Всі в онлайн: як змінився український e-commerce за карантинний 2020 рік
Аналіз змін на вітчизняному ринку електронної комерції, що відбулися за час пандемії коронавірусу, та які тенденції визначать майбутнє інтернет-торгівлі й онлайн-рітейлерів в Україні в найближчі посткризові роки.
Стратег Carat Ukraine Олександра Самойленка у своїй колонці для AIN.UA проаналізувала ринок електронної комерції і розповіла, що змінилося за час карантину.
Більше половини українців стали онлайн-покупцями
Завдяки COVID, зростання ecommerce-ринку в Україні в 2020 році виявився вибуховим. За даними EVO, замість прогнозованих +15%, категорія зросла на 41%. Це майже в два рази вище, ніж середній показник в регіоні «Центральна і Східна Європа» – 21,5% (eMarketer).
База покупців в інтернеті теж активно зростає: на даний момент 55% українців в містах 50 000+ – це онлайн-покупці (TNS MMI Ukraine). Переважно (75%) вони представлені віковою групою 25-54, найменше онлайн-покупців серед користувачів у віці 55+.
Дитяче харчування і будівельні матеріали – категорії-лідери за приростом
Найбільший приріст в онлайн-рітейлі за 2020 рік у категорії «Дитяче харчування» – 36%, яка на даний момент вже досягла 50% проникнення серед онлайн-покупців. Наступними драйверами по приросту стали категорії «Будівельні матеріали» (33%), «Товари для автомобілів» (32%), “Електроніка” (30%) і «Косметика» (30%). Категорія «Одяг» традиційно тримає лідерство по продажах в інтернеті.
При цьому по регулярності закупівель (раз на місяць і частіше) топ-3 виглядає по-іншому: головні категорії тут «Продукти харчування», «Одяг» та «Ліки».
У топ-15 найбільш відвідуваних e-commerce-майданчиків – OLX, Rozetka та Prom.ua.
Зростання Social Shopping
Social Shopping активно розвивається в світі, і очікується, що в найближчі роки буде набирати популярність і в Україні. Відставання від світового тренду пов’язано з тим, що в Україні пізніше з’являються функції магазинів і вітрин в соцмережах. Поки що продавці в Instagram використовують олдскульний метод через дірект-комунікацію.
Головним соціальним майданчиком для продажів залишається Instagram, в першу чергу для невеликих локальних брендів. 12% жінок і 2,8% чоловіків купують через цю соцмережу одяг, взуття, аксесуари. Також зростає попит на товари для будинку, декор та косметику.
Онлайн-магазини інтегрують на свої сайти відео і призначений для користувача контент
Захопленість соцмережами веде до наступних важливих трендам у функціонуванні онлайн-магазинів:
- Люди звикли до споживання відеоконтенту, і навіть на сторінках сайту хочуть розглядати товари в динаміці. Тому можливість додати відео на сайт продукту істотно покращує сприйняття споживача.
- Користувачі в соцмережах вже звикли бачити рекламу від блогерів, які транслюють особистий досвід взаємодії з брендом і реальні фото/відео товару. Наявність фото одягу на звичайних людях, а не на професійних моделях підсилює авторитетність відгуків при покупці.
- Все більше онлайн-рітейлерів переходять в мобайл: або створюють додатки, або адаптують мобільні верстки сайтів під дизайн додатків. Ecommerce-гравці і невід’ємні помічники в онлайн покупках – банки і служби доставки – давно і міцно влаштувалися в топ сайтів і додатків.
Онлайн виходить в офлайн, створюючи власні магазини
Головні три бар’єри, які перешкоджають купувати онлайн, – це небезпека для особистих даних, неможливість переконатися в якості товару і неможливість приміряти його. Як відповідь на ці бар’єри, e-commerce розвиває безпечні угоди з продавцями на маркетплейсах і створює можливості живої взаємодії з товаром.
Онлайн виходить в офлайн, створюючи власні магазини або точки видачі. Rozetka активно відкриває свої магазини і навіть продає франшизу. Kasta відкрила 50 відділень в приміщеннях Укрпошти, щоб надати можливість примірки. А Нова пошта прискорила розвиток мережі поштоматів, щоб стати ще ближче до дому покупців і підсилити цінність доставки.
Більшість з цих заходів спрямовані, в тому числі, на зниження ціни доставки, яка в середньому становить від 5 до 15% вартості покупки. З ростом кількості замовлень покупці все більше звертатимуть увагу на наявність безкоштовної доставки в інтернет-магазині і можливість безкоштовного повернення.
Читайте також –