
Ролики тижня: Moyo, Uklon, Сільпо, Файно Маркет, Comfy


Співвласник мережі Фокстрот Валерій Маковецький про зростання обороту в 2018-му і плани на 2019 рік, розвиток багатоканальних продажів і збільшення частки e-commerce, а також конкуренцію на українському ринку та ймовірність продажу бізнесу.
Цей матеріал також доступний російською мовою
Валерій Маковецький – співвласник і голова наглядової ради мережі магазинів побутової техніки та електроніки Фокстрот – у великому інтерв’ю агенції Інтерфакс Україна розповів про результати роботи компанії в минулому році та стратегію подальшого розвитку бізнесу, тенденції на ринку ПТіЕ та зростання обсягів онлайн-продажів, а також про ймовірність продажу мережі та інше. RAU публікує головні тези з інтерв’ю бізнесмена.
За підсумками 11 місяців минулого року бачимо зростання продажів на рівні 28-30%. Однак в нашій галузі ключовий місяць – грудень, за його підсумками можна буде робити висновки про результати року.
Зростання відбувається за рахунок збільшення платоспроможності населення, збільшення зарплат і поліпшення споживчих настроїв покупців. Ми розраховуємо, що в цьому році буде зростання на рівні 18-20%.
На жаль, до цього часу близько 50% галузі знаходиться в тіні, тому оцінити результати ринку в цілому дуже складно. Деякі гравці, особливо в сегменті гаджетів, використовують сірі схеми ввезення, занижуючи реальну вартість продукції при декларуванні, або завозячи її взагалі контрабандою. Використовуючи лазівки в податковому законодавстві та не сплачуючи податків, вони отримують серйозні конкурентні переваги.
У будь-якому бізнесі є дохідна частина, яка формується маржею, з якої ми оплачуємо свої витрати. Якщо ви займаєтеся «сірим» бізнесом, то ця маржа на 15% вище, і у вас є додаткові 15%, які можна вкласти в просування, рекламу, оплату знакових орендних місць. Конкурувати в такій ситуації складно, але ми намагаємося, і Фокстрот зберігає на ринку лідируючі позиції.
Конкуренція на ринку мереж електроніки і побутової техніки помітно посилилася в останні роки. Традиційним торговельним точкам доводиться також конкурувати з онлайн-магазинами. Ринок дуже активний: Rozetka відкриває фізичні магазини, Епіцентр розвиває інтернет-магазин 27.ua, всі інші інвестують в ремоделінг магазинів, роблять акцент на гаджети.
Технології продажів змінюються, і ми можемо спостерігати успіх багатьох мереж в електронній комерції. Ціни для кінцевого споживача на офіційний товар в онлайн-магазинах і в традиційних магазинах однакові.
Фокстрот також розвиває багатоканальні продажі. Бачу, що таку ж модель розвивають Comfy і Eldorado. Ми розуміємо великі перспективи цього ринку.
З приводу конкурентів, думаю, баланс, в цілому, зберігся. В цьому році трохи посилилися позиції Comfy, в першу чергу, за рахунок онлайн-продажів. У той же час, Rozetka, як мені здається, в нашому сегменті за рахунок вирівнювання цін online і offline частку ринку втратила. Це успішний інтернет-магазин з величезними групами і видами товарів, але зараз він більше працює як маркетплейс. Також з’явився новий сильний гравець на ринку – Епіцентр, який за рахунок великих інвестицій намагається зайняти своє місце в цьому сегменті ринку, концентруючись в основному на побутовій техніці для свого споживача.
Ми маємо також конкурентів, що спеціалізуються на найбільш зростаючому сегменті: гаджети, смартфони, планшети. Це два сильних конкурента – Цитрус і Алло, які в останні два-три роки були досить успішні.
Ми орієнтуємося на такий показник, як частка ринку. Офіційні звіти по ньому дають всі найбільші оператори ринку і невеликі регіональні мережі. У нас близько третини ринку.
Насправді ніхто не працює заради частки ринку. Так працюють тільки великі бренди-виробники, у яких є величезна маржа.
Наприклад, Apple виробляє iPhone за $200, а продає за тисячу. Для них важлива частка ринку, величезна маржа дозволяє покривати будь-які витрати. А коли ти працюєш на маржі 10-12%, то частка ринку – це важливий, але не головний показник. Перший показник – ефективність і сучасність бізнесу, втрачаєш ти, чи заробляєш гроші.
У нас є унікальна можливість працювати безмитово і на ринок СНД, і на ринок Євросоюзу. Тому я сподіваюся, що з розвитком економіки буде рости і наш бізнес.
Сподіваємося, що за два-три роки ринок повністю “обілиться”. Для того, щоб Україна розвивалася з усім світовим ринком, а не була наздоганяючою з точки зору наших можливостей щодо інвестування. Якщо ми повернемося хоча б на рівень 2013 року, то наш бізнес збільшиться в два рази. Думаю, це перспектива трьох років.
Компанія прийняла рішення інвестувати в сучасну онлайн-платформу одного з лідерів цього сегменту в світі – SAP. Це досить великі інвестиції, які допоможуть нам розбудувати технологію продажів, інтерфейс спілкування зі споживачем, і сподіваємося, нам вдасться підсилити позиції в онлайн-продажах.
Зараз частка онлайн-продажів мережі Фокстрот становить близько 10%. Ми плануємо мінімум в два рази збільшити продажі в цьому сегменті.
Вважаємо, що магазинів у нас достатньо – 162 в Україні. Якусь частину з них, в першу чергу, малоефективні, закриємо, замість них будемо відкривати точки в нових сучасних торгових центрах, тобто, йти шляхом стандартного розвитку торгової мережі. Нових магазинів в 2019 році буде 10-20, але це, в основному, буде релокація.
Набагато більше коштів буде направлено на оновлення мережі: нове обладнання, нові вивіски, нові технології продажів і т. і.
В цьому році плануємо переформатувати приблизно 60 магазинів, вартість реформату одного магазину – 4-6 млн грн.
Напевно, найкращий варіант – створити бізнес і успішно його продати. Звичайно, ми розглядаємо таку можливість, але, за умови наявності гідних пропозицій. Але, відверто кажучи, в найближчій перспективі їх не може бути. Нікому це не цікаво. Бізнес висококонкурентний, існують певні ризики. Для того, щоб була зацікавленість серйозного покупця, весь ринок повинен працювати на 100% в білу.
З 2018 року логістика знаходиться повністю на аутсорсі. Склади ми орендуємо і з цього року управління складами також передали на аутсорс. Працюємо з компаніями Корсо, Нова пошта, Укрпошта і Престо. Товар зберігається на двох складах – в Гостомелі (30 000 кв. м) та Дніпрі (12 000 кв. м).
Весь світ так працює. Жодна мережа побутової техніки не має свого складу. Аутсорсингова компанія працює з ринком, використовує найкращі технології та оптимізує витрати.
На жаль, зараз важко оцінити ефективність даного рішення. В цьому році сильно зросли витрати на паливо і зарплати. Тому логістика з переходом на аутсорс навіть трохи подорожчала. Але простий розрахунок показує, що працювати самостійно буде дорожче.
Цей бізнес демонструє непогану ефективність. Об’єкти стабільно прибуткові. Орендні ставки в минулому році зросли приблизно на 30%. Тому ми плануємо розвивати цей напрямок бізнесу і питання продажу поки не стоїть. У нас є кілька проектів будівництва і ряд проектів розширення/оновлення діючих об’єктів.
У Києві не плануємо будувати. Це специфічний ринок з довгою і не дуже високою віддачею вкладеного капіталу. У нас інша стратегія: будівництво комерційної нерухомості в регіонах України.
Намагаємося купувати вже готові і, з нашої точки зору, ліквідні, невеликі об’єкти. В цьому році ми запланували будівництво хорошого об’єкту в центрі Чернігова, зараз розробляємо проект реконструкції. Також ведемо реконструкцію свого об’єкту в Кривому Розі, добудовуємо повноцінний спортивний комплекс з басейном для мережі Sportlife. Плануємо реформат ТЦ в Запоріжжі, збільшення площі нашого ТЦ в центрі Кропивницького. Плюс, можливо, візьмемо участь, як партнери, в одному з харківських об’єктів. Це проекти нашого формату – 10 000-15 000 кв. м, тобто невеликі ТЦ обласного масштабу.
За матеріалами: Інтерфакс Україна
Читайте також –
Спецпроект: Справа техніки- топ-7 мереж електроніки та гаджетів України за кількістю магазинів