – інтернет-магазином Rozetka.ua Владислава Чечоткіна. Засновники обох компаній вірять, що об’єднання дасть їм більше можливостей для спільного розвитку і реалізації нових масштабних проектів.

Однак в цьому матеріалі, заснованому на інтерв’ю порталу evo.business, мова більшою мірою піде не про майбутнє, а про минуле EVO та її засновників – Миколи Палієнка, Дениса Горового і Тараса Мурашка. Як “стартап на трьох” перетворився на велику українську продуктову IT-компанію і одного з лідерів українського e-commerce?

Друзі дитинства

Майбутні онлайн-підприємці познайомилися ще в школі. Потім разом вчилися в інституті, де продовжували спілкуватися. За словами Дениса Горового, завдяки постійному спілкуванню, вони чітко розуміли, хто чим займається, і абсолютно довіряли один одному. На думку підприємця, цей період був дуже важливим для майбутнього партнерства в бізнесі. «Ми разом дорослішали, проходили разом різні ситуації – і це знімало повністю питання довіри. Воно присутнє між нами досі, у мене, принаймні», – погоджується з ним Микола Палієнко.

За словами бізнесмена, він завжди вважав, що підприємницьке мислення – не його сильна сторона, і на підтвердження цього розповідає цікаву історію. «Мій перший підприємницький досвід був абсолютним фейлом. Ми з братом, відпочиваючи на дачі, поїхали в Яготин (місто в Київській області – прим. ред.) на маслозавод і купили ящик масла. Намагалися продати його в селі, де у всіх є корови! В результаті частину з’їли, а частину за собівартістю продали сусідам. Це було епічно!» – сміється співзасновник EVO.

Тоді Микола Палієнко й подумати не міг, що через роки він буде керувати компанією-лідером у своєму сегменті.

«Так збіглося, що в компанії, де працювали ми з Колею, почалися проблеми – і потрібно було щось вирішувати. Нам хотілося спробувати щось своє, а Денис давно умовляв замутити власний проект. І ми вигадали Prom – конструктор сайтів для підприємств, яким потрібно бути представленими в інтернеті, продавати щось в інтернеті. Потім це трансформувалося в маркетплейс», – згадує подробиці початку першого бізнесу Тарас Мурашко.

На той момент Денис Горовий вже мав досвід самостійної роботи над проектами. Після вишу він вирішив, що праця на себе для нього краща за роботу в компанії. «Ми з друзями-одногрупниками почали робити сайти. Це не був бізнес, це було ремесло, самозайнятість. У нас було кілька співробітників, але фактично це був фріланс. Був офіс, який ми знімали, і була невідомість. У цьому сенсі мені було простіше. Я не міняв зрозумілий і стабільний сценарій – зарплату, кар’єру – на невідомість. Я в цій невідомості жив », – каже Денис.

Від невеликого офісу до штату в 900 людей

За словами Горового, в Кремнієвій долині в США вважають, що в ідеальному стартапі має бути три ролі: хіпстер, хакер і хастлер. Хіпстер – суміш маркетолога і дизайнера, той, хто бачить тренди, розуміє, як упакувати і продати продукт. Хакер – той, хто розбирається в технологіях, розуміє, як все влаштовано, і хто повинен це робити. І хастлер – той, хто штовхає, рухає, бачить велику мету і каже, що все – туди, до зірок. На думку бізнесмена, саме ці три ролі розподілилися і між засновниками EVO: Тарас Мурашко – хакер, Микола Палієнко – хастлер, а Денис Горовий – хіпстер.

Починали власний бізнес вони в невеликому офісі, в якому було всього п’ять столів. Першим сервером став комп’ютер, який Тарас Мурашко приніс з дому. 

Він згадує, що вже на початковому етапі підприємці бачили майбутній розвиток, але думали, що масштаб буде скромнішим. Партнери вважали, що клієнтів буде набагато менше, і штату з 10-20 співробітників буде більш, ніж достатньо для розвитку бізнесу. Причиною такої недооцінки ніші був дефіцит інформації про те, як розвивається цей ринок, на що можна і потрібно робити ставку. Зараз таких даних придостатньо, а в 2006 році все було зовсім по-іншому.

Тоді бізнесмени були впевнені, що бізнес працюватимиме сам: потрібно тільки зробити функціонал для створення сайтів, зібрати команду з 10-15-20-ти людей, і далі проект буде сам себе продавати, сам залучати користувачів і зростати. Такі бізнеси дійсно існують. Найвідоміший з них – Instagram. Коли його за $1 млрд купував Facebook, там працювало всього 12 людей. «Не те щоб ми відразу про мільярд думали, але модель була схожа: ми щось створимо з невеликою кількістю співробітників, і воно саме буде «крутитися», щось приносити і зростати», – пояснює Денис Горовий.

На щастя, дуже скоро до компанії прийшла співробітниця, яка пояснили, що нічого саме себе не продає. Тоді був створений великий, повноцінний відділ продажів – і бізнес почав зростати суттєво швидше.

На наступному етапі підприємці усвідомили, що повинні надавати правильний клієнтський сервіс. А отже потрібні люди, які будуть підтримувати клієнтів. «В результаті ми створили цілу систему, яка навчила і розвинула десятки тисяч інтернет-продавців в Україні. І в компанії наразі працює не 12, а 900 осіб», – стверджує Микола Палієнко.

Нові проекти – новий досвід

Наразі у EVO цілих 10 проектів. При цьому виокремлювати якийсь найбільш успішний, особливий для кожного проект, засновники EVO не беруться. «Особливий проект – це як “особлива дитина”. Як тут виокремиш?», – ставить риторичне питання Денис Горовий. Незважаючи на це, підприємці все ж виокремлюють деякі особливості бізнесів. Як говорить Тарас Мурашко, найбільш технологічний з усіх – це Prom. А перший проект, який був придбаний – Kabanchik.

Раніше у співвласників EVO була думка зробити щось подібне, створити на майданчику Prom.ua онлайн-сервіс послуг – щоправда, за іншим принципом. Але потім на одній із стартап-вечірок вони зустріли Романа Кірігетова і Сашу Юр’єва (засновників онлайн-сервісу Kabanchik.ua – прим. ред). «Нам сподобалися хлопці, у них був драйв, відчувалося, що вони розбираються в темі. Так Kabanchik став частиною компанії», – розповідає Микола Палієнко.

Однак,по-справжньому «особливим» проектом, на думку Дениса Горового, був онлайн-маркетплейс брендових товарів Goodini. Це був єдиний проект, який в EVO запустили и закрили.

«Нам здавалося, це відмінна тема: надати покупцям в одному місці перевірені брендові товари, а відомим виробникам – зручний майданчик для їх реалізації. У підсумку проект довелося закрити. Знаєте, як кажуть – хотіли заробити грошей, але в підсумку знову набули досвіду», – каже Горовий, додаючи, що з тих пір співзасновники EVO стали обережніше ставитися до своїх проектів й очікувань, а також набагато критичніше ставитися до ідей.

Бізнес як дитина

Продовжуючи аналогію “бізнес-проект – як дитина”, співзасновники EVO визнають, що як дитина – відображення своїх батьків, так і в бізнесі EVO є щось від кожного з них. Від Миколи Палієнка – системність, яка дозволяє забезпечувати продавцям і покупцям 2 млн замовлень на місяць, нічого фізично не переміщуючи. «Я дуже лінива людина, в хорошому сенсі цього слова: я краще витрачу якийсь час на те, щоб організувати процес, щоб далі він розвивався сам, ніж буду кожен день в ручному режимі керувати ним. І ось цю здатність до самоорганізації, саморозвитку ми закладаємо в наші проекти », – пояснює він.

Тарас Мурашко каже, що він досить обережний і ощадливий, і ці риси присутні в EVO. На його думку, в деяких випадках компанія могла б розвиватися швидше, але з великим ризиком і витратою ресурсів. Але з іншого боку, вона розвивається поступово ось уже 10 років.

