Квіти війни: як працює квітковий бізнес України під час повномасштабної війни
Ледь оговтавшись від коронавірусної кризи, квітковий бізнес знову опинився на межі через початок повномасштабоної війни: магазини не працювали, величезна кількість квітів, закуплена до 8 березня, зіпсувалась, люди почали економини і попит на квіти обвалився. Усі ці фактори змінили як основних гравців, так і правила гри у сфері квіткового бізнесу. RAU запитав трьох великих гравців українського квіткового бізнесу про те, як зараз розвивається їхня справа.
Власниця компанії Укрфлора Олена Пилипишин
Про стан квіткового бізнесу до війни та зараз
Після тяжкого ковідного 2020 року квітковий бізнес в Україні почав відновлюватись та зростати і на початок 2022-го мав значні прирости у показниках. Зокрема, зростав об’єм продажів, а відповідно і прибуток компанії.
Але після 24 лютого ситуація змінилася катастрофічно. До 8-го березня вже було завезено дуже багато квітів, тому через початок повномасштабного вторгнення були дуже великі списання. Бізнес повністю зупинився і були навіть думки його закрити. Але наприкінці квітня минулого року поступово, маленькими партіями нових поставок ми відновили свою роботу.
А в жовтні 2022 року ми відкрили новий магазин, оскільки будь-яка криза – це також гарно можливість випередити конкурентів і отримати кращі можливості для розвитку.
Про зміни в попиті та роботу під час блекауту
Звичайно, що під впливом війни попит на квіти впав в рази. Особливо це стосується Києва. Якщо ж говорити про всю Україну, то, наприклад, попит на квіти у горщиках впав на 30-40%. Також дуже знизився середній чек, тому що зараз люди намагаються максимально економити.
Для квіткового бізнесу підтримка стабільної температури є критичною умовою, тому ми заздалегіть закупили генератори, і це врятувало нас під час досить складного періоду віялових відключень електроенергії.
Про імпорт та квіти від українських виробників
В Україні більшу частину троянд вирощує компанія Асканія-Флора. Решта фермерських підприємств в основному займаються сезонним вирощування квітів, багато з них минулого року не ризикнули вкладатися у цю справу. Але й раніше значну частину нашого асортимет становили імпортні квіти.
Усі імпортні квіти у нас доставляються з Нідерландів. Наразі вже немає майже ніяких проблем з логістикою, хоча інколи фури з квітами можуть на півдоби довше стояти на кордоні. Але оскільки для товару, який швидко псується, є окремі черги, доставка відбувається в межах норми.
Про ціну на квіти та подальший розвиток квіткового бізнесу в Україні
Ціна на квітку в основному складається з ціни на голландському аукціоні, вартості логістики, податкових зборів та маржі, яка для нас є стабільною цифрою. Але основний фактор, який впливає на ціну – це валютний курс. А оскільки більшість наших квітів є імпортом, ціна на них зросла відповідно до росту валютного курсу, а це майже 50%. Через це об’єм продажу квітів зараз значно менший.
Дійсно, через те що багато квіткових бізнесів перестали працювати, конкуренція знизилась. Але й попит знизився в рази. Але той, хто зараз продовжує працювати, після перемоги зможе зайняти більш лідерські позиції на ринку квітів. Проте загалом зараз ситуація у квітковому бізнесі надважка, оскільки квіти не є товаром першої необхідності і люди на них сильно економлять.
Директор направлення “Сад, город” компанії Епіцентр К Світлана Лісанті
Про стан квіткового бізнесу до війни та зараз
На 2022 рік у нас були дуже амбітні плани, пов’язані зі спаданням пандемії коронавірусу. Прогнозувалося зростання попиту та його повернення на доковідний рівень.
Що стосується основних показників та особливостей квіткового бізнесу, то в ньому традиційно дуже важливим є наявність асортименту сезонного товару. До того ж квіти – це дуже ніжний товар, який має короткий термін реалізації. Тому важливим є правильне зберігання та оптимальне планування закупівель. При цьому на квітковий бізнес впливає дуже багато інших факторів: погодні умови, вартість енергоносіїв, посадкового матеріалу та логістики, купівельна спроможність тощо.
Слід зазначити, що квітковий бізнес суттєво постраждав ще під час пандемії коронавірусу. Тоді дуже багато європейських постачальників скорочували асортимент або взагалі банкрутували.
На жаль, війна внесла величезні корективи у квітковий бізнес, який і так був не у кращому стані після епідемії коронавірусу. До того ж, початок війни припав на найважливіший для квіткарів період, коли всі готуються до березневого сплеску продажів. Вже з 20 лютого всі торговельні центри Епіцентр приймали величезні партії рослин під реалізацію на святковий період. Таким чином з початком війни в “Садових центрах” і флора-центрах “Букет”, які розвиваються в мережі Епіцентр, були накопичені значні обсяги продукції.
