Топ-10 аптечних мереж за товарообігом та інші підсумки фармринку-2023

Топ-10 аптечних мереж за товарообігом та інші підсумки фармринку-2023

31.01.2024 09:00
  6064
Костянтин Симоненко

На другому році війни ринок аптечного рітейлу демонструє активне відновлення та подальший розвиток. Посилена конкуренція між основними гравцями призводить до більшої консолідації зусиль по розширенню мереж в умовах стрімкого відновлення продажів ліків.

Портал Apteka.ua та компанія Proxima Research в своїх дослідженнях показали, як розвивалася українська галузь роздрібної торгівлі ліками та товарами для здоров’я на другий рік повномасштабної війни, як змінюється частка великих мереж та споживання ліків в Україні, а також які перспективи подальшого розвитку сфери аптечного рітейлу. Портал RAU вибрав з цих досліджень найважливіші та найцікавіші факти.

Основні тенденції

Загальні обсяги роздрібної реалізації всіх товарів так званого “аптечного кошика” у 2023 році досягло 1,3 млрд упаковок, або 164 млрд грн у грошовому еквіваленті, йдеться в дослідженні компанії Proxima Research. Порівняно з 2022 роком, товарообіг збільшився на 29%, але у натуральному виразі це приріст лише на 3%. Більше того, порівняно із довоєнними показниками 2021-го, кількість проданих упаковок менша на 27%. У доларовому еквіваленті обороти українського ринку теж іще не дотягують близько 10% до рівня 2021-го через значне зростання валютного курсу після повномасштабного вторгнення. Хоча вони вже перевищили показники 2022 року на 13%. Поступово продажі у натуральному вимірі відновлюються по всіх видах продукції за винятком медичних виробів, продаж яких скоротився ще на 0,6% відносно 2022 року.

Натомість продажі дієтичних добавок збільшуються значно швидше, ніж у інших категоріях (+63,6% у грошах та +36,3% в упаковках). В результаті їхня частка у загальній структурі ринку за підсумками 2023 року склала 10,4% у грошовому вираженні та 8% у натуральному. Так само помітно поступове збільшення продажів косметичних товарів, частка яких в аптечному кошику наразі становить 4% у грошовому та 3,6% у натуральному вираженні.

Особливості споживання ліків

Продажі суто лікарських засобів у 2023 році склали 130 млрд грн, що на 25% більше ніж у 2022-му. Проте в натуральному виразі 848,7 млн проданих упаковок ліків – це лише на 0,5% вище попереднього року. Після кризового спаду, викликаного повномасштабним вторгненням у 2022 році, ринок лікарських засобів почав відновлюватися з березня 2023 року, показуючи значний приріст (понад 60% в грошах у середині року). Такому результату дещо посприяла паніка на фоні запровадження е-рецепта з 1 квітня 2023 року. Через ажіотажний попит в останній день березня виторги аптечних закладів зросли на 345%, а фізичний продаж ліків злетів на 268% порівняно з аналогічним днем 2022 року.

При цьому населення активно скуповувало як рецептурні, так і безрецептурні ліки. Однак вже на завершення року спостерігалося сповільнення набраного темпу, пов’язане з вичерпанням ефекту низької бази порівняння. Також у 2023 році стався перерозподіл споживання на користь більш дорогих препаратів.

Середня ціна та структура продажів

Відповідно зростала і середня вартість куплених ліків. У серпні 2023 року середньозважена ціна за одну упаковку товарів “аптечного кошика” досягла 127,8 грн, тобто на чверть більше порівняно з аналогічним періодом 2022 року. Дієтичні добавки стали найбільш витратною категорією серед товарів “аптечного кошика” з вартістю 166,4 грн за один блістер. Лікарські засоби – 153,1 грн за упаковку, косметика коштує в середньому 138,8 грн, а медичні вироби пропонуються за 36,7 грн.

Щодо структури споживання, спостерігається тривала тенденція до збільшення частки рецептурних ліків у загальній структурі ринку. За розподілом на препарати вітчизняного та іноземного виробництва відзначається невелике зростання частки українських препаратів у грошовому вираженні. З іншого боку, у натуральному вираженні спостерігається зсув на користь іноземних ліків.