«Мені здається, що атмосфера всередині компанії – це точне відображення власника, культури. Хочеться вірити, що наші базові цінності – відкритість, довіра – присутні і на рівні всієї компанії», – додає Денис Горовий.

Незважаючи на зростання компанії і суттєве збільшення штату, співвласники EVO досі намагаються тримати руку на пульсі.

Наприклад, Микола Палієнко проводить зустрічі “One to One” з сорока людьми на місяць. Це займає багато часу, але дозволяє краще уявляти, що відбувається в компанії. Для новачків також проводиться “Welcome-сніданок”: раз на два тижні або раз на місяць підприємці збирають людей, які тільки прийшли в компанію, і в неформальній обстановці знайомляться і спілкуються.

В EVO є формат, в рамках якого зустрічаються розробники, які працюють на різних проектах. Вони обговорюють, які інструменти використовують, які завдання вирішують. Це допомагає дізнатися один про одного, нюанси проектів, обмінятися досвідом, зрозуміти, як потрібно змінюватися, які проблеми вирішувати – і у який спосіб. А в корпоративному мессенджері є канал, який називається Random coffee, куди може підключитися будь-який бажаючий. За допомогою бота канал випадковим чином підбирає пару співробітників, не обов’язково знайомих один з одним – і вони у вільній формі можуть домовитися випити кави і поспілкуватися. Не про роботу – а просто, про що завгодно. Це добре для формування аури дружби у великій компанії.

У гонитві за Angry Birds

Наразі масштабна мета підприємців – стати частиною повсякденного життя українців. «Мені хочеться зробити щось, чим звичайний українець користується досить часто, що йому подобається, і це змінює його життя, робить кращим», – каже Денис Горовий.

Він упевнений: щоб бізнес був стійким, потрібно, щоб він мав цінність для споживача. Уже зараз EVO дає можливість підприємцям з меншими витратами часу і грошей почати продавати в інтернеті. А покупцям – швидко, зручно і безпечно здійснювати покупки. Те, що раніше можна було зробити, обійшовши кілька точок на вулиці або кілька сайтів в інтернеті, зараз є в одному місці: швидше знайти товар, швидше перевірити, що це за компанія, чи можна їй довіряти, швидше зробити покупку. Однак при цьому співзасновникам EVO завжди здається, що саме зараз та точка, коли можна робити новий ривок. «Так, ми щось організували, фундамент заклали – і ось нарешті отримали можливість зробити щось по-справжньому, і потрібно зробити все правильно. У мене немає відчуття, що ми вже стали частиною повсякденного життя українців. Ми тільки отримали можливість і якісь ресурси для того, щоб це зробити. А тепер потрібно ще добре попрацювати», – пояснює Микола Палієнко.

Бізнесмен вірить, що наступне покоління українців уже буде більш розвиненим, ніж наше, і для них буде важливо не тільки те, що у них в квартирі, але і що навколо: на вулиці, в місті, в країні – вони будуть дивитися ширше. Він каже, що в компанії намагаються дивитися ширше вже зараз і постійно задають собі питання: «Вирішуємо ми якісь проблеми людей, робимо їх життя кращим»?

Денис Горовий каже, що робота не закінчується з досягненням якихось показників, і одразу ж наводить приклад компанії Rovio, яка створила культову гру Angry Birds. До неї Roviо випустілa безліч ігор, які були набагато менш успішними. Однак, за словами Палієнка, завдяки постійній кропіткій роботі компанія накопичувала ресурси і досвід, який надалі дозволив створити шедевр. «Ми займаємося тим же: накопичуємо ресурси, експертизу, щоб далі реалізовувати більш складні цікаві проекти. З нуля навряд чи можна створити щось грандіозне. Але за десять років у нас уже інший фундамент. І можна побудувати ще більше », – вважає Палієнко. «Ми свій Angry Birds ще не випустили», – додає Горовий.

За матеріалами: evo.business

Читайте також – 

Як у Безоса: що Rozetka.ua запозичила у Amazon


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку