Топ-10 аптечних мереж за кількістю магазинів та інші підсумки фармринку-2018

Топ-10 аптечних мереж за кількістю магазинів та інші підсумки фармринку-2018

07.02.2019 08:15
  3470
Іван Зайцев

Як розвивалася українська галузь роздрібної торгівлі ліками та товарами для здоров’я, як змінюється частка великих мереж і де найбільше аптек або аптечних пунктів.

Цей матеріал також доступний російською мовою

Тижневик Аптека представив своє щорічне масштабне дослідження, яке підбиває підсумки роботи рітейлерів фармацевтичної сфери України. Аптечний рітейл – дуже своєрідний і складний напрямок, робота в якому вкрай зарегульована та сильно відрізняється від інших сфер роздрібної торгівлі. Проте, вивчення цього ринку дозволяє скласти більш цілісне уявлення про рітейл України. RAU вибрала з дослідження тижневика Аптека найважливіші та найцікавіші факти.

Розмір має значення

За даними видання, на 1 січня 2019 року, в Україні налічується 20 600 аптек і аптечних пунктів. Найбільшою кількістю торгових точок в формрозробі керує «Аптека-Магнолія» – понад 600 об’єктів. Компанії належать бренди, знайомі більшості українців: АНЦ, вона ж Аптека НЦ або Аптека Низьких Ц (колишня Аптека низьких цін, змушена змінити вивіски після невдалого спору з Антимонопольним комітетом України), Аптека Копійка, соціальний проект Аптека Благодія. За рік позиції мережі тільки зміцнилися.

На другому місці, як і раніше Сіріус-95, що управляє мережею «Аптека Бажаємо здоров’я». Замикає трійку лідерів Гамма-55 (ТМ «Аптека 9-1-1»), що піднялася на одну позицію. А ось ТОВ «Фармастор», що розвиває бренд Аптека доброго дня, навпаки – на одну позицію опустилося. Також в топ-5 роздрібних фармацевтичних торговців увійшла компанія Соломія-Сервіс: мережа аптек «Подорожник».

При цьому доходи та прибутковість лідерів фармринку відрізняється в рази. Дані за 2018 рік компанії ще не надали, але для розуміння ситуації можна вивчити виручку та фінансові результати мереж за 2017-й. Найбільш прибутковою, що й не дивно, залишається Аптека низьких цін – без малого 4,6 млрд грн виторгу. У найближчого конкурента – Аптека Доброго дня – в три рази менше, 1,87 млрд грн доходу. Третю позицію впевнено утримує Аптека 9-1-1, а ось друга за кількістю торговельних точок аптечна мережа країни «Бажаємо здоров’я» за підсумками 2017 року посіла лише дев’яте місце з виручкою 820 млн грн. Втім, дані за минулий рік можуть підкоригувати положення рітейлерів в цьому умовному топ-10, але коли вони стануть доступні – поки сказати складно.

Якщо ж аналізувати розміри роздрібних фармацевтичних компаній, які працюють в Україні, то переважаючими все ще залишаються локальні мережі – тобто представлені тільки в одній області. За інформацією тижневика Аптека, в країні на початок поточного року налічується близько 5000 локальних аптечних мереж. Втім, фахівці видання відзначають, що поступово збільшується кількість регіональних мереж (які працюють в двох, трьох або чотирьох областях). Зараз вони становлять 31,7% всього аптечного роздробу України – приблизно 2300 брендів або компаній.

Справжніх гігантів небагато. До числа мультірегіональних (охоплення понад п’ять областей) відноситься всього 28 мереж, а до числа національних (більше 15-ти областей, понад 100 торгових точок) – лише 7 брендів. Потенціал для консолідації та укрупнення є.

І це підтверджується цифрами, які наводить тижневик. За останні 2 роки частка топ-100 аптечних мереж за обсягом продажів в грошовому вираженні збільшилася на 8,4% – до 74,5%.

Де торгують і на чому заробляють

Не менш цікава інформація по географічному розподілу аптек і аптечних пунктів. У містах працює 15 100 торгових точок, в селищах міського типу – 2700, в селах – 2800. Серед областей ширше всього фармроздріб представлений у ​​Дніпропетровській області (1562 аптеки й аптечних пункта), Києві (1561) й Одеському регіоні (1431). Далі йдуть ще три густонаселені області – Харківська (1335 точок), Львівська (1208 об’єктів) та Донецька (1006). В інших областях аптечний рітейл не дотягнув і до показника в 1000 торгових точок.

Левову частину доходу роздрібним аптечним мережам приносять лікарські засоби 83,3% обороту. Ще 7,3% забезпечує продаж медичних виробів, майже 5% дієтичні добавки, а 4,5%, що залишилися, торгівля супутніми категоріями товарів, в тому числі косметикою, дитячим харчуванням і так далі.

Як пише тижневик Аптека, в 2018 році середній виторг на одну торгову точку в місяць склав 364 200. Третина об’єктів працює з виручкою до 100 000 грн на місяць, 41% – з виторгом до 500 000 грн, 16% – до 1 млн грн, і 12% торгових точок приносять своїм власникам більше 1 млн грн доходу в місяць.

Підводячи підсумки роботи фармацевтичної роздробу в 2018 році, і складаючи прогнози на 2019-й, журналісти порталу Аптека відзначили: «Останнім часом загальна кількість торгових точок істотно не змінюється, однак відбуваються структурні зміни. Кількість аптечних установ, що належать юридичним особам, неухильно збільшується. Відбувається укрупнення бізнесу, зростає частка мегамереж. Також варто відзначити зменшення частки комунальних аптечних установ у загальній структурі аптечного ринку».

За материалами: Аптека

Читайте також –

Євгенія Шевчук, Watsons Україна: Зараз відкрити аптеку може будь-хто


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку