Ігор Степанов: Карантин в США очима українського підприємця з епіцентру подій

Ігор Степанов: Карантин в США очима українського підприємця з епіцентру подій

07.05.2020 08:15
  704
Костянтин Симоненко

Раніше менеджмент вчили мислити стратегічно, а зараз все по-іншому – зміни відбуваються кожен день. Як рітейлерам адаптувати свій бізнес до роботи в нових умовах.

Цей матеріал доступний російською мовою

24 квітня відбувся RAU-вебінар «Продовження офлайн магазину в онлайні. Нові виклики для рітейлу». В ході онлайн-зустрічі концептолог рітейл-проектів, власник і головний виконавчий директор агентства брендингу та архітектури Stepanov, СЕО компанії з будівництва житла та комерційних об’єктів Art Village Ігор Степанов розповів про те, чому тепер краще негайно перевіряти бізнес-ідеї на практиці, кому варто відкривати свій інтернет-магазин, до чого готуватися після скасування карантину, а також про багато іншого.

Модератором зустрічі виступив співзасновник і голова правління Асоціації рітейлерів України, Youtube-блогер, ведучий програми “За рамками рітейлу” Андрій Жук. RAU пропонує вам найцікавіше з цієї бесіди.

– Дев’ять місяців тому, після переїзду офісу компанії в США, онлайн-спілкування напевно стало повсякденною рутиною. Чи може спілкування через месенджери і відеочати замінити собою особисті зустрічі?

– Це був великий виклик для мене в плані спілкування з командою і клієнтами. Я віддаю перевагу живому спілкуванню, але довелося перебудовуватися. Зрозуміло, повністю замінити емоцію не вийде.

– Як вдається працювати віддалено?

– У США у нас був офіс, але я відразу відмовився від нього і став працювати з кабінету вдома. Тут в США це досить поширене явище – домашній офіс. Тепер, звичайно, більшість людей в світі так працює. Але щоб переключитися вдома на робочий ритм, важливо дотримуватися самодисципліни. Наприклад, я виконую вранці всі домашні справи і вирушаю в офіс. Я навіть прощаюся з домашніми, коли йду з портфелем на другий поверх в свій робочий кабінет. Плюс бувають виїзди на об’єкти, що будуються – це допомагає переключитися.

– Що зараз відбувається в США, коли багато бізнесів сидять на карантині?

– Тут кожен штат приймає свої власні рішення. Зокрема влада Техасу, де ми знаходимося, вже відкрила парки і починають роботу деякі держустанови. Подальші послаблення оголошені з 1 травня (новий указ губернатора Техасу).

Наприклад, наша компанія отримала черговий дозвіл на певний вид робіт, що свідчить про поступовий запуск економіки.

– У чому ключова відмінність американського карантину і того, що відбувається в Україні?

– По-перше, тут живуть законослухняні громадяни. По-друге, у них є можливість взяти кредит, щоб пережити важкі часи. На відміну від українців, які змушені проїдати накопичення. Якщо вони є, звичайно. Наприклад, навіть в карантин мене завалюють місцеві банки своїми кредитними пропозиціями. Крім того, кожен американець, чий річний дохід менше $60 000, отримав на карту або чеком $1200 допомоги.

– А як підтримують бізнес?

– Дрібний бізнес теж може подати заявку і отримати фінансову допомогу від держави.

– Що стосується рітейлу, які торгові точки працюють?

– Тут є таке поняття як essential business, тобто життєво важливий. У нього виділили food-рітейл і drogerie, а також аптеки і банки, АЗС, і магазини з продажу інструментів для ремонту і будматеріалів Home Depot. Остання мережа працює, тому що будівельний бізнес внесли в категорію життєво важливих.

Важливо відзначити, що спочатку приватне будівництво не відносилося до essential business. Але Асоціації будівельників подали звернення до влади і протягом доби приватне будівництво внесли до переліку життєво важливих.

– Що ще відкрито?

– Автосалони і магазини тканин. Можливо, щоб можна було шити маски. Частина бізнесу, наприклад, банки, працюють за принципом призначення зустрічей клієнтам для вирішення їхніх питань.

– Який у влади план по виходу з карантину?

– Після відкриття парків і держустанов дозволять працювати решті рітейлу, але тільки в режимі «to go», тобто на винос. Наприклад, зараз в магазині Best Buy торгують так: на вулиці стоїть столик, біля якого співробітники на безпечній відстані вивчають замовлення зі штрих-кодом на покупку, наприклад, телевізора і виносять його покупцеві. Можуть привезти техніку додому замовнику або винести кілька моделей на вулицю, щоб покупець міг вибрати, скажімо, потрібний пилосос.

