Альгірдас Каралюс, ALOHA Pro: Навчити персонал говорити англійською можна за два-три тижні

Альгірдас Каралюс, ALOHA Pro: Навчити персонал говорити англійською можна за два-три тижні

19.04.2018 08:10
  830
Микола Маранчак

Експерт №1 в Європі за швидкого навчання і тренер з 25-річним стажем Альгірдас Каралюс про те, як швидко вивчити мову, якщо немає часу і як керівнику впроваджувати спілкування іноземною мовою у робочому середовищі.

Знання англійської мови в Україні – на катастрофічному рівні. І найбільше страждають навіть не ті, хто почав активно використовувати безвіз і подорожувати в інші країни, а український рітейл, який відчуває дефіцит персоналу, здатного говорити з іноземними гостями. «У Львові багато туристів з Європи, і якщо офіціант володіє англійською мовою, то це додатковий фактор, що допомагає залучити клієнтів», – говорить співзасновник Холдингу емоцій !FEST Андрій Худо.

Одна з обов’язкових умов при прийомі на роботу !FEST – англійська мова. Але молоді, що вільно володіє нею, навіть в західному регіоні не так багато, тому у компанії є два репетитора, які постійно займаються зі співробітниками, навчаючи їх англійської.

Про ту ж проблему говорять і зарубіжні рітейлери, які активно розвивають свої мережі в Україні. Наприклад, турецький бренд LC Waikiki. «Ми постійно стикаємося з тим, що нелегко знайти молодь, що володіє англійською мовою», – нарікав в одному з інтерв’ю RAU CEE Director LC Waikiki Бурч Коркмазлар. До подібних викликів необхідно готуватися і Н&M. В кінці січня 2018 року шведи почали активний пошук топ-менеджменту та персоналу для свого українського підрозділу і, судячи з усього, досі не змогли вакансії закрити. Вимоги до українських претендентів заповнені англійською мовою і одне з них, власне, «fluent English, both oral and in writing» – вільно володіти англійською мовою, як в усній, так і в письмовій формі.

29-30 березня серед експонентів виставки RETAIL & DEVELOPMENT BUSINESS EXPO – 2018 була представлена мовна школа ALOHA Language School з курсом англійської мови ALOHA Pro, розробленим експертом №1 в Європі за швидкого навчання та тренером з 25-річним стажем Альгірдасом Каралюсом. RAU розпитала його: як можна вирішити проблему знання англійської мови в компанії, які методології можуть бути простими і ефективними при самостійному навчанні і як швидко подолати мовний бар’єр з бізнес-партнерами.

– Що необхідно дорослій, зайнятій людині для швидкого оволодіння іноземною мовою?

– На це питання відповідає андрагогика – наука, що вивчає закономірності навчання дорослих і освоєння ними навичок та вмінь. Необхідно формувати навички усного мовлення зрозумілим і природним способом для мозку дорослої людини.

Традиційні курси англійської пропонують складати речення: згадуєш табличку, підшукуєш слова, формулу. Для мозку це просто терористичний акт.

Хіба люди мислять окремими словами чи реченнями? Ні, люди мислять образами і говорять на автоматі. Тому до іноземної мови треба підходити як до захоплюючого спорту – доводити вміння до автоматизму. У спорті, як ми знаємо, навички розвиваються шляхом повторення. І не треба нічого ускладнювати.

– Що маєте на увазі?

– Викладачі часто пропонують відразу вивчати складну англійську граматику, де досить багато винятків з правил. Це довго і болісно, і веде не до розв’язування язика, а до перегорання. Людина вивчила рідну мову, повторюючи за ідеальним зразком – батьками і тільки потім вивчила граматику. Тому і до вивчення іноземної мови треба підходити також – сформувати реактивну мова, коли можна буде говорити не за принципом «спочатку подумай і переведи про себе», а «говори, не думаючи». Будинок можна збирати з окремих цеглин, але куди швидше з блоків.

– Але як цього домогтися людині, у якої немає часу на тривале навчання?

– Для початку потрібно визначитися, вона хоче вивчати мову або вміти спілкуватися. І тоді зрозуміти в яких контекстах їй потрібна іноземна мова. Якщо вона хоче легко говорити за кордоном в ресторані, готелі, на побутові теми, тоді вона повинна відпрацювати до автоматизму шаблонні фрази для цих ситуацій, якщо говорити про бізнес – почати з нього. Треба вчитися вирішувати конкретні комунікативні завдання. Це найоптимальніший шлях швидкого вивчення англійської – мінімум зусиль, максимум результату. Достатньо почати з трьох-п’яти ситуацій. Саме так ми працюємо в ALOHA Pro. Це дозволяє почати вимовляти певні фрази в стандартній ситуації і по суті говорити вже через два-три тижні.

