Найкращі копії: топ франшиз в Україні за розміром мережі

Найкращі копії: топ франшиз в Україні за розміром мережі

15.02.2024 09:00
  14010
Костянтин Симоненко

Серед більш ніж 500 компаній, які пропонують розвиток під своєю назвою, в 2023 році найуспішнішими в Україні виявилися давно відомі бренди у сфері громадського харчування, ритейлу та послуг.

Фахівці оцінюють нинішній стан ринку франшиз в Україні на рівні 500-600 гравців. Зокрема, за даними компанії Franchise Group, наразі в Україні існує 600 франшиз, які мають 31 500 франчайзингових обʼєктів. Як відмічають у компанії MOST Franchising, у більшості випадків бізнесом за франшизою цікавляться як досвідчені підприємці, так і управлінці, які накопичили кошти для відкриття власної справи. Дехто використовує франшизу як спосіб диверсифікувати свій портфель. RAU виокремила франшизи, які мають найбільшу мережу станом на початок 2024 року.

Головні фактори розвитку

В умовах економічної невизначеності люди все менше хочуть ризикувати грошима, вкладаючи в ідею та розвиваючи її з нуля. Також через війну чимало бізнесів були змушені повністю перезапускати бізнес. Наприклад, як зазначав раніше співвласник і директор з розвитку мережі магазинів біля дому з натуральними продуктами Еко-Лавка Олександр Петренко, фінансової моделі, яка існувала до війни, не стало. Так само у квітні 2022 року ритейлер мармеладу Lekvar змушений був повністю перезапускати бізнес, розвиваючи саме напрямок франшизи. Франчайзинг дозволяє швидко запустити бізнес, що важливо під час війни. Інколи запити на франшизи збільшувалися у прифронтових містах, бо підприємці хотіли швидко відкрити готовий бізнес і таким чином поновлювати економіку міста.

Розвитку франшиз сприяє і нова споживацька культура. За словами власниці та CEO компанії Franchise Group Мирослави Козачук, якщо в маленьких містах відкривається мережевий заклад, він стає головним магазином чи рестораном цього міста. У 2023 році найбільшою популярністю користувалися франшизи громадського харчування та продуктового ритейлу – це понад 80% усіх проданих українських франшиз. Пояснення просте: вони більш зрозумілі для потенційного партнера, швидко окуповуються та мають широкий вибір різних умов співпраці. Нижче наведено перелік десяти найбільш успішних франшиз в Україні.

Нова пошта

  • Галузь: Логістичні послуги
  • Загальна кількість точок: 11 460 відділень та 15 590 поштоматів
  • Сума інвестицій: — від $1500 до $5000
  • Паушальний внесок: відсутній
  • Роялті та маркетинговий збір: 0,5% від обороту
  • Термін окупності : від 8 місяців

Нова пошта — український підрозділ групи компаній Nova, який займається доставкою поштових відправлень та вантажів в Україні та у світі. Зокрема, доставляє документи, посилки, великі вантажі, а також надає послуги фрахтових перевезень та фулфілменту.

Перше партнерське відділення Нова пошта відкрилося в 2011 році, загалом тоді відкрили 140 відділень партнерської мережі. На початок повномасштабного вторгнення у 2022-му їх було вже 8166 при наявності 1809 власних. Попри втрати, до кінця року відкрилося 1086 відділення (802 по франшизі). За 2023 рік додалося ще 2242 нові відділення і 1853 поштомати. Загалом виходить більше 27 000 точок контакту зі споживачами.

Файні льоди

*Партнерське додавання*

  • Галузь: Громадське харчування
  • Загальна кількість точок: у сезон близько 120
  • Сума інвестицій: від $12 500 до $35 000 в залежності від формату
  • Паушальний внесок: нема
  • Роялті та маркетинговий збір: роялті 2% від обороту, маркетинговий збір – відсутній
  • Окупність: від 6 місяців

Майстерня смачного та натурального морозива Файні Льоди розпочала свою історію у Львові шість років назад. Основа бізнесу – виготовлення джелато на власному виробництві. В асортименті – понад 120 різноманітних смаків (від класичних до сирних, від солодких до гастроморозива).

Починаючи з однієї точки продажу у 2018 році, Файні Льоди серйозно масштабувалися. Станом на сезон 2024 року бренд представлений у 30 містах та 12 областях України. Загалом Файні Льоди можуть похвалитися 121 точкою продажу свого продукту, з них 45 власних та 76 франчайзингових.

Згідно з інформацією на сайті, компанія пропонує різні формати франшизи – від популярного формату вуличних вітрин до торгових острівців у ТРЦ, від точки to go до більшого формату МАФу чи кав’ярні. Потенційних франчайзі може привабити неконкурентна ніша та мобільність торгових точок. Файні Льоди є молодою та сучасною компанією, яка активно розвиває свої соцмережі. Найбільший за кількістю підписників комерційний продуктовий акаунт в Тік Ток (понад 700 000) безвідмовно працює на впізнаваність бренду та генерує чудовий потік клієнтів. 

Галя Балувана

  • Галузь: Продовольчий ритейл
  • Загальна кількість точок: більше 900
  • Сума інвестицій: від $30 000 до $40 000
  • Паушальний внесок: $9000
  • Роялті та маркетинговий збір: $50
  • Термін окупності: від 6 місяців

Галя Балувана — мережа магазинів домашніх напівфабрикатів, яка почалася у 2018 році з відкриття невеликого магазину в Луцьку. Фактично це два бізнеси в одному – власне виробництво та реалізація заморожених напівфабрикатів через роздрібну мережу. За три роки вдалося відкрити 700 магазинів через 250 партнерів-франчайзі. Станом на лютий 2024 року франшиза Галя Балувана має мережу з 930 магазинів, якою володіють близько 200 партнерів, і більше не продається. У співзасновника мережі Володимира Матвійчука є своїх 13 точок. Тепер він розвиває франшизу за кордоном під брендом Multi Cook. Франшиза має понад 100 партнерів у 25 країнах Європи. В січні 2024 року компанія вийшла на ринок США.

Дніпро-М

  • Галузь: Непродовольчий ритейл
  • Загальна кількість точок: 511
  • Сума інвестицій: від $21 000
  • Паушальний внесок: відсутній
  • Роялті та маркетинговий збір: відсутній
  • Окупність: 10-18 місяців

Dnipro-M – бренд інструменту для будівництва та ремонту, створений в 2011 році. Це хрестоматійний приклад того, як дистриб’ютор став виробником, а потім пішов напряму до покупця, не покладаючись на посередників у роздрібній торгівлі. Перший монобрендовий магазин Dnipro-M із продажу інструментів для будівництва та ремонту, а також садово-паркової техніки з’явився у 2017 році в Києві у будівлі, де розміщений центральний офіс компанії. В 2019-му вже було 87 салонів майстерності Dnipro M, з яких 31 – за франшизою. Салони відкриваються не лише у великих містах, а й у невеликих населених пунктах, де великий попит на інструмент. Станом на 2024 рік в мережі налічувалося 265 власних салонів та 246 франчайзингових у 297 містах України. Станом на лютий – вже 518 салонів майстерності. У квітні 2023‑го компанія вийшла на європейський ринок, відкривши перший Dnipro‑M у польському Вроцлаві. До кінця року в країнах ЄС планувалося відкрити 120 магазинів.

Сімейна пекарня

  • Галузь: Продовольчий ритейл
  • Загальна кількість точок: 290
  • Сума інвестицій: від $20 000
  • Паушальний внесок: від $5000 до $8000
  • Роялті та маркетинговий збір: 0 або 3% від обороту для Сімейна піца
  • Окупність: від 6 місяців

Сімейна пекарня — це мережа магазинів свіжої випічки та заморожених напівфабрикатів власного виробництва, яка розвивається в трьох форматах: власне сама Сімейна пекарня, а також у комбінації з піца Take&Bake або з Сімейна піца. Є найуспішнішим проєктом компанії Fedets Family Bakery, яка з 2009 року розвиває також бренди Булочна №1 та Франс.уа. З 2014 року розвивається по франшизі. На момент запуску в 2017 році нового формату – Сімейна пекарня – компанія вже мала 211 пекарень та кав’ярень. З того часу кількість відкритих закладів досягла 490 точок всіх брендів у 70 містах України, з яких понад 290 точок були саме Сімейна пекарня. 95% об’єктів відкриті за франшизою. В 2022 році запустили новий формат Martin для Польщі та України.

М’ясомаркет

  • Галузь: Продовольчий ритейл
  • Загальна кількість точок: 254
  • Сума інвестицій: від $25 000
  • Паушальний внесок: відсутній
  • Роялті та маркетинговий збір: відсутній
  • Окупність: 36 – 48 місяців

Мережа магазинів кулінарних ідей М’ясомаркет, яку розвиває компанія МХП спільно з партнерами, дуже динамічно розвивається й наразі має вже 263 точки. Перший М’ясомаркет відкрився у липні 2020 року в Ковелі. Через три роки було вже 240 торгових точок у 20-ти областях України. Це як франчайзингові магазини, так і власний ритейл компанії МХП, яка нині трансформується в кулінарну компанію. Одним із напрямів цієї трансформації є розвиток у сегментах HoReCa та ритейлу. Новий формат має прийти на заміну більше 1700 торгових точок різного спрямування ( в тому числі магазини Їжа Свіжа, Наша Ряба, Українське курча). Ще в 2003 році МХП впровадив франшизу в категорії «охолоджене м’ясо птиці» під брендом «Наша Ряба». Наразі через такі магазини реалізовується близько 35% охолодженої курятини від МХП. Але тепер торгові точки цього бренду неухильно згортаються або переформатуються.

Aroma Kava

  • Галузь: Громадське харчування
  • Загальна кількість точок: більше 220
  • Сума інвестицій: від $6500 до $22 500
  • Паушальний внесок: $2000
  • Роялті та маркетинговий збір: 2% від обороту
  • Окупність: від 6 місяців

Aroma Kava — одна з найбільших мереж кав’ярень в Україні. Залежно від розміру закладу обсяг інвестицій може становити від 250 000 грн до 850 000 грн. Сума паушального внеску — 75 000 грн.

З відкриття першої кав’ярні 8 березня 2014 року в Харкові мережа розвивалася поступово в різних форматах і регіонах допоки не стандартизувала всі процеси. Тепер ця мережа вважається українським аналогом Starbucks. У 2021 році Aroma Kava налічувала 350 кав’ярень у 45 містах. Навіть попри війну більшість закладів мережі працюють та розвиваються. Окрім того, франчайзі мережі відкрили декілька нових кав’ярень з 24 лютого. Рік тому у січні 2023 року Aroma Kava відкрила перший заклад в в столиці Болгарії – Софії, у студентському районі. За даними InVenture наразі налічується більше 220 точок.

Good Beer

  • Галузь: Продуктовий ритейл
  • Загальна кількість точок: 190
  • Сума інвестицій: від $3000 до $23 000
  • Паушальний внесок: відсутній
  • Роялті та маркетинговий збір: 0-2% від обороту
  • Окупність: 3-6 місяців

Мережа магазинів розливного пива Good Beer була заснована у 2015 році і позиціонується як міжнародна зі штаб-квартирою в Берліні. На даний момент, компанія представлена у трьох країнах: Німеччина, Польща, Україна. В Україні її власникам вдалося укласти вигідні договори з національними дистриб’юторами великих виробників пива. Також компанія працює з іншими пивоварнями з виробництва живого пива. Це дозволило компанії запустити франшизу, за якою вона й досі розвивається у форматах to go (від 30 кв. м), магазин-острів (від 9 кв. м) та пабів (від 40 кв. м). Згідно з інформацією на сайті ритейлера, перший магазин мережі відкрився у Горішніх Плавнях, а найновіший – 1 лютого 2024 року у місті Кременчук на проспекті Свободи, 30. Загалом має близько 190 об’єктів в Україні, з яких 19 – власні.

Наш Край

  • Галузь: Продуктовий ритейл
  • Загальна кількість точок: більше 180
  • Сума інвестицій: від $22 000
  • Паушальний внесок: відсутній
  • Роялті та маркетинговий збір: 100 грн з 1 кв. м
  • Окупність: 12-48 місяців

Мережа супермаркетів Наш Край працює на українському ринку з 2001 року і є одним із основних проєктів Volwest Group (разом із магазинами мережі SPAR в Україні). Протягом цього часу мережа розширилась як географічно, так і за кількістю відкритих закладів. Нині супермаркети Наш Край представлені у 19 регіонах. З 2004 року Наш Край розвивається в трьох форматах: супермаркет,  магазин «біля дому» та експрес. Має більше 180 магазинів, із яких 90% – франчайзингові об’єкти.

За даними Volwest Group, у 2023 році було відкрито 23 нових магазини – 17 SPAR та шість Наш Край. В результаті загальна кількість магазинів обох мереж становила 279 із яких тільки 29 належали власникам франшизи. На початку року з 256 працюючих магазинів 81 були SPAR, а інші 175 – Наш Край. Наразі їх найбільше розташовано у західному та центральному регіонах.

Döner Маркет

  • Галузь: Громадське харчування
  • Загальна кількість точок: 170
  • Сума інвестицій: від $5000 до $10 000
  • Паушальний внесок: відсутній
  • Роялті та маркетинговий збір: відсутній
  • Окупність: 8-12 місяців

Döner Mаркет – мережа безпечної вуличної їжі від МХП, яка впевнено зростає та відкриває свої двері у різних куточках України. Перша точка бренду була відкрита в Києві у вересні 2020 року. Через три роки у вересні 2023-го було вже 159 закладів. Нині їх 170 у 20 областях України, як вказано на сайті мережі. Тільки в грудні минулого року відкрилося 20 нових закладів у 10 областях України. Заклади Döner Маркет бувають різних форматів: корнери в ТРЦ, окремі заклади більших і менших розмірів, Döner-кафе. Для роботи на подіях з великою кількістю людей є мобільна точка Döner Трак. Над таким різноманіттям МХП з партнерами працюють для того, щоб споживач завжди міг знайти заклад мережі й смачно та безпечно поїсти.

Lviv Croissants

  • Галузь: Громадське харчування
  • Загальна кількість точок: 160
  • Сума інвестицій: від $30 000 до $70 000
  • Паушальний внесок: $10 000
  • Роялті та маркетинговий збір: 3% від обороту
  • Окупність: 12-14 місяців

Lviv Croissants — львівський концепт мережі пекарень швидкого харчування. Надихнувшись прикладом кафе Франс.уа підприємець Андрій Галицький у березні 2015 року відкрив власну пекарню Lviv Croissants у Львові, а за вісім років мережа виросла до 155 закладів: 148 знаходяться в Україні (з них 126 відкриті за франшизою), та ще сім – у Польщі. На початку 2024 року відкрилась 160-та пекарня Lviv Croissants. Плюс ще 11 працює у Польщі.

Першу франчайзингову точку Lviv Croissants відкрили в Сумах у серпні того ж таки 2015 року. В 2016-му їх було 27, у листопаді 2017 року було відкрито 50-ту пекарню Lviv Croissants, у грудні 2018 року – 70-ту, а у квітні 2019 року було вже 80.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку