Зупинене зростання: огляд торгової нерухомості Харкова
Аналітика пропозиції, орендних ставок і тенденцій на ринку торгової нерухомості Харкова.
Property Times розпочинає серію публікацій, присвячених регіональним ринкам нерухомості. Першим в добірку галузевого порталу потрапив Харків, а ситуацію, що склалася на ринку, прокоментувала генеральний директор консалтингової компанії ProConsul Вікторія Рильцева. RAU публікує аналітику компанії, присвячену сегменту торгової нерухомості міста.
Динаміка введення
Сучасні торгові центри з багатьма орендарями почали відкриватися в Харкові в 2005 році. У 2005-13 роках спостерігалася тенденція укрупнення формату торгових центрів. Були відкриті ТРЦ Караван і Дафі, Французький бульвар, Клас на Салтівці, три торгові центри Екватор, перша черга ТРЦ Магелан, ТОЦ Ave Plaza та інші. З 2014-го в експлуатацію вводилися об’єкти меншого формату – районні або мікрорайонні торгові центри – ТЦ Рост Холодногорський, ТЦ Рост Олексіївський, ТОЦ Континент, ТЦ Авангард, ТЦ Північний та інші.
Найбільшим об’єктом зі споруджуваних торгових центрів є ТРЦ Нікольський (102 000 кв. м). Девелопер проекту (ГК Будхаус) оцінює ступінь готовності об’єкта в 60% і планує завершити будівництво в 2019 році.
У Харкові спостерігається інтенсивний розвиток торгівлі в форматі малих архітектурних форм. Це галереї магазинів в місцях концентрації пасажиропотоків (термінали біля станцій метро «Холодна Гора», «Героїв Праці», «Південний вокзал», «Палац Спорту», «Індустріальна» та інші). При цьому орендні ставки на торговельні площі в локальних зонах (в радіусі 500 метрів від станцій метро і місць концентрації торгових об’єктів) можуть відрізнятися в 2-5 разів.
Орендні ставки і орендарі
Найбільш активними орендарями торгових площ в поточному році були продуктові та drogerie-мережі, що працюють в середньому і нижньому ціновому сегменті, digital-рітейл, а також стокові магазини. Стабільним залишається попит на приміщення для розміщення закладів громадського харчування, сфери послуг.
Основні тенденції
- трансформація торгової функції стріт-рітейлу в центральних районах міста в заклади громадського харчування, сфери послуг і дозвілля;
- вакантність в якісних ТЦ/ТРЦ – до 3%;
- активний розвиток місцевих торгових мереж;
- розвиток мікрорайонних торгових центрів, магазинів формату «біля дому»;
- зміщення попиту на користь об’єктів, розташованих на транспортних розв’язках та в спальних районах;
- розширення присутності мереж електроніки, стокових магазинів.
За матеріалами: Property Times
Читайте також –
Далекий Захід: реалії та перспективи рітейлу Ужгороду та Закарпатської області