Великий вихід: IKEA, H&M та ще 70 компаній пішли з ринку РФ, хто залишається

Великий вихід: IKEA, H&M та ще 70 компаній пішли з ринку РФ, хто залишається

05.03.2022 01:20
  2119
Микола Маранчак

Що відбувається із ринком рітейлу РФ в результаті вторгнення до України, хто покидає ринок країни-агресора і що буде з тими, хто вирішив продовжувати працювати.

Через вторгнення до України, Росії загрожує повна міжнародна ізоляція. США, ЄС, Великобританія, Канада та інші країни вже оголосили кілька пакетів жорстких санкцій, які змушують покинути ринок РФ навіть ті бренди, які не планували йти з країни-агресора через ідеологічні причини. Хто пішов найпершим та чому деякі виробники відмовились це робити – в матеріалі RAU.

1 березня, на шостий день війни, американська компанія Apple заявила про припинення продажу своєї техніки в офіційному онлайн-магазині в Росії. Слідом почали закриватися й офіційні реселлери. Вже наступного дня подібну заяву зробила фінська телекомунікаційна компанія Nokia, яка відмовилась продовжувати постачати обладнання російським операторам, серед яких МТС, Вымпелком, Мегафон та Tele2. “Це складна ситуація, яка швидко розвивається, і ми продовжуємо її оцінювати”, – заявили в компанії.

За ними миттєво послідували виробники чіпів AMD та Intel, розробники програмного забезпечення Oracle і SAP, а також Dell, DHL, Lenovo, Ericsson, Asos, HP та інші. 4 березня південнокорейська компанія Samsung призупинила поставки телефонів та чіпів до Росії.

Проте вихід технологічних гігантів став лише одним з дзвіночків великого виходу міжнародного рітейлу з країни-агресора, як відповідь на повномасштабне вторгнення до України. Серед перших компаній, хто пішов на такий рішучий крок, також низка автомобільних виробників: BMW, Audi, Chevrolet, Cadillac, Ford, Jaguar, Mercedes, Porsche, Renault, Volkswagen, Harley-Davidson та інші.

В штаті BMW працювало понад 1000 осіб, а офіси компанії розташовувались у Москві, Санкт-Петербурзі, Єкатеринбурзі та Новосибірську. Тисячі співробітників працювали і в інших компаніях, підрахувати яких, разом із збитками, ще доведеться кожній із них. Проте цей крок – логічний, як реакція агресію країни, що розпочала війну в центрі Європи.

Рітейлери на виході

Меблеві рітейлери IKEA та Jysk оголосили про закриття магазинів у РФ через війну 3 березня – на восьмий день вторгнення. «Війна дуже впливає на людей і призводить до серйозних порушень у ланцюжку поставок і торгових умовах, тому групи компаній вирішили тимчасово зупинити діяльність IKEA в Росії», — заявили власник бренду Inter Ikea та власник магазину Ingka Group.

Як пише НВ.Бізнес, компанія Inter IKEA відповідає за постачання, а Ingka Group володіє більшістю магазинів рітейлера по всьому світу, включаючи всі 17 магазинів у Росії. До серпня минулого року Росія була 10-м за величиною ринком IKEA, обсяг роздрібного продажу в країні становив 1,6 млрд євро. В той же час рітейлер не має магазинів у Білорусі, ця країна є для IKEA виключно постачальником сировини.

Крім того, постачання продукції в Росію припинили ювелірні бренди Swarovsky, Cartier, Pandora, а також данський виробник іграшок та конструкторів Lego. В РФ рітейлер має 81 магазин, – передає НВ.Бізнес з посиланням на данське видання finans.dk. Серед тих, хто також пішов: iHerb, Pernod Ricard (Chivas Regal, Jameson), Plzensky Prazdroj, Staropramen, Budejovicky Budvar та інші.

