Дискусії RAU Summit 2024: адаптація до змін – що відбулося в українських ТРЦ за останній рік
Як ТРЦ адаптувалися до численних тривог та вимкнення світла, що змінилося в настроях споживачів та структурі попиту. Про це керівники ТРЦ із різних куточків країни розповіли на RAU Summit 2024.
В обговоренні питань роботи ТРЦ в сучасних умовах взяли участь голова УРТЦ та операційний директор Budhouse Group Максим Гаврюшин, генеральний менеджер комерційного центру Alef Estate Анжела Борисова, CEO Порт Сіті Груп Наталя Антоненко, генеральний директор БФК Gulliver Ірина Круппа. Модератором виступила комерційний директор Dragon Capital PM Наталя Кравець.
Основні зміни за 2024 рік в ТРЦ у різних регіонах України
Максим Гаврюшин: Наші ТРЦ працюють в різних частинах країни: Nikolsky в Харкові, Lubava в Черкасах та Forum Lviv, відповідно, у Львові. На жаль ТРЦ Fabrika в Херсоні зараз не працює. Тобто ми можемо порівнювати умови роботи в Україні від сходу до заходу. Зрозуміло, найважче працювати у Харкові, де наш ТРЦ Nikolsky ще не відновився до довоєнних показників. Але його результати в 2024-му дещо кращі за попередній рік, навіть попри той факт, що постійні тривоги займали приблизно до 70% робочого часу ТРЦ. Для порівняння: в Києві цей показник становив 3%, інколи досягачи 10%. З вересня ситуація в Харкові покращилася, але, наприклад, показники фуд-холу наразі на 50% нижчі за довоєнні.
Водночас в Черкасах показники торгівлі перевищили результати 2021го, зокрема, товарообіг зріс на 50% а по фуд холу – на 20%. Проте ще є куди зростати, бо ще не досягнуто результатів 2019 року, який передував карантину під час пандемії. Найліпше себе почуває ТРЦ Forum Lviv, де перевершено результати 2021 року на 80%. Але тут також ми ще не досягли виторгів 2019-го.
Анжела Борисова: В 2024 року була проведена реконструкція загальних зон нульового рівня в ТРК МОСТ-сіті з повною заміною комунікацій та вхідної групи. З’явилися нові орендарі й продовжується ротація старих. Наприклад, на місці великого ресторану тепер працює магазин польського бренду Sinsay, який у перший день відкриття за виторгом став четвертим у глобальній мережі ритейлера. Наразі він на 15-му місці в мережі.
Також в ТРК відкрилися магазини кількох українських брендів – МВМ my home, The Lace, Baby Chic. На фудкорті теж зміни: додалися точки Твій чебурек та Lviv Croissants. А в центральному атріумі в рамках ротації з’явився новий ресторан Vibe з європейською кухнею та цікавим дизайном.
Ще одна новація – зміна режиму роботи, продиктована не дуже добрим функціонуванням громадського транспорту в Дніпрі після десятої години вечора. Відтак тепер заклади торгівлі працюють з 9.00 до 21.00 і ранок починається з хвилини мовчання та виконання гімну України, що дуже надихає перших клієнтів ТРК.
Результати роботи ТРК за 10 місяців 2024 року вже на рівні річних показників 2021-го. Це гарний тренд, оскільки наразі не працюють магазини групи Inditex, які займають 11% загальної площі. Наразі середньодобова кількість відвідувачів становить 1000 людей на квадратний метр загальної площі. Ми вважаємо це результатом вдалого маркетингу та зміни tenant-mix. Вакантність знаходится на рівні 3% проти 5% минулого року, але ми проти того, щоб досягти нульового показника. Оскільки вільні площі на рівні 1,5-3% дають змогу проводити «провітрювання» та лишають можливість додати щось нове, більш трендове. Цікавою також є зміна відвідуваності по днях тижня. Раніше в центрі ділової активності міста основний потік в ТРК був по буднях, а тепер навпаки, більшість приходить у вихідні.
Ірина Круппа: За останні 12 місяців товарооборот БФК Gulliver збільшився на 16%, що ми вважаємо гарним показником, враховуючи закриті точки Inditex та кількох інших. При цьому кількість чеків порівняно із аналогічним періодом минулого року збільшилася на 5%. Вакантність ТРЦ на рівні 5%, але вона зумовлена виключно закриттям через війну великого візового центру на восьмому поверсі. Без урахування цих площ вакантність знаходиться на прийнятному рівні 1,5-2%.
Варто відзначити, що останній рік бренди обирають ТРЦ Gulliver для відкриття своїх перших магазинів в Україні. Так, цього року з’явився магазин косметики Lullaby, який показує вражаючі результати роботи, найкращі за виторгом з квадратного метру площі. Ще один приклад – магазин відомого косметичного бренду Kiehl’s. Перед новорічними святами відкрився дитячо-розважальний комплекс Papashon Kids.
Наталя Антоненко: Важливою відмінністю в роботі ТРЦ ПортCity (Луцьк) стало збільшенні втричі кількості повідомлень про замінування. Але наші відвідувачі досить швидко адаптувалися, так само як і до збільшення кількості повітряних тривог. При відключенні світла завдяки сучасним генераторам деякі орендарі навіть не помічають зміну джерела живлення. За товарообігом ТРЦ збільшив показники на 40% до минулого року, що в першу чергу забезпечено продажами електропобутової техніки, спорттоварів та одягу для жінок і дітей. Вакантність є на рівні 10%, але реально вільно 76 кв. м, бо все інше законтрактовано орендарями, які роблять ремонти чи готуються до переїзду. Відвідуваність складає 540 людей на 1000 кв. м при середньому показнику для західних регіонів України в 390 осіб.
