Кращі в світі: топ-20 торгових мереж світу за виручкою і міжнародним доходом 2023 (інфографіка)
Міжнародна компанія з дослідження ринку Kantar представила черговий рейтинг Top 50 Global Retailers, який включає найбільших світових рітейлерів у 2023 році. Розібрали в деталях, що робить обраних глобальних гравців кращими в світі та з якими проблемами вони стикаються.
Поки в Україні триває війна, головною проблемою найбільших світових рітейлерів третій рік поспіль залишається надзвичайна ситуація на ринку, утворена пандемією. Незважаючи на те, що більшість країн вирішили жити з COVID-19 і зменшили кількість екстремальних локдаунів, спалахи захворювань новими штамами вірусу все ще впливають на продажі в ключові сезони для збуту. Але завдяки змінам у споживчих звичках прибутки рітейлерів зросли. Винятком залишається Китай, який у 2022 році продовжував свою політику “нульової толерантності” до COVID-19: швидко запроваджував регіональні локдауни у відповідь на спалахи хвороби.
У багатьох країнах обмежували роздрібну торгівлю також проблеми з ланцюгами постачання і робочою силою. Гострий дефіцит кадрів в рітейлі вплинув не лише на рівень послуг в магазинах (включаючи аптеки), а й на управління складами та логістику. Дефіцит якісних кадрів змусив багатьох рітейлерів скоротити робочі години та обмежити інновації у сфері мерчандайзингу. У відповідь на нестачу персоналу самообслуговування стало більш поширеним явищем в магазинах.
Сектор рітейлу виявився вразливим також до постійного дефіциту пакувальних матеріалів, таких як деревина, пластик, скло та алюміній, яких не вистачало протягом усього року.
Ще однією проблемою, що викликала занепокоєння у аналітиків, стала кібербезпека, оскільки хакери намагалися отримати доступ до даних рітейлерів і вимагали викуп. У відповідь на це більшість роздрібних гравців перенаправили частину коштів, призначених для відкриття нових магазинів, на захист своїх активів.
Саме в таких ринкових умовах Walmart продовжує залишатися найбільшим у світі рітейлером. Компанії вдалося досягти зростання фінансових показників на меншій кількості ринків після виходу з Японії, Бразилії, Аргентини, Великої Британії та Південної Африки. Замість активного розширення мережі магазинів, нова стратегія розвитку Walmart передбачає розвиток маркетплейсу та програм лояльності. Через вигідні цінові пропозиції покупці з низьким рівнем доходу обирають покупки онлайн, що й підсилює e-commerce складову компанії. Особливо загальному зростанню посприяли нові програми лояльності від Walmart в Канаді та Мексиці.
Попри лідерство, компанія стикається зі значними викликами з боку Amazon, Schwarz Group, Aldi та Costco, які успішно освоюють нові ринки. У 2022 році Amazon розширив свої логістичні послуги по всьому світу. Це дозволяє відповідати очікуванням покупців щодо швидкого та передбачуваного виконання замовлень. А стабільно високі результати хмарної групи AWS забезпечили грошові потоки під час розширення кількості нових продуктів і послуг. Хоча зростання компанії було дещо меншим, ніж у вибухові для неї 2020 та 2021 роки, нові ринки у Латинській Америці та Азії його успішно підсилили. Не останню роль у цьому зіграло відкриття магазинів Amazon Fresh.
Schwarz Group, в свою чергу, продовжує залишатися найбільшим європейським рітейлером. Її мережі Lidl і Kaufland впоралися з проблемами фінансування, необхідного для відкриття нових магазинів, їх реконструкції, та розвитку онлайн-напрямку. Розширення впливу компанії на ринок США продовжується завдяки малоформатним продуктовим магазинам з обмеженим асортиментом.
Упевнене зростання Aldi, яка займає четверту сходинку рейтингу, продовжується на глобальному рівні завдяки реінвестуванню в покращення якості обслуговування в магазинах та підсилення онлайн-продажів. У 2022 році Aldi залишалася одним з найбільш швидкозростаючих рітейлерів у США, який прискорив відкриття нових магазинів у регіонах з недостатнім рівнем обслуговування. А як найсильніший рітейлер у Центральній Європі, компанія отримала вигоду від стабільної економіки, яка відносно добре пережила пандемію.
Багато нових членів приєдналося до Costco саме під час пандемії. Клубна модель компанії продовжувала збільшувати цінність рітейлера для покупців середнього класу, що сприяло її зростанню на всіх ринках присутності. Це забезпечило п’яте місце мережі у рейтингу. Зараз Costco є другою за величиною роздрібною мережею в Канаді, продовжує розширюватися в Азійсько-Тихоокеанському регіоні та Європі, збурюючи стабільні ринки новими очікуваннями покупців щодо унікальних товарів та вражень. Невелика кількість SKU, а також циклічність доступних товарів спрацювали на користь компанії.
Об’єднана в США компанія – нідерландська Ahold і бельгійська Delhaize – продемонструвала у 2022-му високі показники завдяки оновленим магазинам, сайтам електронної комерції та новим можливостям фулфілменту на східному узбережжі США. В Європі Ahold Delhaize продовжує використовувати невеликі продуктові магазини в поєднанні з ефективною стратегією управління нерухомістю. Сприяла зростанню доходів рітейлера також онлайн-торгівля на обох ринках. Компанія створила потужний портфель магазинів з цифровою інтеграцією для майбутнього зростання.
Новий формат експрес-магазинів “атакадао” продовжує залишатися головним двигуном зростання Carrefour в Латинській Америці, який посідає сьоме місце рейтингу. Цьому сприяє купівля колишніх магазинів Walmart, які були успішно переформатовані. Європейські операції Carrefour також демонструють хороші результати: майже весь приріст доходів припадає на інтернет-торгівлю та збільшення обсягів продажів у невеликих магазинах за допомогою послуги експрес-доставки.
Більшість активів Seven & I знаходяться під брендом 7-Eleven у США та Японії. Мережа з 80 000 магазинів стала ще більшою, коли вона придбала мережу автозаправок Speedway у США. Рітейлер також розширює свою присутність на світовому ринку в сегменті туристичного рітейлу й електронній комерції.
DIY-рітейлер The Home Depot отримав чи не найбільшу вигоду від пандемії, адже COVID-19 змусив споживачів більше проводити час вдома і, в результаті, покупці почали інвестувати у свої домівки. У 2022 році зростання продажів у найбільшого рітейлера товарів для дому в США, Канаді та Мексиці продовжилося завдяки великій кількості пропозицій як покупцям, що роблять ремонт своїми руками, так і професіоналам (підрядникам). Також Home Depot вважається найкращим у своїй категорії, коли йдеться про інтеграцію електронної комерції та цифрових інструментів.
В свою чергу, IKEA, яка посідає 10-ту сходинку у рейтингу світових рітейлерів 2023 року, мала всі шанси стати провідним рітейлером товарів для дому на всіх ринках присутності, оскільки покупці зацікавлені покращувати домашній інтер’єр. Але зростання ІКЕА обмежила залежність від міжнародної логістики для переміщення спеціальних товарів від виробників до магазинів. Рітейлер відреагував на це пошуком нових джерел і дизайнів, які легше доставляти в новому ланцюжку поставок, що дозволило зберегти свою частку покупців на більшості ринків. ІКЕА все ще залишається провідним рітейлером для тих, хто переїжджає до нових квартир і будинків у більшості країн і великих міст. Експансія компанії на нові ринки продовжується в Латинській Америці, а саме за рахунок відкриттів нових магазинів у Мексиці та Чилі.
Загалом, топ-20 рітейлерів не занадто змінився за останній рік. Хіба що китайські рітейлери демонструють низькі результати, оскільки досі намагаються впоратися з екстремальними умовами карантину через COVID-19, а також через зміни в регуляторному середовищі Китаю, які обмежили можливості компаній у сфері фінансових технологій. Alibaba показала найгірші результати за чотири роки через зміни у її фінансовому та логістичному підрозділах, а JD.com, який зараз не в топ-20, з тих же причини доводиться перепозиціонувати свої бізнес-стратегії. З повним рейтингом можна ознайомитися за посиланням.
Компанія Kantar співпрацювала з NRF над створенням цього рейтингу. Методологія рейтингу Kantar використовує систему, яка присуджує бали рітейлерам на основі їхніх доходів від роздрібної торгівлі на внутрішньому та міжнародному ринках. Щоб потрапити до рейтингу, рітейлери повинні мати прямі інвестиції щонайменше у трьох країнах.
Відповідно до методології Retail IQ від Kantar, бали в рейтингу визначаються лише на основі роздрібного доходу. Оскільки найбільші світові рітейлери продовжують розширювати свою діяльність за межами роздрібної виручки, цей список тепер фокусується лише на доходах, характерних для роздрібної торгівлі. Більшість рітейлу, що входять до сфери охоплення Kantar, працюють у сегментах продуктів харчування, ліків та товарів масового попиту.