
Аналітика від MasterZoo: що купують та скільки витрачають українці на домашніх улюбленців


Журнал “ТОП-100. Рейтинги найбільших” склав свій рейтинг найкращих управлінців. У списку знайшлося місце і рітейлерам.
Цей текст доступний також російською мовою
Журнал “ТОП-100. Рейтинги найбільших” опублікував на сайті Delo.ua список найкращих СЕО з найбільших компаній України. Кандидатів оцінювали за такими критеріями, як емоційний інтелект, антикризовий менеджмент, використання новацій, лідерський потенціал та управління змінами. До складу журі увійшли спеціалісти з рекрутингу топ-менеджерів, експерти з досвідом навчання персоналу, аналітики ринків та члени редколегії. RAU вибрала керівників, пов’язаних з рітейлом і торговельною нерухомістю.
Управлінська майстерність Бориса Маркова допомогла найбільшій за багатьма показниками компанії у галузі роздрібної торгівлі витримати безпрецедентний пандемічний краштест та продовжити динамічно розвиватися. За два роки пандемії компанія відкрила понад 200 магазинів нової концепції, запустила в експлуатацію новий розподільний центр, створила майже 10 000 нових робочих місць, реалізувала унікальні для рітейлу гейміфіковані програми лояльності (три сезони акцій “ATБ Arena”), а кількість постійних покупців АТБ збільшилася до 4 млн.
Виторг АТБ-Маркету продовжує зростати: у 2019-му зріс на 22,3%, до 104,9 млрд грн, у 2020-му — на 18,2%, до 149,8 млрд грн. На початку пандемії компанія запустила власний продуктовий онлайн-магазин повного циклу. Проект показав свою ефективність: лише цього року кількість його відвідувань зросла у чотири рази, база покупців збільшилася на 800%, а товарообіг — у чотири рази.
Цього року корпорація АТБ спільно з Райффайзен Банком та Visa випустила безпрецедентний для вітчизняного рітейлу банківський продукт — платіжну картку АТБ. Кількість виданих кобренд-карт АТБ вже становить майже 500 000. Також впроваджується інноваційний сервіс Scan & Go, що дозволяє за допомогою смартфону самостійно сканувати штрихкоди продуктів та здійснювати оплату онлайн.
Олександр Бульба прийшов на посаду менеджера з логістики у 2008 році, а з 2016-го – очолив компанію. За час його керівництва Нова пошта стрімко зросла і продовжує зростати щорічно на 20%. Зокрема, обсяг доставки посилок збільшився втричі – зі 110 до 327 млн на рік, майже в 5 разів збільшилась мережа відділень та стала найдоступнішою мережею доставки в Україні, а також компанія сфокусувалась на розвитку власної інфраструктури. Зараз у компанії триває автоматизація процесів сортування посилок, і вже розпочалася роботизація на сортувальних центрах.
Нова пошта є одним із найбільших роботодавців країни: тут працює понад 32 000 осіб, а за 2020 рік компанія перерахувала до бюджету 5 млрд грн податків та зборів та увійшла у топ-20 найбільших платників податків країни.
Генеральний директор компанії опікується її трансформуванням в унікальну екосистему, яка складається з торгівельних мереж, аграрного бізнесу, виробництв керамічної плитки, деревообробки, потужних логістичних і соціальних інфраструктурних об’єктів по всій Україні.
Торік компанія вперше вивела кілька своїх торгових напрямів (shop-in-shop) за межі центрів Епіцентр. А саме три Галереї Деко (у ТРЦ Dream Town, ТРЦ Retroville і ТРЦ Аркадія) і один магазин E.PIC (у ТРЦ Retroville). Окрім того, сьогодні за межами ТЦ Епіцентр відкрилося 14 магазинів Intersport. Загалом в Україні їх уже 58.
За керівництва Ольги Шевченко компанія стабільно розвивалася та успішно пройшла чергову кризу в Україні. Коли офлайн-торгівля зіткнулася з великою кількістю обмежень через карантин, у EVA підсилили фокус на онлайн. Частину ресурсів, призначених для відкриття нових торгових точок, компанія спрямувала на розвиток власного інтернет-магазину EVA.UA. За 2020 рік продаж у цьому каналі зріс у шість разів. Натепер частка продажів через інтернет-магазин становить 7,5% від загального обсягу та постійно зростає.