Модний вирок

Покидати російський ринок почали також fashion-рітейлери. Однією з перших відповідну заяву зробила 2 березня шведська компанія H&M. В мережі магазинів зазначили, що «занепокоєні трагічними подіями в Україні». З 6 березня Louis Vuitton закриває 124 магазини у Росії та Inditex (Zara, Massimo Dutti, Bershka, Oysho, Pull & Bear, Stradivarius), які закривають 502 магазини. За їх прикладом вже пішли Under Armour, Mango, Marks&Spencer, Chanel, Burberry, Hermes, группа компаний Kering (Gucci, Balenciaga, Yves Saint Laurent, Bottega Veneta, Alexander McQueen, Brioni и Pomellato), онлайн-магазини люксового одягу Farfetch, Mytheresa, Matchesfashion, Golden Goose та інші.

Частково їх вихід пов’язаний з припиненням постачання до Росії та Білорусі логістичними гігантами, таким як DHL, Fedex, TNT, а також судноплавними гігантами Maersk та Mediterranean Shipping Company.

На проблеми з поставками посилається і Nike. “Наразі компанія Nike не може гарантувати доставку товарів покупцям в Росії. У зв’язку з цим придбання товарів на веб-сайті Nike.com і у додатку Nike тимчасово недоступні в цьому регіоні”, – написано в повідомленні російській версії сайту спортивного бренду. В свою чергу, Adidas відмовився від співпраці з російською збірною з футболу.

Coca-Cola вбиває

Проте не всі пішли на цей відповідальний крок. Серед компаній, які офіційно заявили про те, що залишаються на російському ринку, виробники, які не готові припинити в короткий строк власне виробництво. Про це, наприклад, заявили у прес-службі Coca-Cola. «Всі операційні, виробничі та логістичні потужності Coca-Cola в Росії працюють. Ми несемо повну відповідальність перед партнерами, суспільством та тисячами наших співробітників у Росії», — говориться в повідомленні.

Загальний обсяг реалізованої продукції Coca-Cola в країні-агресорі склав у 2021 році 13,7 млрд літрів, що на 13% більше, ніж роком раніше. Компанія реалізовує продукцію також під брендами Fanta, Sprite, Bonaqua, Schweppes, Добрый, Rich та інші.

В Україні рітейлери вже відреагували на заяву виробника. Продукцію компанії знімають з полок Varus, Novus, Сільпо, Епіцентр та інші рітейлери, що, в свою чергу, не залишить виробника без втрат.

Проте така ж проблема існує й довкола корпорації Pepsi Co, яка має шість заводів в РФ. Залишатися на російському ринку планує також виробник молочної продукції Danone. “Зупиняти нашу діяльність у Росії і йти з ринку ми не плануємо. На даний момент ключові системи, інфраструктура та логістика компанії в Росії працюють у штатному режимі”, – наголосили в документі компанії. До групи Danone у Росії входять 16 підприємств. Портфель брендів включає Активіа, Простоквашино, дитяче харчування Тема та Ростишка. Така ж позиція – у Nestle, завод яких у Краснодарському краї – один з найбільших у світі виробників кави. В даний час фабрика виготовляє каву під брендом Nescafe. Всього ж в Росії працюють сім фабрик швейцарської корпорації.

В той же час один з найбільших виробників алкоголю у світі, британська Diageo, у портфель якої входять такі бренди як Smirnoff, Black Label, Johnnie Walker, J&B, Guinness, Baileys, Captain Morgan, Gordon’s та інші, зробила крок на вихід з РФ. “Благополуччя співробітників, клієнтів і споживачів – наші головні пріоритети. Ми продовжуємо прагнути забезпечення безперебійної роботи нашого бізнесу. З урахуванням стану глобальних логістичних ланцюжків ми прийняли рішення тимчасово призупинити відвантаження готової продукції нашим клієнтам в Росії і сфокусуватися на підтримці наших співробітників”, – заявив представник компанії.

Яка кількість компаній піде за їх прикладом, – дізнаємось вже скоро. Вочевидь, що міжнародні санкції змусять тих, хто опирається, прийняти відповідне рішення. Інша справа – хто зробить це раніше і добровільно, а хто до того втратить і міжнародну репутацію, і український ринок. Адже вочевидь, українці не в тому положенні, щоб прощати підтримку агресора.

Читайте також

Як рітейлери борються за наявність товарів у магазинах


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку