Українцям вхід заборонено? Історія злетів і падінь найбільшого онлайн-рітейлера світу Alibaba

Українцям вхід заборонено? Історія злетів і падінь найбільшого онлайн-рітейлера світу Alibaba

01.05.2022 09:00
  4114
Володимир Тиравський

На цьому тижні багато українських ЗМІ написали, що один з найбільших маркетплейсів світу – AliExpress – почав масово скасовувати замовлення покупціз з України. При чому мова йде саме про маркетплейс, а не про ініціативу продавців. RAU вирішила дослідити історію становлення на розвитку Alibaba Group – власника пратформи AliExpress.

Alibaba є китайською технологічною компанією, яка надає послуги з продажу у режимі «споживач-споживач» (C2C), «бізнес-споживач» (B2C) та «бізнес-бізнес» (B2B) через веб-портали, а також послуги електронних платежів, пошукові системи для покупок та послуги хмарних обчислень. У 2014 році Alibaba стала найбільшим рітейлером у світі, випередивши навіть Wallmart – найголовнішого конкурента зі США. В електронному каталозі інтернет-магазинів китайської корпорації представлено понад 1,5 млрд товарів (для порівняння в Amazon цей показник становить 350 млн, а у Walmart – 17 млн). У 2019 році обсяги продажу на порталах Alibaba становили близько $900 млрд, а споживачами послуг компанії стали 654 млн клієнтів. Станом на 2020 рік Alibaba стала шостою в рейтингу найбільших світових брендів, а ринкова капіталізація компанії перевищила $600 млрд.

Алібаба та 17 студентів

Засновник Alibaba Джек Ма (справжнє ім’я Юнь Ма) народився 15 жовтня 1964 року в місті Ханчжоу, провінція Чжецзян у південно-східному Китаї в сім’ї небагатих музикантів. Підлітком він рано-вранці вирушав до центрального готелю міста і пропонував туристам безкоштовні екскурсії — з метою повчитися у них англійської мови. Після школи він вирішив вступати до інституту, але двічі провалював іспити. Наполеглива підготовка врешті-решт дозволила йому вступити до Педагогічного інституту Ханчжоу. 1988 року він отримав диплом і почав шукати роботу. Йому неодноразово відмовляли у працевлаштуванні – відмовили навіть у KFC, доки він не отримав посади викладача англійської мови. У 1995 році Джек Ма супроводжував в якості перекладача китайську бізнес-делегацію в США. Там він вперше дізнався про існування інтернету і разом з приятелем набрав у Yahoo! запит зі словом «пиво», і з’ясував, що на Заході нічого не відомо про продукцію з Китаю.

У Джека Ма з’явилася ідея заснувати інтернет-бізнес у себе на батьківщині, і 28 червня 1999 року він із 17 студентами в Ханчжоу заснував Alibaba.com у своїй квартирі. Як логотип Alibaba використовує малу літеру «а» з впізнаваним людським обличчям усередині. Ймовірно, це обличчя задоволеного клієнта. Під емблемою знаходиться напис «Alibaba.com». Для оформлення логотипу дизайнери компанії використовували яскравий помаранчевий колір.

Крокодил у річці проти акули в океані

У жовтні 1999 року Alibaba отримала інвестиції у розмірі $25 млн від Goldman Sachs та SoftBank. У 2002 році Alibaba.com отримала перший прибуток (комісійні від угод почали перевищувати витрати на розвиток інфраструктури). Коли eBay оголосила про свою експансію до Китаю у 2003 році, Джек Ма розглядав американську компанію як головного конкурента. Американці тоді придбали за $150 млн одного з провідних гравців на ринку електронної комерції КНР EachNet, одразу завоювавши близько 85% ринку. Але Джек Ма чудово знав особливості китайського ринку, тому пішов на ризикований крок і вирішив не брати з продавців комісії за транзакції, і дозволив їм самостійно оформляти свої віртуальні крамнички. Цікаво й те, що виторг Ма отримував, продаючи місце рейтингу у віртуальній вітрині, а не від комісійних.

Фатальною помилкою eBay стала так звана міграція, коли базу користувачів EachNet перенесли до США. Після міграції ресурс став повільніше працювати, а трафік зменшився на 50%. У 2006 році війна була виграна: Taobao контролювала близько 60% ринку, а до 2007 року цей показник збільшився до 82%. Частка eBay у Китаї впала до 7% і незабаром їм довелося закрити свій збитковий китайський веб-підрозділ.

19 вересня 2014 року за підсумками первинного публічного розміщення акцій (IPO) Alibaba на Нью-Йоркській фондовій біржі було залучено $25 млрд, внаслідок чого ринкова вартість компанії склала $231 млрд, що на той момент стало найбільшим IPO у світі. У розміщенні брало участь 35 банків, а ключову роль відіграли шість – Citigroup, Credit Suisse, Deutsche Bank, Goldman Sachs, JPMorgan Chase та Morgan Stanley (спільні букранери).

Проти лінії компартії

10 вересня 2019 року Джек Ма офіційно пішов з посади голови правління Alibaba і його змінив на цій посаді Деніел Чжан. Тим часом, муніципальна влада Ханчжоу оголосила, що посилює моніторинг приватного сектора, впроваджуючи державних чиновників в Alibaba та інші компанії. Наприкінці жовтня 2020 року, трохи більше, ніж за тиждень до рекордної угоди з розміщення акцій Jack Ma Ant Group, у Шанхаї пройшов масштабний економічний форум. Серед гостей були Джек Ма та права рука генерального секретаря Комуністичної партії Китаю Сі Цзіньпіна – заступник голови КНР Ван Цішань. Під час свого виступу Ван Цішань заявив, що нові фінансові технології мають нові ризики. У відповідь Ма розкритикував другу людину в Китаї, назвавши китайські фінансові регулятори «клубом для людей похилого віку» і звинувативши національні банки в «ломбардному мисленні».

Після скандального виступу, Джека Ма разом із топ-менеджерами Alibaba та Ant Group викликали на килим до Пекіна. За інформацією The Wall Street Journal Сі Цзіньпін особисто зірвав IPO Jack Ma Ant Group. На той час це було найбільшим у світі призупиненням IPO, яке стало страхітливим попередженням для багатьох підприємців. Джек Ма втратив приблизно $10 млрд, а ринкова вартість Alibaba, яка становила понад $300 мдрд впала вдвічі.

24 грудня 2020 року Державна адміністрація Китаю з регулювання ринку заявила про початок розслідування щодо Alibaba за її антиконкурентну поведінку в інтернет-просторі. Після цього акції компанії пережили історичне падіння. За рік конфлікту з китайською владою ринкова капіталізація Alibaba впала на $344 млрд.

Від електронної комерції до фінтеху

У 2003 році Alibaba запустила Taobao Marketplace, яка стала найбільшою в Китаї платформою для онлайн-покупок C2C, а згодом – другим за відвідуваністю веб-сайтом в Китаї. Зростання Taobao було пов’язане з пропозицією безкоштовної реєстрації й транзакцій без комісії з використанням сторонньої платіжної платформи. Реклама становила 75% загального доходу Taobao, що дозволило їй вийти на рівень беззбитковості у 2009 році.

У 2004 році Alibaba Group запустила Alipay – платформу онлайн-платежів з послугою умовного депонування, за допомогою якої споживачі можуть підтвердити, чи задоволені вони придбаними товарами, перш ніж сплатити гроші продавцю. Через 10 років Alipay була перейменована в Ant Financial Services, а її річний оборот становив $148 млрд. Alipay також створила власний фонд Yu’e Bao, у якому продавці могли відкладати свої гроші на депозит під 5% річних, не виводячи їх за периметр системи.