– А як працює продуктовий рітейл?

– Вони зараз «на передовій». Товар можна забрати декількома способами: pick up, доставка замовлення додому або вибір і покупка на місці. Ці магазини і аптеки – останній оплот офлайн-рітейлу, куди люди приходять помацати і вибрати товар. Але навіть тут вже багато хто зрозумів, що можна не приходити, а купувати онлайн.

– Хто відкриється останнім?

– Після рітейлу, готелів і ресторанів відкриють сферу послуг, салони краси і т.д., а останньою буде сфера розваг.

– Як американський рітейл переживає пандемію, хто виявився готовим, а хто ні?

– Місцеву торгівлю умовно можна розділити на олдскульний і інноваційний бізнес. Перші орієнтувалися на певну категорію споживачів, і вони постраждали найбільше. Тому що у багатьох ресторанів, наприклад, не було навіть сайту. Тому зараз вони змогли тільки розмістити якісь банери або стійки з інформацією про те, що ресторан працює на винос. Але виручка від такої активності явно не достатня для нормальної роботи, тому ресторани і магазини таких бізнесменів стоять порожні.

Зате бізнес, який перейнявся роботою в онлайн раніше, зараз почувається дуже добре. Наприклад, в Starbucks черги стоять.

Та ж картина спостерігається в сегменті fashion. Магазини H & M відразу після початку карантину вивісили оголошення, що все можна купити на сайті. Звичайно, вони теж мають в кращому випадку 20% колишньої виручки, але це все одно хоч якийсь cash-flow в порівнянні з олдскульними торговцями, які втратили, напевно, 95% виручки.

– Значить, переміг онлайн?

– Ні, краще всього працює комбінація офлайн і онлайн-торгівлі. Уявіть, що буде, якщо раптом пропаде інтернет, а такі збої цілком можливі. Крім того, люди не можуть не спілкуватися, і карантин це добре показав. Тому звичайні магазини залишаться місцем організації отримання товару, а не покупки. Купівля вже зараз в смартфоні.

– Як рітейлери вирішують питання з оплатою оренди?

– Кожен домовляється індивідуально. Держава підтримує ідею, що платити треба тільки за експлуатаційні витрати для підтримки приміщення в робочому стані. Є навіть дозвіл не платити комунальні платежі на період карантину, в тому числі навіть приватним особам.

– Якщо повернутися до питання про прогресивність торговців: чому у одних вийшло, а інші не стали займатися онлайном і тепер кусають лікті?

– Тому що побудувати онлайн-торгівлю з командою, яка все життя займалася офлайн неможливо. Багато рітейлерів старого гарту не розуміють і не хочуть розбиратися з новими технологіями, а коли прийшла криза, намагаються швидко організувати інтернет-торгівлю, користуючись готовими рішеннями. Для когось це працює, для когось це бомба уповільненої дії. Будуючи інтернет-торгівлю «на коліні», не можна закласти стратегічні основи побудови довгострокового бізнесу.

– Що можете порадити тим, хто хоче вийти онлайн: будувати свій інтернет-магазин або виходити на маркетплейс?

– Маркетплейс схожий на ТРЦ, так само, до речі, як і Instagram. Якщо це невеликий бізнес, то краще вчитися працювати в інтернеті через маркетплейс. Якщо мережевий рітейлер може собі дозволити – відкривати свій інтернет-магазин. Можна також комбінувати, але не захоплюватися розміщенням свого товару на всіх майданчиках відразу.

– Яка команда повинна займатися цим питанням – in-house або найняті ззовні?

– Відповім метафорою: краще не робити машину своїми силами. Вийде саморобка. Можна зайнятися «великовузловим складанням», тобто найняти фахівця з досвідом реалізації подібного проекту і з різних готових частин зібрати магазин під себе. Можна найняти професіоналів, які ще й навчать ваш персонал правильно управляти торгівлею онлайн. Як показує досвід, така покупка може заощадити два роки дорогого досвіду зі створення інтернет-магазину своїми силами. І треба пам’ятати, що команда запуску проекту і та, що потім обслуговує – це різні люди.

– Яким бачиться майбутнє рітейлу?

– Як я вже казав, це буде комбінація двох каналів продажів, але з єдиним сприйняттям бренду, мережі, товару, підходів. Все, що називають омніканальностью, тобто безшовним досвідом здійснення покупок, присмачене емоціями, без яких люди, як істоти соціальні, жити не можуть.