Втім, у компанії не забули і про традиційний рітейл. За цей рік мережа відкрила вже понад 60 нових магазинів EVA, зокрема два у форматі beauty lab (у Києві та Харкові). Мережа подолала позначку 1100 торгових точок і ще майже 20 магазинів планує відкрити до кінця року.
Людмила Севрюк стала для своєї компанії справжнім антикризовим менеджером. Коли у 2019 році закрилися магазини, а продавці залишилися без роботи, у компанії всі сили кинули на розвиток e-commerce, розширивши функціонал онлайн-майданчиків brocard.ua та letu.ua. Але головне у такій перебудові було збереження 100% персоналу, що є надзвичайно важливим у рітейлі. Розрахунок на e-commerce виправдав себе цілком. Трафік на brocard.ua зріс у 4,5 раза, а онлайн-майданчики за рівнем сервісу перетворилися на аналог фізичних магазинів.
У Brocard є власний навчальний центр, його тренери організовують яскраві емоційні тренінги та онлайн-навчання на дистанційній платформі. Вони розробили багато навчальних програм і тренінгів, кількість та різноманітність яких з переходом до онлайн зросла.
Юрій Косюк заснував МХП у 1998 році. А 2001-го створив ТМ “Наша Ряба”, яка першою запропонувала українцям охолоджену курятину. Через сім років 20% акцій МХП розмістили на Лондонській фондовій біржі, що зробило Косюка мільярдером.
Сьогодні він веде відеоблог на Facebook. Для мотивації співробітників поставив у головному офісі дзеркало з написом: “Ця людина може змінити твоє життя на краще”. А в 2021 році на місяць відмовився від бренда Наша Ряба. 20 цифрових копій його лого продали на криптобіржі Binance за 160 000 грн. Компанія додала ще 240 000 грн і спрямувала гроші на благодійність. Після збиткового 2020-го у першому півріччі 2021-го МХП отримав прибуток $232 млн.
Коли у 2005 році створювали перший сайт, то Владислав Чечоткін усе робив сам, навіть вночі самостійно заповнював описи товарів. Сьогодні він відповідає за стратегічний розвиток компанії, а в операційній діяльності майже не бере участі.
У планах маркетплейсу: зайняти 10% роздрібного товарообігу України. У 2021 році у компанії з’явився власний бренд побутової техніки RZTK, а за кілька місяців Чечоткін повідомив, що Rozetka готується до IPO як одного з можливих шляхів розвитку.
Останні 10 років Євген Мамай керував знаковими fashion-компаніями України, а від 2018 року змінює стратегію київського ЦУМ, в якому зараз розвиваються чотири бізнес-моделі: власний імпорт, офлайн та онлайн-маркетплейс, електронна комерція та класична оренда.
За словами Євгена, сьогодні важливо дотримуватися балансу між experiential retail та новими технологіями, адже сучасне споживання — це про емоції.
Микола Щербина очолив мережу аптек АНЦ у липні 2020 року і почав активно створювати систему омніканальності для клієнтів та співробітників. Частка продажів через інтернет зросла з 7,8% на початку 2020-го до 20% на наприкінці 2021-го. Сама мережа уже зросла до 1100 аптек, на неї припадає найбільша частка ринку — 14,4%. Щомісяця відкривається майже 20 нових аптек.
Фішкою мережі, що обʼєднує сім напрямів бізнесу, топ-менеджер зробив тематичне оформлення супермаркетів Сільпо: Шотландія, Сицилія, Шрі-Ланка, майстерня Ніколи Тесли, мультфільм «Мавка. Лісова пісня» тощо. Приваблює клієнтів також і кінетичний дощ, сніг, північне сяйво, грозова блискавка і веселка. Новаторством став запуск Fozzy Group мобільного Банку «Власний рахунок» із вигідними для покупців мережі умовами.
Читайте також
Осінній набір: топ-10 українських продуктових мереж за кількістю магазинів та темпами відкриттів