Дмитро Карпенко, Fillin: Україні доведеться активно залучати іноземну робочу силу, щоб стабільно розвиватись

Дмитро Карпенко, Fillin: Україні доведеться активно залучати іноземну робочу силу, щоб стабільно розвиватись

27.03.2024 09:00
  865
Дарія Осіїк

General manager компанії Fillin Дмитро Карпенко про переваги аутсорсингу і лізингу персоналу, залучення іноземних працівників та майбутнє ринку праці України. 

Компанія Fillin працює на українському ринку з 2009 року та спеціалізується на аутсорсингу та лізингу персоналу по всій території України. Компанія має офіси в Києві, Дніпрі, Миколаєві, Львові, Одесі та Харків, але надає послуги з забезпечення персоналу не лише у великих обласних центрах, але також і у невеличких містечках.

Fillin має власну базу фахівців, що включає представників різних професій і спеціальностей у сферах агро, HoReCa, ритейл, виробництво та логістика.

General manager компанії Fillin Дмитро Карпенко в інтерв’ю RAU розповів про послуги аутсорсингу персоналу та чому вже зараз українські компанії починають залучати іноземних працівників. 

Розкажіть про компанію Fillin та послуги, які вона надає.

– Бренд Fillin існує з 2016 року, але основні послуги, які ми пропонуємо на ринку, надавались нашою материнською компанією ще з 2009 року.

Наша головна діяльність — це HR-послуги для бізнесу. Зокрема, ми надаємо послуги з аутсорсингу та лізингу персоналу, здійснюємо масовий підбір працівників. Також у нас є послуги клінінгу для бізнесу, facility management, аутсорсинг складського транспорту і спецодягу, а також технічне обслуговування та охорона.

Якщо говорити про аутсорс та лізинг персоналу, то ми допомагаємо компаніям укомплектовувати штат тимчасовими працівниками для виконання тих чи інших робіт. Це можуть бути навантажувальні роботи, комплектування, стікерування, робота на касі тощо.

– А чим відрізняється аутсорсинг персоналу від лізингу персоналу?

Ці дві послуги відрізняються умовами, на яких надається тимчасовий персонал замовнику. 

На умовах аутсорсингу ми беремо повністю під свій контроль певний процес чи локацію, де робота виконується нашими тимчасовими працівниками. До того ж, ми не просто виконуємо певну роботу, а аналізуємо весь процес, покращуємо його та забезпечуємо його безперебійне виконання. 

Лізинг персоналу — це просто надання компанії тимчасових працівників у необхідній кількості для виконання певних робіт, які контролюються замовником.

– Які переваги використання послуг аутсорсингу та лізингу персоналу?

– Розгляньмо це на прикладі великої виробничої компанії, що має виражену сезонність з піковим навантаженням на виробництві протягом трьох-чотирьох місяців щороку. І якщо в міжсезоння увесь процес виробництва можуть закривати 50-70 працівників, то в найгарячіший період діяльність на виробництві мають забезпечувати мінімум 250 працівників. Зазвичай, HR відділ з двома-трьома менеджерами просто фізично не може за короткий період знайти і оформити таку величезну кількість працівників. 

У такій ситуації виробник може звернутись до нас і 100, 200 чи 300 працівників з відповідними навичками з’являться на виробництві клієнта на необхідний йому час та період. Дуже важливо, що після виконання робіт вони без жодних складнощів і проблем покинуть своє тимчасове робоче місце і компанія не матиме проблем з їх звільненням.

Специфіка нашої діяльності дозволяє нам працювати з тимчасовим персоналом на умовах цивільно-правових відносин, тоді як звичайні компанії не завжди можуть укладати строкові договори, оскільки зобов’язані керуватись трудовим кодексом.  

Ритейл також має свою сезонність. Об’єм продажів у листопаді-грудні зростає в кілька разів у порівнянні з іншими місяцями. І в таких ситуаціях аутсорсинг чи лізинг персоналу є справжнім порятунком для ритейлерів. Крім того, у роздрібній торгівлі є значне пікове навантаження навіть протягом дня (вранці та увечері, коли люди повертаються з роботи). В цей час часто потрібно вдвічі збільшувати кількість касирів та працівників торгового залу. В таких випадках набагато вигідніше скористатись послугами тимчасових працівників, які з’являться саме на той час, коли вони найбільше потрібні, ніж увесь день тримати персонал, який фактично працює лише кілька годин.  

Тобто користуючись нашими послугами, компанії з одного боку розв’язують питання укомплектування штату в періоди пікового навантаження, а з іншого — позбуваються тягаря оформлення та звільнення тимчасових працівників, оскільки цю частину роботи ми беремо на себе і надаємо працівників на умовах субпідряду.

-Як ви гарантуєте належне виконання робіт тимчасовими працівниками? Те, що вони з’являться у потрібному місці у потрібний час?

– Як і й всі інші компанії, ми шукаємо працівників з тих самих джерел, потім навчаємо та інструктуємо. Але оскільки наші відносини з тимчасовим персоналом регулюються цивільно-правовими договорами, ми можемо досить швидко заміняти тих працівників, які неякісно чи недобросовісно виконують свою роботу. І тут ми маємо перевагу, адже звичайні компанії не мають такої гнучкості. Ми ж можемо здійснювати заміну працівників до тих пір, поки не підберемо ефективну команду. 

– Як використання тимчасових працівників впливає на ефективність компанії, адже такі співробітники можуть не мати усіх необхідних навичок, не знати усіх нюансів операційних процесів в компанії? 

– Зазвичай тимчасові працівники мають одне основне місце роботи, де працюють більшість часу, та можуть виходити на заміни чи додаткові місця ще в дві-три інші компанії. Така схема дозволяє ефективно використовувати тимчасових працівників, які забезпечують хороший результат. 

Крім того, у нас є фахівці, які навчають та тестують працівників, перш ніж відправляти їх на робоче місце. Наприклад, наш старший касир спочатку навчає людей, які приходять без касового досвіду або мають досвід роботи з іншими касовими системами, потім перевіряє їх знання та навички і лише потім вони відправляються працювати в певну компанію. 

Загалом плече входу на посаду в ритейлі значно коротше у порівнянні з плечем входу у виробництві чи агросекторі, оскільки там працівник повинен ознайомитись з набагато більшим обсягом інформації та має володіти специфічними навичками. 

– А яке плече входу в ритейл та інші напрямки? Також на який термін ви зазвичай надаєте послуги тимчасових працівників?

– Середнє плече входу на посаду в ритейлі становить від кількох годин до 1-2 днів, на виробництві — три-п’ять днів, плече входу для працівників складу складає один-два дні. Найбільше плече входу в агро сфері, де навчання нових працівників може тривати до місяця. 

Все залежить від потреб замовника. Зазвичай ми укладаємо угоди на послуги тривалістю від чотирьох годин. Це мінімальний термін, який дозволяє нашим працівникам отримувати достатній заробіток для життя. 

Команда компанії Fillin

– Хто є вашими основними клієнтами в ритейлі?

– Вже майже вісім років ми працюємо з мережею Novus. Також нашими давніми клієнтами є Auchan, Metro. 

Непростим, але цікавим для нас є кейс мережі Аврора, яка дуже швидко розширюється і щомісяця відкриває до 50 нових магазинів. Відповідно до свого формату ритейлер повинен відкривати торгові точки навіть у невеличких містечках та селах, де знайти кваліфікованих працівників не так просто. Зараз ми допомагаємо їм з забезпеченням персоналу саме в таких віддалених магазинах. В середньому на добу ми надаємо ритейлеру 50-100 працівників. І хоча це замовлення невелике за обсягом, проте є доволі складним і потребує досить креативних підходів. 

Загалом ритейл у нашому портфелі займає близько 12-15% – це приблизно 350-400 тимчасових працівників. Найбільше забирають на себе виробництво та агро сектор.

– Які працівники зараз є найзатребуванішими на ринку?

– Найбільший попит мають лінійні працівники, які можуть виконувати роботи зі значними фізичними навантаженнями. 

Через мобілізацію багато чоловіків зараз не прагнуть працювати на умовах трудового договору. І ми якраз є тим буфером, який допомагає компаніям укомплектовувати свій штат, а працівникам заробляти гроші на зручних для них умовах, не боячись, що за ними прийдуть з військкомату.  