Звичайно, бізнес-модель онлайн-торгівлі повинна бути відточена максимально, тому що вона кардинально відрізняється від офлайна. Скільки коштує лід, скільки витрачається на рекламу і т.д. На відміну від виручки з квадратного метра і витрат на персонал в офлайні. Але обидві ці бізнес-моделі треба ефективно поєднувати.

– Добре, як можна передати в онлайні відчуття й емоції офлайна, наприклад запахи, які супроводжують магазини групи Inditex?

– Це найбільший виклик для сучасної торгівлі: як передати відчуття від відвідування магазину в інтернеті. Як варіант – принести «шматочок магазину» до споживача разом з товаром (упаковка, може бути особливий запах і т.п.). Важливо, щоб в точці зустрічі товару і покупця були потрібні емоції і відчуття відвідування магазину. Багато хто сьогодні забувають, що зовнішній вигляд і культура спілкування тепер так само важливі як уніформа і спілкування продавців. Тепер, до речі, багато офіціантів залишилися без роботи і можна було б використовувати їх досвід обслуговування клієнтів на ниві кур’єрської доставки.

Отже, я б виділив три складових. Перше – упаковка товару, друга – особистість кур’єра, здатного передати емоцію бренду, третє – «смачна» картинка, яка як еротичне фото викликає бажання і емоцію.

Мабуть, це найважче – створити таку ідеальну картинку.

– Мережа магазинів Tesco у Польщі використовувала таксистів для доставки і швидко змогла вирішити проблему дефіциту кур’єрів, обійшовши конкурентів …

– Тут ключова річ – швидке прийняття рішення рітейлером. Зараз немає часу на обговорення і довгі дебати. Набагато краще – швидко перевірити на практиці правильність або помилковість тієї чи іншої ідеї. Ми тепер живемо в світі гіпотез.

До речі, в майбутньому будуть затребувані магазини з об’єднаними форматами. Наприклад, Target і Walmart торгують не тільки продуктами харчування, але й іншими товарами, що допомогло їм зберегти свій бізнес. Так як часто людям більше ніде купити пару взуття або каструлю замість зіпсованої. Так що в майбутньому ми побачимо чимало цікавих колаборацій.

– Чи варто очікувати після скасування карантину сплеску відкладеного попиту?

– Все буде залежати від того, скільки грошей залишиться на руках у населення. Якщо хтось зберіг заначку на покупку потрібної речі, він її купить, а якщо проїв частину, то вибере щось поменше або подешевше, а то і зовсім відмовиться від придбання. Я не вірю, що буде бум покупок.

Адже потрібні речі можна купити і зараз. Швидше, попит буде поступово наростати.

– Ймовірно, як і після минулих криз, матимуть успіх різного роду акції і не надто дорогий товар?

– Я б подумав про те, в якому стані (фінансовому та емоційному) знаходиться ваш клієнт, і виходячи з цього будував плани майбутніх продажів. Треба працювати з острахом людини перед хворобою і економічною кризою. І саме на зняття такого страху, а не на боротьбу з конкурентами, повинна бути спрямована майбутня рекламна кампанія. Тому пряма реклама знижок не спрацює. Швидше, треба показувати, що в магазині не страшно і безпечно перебувати. Мовляв, приходь, не захворієш.

– Чим відрізняється ця криза від попередніх?

– Це тренування проведення часу на пенсії. Всі отримали багато часу, щоб спілкуватися з рідними, зрозуміти, на що вони будуть жити без свого зупиненого бізнесу, де потрібно поправити себе, і зрозуміти, що будеш робити далі.

Криза навчить нас жити в невизначеності. Колись менеджмент вчили мислити стратегічно, а зараз все по-іншому. З одного боку, компанії входять в цей складний період з більшою ліквідністю, ніж в 2008 році. І зараз, як я вже говорив, можна без проблем взяти кредит. З іншого боку, по-справжньому криза ще не настала, вона прийде восени.

Читайте також –

Як під час пандемії розвивається e-commerce в США, Китаї та світі


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Metro Україна доєдналась до масштабного проєкту зі збору використаних батарейок різних типів за ініціативи “Батарейки, здавайтеся!”

Metro Україна доєдналась до масштабного проєкту зі збору використаних батарейок різних типів за ініціативи “Батарейки, здавайтеся!”

 У кожному торговельному центрі незабаром з’являться спеціальні контейнери. Компанії, що є власником бренду...
time icon  
  31
Усі новини ринку