Владислав Чечоткін, Rozetka: Зараз слушний час для малих компаній стати королями ринку

Владислав Чечоткін, Rozetka: Зараз слушний час для малих компаній стати королями ринку

02.09.2022 08:45
  4735
Костянтин Симоненко

Співзасновник та CEO Rozetka про відновлення онлайн-торгівлі до довоєнних показників, неминуче скорочення асортименту і подорожчання товарів та можливості для малих підприємств, як більш гнучких, швидко задовольняти прогалини в асортименті великих компаній.

Цей матеріал доступний російською мовою

Співзасновник та CEO Rozetka Владислав Чечоткін під час панельної дискусії на Open Talk від Promodo, присвяченої темі «Бізнес під час війни», поділився інсайтами про зміни попиту під час бойових дій та після, чому треба економити на відкритті нових магазинів і можливостях, які відкриваються для українских підприємців після виходу іноземних компаній з ринків росії та України. RAU пропонує ознайомитися з основними тезами його виступу.

Про відновлення маркетплейсів

Те, що відбувається зараз з Prom.ua та іншими маркетплейсами – це ода українському підприємництву. Тобто тисячі малих підприємців вже пристосувалися до війни, і вишукують варіанти: як задовольнити потреби покупця. Якщо казати про бізнес Rozetka, то в нас ситуація приблизно така сама. Наша частина бізнесу 3P sellers (як їх називає Amazon, – прим. ред), або власне маркетплейс, вже досить суттєво перевищила минулорічні показники роботи. Бізнес 1P (First-Party, тобто прямі постачальники Rozetka, – прим. ред), ще наздоганяє минулорічні показники. Загалом можна сказати, що бізнес працює на рівні минулого року. Але є одна проблема – курс гривні. Тобто якщо рахувати розмір інвестицій на вдосконалення сервісу або витрати на зарплатню IT-спеціалістам, треба рахувати у валюті, тому тут якраз не все так добре виглядає.

Про стратегію інвестування

В Україні ринок e-commerce поділений між місцевими гравцями, тому що локальний бізнес більш терпимий до ризиків, аніж великі міжнародні гравці. До того ж, у кого війна знищила склади чи магазини, того вже не згадують, а королем стає той, хто вижив. Тому в мене досить виважене ставлення до інвестицій. Так, ми відкриваємо нові точки видачі та нові магазини, але намагаємося робити це набагато ефективніше з точки зору витрат. Тобто економимо там, де раніше цього не робили. Звісно, коли є впевненість у тому, що далі все буде лише на краще, то стратегія інвестування може бути єдиною в роботі компанії. Але наразі це не так, тому ми маємо бути обережнішими.

Про стан ринку

Ми живемо в такий час, коли кожна ракета може змінити чиєсь життя або покласти край бізнесу. Наразі покупці є: навіть якщо 5 млн людей виїхало, то 30-35 млн залишилось. Їм усім треба щось їсти, годувати своїх домашніх улюбленців, купувати нові холодильники й унітази замість вкрадених або знищених рашистами й так далі. Наприклад, коли у квітні-травні почали повертатися жителі звільнених населених пунктів Київської області, ми фіксували шалений попит на сантехнічні вироби, побутову техніку та інші речі, які допомагають облаштувати побут.

Про зміни попиту

Українська економіка якимось дивом працює, якась продукція постачається на ринок, люди працюють або мають заощадження, і всі ці кошти врешті решт приходять до нас. Тому попит на товари є, і він досить суттєвий. Проте він сильно залежить від ситуації. Так, коли, наприклад, починаються обстріли Харкова, активність споживачів одразу спадає. Аналогічна картина й по іншим містам, які зазнають обстрілів – Миколаїв, Запоріжжя тощо. В березні до нас звернулися із проханням відчинити Rozetka в Харкові, аби люди могли купити кормів для своїх кішок та собак.

Про зміни бізнес-ландшафту

Звичайно, після кожного потрясіння такого масштабу як велика війна, а раніше – пандемія коронавірусу – багато що змінюється у моделях і методах ведення бізнесу. Тому може збільшитися кількість гравців на ринку і той, кому пощастить, як уже я казав раніше, може зайняти чільне місце на ринку. Але тут головне питання: кому пощастить?

Наприклад, зараз багато великих міжнародних компаній пішли з російського ринку, чи хоча б формально там більше не працюють. Але так само вони не працюють і в Україні. Наприклад, продукцію Samsung нам не поставляють напряму, а пропонують купувати в інших країнах, заплативши наперед. Це створює додаткові шанси для тих, хто зможе налагодити оптимальні маршрути поставок і завоювати відповідний ринок.

Про прогнози на осінь

Зараз ніхто не може спрогнозувати, що буде восени. Наразі ми намагаємося зменшувати або, краще сказати, оптимізувати партії закуповуваного товару, щоб не було його дефіциту, але й залишки не займали місце на складі довгий час. Тобто закуповуємо трохи більше, ніж треба.

Однозначно можна казати про скорочення асортименту, що вже досить помітно. Товар також буде дорожчим. В цій ситуації малі підприємства, як більш гнучкі, зможуть швидко задовольняти прогалини в асортименті великих компаній, наприклад за рахунок доставки малих партій товару із сусідньої Польщі. А великі підприємства вимушені будуть наздоганяти їх, підлаштовуючись під попит.

Зрозуміло, що це збільшить витрати на доставку та вартість товару на полиці, але ми сподіваємося, що все ж таки вдасться швидко знаходити потрібний товар і доставляти його в Україну.

Читайте також –

Владислав Чечоткін, Rozetka: Ми переходимо від етапу виживання до етапу відновлення


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку