Протверезіли: як війна змінила уподобання українців та ринок спиртних напоїв

Протверезіли: як війна змінила уподобання українців та ринок спиртних напоїв

09.09.2022 08:15
  2310
Костянтин Симоненко

Війна вплинула на споживчі звички та характер споживання напоїв, а масова міграція населення та економічна криза посилили структурні зміни у виробництві алкоголю.

Цей матеріал доступний російською мовою

Як повідомляє видання Економічна правда, у 2022 році продажі спиртних напоїв обвалилися щонайменше на третину, а в деяких категоріях – на 67%. Влітку галузь почала відновлюватися, проте на цьому шляху є багато перепон. RAU пропонує ознайомитися з основними тезами цієї публікації.

Скільки п’ють

Споживання алкоголю впродовж календарного року нелінійне. За словами керівниці напряму з управління категоріями товарів тривалого терміну зберігання Metro Cash&Carry Ukraine Анни Малько, узимку зростає частка міцного алкоголю, влітку стають популярними слабоалкогольні напої, вино та пиво. За її даними, у 2021 році частка алкоголю в загальних продажах мережі становила 15%, зараз на нього припадають 14%. Тобто основне співвідношення залишилось майже незмінним.

Проте важливим трендом у нинішній час є те, що частка продажів напоїв українського виробництва росте, а імпортного – падає.

За даними дослідницької компанії Pro-Consulting в 2021 році найбільшу частку продажів у грошовому вираженні становили лікеро-горілчані вироби – 35% від загальних продажів. Друге та третє місця з однаковим результатом, по 19%, посіли пиво та вино.

Проте війна змінила у 2022 році об’єми споживання та виробництва алкогольних напоїв, що одразу спричинило падіння продажів у всіх категоріях. За даними Pro-Consulting, у січні-червні 2022 року українці купили пива на 6,8 млрд грн, що на 34% менше порівняно з аналогічним періодом 2021 року. Продажі горілки впали на 53%, вина – на 58%, коньяку – на 66%. Найбільше втратили ігристі вина – мінус 67%.

Причини падіння

Аналітики, виробники та рітейлери пояснюють спад продажів декількома причинами. Перш за все, треба пам’ятати, що з кінця лютого до початку квітня продаж алкоголю був заборонений. Наразі діють часові обмеження на продаж алкоголю, що теж приводить до зниження продаж. За словами Анни Малько, значна кількість людей може приїжджати в магазини тільки після роботи. Клієнти, для яких алкоголь не є основною метою приїзду, його не купують. Через це зменшилася кількість спонтанних придбань алкоголю.

По-друге, через бойові дії багато виробництв зупинилося. Наприклад, компанія ABInBev Efes Україна ще не відновила роботу своїх броварень. Усі заводи корпорації розташовані в наближених до лінії фронту містах – Чернігові, Харкові та Миколаєві. У Pro-Consulting констатують, що через війну роботу призупинили переважно підприємства, розташовані на сході та півдні України, частково – у центральних областях. Більшу частину товару продавали із запасів січня або 2021 року.

По-трете, змінилася й економічна поведінка українців, які тепер намагаються купляти більш дешевий товар. На додачу логістичні проблеми спричинили складності з формуванням необхідних запасів та асортименту.

Де найменші втрати

Всі перелічені вище фактори вплинули на кожну категорію алкоголю. Проте найменше постраждали продажі пива. “По-перше, на пиво вводилися слабші обмеження. По-друге, пиво – сезонний напій, тому в березні-квітні обсяги його продажів були невеликими”, – розповідає аналітик дослідницької компанії Pro-Consulting Євген Бондаренко.

Компанія Carlsberg Ukraine оцінює просідання ринку в березні-квітні 50% в споживанні та 68% – у виробництві. З травня ринок почав поступово відновлюватися. За оцінкою профільної асоціації Укрпиво, за сім місяців 2022 року виробництво пива в Україні порівняно з аналогічним періодом 2021 року скоротилося на 32%. Причиною падіння виробництва пива стала зупинка заводів найбільших виробників у лютому-березні.

Чого очікувати

У Pro-Consulting називають 2021 рік високоприбутковим для алкогольної індустрії. Зараз на ринку падають і споживання, і виробництво. Ця тенденція збережеться у 2023 році, кажуть виробники, і оцінюють, зокрема, що восени споживання пива буде на 30% меншим, ніж у цю пору у 2021 році.

Влітку індустрія почала відновлюватися завдяки локалізації бойових дій та скасуванню заборони на продаж алкоголю, кажуть у Pro-Consulting. Рівень продажів та виробництва буде залежати від перебігу воєнних дій та економічної ситуації. На повернення до споживчих показників 2021 року в регіонах, де активні бойові дії закінчилися наприкінці березня, буде потрібно близько двох років.

Рітейлери теж не очікують швидкого відновлення ринку, оскільки алкоголь не є товаром першої необхідності, тому це одна з категорій, від якої люди починають відмовлятися задля економії грошей. “При погіршенні економічної ситуації і зменшенні доходів громадян слід очікувати зменшення продажів та перерозподілу продажів всередині категорії в бік дешевших напоїв”, – попереджають у Metro Cash&Carry Ukraine.

Читайте також –

Виручка київських барів після дозволу на продаж алкоголю до 22:00 зросла на 58%


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку