Владислав Чечоткін, Rozetka: Правило нинішнього дня – змінюйся, щоб виплисти
Співвласник інтернет-магазину Rozetka.ua Владислав Чечоткін про те, як карантин змінює бізнес, про зростання продажів, нові витрати, постачання, логістику, ціни та багато іншого.
Цей текст доступний також російською мовою
Владислав Чечоткін, засновник і співвласник інтернет-магазину Rozetka.ua, найбільшого онлайн-майданчика України, що охоплює понад 40% інтернет-користувачів, в інтерв’ю Delo.ua розповів про те, як карантин змінив бізнес, які витрати зросли, що буде в середньостроковій перспективі з поставками і складською нерухомістю, а також про те, якої реальної підтримки бізнес чекає від держави. Редакція RAU підготувала ключові тези матеріалу.
Про ситуацію на ринку і зростання продажів
Всьому рітейлу довелося швидко адаптуватися до ситуації. Хтось зробив це оперативно і вдало, почавши шити маски, захисні костюми і випускати антисептики, а комусь просто не вистачило швидкості або ресурсу. Ми постаралися максимально швидко перебудувати бізнес-процеси для того, щоб відповідати на нові запити суспільства.
В цілому кількість замовлень зросла більш, ніж в два рази. Але потрібно розуміти, що “дорогі ” категорії падають (наприклад, електроніка), а продукти і товари першої необхідності зростають.
З одного боку, у Rozetka зростає кількість замовлень. З іншого — зростають операційні витрати, пов’язані з обробкою цих замовлень, з логістикою і з заходами безпеки, які ми вживаємо, щоб захистити наших співробітників і клієнтів. Вважаю, що зараз ми повинні зберегти темп. Що стосується середньострокової перспективи – тут взагалі неможливо передбачити. Є непередбачувані фактори, на зразок поширення вірусу, його мутації і так далі.
З кризою 2008 року є схожість в тому, що як і тоді, зараз найвідчутніший удар отримав малий і середній бізнес. Великі гравці поки тримаються на плаву.
Про зміни в бізнес-процесах і споживчих трендах
Карантин призвів до різкої зміни поведінки людей. Ми зіткнулися з необхідністю перебудовувати процеси (віддалена робота і необхідність доставки тих співробітників, які працюють в розподільних центрах) і логістику: адже довжина чека зросла, а загальна вартість товарів не змінилася.
Раніше люди замовляли у нас телефони, зараз – тонни гречки, макаронів і миючих засобів. Раніше в чеку був один-два дуже дорогих товари, зараз може бути два десятки товарів першої необхідності, в яких операційка з’їдає прибуток. Це складно, але ми не скаржимося. Для нас важливо зберегти бізнес і команду.
Зростання продажів в Rozetka.ua:
- товари для фітнесу – на 250%
- товари для творчості – на 280%
- книги – на 40%
- настільні ігри – на 156%
- сухі сніданки, макарони, крупи, товари особистої гігієни, корми для домашніх тварин — загальне зростання за цими категоріями більше 200%.
Скорочення продажів в Rozetka.ua:
- побутова техніка і електроніка — на 37%.
Про нові виклики
Правило сьогоднішнього дня: змінюйся, щоб виплисти. Рітейлу і виробництвам особливо складно адаптуватися по щелчку. Знадобиться багато часу, щоб вирішити проблеми з сировиною, навчити людей, оптимізувати внутрішні процеси. У нас, крім збільшившихся витрат на логістику, з’явилася істотна стаття витрат — карантинні заходи, тобто обслуговування всіх точок самовивозу і забезпечення кур’єрів.
Ми у величезних обсягах закуповуємо маски і захисні окуляри для співробітників. У кожній точці самовивозу є санітайзери і підлогові покажчики про дотримання відстані в черзі. Плюс зараз величезна проблема кожен день доставляти людей в їх місця роботи.
Товари, куплені за старим курсом, ми продаємо за старою ціною. Вартість нових партій безпосередньо залежить від постачальників, які орієнтуються на курс долара.
