Євген Рубан, Viatec: Наші рішення забезпечують комплексну безпеку та централізовано об’єднують сотні об’єктів
Директор з розвитку корпоративних замовників та інноваційних рішень компанії Viatec про зміни на ринку під час війни, впровадження енергоефективних технологій, нові пропозиції для приватних та корпоративних клієнтів, допомогу ЗСУ та багато іншого.
– Які бренди представляє ваша компанія на українському ринку і яка ваша основна спеціалізація?
– Компанія Viatec на ринку України вже 18 років. Ми представляємо передове обладнання у сфері систем відеоспостереження, сигналізації, контролю доступу та безпеки. Viatec – імпортер та дистриб’ютор таких вендорів як Hikvision та Dahua. Ці бренди – ядро нашого бізнесу, на їх основі в Україні реалізовано низку проектів, у тому числі таких масштабних як «Безпечне місто» у Києві, Львові, Дніпрі, Одесі та інших містах.
– Які ще проекти, можливо, менш масштабні, реалізували за допомогою вашої техніки?
– Виконано багато проектів. Рішення, які ми пропонуємо, захоплюють, окрім проекту «Безпечне місто», відеоспостереження на дорогах і в житлових комплексах, на складах і в ТРЦ, АЗС і магазинах.
Жоден бізнес не обходиться без рішень від вендорів, які ми представляємо на українському ринку.
– Що включає в себе функціонал техніки, що продається вами?
– Раніше часто до нас зверталися постфактум, коли якийсь інцидент уже стався і потрібно було запобігти його повторенню. Але зараз ситуація змінилася.
З початком повномасштабної війни виникла потреба у комплексних системах відеоспостереження та безпеки, які можуть не лише фіксувати те, що відбувається, але й прогнозувати розвиток подій, використовуючи штучний інтелект. Наприклад, камери Hikvision, які оснащені системою AI (штучний інтелект), і об’єднані в єдину мережу з ситуаційним центром, можуть підвищити безпеку об’єкта:
- Контролювати температуру.
- Зафіксувати спалах.
- Побачити залишені предмети.
- Зафіксувати появу людей без права перебування на території.
Що важливо: ми продаємо комплексне рішення, яке покриває всі потреби бізнесу. Співпрацюючи з нами, не треба купувати обладнання різних виробників для різних цілей, а потім витрачати час та гроші на їхню взаємну інтеграцію та централізацію. Це знижує «ціну використання», експлуатаційні та супутні витрати у разі виходу з ладу обладнання.
– Як саме це працює?
– Наведу приклад на складі. У базі було зафіксовано: машина з таким номером повинна під’їхати тоді до таких воріт. Машина приїжджає, камера перевіряє номер та автоматично відкриває шлагбаум. Після цього інші системи відеоспостереження контролюють наступні етапи – до якої рампи машина поїхала, і хто перебуває у зоні розвантаження. Якщо щось відрізняється від закладеного в основу алгоритму, то передається сигнал на пульт охорони.
Тобто службі безпеки не потрібно одночасно контролювати сотні камер і реагувати на те, що сталося. Вона може отримувати сигнал ще на етапі потенційних проблем із чітко фіксованою локалізацією, вказівкою часу та характеру розбіжностей. Це мінімізує «людський фактор» і водночас у рази підвищує безпеку.
– А стосовно рітейлу ця система актуальна?
– Звичайно, тільки варто враховувати, що у рітейлера набагато більше об’єктів і, відповідно, камер відеоспостереження. Можна в кожному магазині посадити окрему людину, щоб вона переглядала камери та сигналізувала охоронцеві в залі про порушення, але це дуже дорого і не ефективно.
Для великих торгових мереж ми маємо рішення HikCetral, яке може об’єднати будь-яку кількість магазинів по всій території України в єдину мережу із ситуаційним центром. А далі – робота за вже описаним алгоритмом: камери з AI моніторять ситуацію, у разі загрози виникнення позаштатної ситуації посилають сигнал на центральний пульт, і вже з центру в конкретний магазин передається інформація про проблему із зазначенням її характеру, місця та інших необхідних даних.
– Розкажіть докладніше про це рішення.
– Це рішення, яке дозволяє в реальному часі керувати тисячами об’єктів та контролювати десятки тисяч процесів. Воно поєднує як найпростіші функції відеоспостереження, і складніші. Наприклад, камери з розпізнаванням облич можуть використовуватись для контролю доступу та робочого часу. Камери на парковці, розпізнавши номер машини, за допомогою підсвічування можуть провести автомобіль до вільного або конкретного місця. Сюди ж включається керування ліфтами, контроль роботи персоналу та багато іншого.
При цьому, оскільки HikCentral – розробка Китаю, вона здатна працювати з колосальною кількістю об’єктів та величезним масивом інформації. У Піднебесній зовсім інші масштаби торгових мереж та зовсім інший трафік, ніж в Україні.
Загалом за співвідношенням функціонал-ціна-якість – це рішення не має собі рівних в Україні.
– Це чудово, але як бути у разі відключення електроенергії? Як тоді зможе працювати централізована система?
– Кожен пристрій самодостатній. Він може працювати як централізовано, будучи включеним до інформаційної мережі, так і автономно – зберігаючи всю інформацію. Після відновлення зв’язку всі дані будуть передані до ситуаційного центру та проаналізовані AI.
– Чи є у вас конкуренти на ринку систем відеоспостереження та безпеки?
– Звичайно, є. Раніше дуже популярна була система відеоспостереження Trassir – але вона має «російське коріння», тому зараз її в Україні не продають. Але продовжують використовувати ті компанії, які не мають коштів на масштабне оновлення обладнання.
Є ізраїльські та німецькі вендори, але їхня продукція не співставна з нашою за ціною: вони обходяться в 2–3 рази дорожче.
До речі, під час переходу з обладнання Trassir на HikVision ми можемо надавати особливі умови – знижки, розстрочка, пільговий чи безкоштовний період тощо.
На відміну від рішення Trassir, яке передбачає оплату $35 на місяць за доступ до кожної камери з хмари, у нас є безкоштовне рішення HikCloud, яке також дає доступ до кожної камери з хмари, але не вимагає додаткових витрат.
– Хто з рітейлу та девелопменту серед ваших клієнтів?
– Наприклад, столичний ТРЦ Retroville повністю побудований на рішеннях HikVision: починаючи від контролю периметра та закінчуючи системою обліку робочого часу, керування ліфтами, відкриттям дверей тощо.
Також серед клієнтів – мережі супермаркетів КОЛО, Фора, Нова пошта та інші.
– Як побудована система продажів?
– Ми працюємо через партнерську мережу, яка налічує понад 1500 компаній. Також відкрили філії у Харкові, Чернігові, Дніпрі, Запоріжжі, Одесі та інших містах. Головний офіс знаходиться у Києві.
– Безпосередньо із замовниками не працюєте?
– Ми – вендор та дистриб’ютор, тому здебільшого працюємо через партнерів. Із замовниками працюємо у формі pre-sail та консультацій. Існує також низка складного технологічного обладнання, яке потребує високої кваліфікації. У такому разі ми робимо виняток і безпосередньо ведемо проект із замовником. Також безпосередньо комунікуємо, коли потрібні індивідуальні доопрацювання – наприклад, інтеграція з ERP-системами, особливі вимоги щодо безпеки та інші вимоги.
– Ми вже згадували блекаути та пов’язані з цим проблеми. Чи пропонуєте ви рішення для роботи в умовах вимкнення світла?
– Ми маємо низку рішень: як для невеликих користувачів, так і промислових. Ми підписали контракти з провідними вендорами техніки, що дозволяє працювати за умов відключення електрики.
Якщо говорити про рішення користувача – то це Zendure, Alfa ESS, VIA Energy. Пропонуємо лінійку споживчих портативних електростанцій ємністю від 0,5 до 3 кВт.
Для промислових та торгових об’єктів у нас також є різні пропозиції від брендів Alfa ESS та KStar. ESS (energy storage systems) збираються за блочним принципом і можуть забезпечити електроживлення від 5 до 20 кВт з кроком 5 кВт. Якщо потрібна більша потужність – це забезпечуємо в індивідуальному рішенні, що розробляється безпосередньо під потреби замовника.
Не варто замикатися лише на дизель-генераторах. Рішення від KStar можна використовувати як високоємні батареї. Спрощено кажучи, доки електрика є, вони заряджаються, а як її відключають – починають віддавати накопичене.
Більше того – їхній функціонал дозволяє «забирати» надлишок енергії. Наприклад, від генератора на об’єкт подається 20 кВт, але зараз використовується лише 15 кВт. Акумулятори “забирають” надлишок, і, не заважаючи роботі об’єкта, накопичують енергію. Таким чином, можна значно заощадити моторесурс генератора та заощадити на ПММ (паливно-мастильні матеріали).
– Ви згадали індивідуальні рішення. Їх розробляєте ви чи ваші партнери?
– Оскільки енергетична безпека – новий напрямок для нашої компанії, поки що розробляємо ми. Я переконався, що багато хто не розуміє важливості доповнити генератори таким елементом, як батареї. Ближче до літа бізнес зіткнеться з виробленням моторесурсу і відсутністю сервісної інфраструктури. Тому важливо максимально скоротити час роботи генератора.
– Як змінився бізнес вашої компанії з початку повномасштабного вторгнення рф? На які продукти впав попит, а на які – можливо – виріс?
– Із початком вторгнення у нас з’явилося кілька нових напрямків. Перше – на сайті з’явився розділ «Все для перемоги», де продаються каски, бронежилети, рюкзаки тощо. Друге – розділ тепловізійного обладнання, де представлені тепловізори, прилади нічного бачення та приціли AGM.
Велику кількість такого обладнання ми передали на волонтерських засадах різним підрозділам ЗСУ та іншим силовим структурам. Також ми цей напрямок розвиваємо через партнерську мережу, оскільки зараз в Україні є проблеми із купівлею такого обладнання. За запитами від ЗСУ та волонтерських фондів продаємо цей асортимент за спецумовам – з мінімальною націнкою.
Також з’явився спільний проект з Укртелеком, в рамках якого продаємо відеокамери користувачам. Ми постачаємо техніку IMOU, а спеціалісти Укртелеком встановлюють її у приватних домоволодіннях, підключених до цього провайдера. Таким чином, власник, навіть не будучи вдома, може бачити, що там відбувається.