Головна > Новини > Новини компаній > Вижити за всяку ціну: що робить рітейл і девелопмент в умовах карантину
Вижити за всяку ціну: що робить рітейл і девелопмент в умовах карантину

Вижити за всяку ціну: що робить рітейл і девелопмент в умовах карантину

Через посилення заходів боротьби з поширенням епідемії коронавірусу в Україні масово закриваються торгові центри, магазини і ресторани. Що робить бізнес, щоб мінімізувати свої втрати і вижити в нових реаліях?

Цей матеріал доступний російською мовою

Кабінет міністрів України посилив карантин у зв’язку із загрозою поширення коронавірусу. Серед іншого, уряд вирішив заборонити роботу ТРЦ, ресторанів і магазинів. При цьому влада дозволила продовжити торгівлю продуктами харчування, паливом, засобами гігієни, лікарськими засобами та виробами медичного призначення. Редакція RAU розпитала учасників ринку про наслідки такого рішення для галузі, а також дії компаній з мінімізації збитків в такій ситуації.

Наказано вижити

Слід зазначити, що зараз роботу в Україні продовжують всі продуктові мережі, в тому числі великі гіпермаркети Ашан і Metro, а також аптеки і магазини формату drogerie, в асортименті яких присутня значна частина товарів першої необхідності. Про продовження роботи оголосила і мережа Епіцентр. В компанії заявили, що Епіцентр забезпечує в своїх магазинах продаж захисних масок, антисептиків, побутових засобів дезінфекції, спиртовмісних засобів і базових продуктів харчування. «Ми працюємо у відповідності з практикою європейських країн, де господарсько-побутові магазини забезпечують населення товарами першої необхідності. У той же час, регулюємо кількість відвідувачів відповідно до встановлених обмежень», – відзначили в торговій мережі.

У той же час, багато інших торговельних мереж і ТРЦ вже припинили свою роботу. Одними з перших на карантин пішли українські кінотеатри.

Співвласник мережі Планета Кіно Дмитро Деркач на своїй сторінці в соціальній мережі Facebook написав, що компанія припинила роботу всіх своїх об’єктів, і в умовах відсутності будь-яких грошових надходжень переходить в режим максимальної економії. Незважаючи на це, кінотеатральна мережа планує виплачувати співробітникам на карантині 2\3 зарплати до кінця березня, а хед-офіс продовжує працювати віддалено.

«У нас близько 700 співробітників по всій Україні. Я завжди сприймаю співробітників, як партнерів по бізнесу, ми разом будуємо й розвиваємо компанію і разом повинні переживати складності. Ми відповідаємо за наших співробітників, ми не можемо їх залишити без грошей (наприклад, відправити у відпустку за свій рахунок чи скоротити), їм треба платити за житло, купувати гречку, маски і туалетний папір. Тому важливо забезпечити умови, щоб вони могли себе ізолювати на карантин і повернутися на роботу здоровими в квітні», – написав Деркач.

За його словами, компанія залишає й інші обов’язкові платежі, без яких не зможе існувати (наприклад, оренда серверів), а всі інші намагається згорнути або домовитися про відстрочки. Співвласник Планета Кіно також зазначив, що найбільша і проблематична стаття витрат для мережі – це орендні платежі. «На щастя, майже з усіма орендодавцями та постачальниками вдалося домовитися. Багато з них поставилися з розумінням. Я дуже вдячний всім, хто пішов назустріч. Ми це дуже цінуємо», – підкреслив бізнесмен.

За оцінками співвласника Планета Кіно, збитки його бізнесу через карантин будуть обчислюватися десятками мільйонів – через закриття кінотеатрів і перенесення прем’єр мережа недоотримає більше 100 млн грн.

Призупинити роботу була змушена і найбільша в країні мережа кінотеатрів – Multiplex. При цьому компанія, що управляє 27 кінотеатрами в Україні та об’єднує 1500 співробітників, звернулася до президента України Володимира Зеленського з проханням посприяти наданню бізнесу безвідсоткових кредитів на 6 місяців для забезпечення фонду заробітної плати. За словами генерального директора компанії Романа Романчука, ці заходи необхідно вжити вже найближчим часом, щоб зберегти зарплати сотень тисяч співробітників інших компаній, які опинилися в аналогічній ситуації.

Важкі часи

Припиняють роботу через введення карантину і мережі магазинів непродовольчих товарів. Як розповів RAU виконавчий директор SOVA jewelry house Степан Слинчук, компанія дотримується всіх рекомендацій уряду та місцевої влади, готова до закриття офлайн-роздрібу і найближчим часом планує сфокусуватися на онлайн-торгівлі. «Велика частина співробітників офісу вже перейшла на віддалену роботу. Якщо ми говоримо про співробітників магазинів, на випадок повного закриття офлайн-продажів, у нас розроблена програма оплат на період карантину», – каже Слинчук.

За його словами, паралельно компанія відмовляється від зайвого, оптимізує витрати і змінює підхід до багатьох проектів і активностей, розробляючи можливості для їх реалізації в онлайні.

Закриває магазини і ритейлер дитячих товарів MYplay. «Мова йде про безпеку людей, тому ми закриваємо всі магазини в їх стандартному функціонуванні. Ми працюємо онлайн і запустили безкоштовну доставку по всій Україні на відділення Нова пошта і кур’єром. Також в розробці новий проект «Безконтактна віртуальна полиця», для тих клієнтів, які пересувається особистим транспортом. Через будь-який зручний месенджер вони зможуть зв’язатися з представником магазину, по відео-зв’язку вибрати іграшки і забрати їх через вікно видачі», – розповіли в прес- службі MYplay, уточнивши, що майже весь персонал офлайн-роздробу відправляється в оплачувану відпустку з виплатою авансу.

