Шик, блиск і краса: як розвивалися та змінювалися магазини drogerie в Україні
Магазини drogerie в Україні інтенсивно розширюють асортимент власних торгових марок, постійно експериментують з форматами та концепцією стаціонарних торгових точок та акцентують увагу на оригінальному оформленні їх інтер’єру, надають пріоритет власним онлайн-магазинам і мобільним додаткам, а також беруть активну участь в соціальних проектах.
Цей матеріал також доступний російською мовою
RAU пропонує невеликий екскурс в історію, щоб дізнатись хронологію розвитку та еволюцію форматів найбільших мереж drogerie в Україні – від їх появи в середині 1990-х років і до сьогодення.
EVA
Мережа EVA налічує зараз понад 1060 магазинів (торговельна площа – 137 000 кв. м), а перший з них відкрився у 2002 році в Дніпрі. Протягом 2005-06 років магазини цієї мережі почали з’являтись у Київській, Донецькій, Одеській та Харківській областях і поступово з роками охопили і всю країну. У 2010 році EVA випустила перший товар під власною торговою маркою (ВТМ) «Управдом» (це був засіб для чищення), а зараз портфель таких товарів налічує понад 50 позицій, а загальний асортимент становить 30 000. Зазначимо, що продукція власних торгових марок EVA неодноразово відзначалися на світовому рівні: компанія отримала нагороду найбільшої міжнародної виставки в галузі приватних марок PLMA (Private Label Manufacturers Association) у Нідерландах і нагороду «За лідерство в управлінні власними косметичними торговими марками» від виставки InterCHARM.
У листопаді 2017 року EVA запустила свій інтернет-магазин, а на початку 2021 року запустила послугу «EVA клік». Механізм його такий: покупець замовляє товари через мобільний додаток, працівник магазину збирає пакунок, клієнт приходить до магазину, сплачує та забирає готове замовлення на касі без черги. Для багатьох клієнтів роздрібних мереж такий шопінг є зручнішим і, що наразі важливо, безпечнішим, адже час перебування в торговому залі та кількість контактів істотно зменшуються.
Наприкінці 2020 року компанія почала продавати панчохи та шкарпетки через вендингові апарати: три такі пристрої уже працюють у Києві та Дніпрі, а згодом з’являться і в інших містах. Через такі апарати можна придбати панчохи власної торгової марки – Viv’en Petty.
У 2021 році EVA відкрила перший у Києві і третій в Україні магазин нового формату EVA beauty lab. Загальна площа нового магазина з сучасним дизайном становить 312 кв. м, а торгова – 276 кв. м. В асортименті представлено близько 15 000 видів декоративної косметики, товарів для догляду за обличчям, тілом та волоссям, біжутерії та аксесуарів. EVA beauty lab створена для творчих експериментів у сфері б’юті-індустрії, тому, на відміну від традиційного формату, тут відсутні товари для дому, побутова хімія, підгузники. За попереднім записом в EVA beauty lab можна пройти тестування шкіри обличчя й отримати від фахівців рекомендації з догляду. Можна також скористатися послугами візажиста.
Вперше нову концепцію EVA реалізувала у 2019 році в Дніпрі, а у 2020 році відкрилася EVA beauty lab у Чернігові. У планах компанії – відкрити 100 магазинів у 2021 році. Але, що стосується конкретно EVA beauty lab, то тут поки точних цифр EVA не оприлюднює, лише підкреслює, що формат надалі планують розвивати.
Watsons
Мережа Watsons налічує 429 магазинів і 16 аптек у понад 100 містах України: перший магазин було відкрито у 1993 році, а першу аптеку у 2002 році – в Києві ще під брендом «ДЦ». У 2006 році мережа ДЦ стає частиною міжнародної корпорації A.S. Watson Groupe – найбільшої у світі мережі роздрібної торгівлі продукцією для краси та здоров’я, яка налічує понад 15 000 магазинів і понад 1400 аптек на 25-ти ринках Азії і Європи.
У 2011 році стартувало перейменування мережі ДЦ на Watsons та розпочався ребрендинг магазинів й аптек. Watsons продає продукцію від провідних виробників косметики, побутової хімії, товарів для здоров’я, а також велику кількість товарів власних торгових марок. Найпопулярніші з них: Domol, Isana, Beauty formulas, Superdrug, Rival de loop, загалом, понад 25 брендів. Ця продукція виготовляється ексклюзивно для Watsons на заводах Європи та Азії.
У 2016 році Watsons запустила свій інтернет-магазин і таким чином стала першим багатоканальним health&beauty (H&B) рітейлером в Україні, який розпочав роботу в e-commerce. Наприкінці березня 2020 року компанія запустила систему click&collect, яка дозволяє покупцям забирати онлайн-замовлення у понад 50-ти магазинах мережі.
Drogerie-мережам торгові центри зазвичай приносять до 60% всієї виручки. Втім, у Watsons зазначають, що 70% доходу їм приносить стріт-рітейл і лише 30% – торгові центри, але, незважаючи на це, тут збирається група рітейлерів, яка колективно працює над залученням покупця.
У 2018 році Watsons відкрив у Києві перший магазин у новому для України форматі «beauty». Оновлювали об’єкт, відкритий ще в далекому 2006 році. Розташований в київському ТЦ Kvadrat Shopping Mall на вулиці Гната Юри, магазин збільшив торгову площу до 293 кв. м. Збільшення торгової площі дозволило оптимізувати зонування магазину.
У магазині нового формату, крім іншого, представлений асортимент декоративної косметики та косметики для догляду за шкірою та ексклюзивна органічна косметика Naturals by Watsons. Компанія розробила цю лінійку на основі натуральних б’юті-інгредієнтів, які, за твердженням рітейлера, найпопулярніші у світі.
У травні 2020 року Watsons презентувала мобільний додаток для зв’язку з клієнтами 24 години на добу 7 днів на тиждень, що особливо важливо під час епідемії коронавірусу та карантинних обмежень. Усі персональні пропозиції відображені у особистому кабінеті користувача, з додатковою можливістю відстежувати кількість балів на рахунку та цифровою карткою, яка повністю замінює пластикову картку Watsons Club. При цьому мобільний додаток повторює функціонал сайту та дозволяє купувати товари онлайн, переглядати актуальні пропозиції та знижки, а також реальні відгуки покупців та рейтинги товарів. Окрім цього, з’явилася можливість пошуку найближчого магазину Watsons за геолокацією телефона. При замовлені через мобільний додаток, клієнт може обрати зручну доставку у відділення перевізників або у магазини.
Компанія бере активну участь в різноманітних соціальних проектах. У 2013 році Watsons розпочала всеукраїнський збір вживаних батарейок, встановивши спеціальні контейнери в магазинах та офісі, а у 2018 році вирішила переробляти батарейки на німецькому заводі з переробки відходів Redux.
Watsons продовжує підтримувати лікарні, що борються з Covid-19, надаючи благодійну допомогу у вигляді товарів першої необхідності, дезінфікуючих засобів, засобів для особистої гігієни та побутової хімії. У січні та лютому 2021 року відразу 4 лікарні (Центральна міська лікарня Рівненської міської ради; Луцька міська клінічна лікарня; Cолотвинська лікарня; Косівська центральна районна лікарня) отримали допомогу на суму 150 000 гривень, що дає змогу перенаправити кошти лікарні за декілька місяців на інші важливі потреби.
Prostor
Мережа Prostor налічує зараз 427 магазинів у 132 містах України, а перший з них відкрився у 2005 році в Дніпрі. 2010-й став для компанії визначальним і дуже багатим на важливі події. Prostor почала розвивати власні торгові марки під брендами Bona, NEO і Violetta.
У мережі було проведено ребрендинг, у Дніпрі було відкрито перший магазин нового формату та першу студію манікюру та зачісок ProSalon. А також компанія першою серед українських drogerie почала продавати дитяче харчування.
У 2012-13 роках Prostor суттєво розширив асортимент власних торгових марок. У 2015 році мережа ще вдвічі збільшила чисельність ВТМ і навіть презентувала дві колекції авторських парфумів – «Queen collection» і «Glam collection».
У 2017 році Prostor відкрив експериментальний магазин нового формату в центрі Дніпра, додавши food-категорію в асортимент торгової точки. У торговій точці можна було придбати молочну продукцію, сири, м’ясо-ковбасні вироби, безалкогольні, слабоалкогольні та алкогольні напої, чай, каву, солодощі та інші товари food-сегменту.
У 2019 році Prostor переглянув позиціонування власного бренду, попередньо провівши роботу в напрямку мобільного маркетингу та цифрової трансформації.
У 2020 році Prostor придбала мережу дрогері-магазинів Космо і злиття на той час допомогло рітейлерам наздогнати Watsons за сумарною кількістю торгівельних точок.
У 2021 році Prostor почала розвивати власну мережу непродовольчих магазинів «Ізі», і перші об’єкти уже відкрились у Києві та Дніпрі. Запуск нового формату дозволить Prostor не лише заявити про себе у новій ніші та збільшити базу клієнтів, але й частково вирішити питання з конкурентами у локаціях, де кількість об’єктів площею 150-200 кв.м є вкрай обмеженою.
