
Втрати Епіцентр внаслідок військової агресії перевищили $1 млрд


За рік війни продажі на маркетплейсі Prom.ua зросли на 20%, а чистий прибуток – учетверо. Як це вдалося, СЕО Prom.ua Денис Горовий розповів в інтерв’ю Ліга. Бізнес. RAU пропонує головні тези цього матеріалу.
Війна змусила українців бути більш вимогливими перед придбанням товарів та шукати, де дешевше. Як наслідок, більше споживачів почали шукати товари в інтернеті. Prom.ua – один із найбільших маркетплейсів в Україні – відчув цей тренд. За рік великої війни продажі на платформі зросли на 20%, а чистий прибуток компанії зріс учетверо – до 225,2 млн грн.
Prom.ua – один із найбільших онлайн-маркетплейсів в Україні, частина бізнесу української продуктової компанії EVO. Аудиторія маркетплейсу – 5 млн покупців, які здійснювали на ньому принаймні одну покупку. Найбільше користувачів (близько 30-40%) – у Києві та Київській області.
EVO Group, до якого входить Prom.ua, заснований Миколою Палієнком, Денисом Горовим і Тарасом Мурашком увійшов до складу української компанії Rozetka восени 2018 року. Rozetka викупила 54% частку південноафриканського фонду Naspers, а пакет акцій співвласників трансформувався у частку в об’єднаній компанії. Зараз частка Prom.ua у загальному прибутковому пакеті EVO Group складає близько 60%.
Було кілька таких етапів змін на ринку. Спершу майже все було на нулі. Згодом невеличкі підприємці почали розміщувати пропозиції на маркетплейсах й почали відновлюватись набагато швидше, ніж великі компанії. Ця тенденція зберігається досі.
Зараз ринок електронної комерції України – це здебільшого великі гравці: OLX, Rozetka, Aliexpress – останній зараз знову відновлюється.
Якщо говорити про абсолютні значення, найбільше знизилась кількість замовлень з Харкова та області. Ще півтора року тому це був третій чи четвертий за величиною для нас регіон, а зараз його частка десь у кінці. Натомість Львів та інші міста західної частини країни спершу різко зросли, однак вже влітку розподіл повернувся до більш-менш звичного.
Та й, зрозуміло, окуповані території – мужні підприємці потроху надсилають звідти, тільки-но їх звільняють ЗСУ. Так, наприклад, зараз відбувається з Херсонщиною. Ми надаємо їм бонуси, щоб могли відправляти без комісії.
Вона складається із двох компонентів: підписка, тобто річна плата, яку платить користувач, щоб мати свю сторінку на Prom та змогу там продавати; другий – комісія від продажів на маркетплейсі.
За останній рік ми дозволили компаніям, які не готові продовжувати річну підписку, перейти у так званий режим заморожування. Тобто ми зберігали всю їхню інформацію, але замовити у покупця не було можливості, оскільки компанія не працювала. Це суттєво вплинуло на наші доходи – втратили десь 30-40% того, що було рік тому, тож поступово відмовляємось від цього режиму. Зберігаємо його лише для компаній, які знаходяться в регіоні з активними бойовими діями, або якщо їхній співробітник чи керівник – у ЗСУ, наприклад.
А якщо говорити про модель комісійну – тут ми перейшли на єдину ставку, яка залежить від категорії (5-15%). Раніше компанія могла самостійно визначати, яку комісію вона готова платити. Зараз, якщо компанія виконує наші умови щодо якості обслуговування, в неї з’являється можливість знизити чи підвищити ставки, або отримувати більше замовлень чи трохи менше, але платити меншу комісію.
Клієнтами ми вважаємо і покупців, і продавців. Частка покупців, які вперше зробили в нас покупку, зросла на 6%. Але якщо говорити про динаміку останніх місяців, кількість тих, хто приходить вперше (тих, хто реєструється), більша, ніж рік-півтора тому. Отже, якась тенденція до того, що підприємці активізуються, безумовно, є.
Зараз середньомісячні показники реєстрацій складають понад 1500. Зрозуміло, що не всі з них починають активно працювати.
Продажі зараз десь на 20% вищі, ніж до великої війни. Середній чек, якщо порівнювати рік до року, то зріс на третину і зараз становить близько 1000 грн. Здебільшого через так звані товари панічного попиту: генератори, туристичне спорядження, товари військового призначення – категорії з високим середнім чеком, тож це вплинуло на загальний товарообіг на майданчику.
Це перш за все одяг, техніка, електроніка, товари для дому, дитячі товари, зоотовари – тобто традиційні категорії. Додались товари військового призначення, так звані товари панічного попиту, як взимку – генератори, туристичні спальники, павербанки, ліхтарі.
Джерело – Ліга. Бізнес