Конкуренція посилюється

Згідно із підрахунками українського Forbes, на початок 2024 року в Україні працює близько 18 000 аптек, або 85% від довоєнної кількості. Враховуючи наявне населення у 31,2 млн осіб (за даними Київської школи економіки – KSE), у 2023 році на 1777 людей припадала одна аптека. Це дуже високий показник, порівняно із країнами ЄС, де щільність покриття аптечного рітейлу менша. Наприклад, у Польщі одна аптека обслуговує 2951 людину, в Німеччині – 4691. Відповідно, в Україні більший рівень конкуренції: в прохідних місцях інколи поряд знаходяться два, а то й три заклади різних мереж.

Наразі, як випливає з дослідження Proxima Research, на яке теж посилається Forbes, майже 60% ринку роздрібних продажів ліків контролюють п’ять аптечних мереж: АНЦ, Подорожник, 9-1-1, Бажаємо здоров’я й Аптека Доброго Дня. Вони володіють також 34% аптечних точок. Ще 10% ринку – за другою п’ятіркою найбільших мереж за товарообігом.

Десятка кращих за товарообігом

Серед лідерів ринку вирізняється запорізька компанія «Аптека-Магнолія», яка розвиває мережі АНЦ, Копійка, ШАР@, Медпрепарати та Фармакопейка. Вона має найбільший виторг і частку в 16,3% продажів на ринку при меншому розмірі мережі аніж у двох найближчих конкурентів – Подорожник та 9-1-1. Маючи близько 1200 аптек у 140 містах України, компанія робить ставку в останні роки на новітні технології продажу. Зокрема, впровадила лікомати, які дають змогу самостійного отримувати онлайн-замовлення в аптеках, а також першою в європейському фарм-ритейлі впровадила розрахунки за замовлення в аптеках за допомогою криптогаманця з використанням технології Binance Pay.

На другому місці за виторгом – лідер по кількості аптечних закладів – мережа Подорожник родом зі Львова. Станом на жовтень 2023 року вона налічувала 1744 торгових точок й продовжувала активно відкривати нові аптечні заклади (1813 станом на 1 січня 2024-го). Цікаво, що в 2021 році компанія займала тільки четверте місце за виторгом, так само зберігаючи лідерство по кількості аптек. У 2023-му компанія активно розвивала власні торгові марки, як-от Baum Pharm та інші. Виготовляє понад 450 продуктів, серед яких ліки, косметичні засоби і дієтичні добавки. Що дозволило компанії акумулювати 15,5% виторгу маючи в своєму розпорядженні близько 10% від всіх точок продажу на ринку.

Трете почесне місце за виторгом займає Аптечна мережа 9-1-1, третина точок якої знаходилася до великої війни на території Харківській області. Через бойові дії та окупацію було втрачено більше 500 аптек, але компанія витримала удар і швидко відновлюється. На початку 2024 року запустили мобільні аптеки – спеціальні авто, які доставляють ліки у прифронтові села без аптечних пунктів на Харківщині. Вже зараз кількість аптек перевищила довоєнні показники.

Прогноз на 2024 рік

Щодо подальшого розвитку фармацевтичного ринку, фахівці залишаються оптимістичними. Прогнозується, що у 2024 році зростання обсягів аптечного продажу ліків у грошовому вираженні буде в діапазоні від 13,2% за песимістичним сценарієм до 31,6% за оптимістичним. Базовий сценарій передбачає збільшення на 19,7% за підсумками року. Однак умови війни та її наслідки продовжують справляти великий вплив на економічний розвиток та фармацевтичний ринок.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Фокстрот плюс Kasta: популярний продавець техніки та електроніки відтепер представлений на відомому маркетплейсі

Фокстрот плюс Kasta: популярний продавець техніки та електроніки відтепер представлений на відомому маркетплейсі

Ключові гравці українського ринку продовжують розширюватись і шукають для цього інноваційні підходи та нестандартні...
time icon  
  47
Алія Айжігітова, мережа аптек Бажаємо здоров’я: Найбільшою складністю для нас є пошук кваліфікованих працівників на місцях

Алія Айжігітова, мережа аптек Бажаємо здоров’я: Найбільшою складністю для нас є пошук кваліфікованих працівників на місцях

Чому мережа аптек Бажаємо здоров’я відкриває нові аптеки в селах навіть попри те, що це не завжди економічно вигідно,...
time icon  
  85
Усі новини ринку