Червоний маркет
Мережа Червоний маркет налічує зараз понад 100 магазинів у форматі дискаунтера в 50-ти містах України, а перший з них відкрився у 2012 році в Києві. Він спочатку носив назву «Одна ціна», яку у 2014 році було змінено на Best Price, і трохи пізніше, в тому ж році, на «Червоний маркет». Витрати на відкриття першого магазину склали $300 000. Протягом 2012 року відкрились ще два магазини в столиці.
У 2013 році були відкриті перші магазини за межами Києва, зокрема у Білій Церкві та Житомирі. Кількість магазинів зростала щорічно в 1,5-2 рази. Після успішного запуску декількох торгових точок і перших кроків на шляху систематизації бізнесу, було ухвалено рішення щодо залучення зовнішніх приватних інвесторів для відкриття магазинів. Була запропонована модель франчайзингу з повним керуванням всіх процесів в магазині керуючою компанією. Зараз половина точок належить компанії, а інша половина – віддані під франшизу. Основні товарні позиції в магазинах – це парфумерія, косметика, побутова хімія, предмети гігієни, одяг для дорослих та дітей, біжутерія, іграшки, електротовари та інше.
У 2018 році власники Червоного маркету задекларували наміри повністю автоматизувати свої магазини, і відмовитися від більшої частини персоналу. Планується, щоб покупець зчитував сканером штрих-код із зразків потрібних йому товарів на вітрині, система на складі автоматично переміщувала їх в корзину, згодом кошик відправлявся до клієнта, а той оплачував покупку і тоді забирав свій пакет.
Ефективність цієї ідеї вдалось перевірити в одному із маркетів у Києві. Зокрема, на полицях залишили тільки екземпляри товарів, прибрали кошик, а замість них приготували сканери. Для відвідувачів магазин виглядав так, як він задуманий в патенті. Тільки на складі пакети збирали співробітники магазина (а не робот). Покупцям сподобався такий формат магазинів і компанія планує запускати повністю автоматизований магазин з новим асортиментом і під новим брендом. Також компанія придумала автоматизувати пересувний магазин, тобто зробити вантажівку з товарами, системою зберігання і видачею всередині. Вантажівка зможе пересуватись містом або декількома селищами. Прогнозована вартість такої вантажівки – $30 000-50 000, але вона залежить від товарів, які будуть продаватися всередині контейнера і системи, яку потрібно буде під ці товари адаптувати. Такий формат торгівлі буде затребуваний в країнах з високою вартістю праці.
Brocard
Мережа Brocard налічує 97 магазинів у 26-ти містах України, а вийшла на ринок вона у 1998 році, відкриваючи відділи селективної парфумерії та косметики в київських універмагах Україна, ЦУМ, Дитячий світ, Дарниця та магазини і відділи в Запоріжжі, Львові, Миколаєві, Одесі, Тернополі, Херсоні та Черкасах. Перший магазин Brocard з власною касою з’явився у 2000 році в Києві.
У 2002 році Brocard стала своєрідним піонером на ринку, відкривши перший магазин у новому на той час форматі — з відкритим входом завширшки 7,4 м (без вхідних дверей) та без прилавків — площею понад 500 кв. м у ТЦ Globus у Києві. У 2003 році компанія створює перший в Україні тренінг-центр для власних співробітників, який згодом перетворюється в Інститут краси з власними навчальними програмами. Цього ж року Brocard купила парфумерно-косметичну мережу Л’ескаль, яка налічувала 7 магазинів.
У 2004 році Brocard стає першою мережею на ринку drogerie, яка запроваджує подарункові сертифікати для покупців. У 2009 році компанія почала видавати власний глянцевий журнал для клієнтів мережі — BROCARD PARFUMS.
У 2011 році Brocard відкрила перший магазин М.А.С в Україні. У 2013 році – запустила перший офіційний інтернет-магазин парфумерії та косметики в Україні — LETU.UA. У 2014 році відбулось відкриття найбільшого магазину Brocard площею 1000 кв. м в універмазі Україна з найширшим асортиментом парфумерії та косметики категорії luxury в Україні. У 2015 році Brocard першою в Україні отримала дозвіл від CHANEL на онлайн-продаж парфумерії та косметики легендарного бренду.
У 2017 році відкрито перший бутик нішевої парфумерії BROCARD Niche Bar у БЦ Леонардо в Києві. Зараз такі концептуальні простори працюють також у Харкові, Львові та Одесі. Цей формат відрізняє особливий підхід до формування портфоліо марок, експертний рівень консультацій та інноваційний дизайн. Магазини оформлені в стилі лофт – мінімалізм, візуальна легкість і точкове освітлення задають правильний естетичний фон і створюють особливий настрій бутиків. Того ж року було проведено ребрендинг: усі магазини Bonjour (належать до мережі з 2011 року) перейменовано на Brocard.
У 2017 році у Дніпрі на території ТРЦ МОСТ Сіті відбулось відкриття мультибрендового магазину парфумерії та косметики Brocard в новому концепті black&white площею 810 кв. м. У магазині був представлений широкий асортимент всесвітньо відомих б’юті-брендів жіночої та чоловічої парфумерії, засобів по догляду та декоративної косметики від Clarins, Collistar, Dior, Lancome, Guerlain, Payot, Elizabeth Arden, Dolce&Gabbana, Carolina Herrera та інших.
У 2019 році Brocard відкрив оновлений магазин у київському ТРЦ Dream Town, який змінив місце розташування, дизайн, конфігурацію і став одним із найбільш просторих та технологічних об’єктів мережі. Оновлений магазин відрізняє стильний інноваційний дизайн, а яскраві led-панелі привертають увагу і допомагають клієнтам мережі краще орієнтуватися в світі косметики й парфумерії.
У 2020 році офіційно розпочав свою роботу новий інтернет-магазин Brocard.ua. В ньому представлено понад 300 брендів з портфоліо компанії, при цьому кількість брендів і товарних позицій продовжує збільшуватися. Після запровадження карантину, на brocard.ua трафік виріс в 4,5 рази. Фактично онлайн-майданчики стали аналогом фізичних магазинів за рівнем сервісу, оскільки збільшився штат продавців-консультантів на гарячій лінії. З січня 2021 року щомісячна кількість відвідувань становить 3,5-4,5 млн. Щодня на сайт заходять 100 000-150 000 осіб. За рік в інтернет-магазині зареєструвалися і зробили покупку 200 тисяч нових клієнтів і придбали товари 1600 зареєстрованих клієнтів мережі. До кінця 2021 року за рахунок двох інтернет-магазинів компанія планує збільшити оборот на 25%.
Yves Rocher
Мережа Yves Rocher зараз налічує 96 магазинів, а розпочала свою діяльність в Україні вона у 1992 році через партнерів. У 2010 році компанія відкрила у Києві офіс і створила дочірню компанію. У 2017 році мережа почала розвивати новий формат магазинів – кіоски. Це торгові точки площею 9-12 кв. м у тих містах, де Yves Rocher не могла відкрити повноцінний бутик через недостатню площу та нестачу знань про локальну купівельну спроможність.
Проте, у 2019 році компанія відмовилась від формату кіосків через складнощі в адмініструванні таких малих форм і специфіку управління та розвитку їх персоналу.
Зараз компанія намагається відкривати магазини на площі не більше 30-35 кв. м. Це оптимальний варіант з точки зору співвідношення витрат і товарообігу з квадратного метра.
У 2019 році компанія запустила в тестовому режимі програму прийому використаної тари по всіх бутиках на території України. Завдяки цій ініціативі вдалось зібрати понад 500 кг упаковки, а також перевірити можливість самостійної адміністрації процесів збору упаковки і відправки її на переробку. Результат виявився успішним, тому Yves Rocher запустила цю програму на постійній основі.
ISEI
Мережа ISEI налічує зараз 90 магазинів у 22-х містах України, а перший з них відкрився у 2015 році. Раніше позиціонуючись як магазин корейської косметики, ISEI поступово розширила портфель західними брендами (загалом їх понад 100) і розвинулась в напрямку skin science – надає персоналізовані рішення для здоров’я шкіри через консультації б’юті-експертів.
У 2016 році компанія запустила власний інтернет-магазин, а після запровадження карантину онлайн-продажі на isei.ua виросли в п’ять разів, а середній чек на 28%. Співвідношення онлайн і офлайн у мережі – 8% і 92% відповідно.
У 2018 році мережа відкрила перший магазин нового формату – Beauty Market ISEI в ТРК Проспект у Києві. У новому бутіку, на відміну від класичних магазинів мережі ISEI, акценти були зміщені на «красу та здоров’я». Формат передбачає збільшення групи товарів для догляду за обличчям, тілом та волоссям, а також розширення асортименту декоративної косметики.
Декор в бутіку нового зразка представлений, в основному, інноваційними корейськими брендами зі світовими іменами. Портфоліо брендів для догляду, крім тих, що представлені в мережі ISEI (Beyond, Missha), розширилося за рахунок введення нових брендів, таких як Iyoub, Shinetree, Dewytree та інших. Зазначимо, що магазини нового формату – Beauty Market ISEI за площею не відрізняються від бутиків мережі ISEI: це близько 30 кв. м.
У 2018 році ISEI також запустила два нових концепти магазинів – Asian mood і Lemonade. Зокрема, завдяки впровадженню нової концепції Asian mood торгова точка бренду в київському ТРЦ Ocean Plaza збільшила відвідуваність на 60%, а також значно зросли продажі. Інтер’єр магазину був стилізований під оазис природи Кореї та Японії: бамбуковий ліс, дерево, камінь і панди. У торговій точці панує приємна атмосфера, яка сприяє більш тривалому перебуванню клієнтів в магазині. Підкреслює формат і омніканальність рітейлера – увага покупця акцентується на демонстрації у фізичному магазині можливостей інтернет-магазину.
У 2019 році ISEI відкрила у київському ТРЦ Lavina Mall перший в Україні монобрендовий бутік Missha, який повністю повторює концепт корейських бутіків: від асортименту, що включає 670 різних продуктів, до дизайн-рішень. Серед 670 SKU в бутіку Missha можна знайти засоби для очищення шкіри, для догляду за волоссям та тілом, а також декоративну косметику. Флагманські продукти — це креми Super Aqua Cell Renew з муцином равликів і Perfect Cover ВВ.
У 2021 році Beauty Market Isei відкрила перший в Україні куток капсульного південнокорейського бренду бренду Village 11 Factory у форматі Shop in shop на території ТЦ Piramida. У компанії зазначили, що раніше не працювали з форматом shop in shop, але зупинились на ньому, зважаючи на позитивні відгуки покупців на продукцію Village 11 Factory, які «схиблені на догляді і проповідують інгредієнтний підхід до вибору продуктів».
Lush
Мережа Lush зараз налічує 14 магазинів у Києві, Одесі, Запоріжжі, Харкові, Дніпрі та Львові, а перший з них відкрився у 2007 році. Торгові точки Lush традиційно займали невелику площу – 15 кв. м, але у 2017 році компанія вирішила розширити площу свого магазину у ТЦ Globus до 150 кв. м. Відкриття магазину більшої площі дозволило розширити асортимент продукції, адже в цьому магазині-флагмані представлені ексклюзивні продукти.
У цьому магазині головною фішкою став величезний льодовий стіл, на якому викладені свіжі маски для обличчя. Є зона для створення коктейлів з бомб, піни і масел для ванни, а також зона Hair lab для догляду за волоссям і фарбування хною. В торгову точку площею 15 кв. м, з урахуванням обладнання і продавців, одночасно могли зайти п’ять-шість покупців і при цьому їм було тісно, а в розширеному магазині відвідуваність зросла, мінімум вдвічі.
Mon Cheri
Мережа Mon Chéri налічує зараз 17 магазинів у форматі shop-in-shop, і перші з них з’явились в торговельних центрах Епіцентр у 2019 році як підрозділ напрямку «Декор». Площа цих торгових точок від 100 до 180 кв. м. В них працюють окремі консультанти та каса. У відкриття одного магазину такого формату Епіцентр інвестує близько 2,5-2,8 млн грн. Такі інвестиції обумовлені використанням дорогого обладнання, якісним освітленням та інтер’єром. Проте, вони швидко повертаються – в середньому за 8-9 місяців.
На момент старту в мережі було близько 1000 артикулів, а зараз асортимент департаменту перевищує 26 000 SKU.
У 2020 році на території ТЦ Епіцентр у Львові було відкрито перший магазин Mon Chéri в оновленому форматі. Змінився не лише дизайн та обладнання, а також клієнтам запропоновано косметичні бренди, які не представлені в інших роздрібних мережах: починаючи від балійської косметики, до чоловічих брендів, які наразі можна придбати лише в барбер-шопах. Також у новому форматі було зроблено зручну навігацію, розміщено продукцію за секторами та зменшено висоту торгівельного обладнання. Це дозволяє візуально зовсім інакше сприймати продукцію в магазині. В оформленні зроблено акцент на яскраві емоції, які вигідно підсилюють продукт, щоб клієнти відчували креативність та у них з’являлось бажання робити покупки.
Читайте також –
Господарі краси і чистоти: кому належать найбільші мережі drogerie & beauty України