Топ-10 українських продуктових мереж за кількістю магазинів і темпами відкриттів у 2023 році

Топ-10 українських продуктових мереж за кількістю магазинів і темпами відкриттів у 2023 році

17.10.2023 09:00
  6375
Костянтин Симоненко

Які FMCG-оператори в Україні, попри війну, відкривали найбільше магазинів, які регіони стали пріоритетними для рітейлерів і як змінилися позиції в першій десятці продуктових мереж за підсумками першої половини 2023 року.

Дослідницька компанія GT Partners Ukraine підготувала черговий звіт «Ринок рітейлу України: топ-180 торгових операторів FMCG за кількістю магазинів, перша половина 2023 року». Експерти проаналізували ключові тренди, що склалися в першій половині другого воєнного року. За даними аналітиків, перша десятка FMCG-операторів України за загальною кількістю магазинів майже не зазнала змін. Незважаючи на понесені втрати на окупованих та прифронтових територіях великі національні оператори змогли вистояти і продовжити розвиток, в тому числі на півдні та сході України. Велика кількість торгових точок по всій країні надавала їм необхідний запас міцності.

Водночас деякі регіональні рітейлери за темпами відкриттів йдуть на рівні, а часом і перекривають показники розширення мереж лідерів ринку. Вочевидь, вони знайшли свою оптимальну модель бізнесу, яка відповідає сучасним запитам споживачів.

У кого найбільше

Якщо розглядати першу десятку гравців продовольчого рітейлу за кількістю торгових точок станом на червень 2023 року, помітно, що серед трійки незмінних лідерів АТБ (Дніпро), Fozzy Group (Київ) та VolWest Retail (Луцьк) найбільш активно розвивається Fozzy Group. Так, за першу половину поточного року компанія відкрила одразу 17 нових магазинів. В результаті загальна кількість торгових точок досягла 709 у 22 областях. Це всього на п’ять магазинів менше, ніж було у Fozzy Group в довоєнному 2021 році. Проте у відносному вираженні це розширення виглядає не так вражаюче – лише 2,5% у 2023 році – через досить велику кількість існуючих торгових точок. Так само й багаторічний лідер – компанія АТБ збільшила кількість магазинів всього на 2,2%, до 1187 торгових точок. До відновлення довоєнних показників мережі не вистачає більше 120 магазинів.

Компанія VolWest Group (Луцьк), яка розвиває мережі Наш Край та SPAR по франчайзинговій схемі та є найбільшим рітейлером такого типу, показала тільки 1,2% приросту. Станом на червень цього року обидві мережі налічували 252 торгові точки, завдяки чьому компанія займає трете місце за кількістю  магазинів.

Серед гравців національного масштабу, представлених як мінімум у 20 областях, привертає увагу ще один активний гравець – мережа магазинів М’ясомаркет, яку розвиває агрохолдинг МХП. Компанія відкрила за півроку 27 магазинів, що дозволило збільшити розмір мережі на 5%, до 231 точки. М’ясомаркет міцно “сів на хвіст” трійці лідерів. Нагадаємо, що у червні минулого року вона була лише шостою за цим показником (156 точок).

Найспритніші – локальні гравці

У першому півріччі 2023-го найвищі темпи приросту мережі (+16,2%) та найбільшу кількість відкритих нових магазинів має рітейлер ТОВ «Клевер Сторс» з Луцька  – одразу 28 магазинів під брендами Сім23 та Сімі. Більшість із них це точки Сімі – новий бренд зручних маркетів, який запустився наприкінці грудня минулого року. В результаті станом на червень загальна кількість магазинів обох мереж рітейлера досягла позначки у 194 точки. Варто відзначити, що за даними GT Partners Ukraine, станом на червень 2022 року мережа Сім23 та Сім23 to go мала всього 133 магазини і до кінця минулого року збільшила їх кількість на 34 точки. Це дозволило луцькому рітейлеру піднятися з 8-го на 7-ме місце у топ-10 за кількістю магазинів, впритул наблизившись до іншої мережі в західному регіоні країни – Рукавичка. Остання мережа, яку розвиває ТОВ ТВК “Львівхолод”, фактично не розвивалася й наразі налічує 200 магазинів, будучи представленою у семи регіонах.

Ще два локальних гравці, які йдуть майже впритул один до одного та наздоганяючи лідерів – це мережа Файно маркет (Кропивницький) і Делві (Київ). Станом на червень в обох налічувалося по 156 торгових точок. Але темпи розвитку Файно маркет були вдвічі вищими: 12,2% проти 5,4%. Відповідно, у Файно маркет за півроку відбулося 17 відкриттів нових магазинів, а у Делві – 13. До того ж, за результатами півріччя Файно маркет обігнав іншого динамічного локального рітейлера – мережу Близенько (Львів), яка тепер замикає перелік десяти найбільших за кількістю магазинів продуктових мереж з показником 153 магазини. Це на 8,5% більше ніж у 2022 році.

Повернення на схід та південь

Якщо проаналізувати географічний розподіл нових локацій FMCG-рітейлерів, одразу видно орієнтацію за вектором: чим далі від фронту, тим більше нових магазинів. Так, за даними аналітиків GT Partners Ukraine, основна маса нових магазинів була відкрита на заході України – близько 34,9%. Що обумовлено як фактором відносної безпечності цих регіонів, так і різким збільшенням кількості споживачів за рахунок евакуйованих. Зазвичай це магазини невеликого формату, орієнтовані на жителів району навколо торгової точки. Яскравий приклад -магазини Сім23 та Сімі або Близенько. Проте у другому кварталі 2023 року проявився тренд на зменшення частки відкриттів на заході країни, де за результатами першого кварталу фіксувалося більше 36,4%. Натомість, при майже незмінній частці у центрі України (20,10%) кількість нових магазинів у східних областях збільшилася до 13,4% проти 10,9% у березні цього року. Так само поменшала частка нових магазинів у столиці (10,9% проти 11,8%) та на півночі країни, але додалося нових торгових точок у південних областях. Там частка нових магазинів у другому кварталі 2023-го трохи підросла із 10% до 10,6%. Загалом же у Києві, на півдня та півночі розподіл нових точок виглядає досить рівномірно на рівні 10-11%.

Повну версію звіту GT Partners Ukraine ви можете придбати за посиланням.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку