
Топ замовлень навесні: що обирають клієнти на varus.ua


Квіткомати, автомати з приготування та продажу піци, лікомати та багато інших варіантів, коли ритейл впроваджує роботизовані рішення. RAU зібрала цікаві приклади, які вендингові автомати вже працюють в Україні.
Деякі країни світу вже двома ногами в роботизованому бізнесі, яскравий приклад – Японія, де за допомогою вендингових автоматів можна придбати чимало товарів – від лапши швидкого приготування до суші та свіжих яєць. До слова, в Україні теж є автомати з продажу лапши.
Дмитро Вісин, Chief Product Officer в Modern-Expo Group каже, що Україна – один із лідерів за темпами впровадження автоматизованих сервісів у світі. Ринок відкритий до технологій, а споживач – готовий до нових форматів. Це створює унікальне середовище для швидкої адаптації інновацій. До того ж у нас нові технології впроваджуються швидше за європейські країни. «Безперечно, у країнах Європи деякі напрями стартували раніше, наприклад, каси самообслуговування у Великій Британії чи активний розвиток поштоматів у Польщі та Чехії. Проте в Україні ці рішення масштабуються вражаючими темпами», – зазначає Вісин.
А за словами Володимира Поліщука, експерта в ритейл-маркетингу, в Україні роботизовані рішення – це скоріше вимушений прогрес, бо через повномасштабне вторгнення ситуація на ринку праці критична. «Я зараз працюю з проєктом продуктового мікроритейлу, де у ролі магазину виступає холодильний автомат з продуктами, доступ до яких можна отримати через додаток. Такі точки ідеально себе почувають в офісних центрах, у під’їздах багатоповерхівок тощо», – наводить приклад Поліщук.
Для українців дійсно не дивина самокаси в супермаркетах, кавомати, автомати з продажу снеків та різноманітних напоїв чи питної води. Проте є і інші цікаві приклади роботизованих рішень в ритейлі.
Компанія Modern Expo активно розвиває напрям роботизованих рішень – від кас самообслуговування та поштоматів до мікромаркетів нового покоління. Наразі має два виробничі хаби – в Україні та Польщі. Основне виробництво зосереджене в Луцьку: це потужний індустріальний майданчик площею понад 75 000 кв. м. Завод у Любліні – площею 12 500 кв. м – став стратегічним кроком у розвитку глобальної присутності компанії. Він зосереджений на виробництві поштоматів і працює як логістичний та бізнес-хаб для європейського ринку.
«Поштомати сьогодні – один із наших пріоритетних напрямів. На 2024 рік поштомати вже формували близько 20% доходу групи, й ми маємо стратегію подвоїти ці показники протягом найближчих п’яти років. Серед наших клієнтів – Allegro, Sameday, DPD, Епіцентр, Media Expert, Castorama, Rozetka, Нова пошта. А нещодавнє партнерство з Royal Mail – це особливий маркер довіри та визнання на міжнародному рівні. Це не просто контракт, а доказ того, що український продукт відповідає найвищим очікуванням світового ринку», – коментує Дмитро Вісин, Chief Product Officer в Modern Expo.
Також Modern Expo розвиває проєкт Conveniq – модульний Grab&Go – автономна точка продажу, яка працює 24/7 без залучення персоналу. Користувач авторизується платіжною карткою, обирає продукти, варить каву, отримує посилку з поштомата – і завершує покупку самостійно. «І ми вже працюємо над розробкою нових модулів, що ще більше вдосконалять бізнес-модель. Запускаємо такі локації всього за два місяці, а повернення інвестицій для клієнта починається вже з 9-15 місяця. Вбудоване програмне забезпечення гарантує клієнту повний контроль над продажами, логістикою й технічним станом обладнання в реальному часі. Для бізнесу це нова модель масштабування та проникнення в нові локації – офіси, вокзали, навчальні заклади, медичні заклади, виробництва тощо. Для споживача – новий рівень зручності, швидкості та доступу до якісного сервісу. А для нас – один із перспективних напрямів глобального розвитку Modern Expo», – каже Вісин.
Влітку 2016 року Нова пошта почала розвивати мережу поштоматів. Тоді планувалося відкрити до 50 точок у містах-мільйонниках. Перші запрацювали у столиці у ТЦ Globus та ТЦ Печерський, йдеться в повідомлені на сайті компанії. Спочатку можна було отримати посилки, які оплачені відправником, а згодом додали функцію оплати самостійно. На початок 2025 року мережа Нова пошта складається загалом з 13 208 відділень та 24 002 поштоматів.
Найбільший поштомат у мережі – на 188 комірок, встановленний у столиці
Одна половина поштоматів компанії розташована всередині приміщень та житлових комплексів, інша – на вулиці. Тільки торік компанія встановила 8410 поштоматів. У планах на 2025 рік – відкрити ще 11 000 точок сервісу.
Компанія Епіцентр також встановлює поштомати, хоча в компанії не коментують це. Якщо оформити замовлення на сайті epicentrk.ua, один зі способів безкоштовної доставки – поштомати. І тільки в Києві, за даними сайту, є 491 поштомат та два у Київській області.
Підприємець Віктор Оношко ще до повномасштабного вторгнення почав розвивати мережу вендингових автоматів з дитячими іграшками «Мама, ну купи». Цій ідеї передувала інша – автомат з продажу готової їжі в бізнес-центрах під назвою «Мама приготувала», проте плани з масштабування змінила епідемія коронавірусу. Компанії почали переводити співробітників на дистанційну роботу, в офіси ніхто не ходив, тому актуальність подібного автомату звелася до нуля. Тоді підприємець переробив старий автомат на новий – тільки тепер з продажу дитячих іграшок. Зважаючи на те, що компанія розвивається за франчайзинговою моделлю, дуже швидко масштабується.
Наразі за словами Оношка в мережі «Мама, ну купи» 150 автоматів у п’яти країнах, зокрема, Україні, Польщі, Румунії, Австрії та Італії.
Також у вересні 2024 році стало відомо, що Оношко пішов ще далі – запускає новий вендинговий автомат Turbo Pizza, який готує італійську піцу всього за три хвилини, без необхідності залучення піцайоли. За його словами, вже 11 автоматів працює в столиці, по три в Чернівцях та Івано-Франківську, два в Ужгороді, один в Чернігові та ще 11 готуються ось-ось до відкриття, зокрема у Львові – п’ять.
Також два роки тому в інтерв’ю RAU Віктор Оношко казав про мрію запуску тампономатів, які вже є абсолютною нормою для Європи. Тож слідкуємо.
АНЦ – перша з аптечний мереж, яка встановила лікомати в аптеках для самостійного отримання інтернет-замовлень. Перша точка з’явилася в 2021 році в аптеці в місті Запоріжжя. А станом на початок осені 2024 року по всій Україні було встановлено близько 200 лікоматів, якими клієнти скористалися понад 700 000 разів. Лікомати знаходяться безпосередньо в приміщеннях аптек під брендами АНЦ, Копійка та Шар@.
«Крім того, майже 30% товарообігу мережі припадає на замовлення в інтернеті, що підкреслює важливість розвитку онлайн-сервісів та автоматизованих систем видачі замовлень», – сказав в інтерв’ю RAU Микола Щербина, СЕО мережі АНЦ.
Хто дійсно цьогоріч зміг здивувати, – це власниця рибних ресторанів Чорноморка Ольга Копилова. У січні 2025 року мережа ресторанів Чорноморка встановила перший та єдиний в Україні автомат зі свіжими устрицями в закладі на Подолі.
