Спецпроект: топ рітейлерів дитячих товарів України по магазинах і географічному охопленню
В яких регіонах переважно намагаються розвиватися лідери вітчизняного ринку дитячих товарів і які формати вони використовують для відкриття нових магазинів.
Цей матеріал доступний російською мовою
Асоціація рітейлерів України презентує своє чергове дослідження, на цей раз присвячене вітчизняному ринку товарів для дітей. Ми проаналізували дев’ять найбільших мереж, що пропонують все, що потрібно підростаючому поколінню від народження майже до повноліття: іграшки, одяг і взуття, шкільне приладдя, книги і різні аксесуари.
Основна мета дослідження – з’ясувати, скільки всього торгових точок у лідерів ринку, в яких регіонах вони представлені, де вважають за краще відкривати магазини.
Всі дані бралися з відкритих джерел, в звіті враховувалися торгові точки, зазначені на офіційних сайтах компаній за станом на 1 березня 2019 року. При цьому в дослідженні враховувалися тільки торгові мережі з 10-ма та більше магазинами, які представлені щонайменше в двох областях Украхни. Також не враховувалися мережі, де пережну більшість асортименту складають товари одного бренду (такі як Chicco або Mothercare): ми зосередилися на мультибрендових магазинах.
Україна
Очевидний лідер за кількістю магазинів з дитячими товарами – Будинок Іграшок. Зараз в мережі компанії налічується 52 магазини – як мінімум на третину більше, ніж у найближчих за кількістю точок конкурентів. А якщо врахувати, що всі 40 магазинів Пузя знаходяться у Вінницькій області, то відрив від загальнонаціональних конкурентів виявиться ще більше.
Друга за кількістю торговельних точок по всій Україні – мережа магазинів Антошка. На третьому – універмаги під брендом Чудо острів. У решти гравців ринку магазинів у два-три рази менше.
Примітно, що майже всі свої магазини (94%) Будинок Іграшок відкриває в обласних центрах і тільки три торгові точки – в менших населених пунктах. Причому половина всіх магазинів розташована в столиці. У Антошка торгові точки теж розташовані в обласних центрах, але тільки чверть з них знаходиться в торгових і торгово-розважальних центрах.
У той же час Будинок Іграшок явно віддає перевагу ТЦ/ТРЦ, де зосереджено майже 90% його магазинів.
Вінницький рітейлер Пузя зробив ставку на стріт-рітейл, не відкривши жодної точки в ТЦ і розподіливши майже порівну свої магазини між центром (45%) і областю (55%).
Чудо острів повторює стратегію магазинів Будинок Іграшок, але залишає більший відсоток торгових точок за межами обласних центрів (20%) і ТЦ/ТРЦ (23%)
Решта гравців застосовують або полярні стратегії, або їх комбінації. Наприклад, якщо СМІК працює тільки в ТРЦ обласних центрів, то Jambo йде «в глибинку» і стріт-рітейл. У той же час Babyzone і Тіллі Віллі формують мережу в обласних центрах, але переважно за межами ТРЦ.
Східна Україна
При аналізі Східної України не враховувалися окремі райони Донецької та Луганської областей, окуповані проросійськими бойовиками. Тому варто пам’ятати, що фактично при обліку розташування в/поза обласних центрів єдиним обласним центром східного регіону був Харків.
Тут за кількістю магазинів Антошка обігнав Будинок Іграшок, проте лідером регіону є Чудо острів – цілих чотири торгові точки. Втім, за процентним співвідношенням до загальної кількості магазинів мережі в лідерах МІККІ з його 14% точок.
Крім них в даному регіоні ще працює Babyzone. Всі мережі віддали перевагу відкриттю в обласному центрі, при цьому Антошка і Babyzone залишилися вірними своїй стратегії роботи в форматі стріт-рітейлу.
Північна Україна
Тут також представлено п’ять з дев’яти торгових мереж. Тільки замість Babyzone присутній Jambo, який за кількістю магазинів у північному регіоні обігнав інших гравців – тут зосереджено 90% його торгових точок. У решти мереж тут не більше 7-8% торгівлі.
Будинок Іграшок на другому місці, причому саме тут розташовується один з його магазинів в глибинці, а не в обласному центрі. Але рітейлер залишається вірним собі по частині розміщення точок в ТЦ. Антошка і Чудо острів – на третьому місці за кількістю магазинів. З тією лише різницею, що Антошка тільки в цьому регіоні не має жодної точки в обласному центрі. При цьому рітейлер традиційно розміщує не більше третини магазинів у ТРЦ.
Виходить, що з п’яти мереж тільки Будинок Іграшок і Чудо острів відкрили об’єкти в обласних центрах, проявляючи схожу стратегію розвитку.
Зрадив собі тільки МІККІ – це єдиний регіон, де у мережі немає магазинів ні в обласному центрі, ні в ТРЦ.
Центральна Україна
У цьому промисловому і досить густонаселеному регіоні країни представлені практично всі торговці дитячими товарами, але більше за всіх Пузя, для якого цей регіон базовий. Тут же зосереджені 95% всіх магазинів Тіллі Віллі, з яких тільки 11% знаходяться в ТЦ.
Мережа МІККІ тут також представлена найбільше – 50% торгових точок. Рітейлер відкрив тільки 60% об’єктів в обласних центрах і таку ж частку об’єктів у ТРЦ. Примітно, що і Будинок Іграшок діє аналогічним чином: тільки тут і в північному регіоні мережа намагається розвиватися в інших містах, а не тільки в обласних центрах; тільки тут і в столиці практикує стріт-рітейл. Саме в цьому регіоні Антошка також використовує стріт-рітейл по максимуму, не маючи жодної торгової точки в ТРЦ.
Цікаво також, що мережа СМІК вийшла за межі Києва саме в центральному регіоні – в Полтаві та Дніпрі.
Південна Україна
Відразу видно, що цей регіон для мережі Антошка рідний. Тут знаходиться третина магазинів рітейлера. І тут він безумовний лідер. Компанія суворо дотримується своєї концепцію розвитку в обласних центрах, віддаючи перевагу стріт-рітейлу, лише третина магазинів відкрита в ТРЦ.
Інші рітейлери не ризикують експериментувати і також чітко намагаються дотримуватися в цьому регіоні своїх концепцій. Наприклад, Тіллі Віллі та Babyzone використовують стріт. А Будинок Іграшок, Чудо острів і МІККІ не стали розпорошуватися і зробили ставку виключно на «людні» місця – обласні центри й ТРЦ.
Західна Україна
Найбільш активний в цьому регіоні Чудо острів, у якого в Західній Україні зосереджено 40% торгових точок. Це дещо незвично для компанії, яка починала з відкриття магазину в Харкові. Великі національні гравці не надто поспішають освоювати цей регіон. У Антошки та Будинку Іграшок майже в три рази менше магазинів.
Причому якщо Будинок Іграшок робить ставку виключно на ТРЦ в обласних центрах, то Антошка віддає перевагу роботі в стріт-рітейлі. Втім, тенденція природного приросту населення саме на заході країни може змусити інших гравців переглянути свої плани і розширити свою присутність в регіоні.
Київ
У найбагатшому і тому привабливому для рітейлерів регіоні працюють 7 з 9 торгових мереж. Будинок Іграшок тут грає головну роль, значно випередивши конкурентів за кількістю торговельних точок. На другому місці міжнародна мережа СМІК, яка зуміла відкрити в столиці на один магазин більше, ніж інший найбільший національний рітейлер Антошка.
Добре помітно, що на відміну, наприклад, від продавців техніки, торговці дитячими товарами не намагаються працювати виключно в ТРЦ, незалежно від тактики, використовуваної в інших регіонах. Так чинять тільки невеликі мережі, у яких ТРЦ в пріоритеті. Наприклад, МІККІ, Чудо острів і Babyzone.
У той же час присутність магазинів Антошка в ТРЦ столиці, навпаки, в два рази менша звичайного. Аналогічно вчинила і мережа Jambo.
Читайте також –
Новини дитячих магазинів: Антошка, Будинок іграшок, MYplay, LEGO та інші