– В українському рітейлі значна проблема зі знанням англійської у персоналу. Як мотивувати людей навчатися?

– Краще всього створити такі умови, в яких людина не може не знати мову. Люди ділять речі на те, що вони хочуть робити, що їм подобається і що вони не можуть не робити. Можна заявити, що у компанії нова вимога: «У нас серед клієнтів і бізнес-партнерів багато іноземців, ви повинні вміти говорити по-англійськи». Як в аерофлоті. Ти не можеш літати на літаку, якщо мінімально не володієш специфічною мовою.

– Але ж це викличе у співробітників тільки стрес, хтось захоче піти…

– А ви запропонуйте їм відразу короткий шлях. Потрібно натаскувати людей на ті ситуації, в які вони зазвичай потрапляють у себе на роботі. Так вони у найкоротший термін навчаться без всяких мук професійно реагувати: привітати клієнта, поговорити про погоду, покупку, прийняти замовлення на англійській мові. Скільки потрібно знати для цього фраз? Небагато.

– Що може бути додатковим мотиватором?

– Ніщо так не мотивує, як миттєвий успіх. Уявіть собі людину, яка ще вчора знала англійську на рівні «London is the capital of Great Britain», а вже через два-три тижні може красиво викласти потрібну думку в запропонованій робочій ситуації. Це перехід від несвідомої некомпетентності до несвідомої компетентності. Легкість і простота такого знання може стати найкращим мотиватором.

– А як впроваджувати спілкування англійською мовою в робочому середовищі?

– Те, що я й сказав, і це найважливіше – створити умови, в яких ти не можеш не говорити. На роботі весь день говорити англійською неможливо, але, наприклад, з 15:00 до 16:00 домовляєтесь, що говоримо лише англійською.

Доведений факт, що люди, які успішно вивчали мову, самостійно занурювали себе в умови, в яких ти нікуди не дінешся з корабля. І для цього не обов’язково їздити за кордон.

– Чи можна самостійно поглиблювати знання?

– Для цього досить мати точку входу: інтерес. Наприклад, якщо вас цікавить музика, то вона для вас і буде точкою входу – щодня вивчати по новій пісні і з задоволенням її співати. Якщо цікава кулінарія, то достатньо день у день переглядати Youtube-канал з різними рецептами. Якщо ж ви бізнесмен або бізнесвумен, то для вас точка входу – це сам бізнес. Читайте бізнес-журнали англійською мовою по 10-15 хвилин в день. Ще чудовий спосіб – дивитися кожну другу серію улюбленого серіалу в оригіналі.

Доведено, що зусиллям волі іноземну мову вивчити неможливо. Сила волі завжди закінчується, причому дуже швидко.

Так чому б не перетворити це в інтерес. Краще займатися п’ять хвилин, зате кожен день. Потім не помітите, як ці п’ять хвилин перетворюються в 10 і більше. Коли з’являється інтерес, вже важко зупинитися.

– Значить ваша формула як краще вивчити іноземну мову – багаторазове повторення шаблонних фраз?

– Саме так. Цей метод заснований на принципах андрагогіки і йде «від загального до часткового». Ми його називаємо DAPA («декодування» – створення живої мови, використовуючи тимчасові структури часів, «активне повторення» – наслідування викладачеві, «пасивне слухання» – передача фрази з інтонацією і емоційної складової і «активація» – застосування інтерактивних практик для засвоєння). Техніка відпрацьовується до автоматизму, а мозок постійно підтримує інтерес, тому що змінюється ритм, завдання і підхід до фразі.

– А що ж тоді з граматикою?

– Початок вивчення англійської мови через теорію веде до спроб вставляти між словами граматику. До конструювання. Краще починати з «продуктивної мови», адже поки ви будете складати пропозиції з цеглинок-правил, вже й не буде з ким говорити. Людей потрібно навчати діалогів за принципами комбінаторики. Так у них не тільки в короткий термін розвивається швидкість мовлення, але й з’являється хист до декларування більш широких фраз.

Керівник не любить опинятися в стані, коли він щось не може або робить з помилками, які хтось ще і виправляє.

Так чому б просто не повторювати за вчителем правильно з першого разу. Тут немає шансу на помилку. Це не означає, що він зможе незабаром читати в оригіналі Шекспіра, зате зможе миттєво вирішувати конкретні комунікативні завдання.

Читайте також

Як український рітейл уникає податків і чому це шлях в нікуди – колонка СЕО INTERTOP


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку