Walmart: коротка історія найбільшого ритейлера США
Історія становлення та розвитку мережі Walmart в США, основні етапи перетворення невеликого дисконтного магазину на живу легенду.
Франшизна кабала
Засновник Walmart Сем Волтон (Sam Walton, 1918-1992) з юних років на особистому досвіді пізнавав закони торгівлі та зсередини вивчав особливості роботи магазину. У 1941 році у віці 23 років він влаштувався менеджером-стажистом в універмаг J.C. Penney, але пропрацював там відносно недовго (лише 18 місяців) після чого вирушив на фронт. Після повернення з війни Волтон деякий час працював менеджером у мережі дисконтних універсамів Ben Franklin і незабаром вирішив витратити свої накопичення на відкриття магазину цієї мережі за франшизою в місті Ньюпорт, штат Арканзас.
Під час роботи менеджером Волтон побачив потенціал дисконтних універсальних магазинів — досить нового формату для того часу. Він був буквально заражений ідеєю знижок, у яких вбачав головний фактор зростання будь-якого ритейлера.
Всього за три роки управління Ben Franklin Волтон зумів збільшити продажі магазину з $80 000 до $225 000. Це так надихнуло власника будинку, де розташовувався універмаг, що він вирішив розірвати договір оренди з Волтоном, щоб передати магазин своєму синові. Ця несправедливість пішла на користь Волтону, оскільки підштовхнула його до переходу від одного магазину до цілої мережі.
Волтон продовжував працювати за франшизою Ben Franklin, але отримав добро на свою назву – Walton’s 5-10. Перший магазин під цією вивіскою відкрився в Бентонвіллі, штат Арканзас, — зараз там розташований музей Walmart. За 9 років, з 1951 до 1962 року, Волтон створив цілу мережу з 14 дисконтних універмагів, які працювали в невеликих містечках із населенням до 5000 осіб. Walton’s Five and Dime мала успіх завдяки низьким цінам і великим знижкам. Волтон запропонував власникам Ben Franklin застосувати цю модель на всю мережу, що вимагало зниження цін, а як наслідок — скорочення початкового прибутку вдвічі, але вони відмовилися. Це стало останньою краплею для Волтона, який зарікся працювати за франшизою (хоча він продовжував керувати цими точками за франшизою до 1976 року), і так 1962 року з’явився відомий усім магазин Walmart.
Підкорювач Дикого Заходу
Найперший Walmart (початкова назва – Walmart Discount City) відкрився в Роджерсі, штат Арканзас. Волтон і його дружина Гелен вклали в нього 95% усіх своїх заощаджень. Перш ніж запускати магазин, Волтон об’їздив усю Америку, збираючи найрізноманітніші ідеї для свого майбутнього дітища.
Назва магазину Walmart складається з двох частин: «Wal» – скорочення прізвища “Walton” та “Mart” – скорочення слова “Market”.
Головний висновок, який він зробив зі свого турне країною, — американцям не вистачає приміських і сільських універмагів. У 1970-ті роки великі міста захоплювали універсальні магазини, це не було ні для кого відкриттям, але ось на околицях цих міст і за їх межами таких мереж майже не було. Саме цю нішу і вирішив зайняти Волтон. На це рішення вплинув також і штат, де починав Волтон: Арканзас сприймається сучасними американцями як один із небагатьох оригінальних осколків Дикого Заходу, де міста традиційно невеликі, а сільська місцевість займає більшу площу штату.
У першому Walmart, як і в інших універмагах, продавалися продукти, одяг, товари для дому тощо. У 1964 році в сусідньому місті Харрісон відкрили другий магазин, а через три роки, до 1967-го, мережа і зовсім розрослася до 24 точок із загальним обсягом продажів у $12,6 млн. Через рік Walmart вийшов за межі Арканзасу і відкрив перші філії в штатах Міссурі, Оклахома і Канзас — теж перлинах Дикого Заходу. До 1970 року Волтон керував 38 магазинами, у яких працювало 1500 співробітників, а обсяг продажів його компанії становив $44,2 млн. Під вивіскою Walmart тепер працював і один пам’ятний, можливо, найголовніший магазин для Волтона — його перший універмаг у Ньюпорті, несправедливо відібраний орендодавцем. Саме там він пізнав силу знижок і низьких цін, якою виклав собі дорогу до успіху.
“Ми хотіли розширюватися і зрозуміли, що не отримуємо достатньо прибутку ні для розширення, ні для погашення наших боргів… Тоді ми погодилися серйозно вивчити можливості виходу на біржу. Для нас це був величезний крок”, – коментує Волтон рішення вийти на Нью-Йоркську біржу і стати публічною компанією 1970 року.
Наступними роками темпи зростання мережі тільки збільшилися: 1975-го компанія вже управляла 125 точками, зокрема в нових для себе штатах — Техасі та Луїзіані, тим самим охопивши значну частину півдня США. Обсяг продажів компанії на той момент сягнув $340 млн.
Тоді ж Walmart посилив свою експансію поглинанням дрібних мереж – 1974 року компанія придбала 16 магазинів Mohr Value Stores у Мічигані та Іллінойсі, а чотири роки потому купила мережу Hutcheson Shoe Company в Арканзасі. У 1979 році доходи Walmart перевищили $1 млрд, а кількість точок досягла 276.
Джордж Буш-старший нагороджує Сема Волтона Президентською медаллю Свободи в 1992 році
Експансія
У наступні роки магазини Walmart з’являються в усіх штатах і дедалі більше схожі на сучасні супермаркети мережі: площа варіюється від 9000 до 23 000 кв. м, середня кількість SKU – 142 000.
Одночасно з уніфікацією магазинів і запуском клубних гіпермаркетів Sam’s Club 1984 року Волтон вирішує запустити купівлю з Китаю (від 6 до 40% від загальної частки товарів залежно від сегмента).
У 1985 році Walmart налічувала понад 880 магазинів і заробила $8,4 млрд, а кількість співробітників зросла до 104 000. Через два роки Walmart відсвяткувала свій 25-річний ювілей — до того моменту компанія почала впроваджувати комп’ютерні технології для підтримки складських запасів, відстеження продажів і миттєвого зв’язку з усіма магазинами. У 1988 році Сем Волтон пішов з посади головного виконавчого директора Walmart, залишаючись головою ради директорів, а його місце зайняв Девід Гласс (David Glass).
На 1990-ті роки припало безпрецедентне зростання Walmart як у США (зростання продажів до $32 млрд у 1990 році — вчетверо більше за показники п’ятирічної давнини, а також вихід на ринок ще неосвоєної Каліфорнії — золотої жили для ритейлу), так і за їхніми межами (відкриття перших магазинів у Мексиці 1991 року, у Канаді 1994-го, в Аргентині та Бразилії 1995-го, купівля мережі Asda у Великій Британії 1999 року).
Сем Волтон помер у 1992 році незабаром після того, як у нього виявили рак. Посаду голови ради директорів Walmart обійняв його старший син Робсон (Robson Walton), який пробув на цій посаді до 2015 року.
У 2000-ті дисконтні універмаги Walmart все частіше замінюють сучасні супермаркети з великими парковками, а відвідування Walmart стає вже звичкою для середньостатистичної американської сім’ї. При цьому мережа продовжує дотримуватися політики низьких цін завдяки збільшенню поставок з Китаю і поглинанню дрібних конкурентів.
Walmart досить швидко реагує на бум e-commerce і запускає у 2007 році свій онлайн-магазин, щоб конкурувати з Amazon. Розпочатий після кризи 2008 року ритейл-апокаліпсис Walmart, як і інші супермаркети та продуктові ритейлери, пережив доволі успішно, не надто сповільнивши темпи зростання.
Цікаві факти, які відбувалися з Walmart протягом 2009-2023:
- 2009 – зривається експансія у росії та Індії;
- 2010 – придбала за $100 млн Vudu (постачальника відеоконтенту в інтернеті);
- 2011 – початок тестування нової системи Walmart To Go;
- 2012 – компанію звинувачують у дачі хабаря ($24 млн) мексиканським чиновникам;
- 2014 – керівником стає Даг Мікміллон, який вирішує посилити позиції в онлайн-торгівлі та сконцентруватися на протистоянні з Amazon;
- 2015 – Walmart стає найбільшим виробником сонячної енергії у США;
- 2016 – впроваджується платіжна система Walmart Pay та купує сайт e-commerce Jet.com за $3,3 млрд;
- 2017 – за $51 млн купується великий інтернет-маркет зовнішньої реклами Moiseja;
- 2019 – відкриває перший власний медцентр;
- 2021 – безкоштовно роздає співробітникам смартфони Samsung, на яких встановлено застосунок Me@Walmart, що дає змогу контролювати роботу колективу;
- 2023 – Зараз Walmart управляє 11 523 магазинами по всьому світу, з яких 4631 точка працює в США.
Джерела – Retail та телеграм канал Івана Чивкіна Miratem