Час зростання: український рітейл в цифрах, фактах і картинках
Дані Держстату: як змінювалася ситуація у вітчизняній роздрібній торгівлі за кількістю підприємств, діловими очікуваннями, прогнозами та у реальності.
Цей матеріал також доступний російською мовою
Головне статистичне відомство України опублікувало цікаву статистику: як змінювалася кількість суб’єктів підприємницької діяльності, пов’язаних з оптовою та роздрібною торгівлею, за останні шість років. А також багато додаткової інформації, аналізуючи яку, можна скласти загальне уявлення про розвиток рітейлу країни в найскладніші для вітчизняного бізнесу часи. Для чистоти експерименту ми порівнюємо останній передкризовий рік – з 2013-го в Україні відбулися глобальні зміни, що кардинально змінили звичну картину – і нинішній стан галузі.
Підйом після спаду
Один з вельми характерних показників – кількість підприємств, що працюють в сфері торгівлі. На листопад 2013 року, тобто ще до початку Революції Гідності та наступної анексії Криму і вторгнення проросійських бойовиків в Донбас, в Україні налічувалося 112 243 торгових компанії – як оптових, так і роздрібних. Після початку масштабної економічної кризи, пов’язаної з окупацією Криму й окремих районів Донецької та Луганської областей, підприємствам рітейлу, як і представникам інших сфер бізнесу, довелося нелегко.
Наприклад, уже в 2016 році в галузі було зареєструвало всього 83 120 компаній – на 26% менше, ніж в 2013-му. Втім, потім бізнесмени подолали шок, і роздрібна торгівля України почала поступово відновлюватися. Як мінімум – за кількістю СПД. На листопад минулого року в країні в сфері торгівлі працювали 94 732 фірми.
У певному сенсі можна говорити, що рітейл продовжує виходити з кризи. Більш того, якщо врахувати, що левова частка тих, компаній, що пішли з ринку роздрібної торгівлі, припала якраз на постраждалі від агресії РФ регіони, то галузь вже повернулася на докризові показники. Наприклад, в 2013 році за межами Донбасу та Криму працювало 95 530 компаній – цілком можна порівняти з нинішніми 91 265 (без урахування Донецької і Луганської областей).
Втім, не всі регіони відновилися в повному обсязі. Помітно менше підприємств торгівлі стало в Вінницькій, Дніпропетровській, Одеській, Харківській областях. Зате істотно збільшився даний показник в Києві та області, на Черкащині та Миколаївщині. Тут бізнес ожив після кризи і знову почав відкривати нові компанії і створювати робочі місця.
Оборот і очікування
Відповідно зміни кількості працюючих підприємств, політичним і економічним потрясінням змінювався й оборот вітчизняних підприємств роздрібної торгівлі. Так, в 2013-му цей показник склав 884,2 млрд грн. Першим більш-менш стабільним, без різких стрибків курсу, став 2017 рік. І показник відразу виявився нижчим, ніж в 2013-му: рітейлери наторгували на 815,3 млрд грн – тобто доходи помітно скоротилися. Але вже в минулому році сфера роздрібної торгівлі знову продемонструвала зростання: виручка рітейлерів за 2018-й склала 928,6 млрд грн – і це при зміцненні гривні та інфляції в районі 10%.
Також, якщо уважно вивчити графіки ділових очікувань бізнесменів, зайнятих в торгівлі, можна побачити, як поступово повертається оптимізм.
При цьому треба враховувати, що українські підприємці традиційно скептично ставляться до перспектив економіки країни, тому завжди готуються до гіршого. Особливо в роки, коли проходять вибори всеукраїнського рівня. А на 2019 рік заплановані відразу й президентські, й парламентські вибори. Що цілком пояснює скептицизм підприємців.
Як змінювався індикатор ділової впевненості в рітейлерів України (у відсотках)
Показник | І квартал 2015 | І Квартал 2017 | І квартал 2019 |
В цілому | -11,7 | -1 | +3 |
Оцінка змін продажів в попередні три місяці | -4 | +21 | +15 |
Очікування змін продажів в наступні три місяці | -46 | -30 | -11 |
Оцінка поточного обсягу запасів | -15 | -6 | -5 |
Проте, в цілому за останні три роки бізнес став більш впевненим у завтрашньому дні, й очікування рітейлерів змінюються за принципом «крок назад – два кроки вперед». Обнадійлива динаміка.
Також радує, що з кожним роком дещо знижуються побоювання підприємців з приводу неминучого підвищення цін. Наприклад, в першому кварталі цього року лише половина респондентів Держстату впевнені, що ціни реалізації товарів в роздрібній торгівлі будуть рости. Причому є певна кількість оптимістів, які вважають, що вартість деяких категорій товарів навіть знизиться. До того ж треба враховувати, що інфляційні очікування розганяють в тому числі й вже згадувані побоювання через рік виборів.
Персонал та інвестиції
Ще два статистичних показника, ща прямо вказують на пожвавлення роздрібної торгівлі: обсяг капітальних інвестицій в галузь і ситуація на ринку праці. У минулому році в український рітейл надійшло 19,3 млрд грн капітальних інвестицій. Для порівняння – в 2017-му вкладення склали трохи менше 8 млрд грн (тобто рік до року в грошовому вираженні інвестиції зросли більш ніж в два рази!), в 2016-му – 7,5 млрд грн, а в найскладніший для операторів роздрібної торгівлі рік – 2015-й – усього 5,1 млрд грн. Тенденція зростання інвестицій в наявності, а значить – бізнес впевнений в перспективності галузі. При цьому найвищий ріст вкладень відзначався як раз в IV-му кварталі минулого року – відразу на 33%.
Що стосується ринку праці, то позитивні тенденції щодо рітейлу відзначаються й тут. За даними Держслужби зайнятості, практично весь минулий рік (за винятком I-го кварталу), кількість відкритих вакансій у сфері торгівлі залишалася стабільно високою, і постійно зростала в порівнянні з 2017-м. Пік був зафіксований в третьому кварталі: тоді компанії роздрібної торгівлі пропонували понад 15 000 робочих місць – на третину більше, ніж роком раніше.
Просто кількість відкритих вакансій може свідчити також про відтік робочої сили, але паралельно з ростом попиту на співробітників знижувалася й безробіття в галузі торгівлі: якщо на початок минулого року було зареєстровано 54 900 безробітних фахівців сфери торгівлі, то в кінці – вже 49 500. Тобто навіть поступове працевлаштування незайнятих українців не здатне наситити зростаючий український ритейл.
Ще один характерний показник: очікування роботодавців щодо кількості працівників. У III кварталі 2017 року вперше за вісім років бізнесмени повідомили, що очікують збільшення кількості співробітників на підприємствах торгівлі. Й з того часу вже п’ятий квартал поспіль ці очікування залишаються оптимістичними.
Резюмуючи, можна з впевненістю говорити, що український рітейл більш–менш успішно подолав найскладніший час, і тепер, якщо не завадять обставини непереборної сили у вигляді війни, політичних і економічних пертурбацій або інших малопрогнозованих факторів, буде успішно розвиватися і рости.
Детальніше про те, чим живе український рітейл в 2019 році, з якими складнощами може зіткнутися в найближчі роки та які основні тренди будуть визначати його майбутнє, найбільш авторитетні експерти і учасники ринку розкажуть на виставці Retail & Development Business Expo – 2019, яка відбудеться в київському НСК Олімпійський вже 28-29 березня.
Читайте також –
Рік роздробу: як в 2018-му торгували рітейлери України по областям (інфографіка)