Посмотреть эту публикацию в Instagram
Устриці в ньому знаходяться у воді за температури 8-9 градусів – так само, як їх зберігають в ресторанах. Усього автомат вміщує 240 устриць, а планується, що поповнювати їх запаси будуть раз на день. Також автомати хочуть встановлювати не лише в закладах мережі, а й в інших, а також на АЗС, вокзалах та у бізнес-центрах.
«Я побачила акваріум із раками в Естонії і подумала: чому б не зробити автомат, але з устрицями, щоб не діставати їх звідти руками?» – прокоментувала Forbes Ukraine Ольга Копилова, власниця мережі рибних ресторанів.
Автомати з готовими квітковими букетами вже можна знайти в столиці, Львові та Житомирі. До прикладу, компанія About Flowers розвиває мережу флораматів, які працюють за чотирма локаціями: ТРЦ Victoria Gardens, Duck’s Lake, ЖК Семицвіт і ТЦ ВАМ.
Посмотреть эту публикацию в Instagram
А студія квітів Flower Studio розмістила свої квіткомати в столичному ЦУМ, у ТРЦ Respublika Park та с. Гатному. МВК Маш – українська компанія, яка створила ці сучасні флорамати.
Посмотреть эту публикацию в Instagram
Автоматичні камери зберігання – це про зручність для тих, хто подорожує. Так на залізничному вокзалі в Києві є можливість залишити валізи в автоматичній камері зберігання, оплатити карткою або смартфоном. Вони знаходяться у касових залах на Центральному вокзалі, на переходіміж Центральним та Південним вокзалами та на Південному вокзалі. «За безпеку власних речей можна не хвилюватися: усі камери надміцні та під постійним відеонаглядом», – йдеться в повідомлені Укрзалізниці.
Ці автоматичні камери зберігання виготовлені українським виробником МВК Маш. «З 2013 року компанія МВК Маш виготовила та встановила понад 486 автоматичних комплексів в 34 країнах світу. З них 46 автоматичних камер зберігання було встановлено на автовокзалах, залізничних вокзалах та аеропортах України й Європи», – йдеться в повідомленні.
Ще в 2017 році український бренд шкарпеток Sammy Icon встановив вендинговий автомат з продажу шкарпеток біля центрального входу в столичний ТЦ Globus. Тоді один з творців компанії Філіп Литвинов розповів, що ідея була спонтанною. У світі вже давно існували автомати, які продають футболки або окуляри, тож вирішили зробити те саме, тільки зі шкарпетками. З використанням автомату проблем не було, українці швидко зрозуміли, як і що працює. Його місткість 240 пар, проте у планах було розширити кількість, як і згодом встановити другий автомат. Купувати у шкарпеткоматі було вигідніше, адже шкарпетки в ньому коштували дешевше, ніж в магазині. Проте наразі RAU не знайшла підтверження, що автомат працює і досі. А ось шкарпетки можна замовити на сайті Sammy Icon чи в соціальних мережах.
RAU стало відомо, що вже є автомати з продажу тютюнових виробів із підтвердженням віку покупця. Реальних прикладів встановлення ми не знайшли, проте, думаємо, скоро українці це побачать. Усе має бути в рамках законів України. Подібні автомати не можуть розташовуватися поблизу дошкільких, шкільних та вищих навчальних закладів, у лікарнях, на дитячих і спортивних майданчиках і т. д. Але можуть бути в супермаркетах як каси самообслуговування, на вокзалах, метро, ТРЦ, АЗС, парковках тощо.
Принцип їх роботи наступний: платіжна система отримує запит від покупця з підтвердження віку від «Дія», він відкриває застосунок і сканує QR-код закордонного паспорту або посвідчення водія, система перевіряє відповідність даних, і пропускає (або не пропускає) транзакцію.
Тож український ритейл активно розвивається навіть у непростих умовах воєнного часу.«Наша сила – у здатності швидко тестувати й впроваджувати нові моделі. Український ритейл менш інерційний, менш зарегульований і завдяки цьому – більш динамічний», – підсумовує Вісин.