Все ще сподіваються частково продовжити роботу своїх торгових точок в мережі магазинів Антошка. Як пояснив RAU генеральний директор з операцій та розвитку компанії Іван Чівкін, рітейлер шукає варіанти для продовження діяльності магазинів, розташованих поза торговельними центрами, щоб у клієнтів була можливість придбати спеціалізоване харчування для дітей, а також предмети першої необхідності для догляду за дитиною. Поки що співробітники магазинів продовжують працювати за раніше затвердженим графіком, а персонал центрального офісу переведений на віддалений спосіб роботи.

У мережі EVA, робота якої не була обмежена постановою Кабміну, заявили про продовження роботи магазинів в звичайному режимі.

В той же час, в компанії допускають, що деякі торговельні точки все ж будуть закриті через обмеження роботи ТРЦ, в яких вони розташовані. «Персонал магазинів, розташованих на території закритих ТРЦ, знаходиться в оплачуваній відпустці. Однак ця ситуація звичайна для цієї пори року, так як через посилений режим роботи у святковий період в лютому-березні, працівники йдуть у відпустку саме в цей період і за нормальних умов», – відзначають у прес-службі EVA.

В нинішніх умовах рітейлер, як і багато інших гравців, планує мінімізувати втрати за рахунок збільшення онлайн-продажів. Разом з тим, компанія достроково гасить кредиторську заборгованість за імпортними контрактами, щоб мінімізувати валютні ризики. А її керівництво переглядає та оптимізує витрати, відмовляючись від тих, які не впливають на операційну роботу компанії.

У зоні особливої уваги

Втім, далеко не всі рітейлери можуть розраховувати на часткове підтримання продажів за рахунок онлайн-каналу. Наприклад, мережа «острівців» солодощів Cherry Berry, яка об’єднує 65 торгових точок в різних регіонах України, була змушена закрити майже всі свої об’єкти. Засновник і директор Cherry Berry Ukraine Андрій Піонтковський каже, що в таких умовах у компанії немає іншого вибору, окрім як відправити більшість співробітників по домівках за свій рахунок.

«У нашій мережі зарплата залежить від виробітку, тому тепер вони залишаться без доходів. Напередодні сезону основна частка вільних коштів була спрямована на закупівлю товару, частина з якого так і не надійшла в Україну. Тому, вже вчора співробітники бек-офісу пішли у відпустки за свій рахунок», – нарікає підприємець. За його словами, незважаючи на те, що вид торгівлі Cherry Berry не перебуває під забороною, деякі ТРЦ змушують їх закриватися навіть біля працюючих супермаркетів.

Засновник Cherry Berry вважає, що в умовах зупинки роботи вкрай важливо, щоб торгові центри пішли назустріч рітейлерам і знизили орендні платежі до мінімуму.

«Цей крок дозволить торговельним мережам пережити кризу і повернутися до роботи після закінчення карантину», – говорить Піонтковський. Погоджуються з ним й інші рітейлери. У мережі EVA підкреслюють, що ситуація з орендними та комунальними платежами дуже непроста. Якщо з опаленням приміщень, в яких не буде покупців і персоналу, ще можна заощадити і заплатити за реально спожиті енергоносії, то з орендою – значно складніше. «З урахуванням форс-мажорних обставин в Україні та світі, і закриттям окремих ТРЦ, пов’язаних з поширенням коронавірусної інфекції, компанія сподівається, що їй вдасться домовитися з орендодавцями про лояльні умови на період карантину», – йдеться у відповіді рітейлера на запит RAU.

Готується до складних переговорів з девелоперами щодо орендних платежів і мережа MYplay. «Сподіваємося, що орендодавці поставляться з розумінням. Наша позиція – оплата відсотка від товарообігу, так як основні продажі йтимуть з локацій через онлайн», – уточнюють в мережі.

Втім, самі девелопери розуміють, що їм доведеться істотно знизити орендні ставки. Як розповіли RAU в прес-службі компанії Arricano, яка управляє чотирма ТРЦ в Україні, зараз всі орендодавці обговорюють це питання, щоб вивести єдиний для ринку метод.

Однак деякі ТРЦ вже оголосили про готовність пройти складний період разом зі своїми партнерами-орендарями, незважаючи на майбутні втрати.

«Вже зараз ми зазнаємо збитків через перенесення святкування річниці та зниження товарообігу. З учорашнього дня в зв’язку з посиленням карантинних заходів закрився фудкорт і всі торгові галереї, залишиться працювати супермаркет Сільпо і аптека. Також ведемо переговори, щоб в період карантину частково працював магазин Антошка і батьки могли придбати там дитячі товари першої необхідності, гігієнічну продукцію тощо», – розповіла RAU керуючий менеджер львівського СТРЦ Spartak Роксолана Пиртко.

При цьому керуюча компанія готова піти на поступки орендарям, які будуть змушені закрити магазини на час карантину. «Орендна плата нараховуватися не буде. Йдемо назустріч всім партнерам. Розуміємо, що в цей складний кризовий і невизначений час повинні об’єднати зусилля для подальшого процвітання. Розуміємо, що збитки для всіх будуть неймовірні. Але в той же час усвідомлюємо свою відповідальність у боротьбі з поширенням коронавірусу і готові до втрат, пов’язаних із закриттям. Головне для нас – це безпека наших гостей і городян в цілому», – підкреслила керівник ТРЦ.

Читайте також – 

Вірус карантину: як бізнес в Україні та світі допомагає боротися з коронавірусом

Про автора
Виктор Нагорский

Deputy Chief Editor Ukrainian Retail Association

Всі статті від автора
Николай Маранчак

Журналист / Head of Digital Marketing Ассоциации ритейлеров Украины

Всі статті від автора