Питання забезпечення робочою силою в Україні стає все гострішим. І тому наші послуги стають все актуальнішими. До того ж, ми маємо великий досвід. Окрім України ми також працюємо в Угорщині, Чехії, Польщі. Свого часу Польща розв’язала проблему з працівниками за рахунок України. Нам зараз також потрібна країна-донор, яка постачатиме нам робочу силу.

Розкажіть, будь ласка, детальніше про залучення працівників з-за кордону. Які нюанси та складнощі, пов’язані з цим проєктом?

– Зараз цей проєкт на стадії пілоту, але ми вже готові привозити працівників з інших країн. Насправді ми вже маємо запити від кількох великих компаній, які ще не відчувають значного кадрового голоду, але працюють на випередження. На щастя, у 2022 році Міністерству соціальної політики створило адекватні умови для залучення іноземних працівників, що відбулося вперше за весь час нашої діяльності.

Залучення іноземних працівників — це серйозний проєкт, який потребує ретельної підготовки та повного усвідомлення навіщо він потрібен. Адже релоковані з інших країн працівники повинні бути забезпечені житлом, нормальним харчуванням відповідно до їх потреб. Крім того, повинні бути враховані релігійні, ментальні та культурні особливості. 

В нашій країні вже використовують найманих працівників з Казахстану та Узбекистану, з якими легко порозумітись і домовитись щодо оплати праці. Також вже починають залучати робочу силу з Пакистану, але з ними працювати значно складніше через вищі очікування щодо заробітної плати, інше віросповідання та мовний бар’єр.

Наприклад, у 2021 році одна українська компанія реалізовувала проєкт з залучення працівників з Індії, але він був неуспішним, тому що побутові звички і підхід до гігієни цих працівників значно відрізнявся від наших стандартів.

– Загалом послуги аутсорсингу чи лізингу персоналу будуть коштувати компанії дешевше чи дорожче у порівнянні з традиційним наймом?

– Це буде коштувати стільки ж. Але якщо врахувати, що компанія позбавляється головного болю рекрутингу та звільнення тимчасових працівників, що вивільняє час менеджерів і знімає навантаження з бюджету компанії, то це може бути значно дешевше.

– Які складнощі та виклики вам доводиться долати?

– Щоб тимчасові команди працювали ефективно, дуже важливо щоб замовник з самого початку ставився до аутсорсингової компанії як до внутрішнього департаменту, надавав йому підтримку та певну свободу дій. Ми завжди говоримо про це своїм клієнтам, але не всі одразу це розуміють.

Зазвичай ми попереджаємо, що перший тиждень ми можемо виводити більше працівників, ніж потрібно і завдавати певних збитків, на другий тиждень ситуація стає кращою, на третій — команда починає працювати на результат, а з четвертого тижня — все вже працює як злагоджений механізм. Якщо співпраця з тимчасовим персоналом побудована саме за цим принципом, то зазвичай ніяких проблем не виникає, або ж вони вирішуються досить швидко. 

– Як, на вашу думку, в майбутньому буде розвиватися ніша аутсорсинг персоналу?

– На жаль, якщо війна продовжуватиметься, то ситуація з персоналом буде лише погіршуватися. Вже зараз нам критично не вистачає лінійних працівників. А Україні для нормального розвитку потрібно щороку залучати від 100 000 до 200 000 працівників. Тому ми робимо усе, що від нас залежить, щоб покращити ситуацію. 

Загалом я хочу звернутись до ритейлерів із пропозицією сміливіше використовувати послуги лізингу та аутсорсу персоналу, адже тимчасові команди можуть забезпечувати не гірший результат у порівнянні з постійними працівниками, але при цьому знімається питання рекрутингу та звільнення працівників, а також додаткове навантаження на бюджет.  


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Блиск поп-культури у кристалах Swarovski: як перша креативна директорка компанії змінює стратегію бренду

Блиск поп-культури у кристалах Swarovski: як перша креативна директорка компанії змінює стратегію бренду

Перша в історії креативна директорка компанії Swarovski Джованна Енгельберт працює над тим, щоб бренд став привабливим для...
time icon  
  151
Усі новини ринку