З початком війни об’єми реалізації товарів не першої необхідності обвалилися. Через це багато рослин просто зіпсувалися. До того ж три торговельні центри – у Маріуполі, Бучі та Чернігові – були знищені вже в перший місяць війни разом з товаром. Ще частина об’єктів опинилася під окупацією або ж не працювала через близькість до зон бойових дій. В результаті цього компанія понесла багатомільйонні збитки.
Наразі ситуація в більшій частині регіонів країни дещо стабілізувалася і в мережі представлено широкий асортимент кімнатних рослин і зрізу, який може задовольнити навіть найвибагливішого покупця.
Про зміни в попиті та роботу під час блекауту
Загальний попит на квіти знизився. Якщо в доковідні роки ми реалізовували приблизно 1,5 млн штук кімнтаних рослин, то у 2022 році цей показник знизився до 900 000 штук, тобто на 40%.
Що стосується конкретних змін в перевагах покупців, можна відзначити, що орхідейні рослини, які традиційно є найбільшою за продажами групою, в останні роки втрачають свої позиції. Те ж саме відбувається з групою квітучих рослин. Водночас ми спостерігаємо зростання попиту на декоративно-листкові рослини і сукуленти. Вони стійкіші й менш вибагливі, ніж квітучі та орхідейні. На нашу думку, саме з цим пов’язано перерозподіл питомої ваги між цими групами.
Звичайно, для збереження товарного вигляду кімнатних рослин та їх успішної реалізації необхідне дотримання певних температур, освітлення і вологості. Тому перебої з енергопостачанням здатні суттєво впливати на квітковий бізнес. І, думаю, що для багатьох гравців українського ринку це було суттєвою проблемою. Але, дякуючи далекоглядності засновників компанії, кожен торговий центр Епіцентр був обладнаний потужними генераторами ще до війни. Тому ми могли забезпечувати усі умови для рослин навіть за тривалої відсутності централізованого енергопостачання.
Про імпорт та квіти від українських виробників
Якщо проаналізувати товарообіг за 2022 рік, то співвідношення таке: 80% імпорт і 20% вітчизняний виробник. Це співвідношення варіюється в залежності від сезону і груп кімнатних рослин. Наприклад, орхідейні та сукуленти – це 100% імпорт (Нідерланди, Данія, Тайвань), декоративно-листкові в основному також імпорт, але є декілька невеликих вітчизняних виробників. А найбільший відсоток вітчизняних виробників припадає на квітучі рослини, тож великий відсоток таких рослин як пуансетії, цикламени, бігонії та гортензії – це українські постачальники.
Загалом більшість постачальників рослин залишилися на ринку України. Деякі змінили свої позиції, деякі втратили – це нормальний процес. Щодо вітчизняних виробників, то у них, звісно, складна ситуація. Майже усі виробники зменшили кількість посадок. У грудні ми стикнулися з тим, що у всіх українських виробників закінчилися планцетії, яких в минулому році посадили на 40-50% менше. Через це вже в кінці грудня ми отримували імпортну рослину.
Про середній чек, ціну на квітку та подальший розвиток квіткового бізнесу в Україні
Середній чек у Садовому центрі на 10 лютого становив 282 грн. У флора-центру Букет, який реалізує зріз, він вищий. Що стосується динаміки середнього чеку, то в порівнянні з минулим роком він зріс більш ніж на 20%, що пов’язано з девальвацією гривні, подорожчанням енергоносіїв та інфляційними процесами в цілому. Кількість чеків в минулому році, на жаль, зменшилась, що було обумовлено війною та викликаними нею міграційними процесами.
Як і в будь-якому іншому бізнесі, на ціну квітки впливає багато факторів. Це витрати на виробництво, розмір податків і зборів, вартість логістики, робочої сили тощо. З огляду на значне зростання цін на енергоносії, розсаду та пластик, тепличні господарства були змушені суттєво підняти ціни на рослини. Багато європейських виробників в часи пандемії зменшили кількість посадок або взагалі збанкрутували, що призвело до зменшення пропозиції на ринку.
Логістика здорожчала в 2-2,5 рази, що теж вплинуло на підвищення цін. Ну і звичайно курсові коливання, що вже перевищили 30%. Весь імпорт купується за валюту, тож девальвація гривні суттєво вплинула на вартість імпортних квітів. До того ж, в сезон свята 8-го березня традиційно ціни на квіти зростають на 30-50% і тримаються на такому рівні до Дня матері.
З листопада 2022 року ми провели багато перемовин щодо планів на 2023 рік. На мою думку, питома вага декоративно-листових та сукулентів продовжить зростати. В цілому ж ми сподіваємося на позитивну динаміку щодо минулого року.
Менеджер з постачання «Категорія квіти та супутні товари» мережі Сільпо Ірина Пятакова
Про стан квіткового бізнесу до війни та зараз
Перед повномасштабним вторгненням квітковий бізнес розвивався стрімко. Мережа Сільпо керувала майже 50 квітковими відділами з професійними флористами. Було заплановано розширення та подальший розвиток наявних відділів, що могло б дозволити нам зайняти провідне місце в Україні у сфері квіткового бізнесу. Щодо особливостей нашої мережі в цій галузі, ми маємо широкий асортимент різноманітних квітів та супутніх товарів, які можна побачити в наших магазинах.
Після початку повномасштабної війни, нам довелося тимчасово призупинити роботу квіткових відділів. На той час багато магазинів з квітами закрилися, водночас наша мережа продовжувала весь час працювати. Ми отримували багато звернень від клієнтів щодо квітів, бо свята проходили і люди хотіли підтримати один одного. Тому ми вирішили поступово відновлювати роботу наших квіткових відділів.
Наразі ми успішно відновили роботу 25 відділів, у яких повноцінно працюють наші флористи та допомагають гостям з вибором квітів і супутніх товарів. Ми не зупиняємося на цьому та повертаємося у повноцінну довоєнну роботу.
Про зміни в попиті та роботу під час блекауту
Попит зріс, особливо на квіти у горщиках. Багато людей, які були вимушені покинути свої домівки, поверталися назад і знаходили свої рослини без належного догляду, який зазвичай призводив до їх загибелі.
Коли наші магазини у Бучі, Ірпені, Стоянці та інші відновили повноцінну роботу, ми зосередилися на наповненні їх квітами. У літній період попит на квіти у горщиках сягнув свого піку, і наші гості часто звертались до нас із відповідними запитами та проханнями.
Мережа Сільпо досить швидко обладнала магазини дизельними генераторами, особливо ті, де є квіткові відділи. Тому з цим проблем не було. Крім того, зрізні квіти та букети зберігаються у холодильній камері, де навіть при відключенні електроенергії на певний час вистачає холоду для підтримки та зберігання квітів.
Про імпорт та квіти від українських виробників
Якщо мова йде про зрізані квіти, то вітчизняних квітів більше, ніж імпортних, але імпортний асортимент доволі широкий. У процентному співвідношенні: вітчизняні – приблизно 50%, імпортні – 40%, зелень та сухоцвіти – 10%.
У країні залишились низка сильних виробників, які займаються вирощуванням квітів для зрізу. Їм вдалось зберегти цей бізнес попри пандемію та повномасштабну війну. Наша мережа з такими виробниками зберегла співпрацю. Щодо квітів у горщиках, то імпортні квіти переважають – близько 70%, а 30% – це сезонні та вітчизняні.
Ми напряму співпрацюємо з українськими виробниками. Щодо імпортних квітів, ми спираємося на наших постачальників, які привозять товар згідно з нашими рекомендаціями. Зазвичай це доставка автомобілями через Польщу.
Раніше ми мали досвід власного імпорту. Наприклад, в позаминулому році ми самі привозили орхідеї прямо з плантацій Таїланду. Для цього ми використовували літак, щоб зменшити час між моментом зрізу квітки та її потраплянням на полиці, що займало 1-2 доби.
Можливо, після відновлення авіасполучення, спробуємо зробити щось подібне.
Про ціну на квітку та подальший розвиток квіткового бізнесу в Україні
Середній чек у наших квіткових відділах зріс, хоча ціна на квіти зросла так само як і на інші товари.
Певною мірою ціна на квітку залежить від енергоносіїв (опалення теплиць). Але ми намагаємося зберегти максимально лояльні ціни на квіти для наших гостей. З початку повномасштабної війни, ми збільшили кількість акційних пропозицій на квіти, щоб надати можливість придбати якісні квіти та інші товари по вигідній ціні.
Як не дивно, конкуренція серед квіткового бізнесу не зменшилася, якщо розглядати глобально. Деякі магазини закрилися, а інші з’явилися на їх місці, або поступово відновили роботу. Сільпо має достатньо міцні позиції на ринку. Незважаючи на все, українці намагаються жити повноцінним життям у такий складний час: люди радіють, дарують квіти, святкують.
Цього року мережа Сільпо має намір повернутися не тільки на довоєнні показники, але й розвивати квітковий напрям. Зокрема, ми вже запустили кілька пілотних проектів, і ми не збираємося на цьому зупинятися.