Владислав Чечоткін, Rozetka: Ми будемо продавати все

Владислав Чечоткін, Rozetka: Ми будемо продавати все

27.12.2019 08:10
  1648
rau

Співзасновник найбільшого онлайн-рітейлера України Владислав Чечоткін про свої правила життя і принципи побудови бізнесу.

Цей матеріал доступний російською мовою

Rozetka.ua – найдинамічніший учасник рейтингу “Компанії, створені з нуля”, який складає портал LIGA.net. Його називають українським Amazon і вбивцею традиційного рітейлу. Сумарна виручка “Розетка.Уа” і ще як мінімум дев’яти компаній, якими володіє співзасновник Rozetka Владислав Чечоткін, за минулий рік склала майже 14 млрд грн. В інтерв’ю LIGA.net Чечоткін розповів, що їм рухає, до чого він прагне і чого боїться. RAU вибрала з його розповіді найцікавіше.

Про показники і частку ринку

Ми – приватна компанія, точніше група компаній, і не розкриваємо фінансові результати. Можу сказати, що Rozetka була прибутковою всі роки роботи.

В останню “Чорну п’ятницю” у нас налічувалося близько 10 млн найменувань товарів. Бувають тижні, коли наш сайт відвідують 60% українців, що мають доступ до інтернету. Частку ринку неможливо підрахувати: в електроніці – висока, а в усьому роздрібному обороті – невелика. Наша велика мета, якщо хочете, мрія, – продавати все. Тому ми дивимося на таких гравців, як Епіцентр, Сільпо, АТБ. Поки що вони більше Rozetka.

Головне правило: не звужуйте свій ринок і не перебільшуйте свій успіх. Лідером з продажу електроніки ми стали в 2008-му або 2009 році, але вже тоді знали, що будуємо бізнес, який буде продавати все.

Переможець отримує все

Страх за майбутнє, страх опинитися в результаті не успішним – то, що мене сильно драйвить. Якщо ти найбільший, з тобою рахуються, ти можеш домагатися кращих умов, давати кращі ціни, сервіс. Тому наше завдання – бути №1 в кожній з категорій, де ми присутні.

Іншим потрібно прагнути стати першими в категорії, ніші, регіоні, в чомусь бути краще нас. Конкуренція в Україні зростає, нам багато де доводиться несолодко, і це добре для клієнтів.

Але у такого успіху є і зворотна сторона. Частина великих постачальників починає допомагати конкурентам, щоб контролювати нашу “ринкову силу”.

Про війну з вендорами

Я воюю за відкритий ринок – проти обмеження поставок, квот і ексклюзивних прав на бренди. Виробники, вендори або їх представники хочуть контролювати весь ланцюжок – від заводу до кордону, а потім і до кінцевого клієнта. Вони хочуть заробляти надприбутки. В Україні телевізор Samsung може коштувати в два рази дорожче, ніж в Польщі, тому що Польща – частина загального європейського ринку, і там величезна конкуренція.

Я сам хочу вирішувати, де, що, у кого купувати і за скільки продавати, і хочу “нагріти на цьому руки”. Відмінність в тому, що в другому випадку виграє клієнт: я буду конкурувати з сотнями гравців і змушений буду давати адекватну ціну.

Про корпоративну структуру

Rozetka була і залишається сімейною компанією. Навіть після приходу Horizon Capital (в 2015-му міноритарним акціонером рітейлера став фонд прямих інвестицій Horizon Capital – прим. ред.) Та злиття з prom.ua (в 2018-му Розетка придбала мажоритарний пакет в холдингу EVO – prom.ua, Kabanchik. ua та ін. – прим. ред.) у нас з дружиною Іриною велика частка і вирішальний голос. При цьому в нас досить рано з’явилася подоба західної корпоративної структури з радою директорів.

Там приймаються стратегічні рішення, існують чітко описані рамки, що ми можемо приймати самостійно, а де необхідно мати хоча б формальну згоду партнерів.

Ми зараз в пошуку нової структури управління. Rozetka стала настільки великою, і це вже такий складний бізнес, що ні я, ні Ірина вже не знаємо і не контролюємо значну частину процесів. Але в маркетингу, логістиці, фінансах, автоматизації бізнесу треба постійно приймати складні й “дорогі” рішення.

Про Rozetka та податки

Rozetka – біла компанія з точки зору українського законодавства. Але я – не ханжа, і багато разів казав: ми керуємося принципом “що не заборонено, те дозволено”.

Наше законодавство не знає, що таке дистанційна й інтернет-торгівля, і, до речі, новий закон про РРО теж не хоче цього знати. Ми – бізнес, заробляємо в тих умовах, які запропонувала держава. Коли ця ж держава захотіла мене боляче вкусити або навіть знищити в 2012 році за використання цих методів, то всі українські суди стали на мій бік (в офісах компаній Чечоткіна місяць безперервно йшли обшуки, претензії податкової наближалися до $1 млн – прим. ред.).

Держава дуже сильно і дуже ефективно бореться сьогодні з контрабандою, причому настільки ефективно, що і не контрабанда вже теж не їде. Зараз велика проблема з розмитненням.

Про маркетплейс і репутацію Rozetka

Ми запустили модель маркетплейс ще в 2009 році: на нашому майданчику почав продавати свої товари інтернет-магазин btkiev.ua. Це був один з кращих гравців, але його стандарти все одно не дотягували до наших, і ми витратили багато років, щоб “перекувати” їх.

Наступний підхід ми зробили лише через п’ять років, а до цього вибудовували систему оцінки і перевірки якості сервісу партнерів.

У нас понад 10 000 партнерів – звичайно, бувають збої. Однак Rozetka дістається критика не тільки через маркетплейс, але й через саму Rozetka. Нас іноді підводять наші постачальники або служба доставки. За їх помилки платить бренд.

У Києві та Одесі розвиваємо свою доставку. Ми караємо гривнею недбайливих постачальників, масово відключаємо партнерів, які не виконують умови. З цього народився великий бізнес – так звані інформаційні цигани, які продають всякі курси, як безболісно і швидко вийти й продавати на Rozetka. Насправді вони вчать обманювати покупців і партнерів, обходити наші стандарти.

Про конкурентів і споживачів

Очікування українського споживача сильно завищені. Якщо ти не доставляєш до дверей що завгодно і куди завгодно за півтора дня, ти жахливий магазин. Але Україна – велика країна, і привезти щось хендмейдне з Дрогобича до Харкова буває непросто.

Є безліч магазинів, у яких зараз сервіс в чомусь краще, ніж у нас, але вони маленькі. Їх завдання – рости, не втрачаючи якість. І більшість з них помруть по дорозі, оскільки якість на масштабі – дуже дороге задоволення.

Про плани на майбутнє

Ринок електроніки в Україні вперше просяде в 2019-му. Це виклик і привід дуже уважно подивитися на бізнес-модель Rozetka. Електроніка – сфера, де у нас є експертиза і ми однозначно найбільші. Важливо не зациклюватися, у нас ще попереду неоране поле: ринок будматеріалів і автозапчастин, автомобілів.

З Епіцентр бодатися буде важко, але в якихось категоріях ми вже з ним конкуруємо: сантехніка, освітлення, товари для декору. Цегла, плитка, будматеріали – з цим набагато складніше. Вони вимагають зовсім іншої логістики, якої у нас немає. З цієї ж причини ми не підемо в продаж картоплі, моркви, заморожених продуктів. А, наприклад, в запчастинах ми будемо розширювати свою присутність.

Вихід на молдавський ринок – це поки не бізнес, а, скоріше, експеримент. Конкретних планів виходу в Білорусь, Польщу, Грузію немає – є якісь ідеї, або навіть мрії. Будь-яка нова країна для нас – це повноцінна побудова бізнесу з нуля, з усіма процедурами, новою нормативкою, постачальниками. Це не просто. Виводити такі сервіси, як Prom UA, набагато простіше, можна будувати бізнес віддалено.

Ми кардинально змінили ринок електроніки і переписали правила на ринку реклами, породили ринок продуктів харчування в інтернеті і розраховуємо, що зможемо перекроїти ринок одягу.

Джерело LIGA.net

Читайте також –

Владислав Чечоткін, Rozetka: Уряд діє під девізом «забрати у багатих – віддати бідним»


До останніх новин До популярних новин Підписатись на TG канал

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Три супермаркети Сільпо увійшли до переліку найкращих магазинів Європи за дизайном (фотоогляд)

Три супермаркети Сільпо увійшли до переліку найкращих магазинів Європи за дизайном (фотоогляд)

До вибору найкращих супермаркетів Європи за версією конкурсу Europe’s Finest Store 2025 потрапили три дизайнерські супермаркети...
time icon  
  3067
Усі новини ринку