Наталя Кравець: Ми маємо чотири ТРЦ в столиці (Smart Plaza Obolon, Piramida, Aladdin та Караван) та
ТРЦ Victoria Gardens у Львові і ТРЦ Sky Park у Вінниці. По всіх об’єктах маємо нульову вакантність окрім Караван, який перейшов під управління зовсім нещодавно. За останній рік було проведено багато якісних ротатій орендарів, завдяки чому ці площі збільшили показники у два та більше рази.
Так само майже в усіх ТЦ нині трафік вище ніж до ковіда й позитивна позитивна динаміка спостерігається по всім об’єктам. Цікаво що серед нових орендарів за 12 місяців майже половина – українські бренди.
Про альтернативні джерела енергоживлення
Наталя Кравець: Ніде ми не змогли досягти успіху по організації імпорту електроенергії. Бо в столиці всі наші ТЦ невеликі за розміром і тому не мають окремої лінії живлення, спорудження якої коштує занадто дорого. А у Львові жоден приватний об’єкт не може домовитися з обленерго.
Генератори ж мають обмежений ресурс роботи й ми вже маємо зламаний генератор потужністю 1 МВт й не можемо знайти ні за які гроші тих, хто його полагодить. Навіть виробник не може допомогти, пояснюючи тим, що пристрій має працювати не більше 4 годин.
Максим Гаврюшин: Імпорт електроенергії вирішує питання забезпечення живленням тільки на випадок обмежень електропостачання, тобто коли є фізична можливість подати ток в ТРЦ. У випадку аварії вихід – лише у власній генерації. В цьому році ми збільшили потужність генераторів на всіх наших ТРЦ. Так само генератори вигідніше використовувати при короткочасному вимкненні світла, бо імпортована е/е доволі дорога.
Анжела Борисова: Наші торгові об’єкти не можуть бути переведені на імпортну електроенергію, бо в складі БФК є житло. Відтак пішли по шляху встановлення власної установки когенерації й сподіваємося, що до літа це питання буде вирішено.
Ірина Круппа: БФК Gulliver споживає в середньому 3,5 МВт. При цьому імпорт електроенергії все одно має свої обмеженні по потужності. Наприклад, у нас це 1,5 МВт, тобто все одно доводиться підключати генератори. Тарифи за жовтень 7, 06 грн/кВт∙год, включаючи 0,92 грн за розподіл. Імпортний тариф – 10,49 грн. Ми працюємо за змішаним тарифом, коли є 20% української електроенергії та 80% – імпортної. Відтак середньозважений тариф у жовтні вийшов на рівні 8,72 грн з ПДВ. Є інформація, що імпорт енергії подорожчає до 11-12 грн в грудні, але це все одно вигідніше ніж вартість роботи на генераторах (12,60 грн). У нас їх два загальною потужністю 2 МВт, що покриває майже всі потреби окрім певних систем кондиціонування та вентиляції.
Наталя Антоненко: Споживання ТРЦ ПортCity в зимовий період складає 1,5 МВт, що у разі потреби компенсується роботою чотирьох генераторів (два по 0,5 МВт і два по 0,25 МВт). Імпорт міг би стати рішенням, бо є окрема лінія, але знов таки процес блокує місцеве обленерго.
Так само є проблемою поведінка персоналу приблизно третини орендарів, які у разі вимкнення світла телефонують у закордонний центральний офіс і попереджають про закриття торгової точки та йдуть додому. Попри наявність покупців у ТРЦ. Можливо це якось пов’язано із мотивацією працівників.
Про зміну споживчих настроїв
Максим Гаврюшин: Наші дослідження показують, що за рік збільшилася на 10% частка покупців, які цілеспрямовано приходять в ТРЦ за певними покупками. Відповідно на 20% зменшився час, який проводять відвідувачі у ТЦ, а кількість відвіданих магазинів менша на третину. Менше стало тих, хто приходить купувати одяг. Якщо раніше це була головна мета візиту для 50-60% покупців, то тепер – не більше 30-40%. Більше стали купувати гаджети, продукти харчування. Скоротилася також кількість відвідувачів фудкорту.
Анжела Борисова: У нас в Дніпрі трохи інша ситуація. На 20% у валюті збільшився порівняно із минулим роком товарообіг зони розваг та закладів харчування. Тобто попри тривоги (15% робочого часу у жовтні) люди хочуть розважатися. Тому й купівля модних товарів також не змінилася, навіть можна казати про невеликий приріст.
Ірина Круппа: У БФК Gulliver теж продажі товарів категорії fashion не скорочуються, а планово приростають. Хоча покупці більш прискіпливо та менш емоційно вибирають товари. Також добре працюють магазини з домашнім декором, посудом, товарами імпульсної покупки тощо. Наприклад, Zara Home та Jysk, який показує дуже хороші результати. Ще одним хітом продажів цього року стала косметика, парфумерію та засобів догляду за собою.
Надзвичайно добре показує себе сектор закладів харчування, який досяг показників 2019 року в валюті. Що обумовлено локацією ТРЦ та відродженням концертної діяльності (поруч – Палац спорту, де щомісяця проходять два-три концерти).
Наталя Антоненко: У ТРЦ ПортCity раніше 40% відвідувачів просто гуляли, а тепер 70% – це прямі покупці. Натомість виторги сектору розваг впали на 40%, особливо у ресторанах, де треба чекати їжу. А от фаст-фуд приріс на 25% по оборотах.
Наталя Кравець: Приріст виторгу фіксується у всіх орендарів, але краще за інших почуваються сектор електроніки, товарів для спорту та фаст-фуд. Наприклад, Пузата хата в ТРЦ Piramida б’є власні рекорди майже кожного місяця. В деякі дні цей виторг можна порівняти з показниками супермаркету.