Зараз ми, по суті, закриваємо щоденні запити українців: у нас купують те, за чим раніше ходили в супермаркети і ТЦ. Не можна сказати, що ми використовуємо ситуацію, що склалася в своїх цілях. Ми швидше відчуваємо величезну відповідальність, адже повинні працювати в посиленому режимі, щоб закрити базові потреби мільйонів людей.
Про товари з-за кордону та роботу складів
Ми замовляємо більшість товарів в Україні. З поставками з Європи і Китаю зараз складності, вони затримуються або скасовуються. Якщо чесно, я сподіваюся, що карантин стане каталізатором змін в країні. Наприклад, важливо переглянути аграрну політику: ми замовляємо гречку і часник з Китаю, так чомусь дешевше.
Склади Rozetka – наша власність. Зараз ми активно шукаємо нові площі і працівників на склади, оскільки процеси логістики доводиться оперативно перебудовувати.
Круто, що є люди, які йдуть назустріч. Власник Арт-заводу Платформа Офер Керцнер дізнався, що у нас не вистачає потужностей закривати таку кількість замовлень і забезпечувати продуктами людей. Він безкоштовно віддав нам у користування 10 000 кв. м простору під склад.
Новий склад Rozetka.ua на Арт-Заводі”Платформа
Про персонал і самоізоляцію
Всього в компанії працює 4000 чоловік. За день до оголошення карантину ми перевели більше 1000 співробітників на “удальонку”. Але є працівники складів, кур’єри та експедитори: вони кожен день як і раніше ходять на роботу. Ми намагаємося максимально подбати про їх безпеку: закупили захисні маски, окуляри і санітайзери. У пунктах самовивозу ми одні з перших встановили правило: одна людина на 10 кв. м для максимальної безпеки, не тільки клієнтів, але і співробітників.
Я не хочу наражати на небезпеку свою сім’ю, тому по максимуму використовую засоби відео – та іншого дистанційного зв’язку. Технології нас рятують.
Про допомогу держави
В першу чергу це шанс внести важливі зміни: такі як прийняття ринку землі або податок на виведений капітал (ПнВК). Багато підприємств на стопі, туризм не працює, кінотеатри закрилися і так далі.
У ситуації, що склалася бізнес потрібно стимулювати. Зрозуміло, що дотацій не буде, у держави просто немає на це коштів. Але можна, як мінімум, прибрати податок на прибуток: на півроку — рік, а в ідеалі прийняти ПнВК.
Всі, хто зазнали величезних збитків, будуть їх перекладати на майбутні періоди часу, і платити податки їм буде нічим.
Також мене засмучує, коли держава урізає бюджет на освіту, культуру і науку. Так, це жертви, без яких економіці не вижити. Але у всьому потрібно шукати баланс.
Рекомендації бізнесу та людям
Бізнесу:
- не бійтеся змін;
- прислухайтеся до своїх споживачів;
- будьте швидкими і гнучкими, допомагайте тим, хто цього потребує;
- шукайте партнерів, разом легше знайти вихід зі складних ситуацій.
Людина:
- мийте руки;
- дбайте про близьких;
- сидіть вдома;
- сидіть вдома, сидіть вдома!
Про соціальні програми
Ми активно розвиваємо проект допомоги літнім людям разом з Нова пошта та благодійним фондом Життєлюб за підтримки соцслужб міст. Кожен бажаючий може оплатити і “підвісити” продуктовий набір на сайті Rozetka. Ми акумулюємо пакети і разом з партнерами розподіляємо і доставляємо їх соціальним службам міст. А ті, в свою чергу, розвозять набори за адресами пенсіонерів, які потребують допомоги.
співробітники Rozetka.ua пакують”підвішені” пакети
Щоб втілити цей проект в життя, наші команди працюють по 18 годин на добу. На даний момент українці “підвісили” більше 43 000 продуктових наборів для літніх людей. Перші пакети вже доставили адресатам у Львові, Дніпрі, Києві, Кременчуці, Новій Каховці. Попереду – вся Україна.
Джерело: Delo.ua
Читайте також –
АТБ, Rozetka і Нова пошта розширюють послугу доставки продуктів на всю Україну