У 2004 році Alibaba Group також випустила Aliwangwang – програмний сервіс обміну миттєвими повідомленнями для взаємодії між покупцем та онлайн-продавцем, користувачами якого за десять років стали 50 млн людей, що зробило його другим за величиною інструментом обміну миттєвими повідомленнями у Китаї.

У 2010 році Alibaba запустила AliExpress.com – онлайн-сервіс роздрібної торгівлі, який складається з невеликих китайських компаній, що пропонують товари міжнародним онлайн-покупцям. Як і на eBay, продавцями на Aliexpress можуть бути і компанії, і фізичні особи. У 2013 році Alibaba та шість великих китайських логістичних компаній (включаючи SF Express) створили компанію Cainiao для доставки посилок до Китаю. Ця мережа поступово зросла до 14 місцевих логістичних компаній.

Якщо до 2015 року електронна комерція залишалася ядром бізнесу компанії, то протягом наступних трьох років пріоритетом Alibaba стали фінансова сфера: компанія почала видавати кредити дрібним торговцям, має власну платіжну систему і планує створити один із перших приватних банків у Китаї. У лютому 2019 року стало відомо, що Alibaba Group придбала британський платіжний сервіс WorldFirst за $700 млн.

У 2020 році основу бізнесу Alibaba склали уже хмарні технології та аналіз big data – сфера, в якій китайська компанія поки що відстає. Джек Ма вважає, що об’єднання зусиль у трьох напрямках дозволить кардинально змінити розуміння електронної торгівлі, а отже, побут та споживчі звички всього людства.

Епоха нової роздрібної торгівлі

У 2016 році Alibaba вийшла в офлайн і почала відкривати мережу супермаркетів Hema Fresh, концепція якої полягає у поєднанні високотехнологічного цілодобового супермаркету, ринку свіжих продуктів, ресторану та складу з онлайн-доставкою товарів додому.

Про місію нової роздрібної мережі та майбутнє рітейлу в Китаї Джек Ма розповів на конференції в Ханчжоу у жовтні 2016 року.

«У майбутньому на нас чекає п’ять нових тенденцій: нова роздрібна торгівля, нове виробництво, новий грошовий обіг, нові технології та нові джерела енергії. Епоха чистої електронної комерції минула, у найближчі 10–20 років електронної торгівлі вже не буде, залишиться тільки нова роздрібна торгівля, яка є синтезом офлайн-, і онлайн-рітейлу, а також логістики», – заявив тоді засновник Alibaba.

Найголовніше в магазинах Hema Fresh – це секції з ультрасвіжими продуктами. Залежно від попиту та сезону, ціни на них динамічно змінюються, як на реальному ринку. Асортимент Hema Fresh – це не лише місцеві та закордонні морепродукти, але й фермерське м’ясо та сезонні герметично запаковані фрукти й овочі з Китаю, країн Південно-Східної Азії, Європи, Південної та Північної Америки. Частка ультрасвіжих продуктів в асортименті магазинів Hema Fresh – 15%, продуктів харчування – 60%, непродовольчих товарів – 25%.

Всі товари Hema Fresh оснащені електронними цінниками зі штрих-кодами і QR-кодами. Якщо навести камеру смартфона на цінники у відділі ультрасвіжих продуктів, то покупець може побачити весь маршрут товару від ферми до магазину: дізнатися назву компанії-виробника та логістичної фірми, побачити сертифікати харчової безпеки та комерційні ліцензії з офіційною державною печаткою.

У кожному магазині Hema Fresh знаходяться фуд-корти, де покупці можуть не лише замовити страви з меню, але й вибрати будь-який продукт із ультрасвіжого сектора, і кухарі його одразу ж приготують. Страви замовляються та оплачуються через мобільний додаток Hema. У більшості ресторанів працюють офіціанти, проте у 2018 році в шанхайському магазині мережі почав працювати робот-офіціант, який значно знизив навантаження на інших співробітників.

https://youtu.be/fcqGnZqQJCQ

У всіх магазинах Hema Fresh працюють каси самообслуговування, які приймають лише готівку або платіжну систему Alibaba Alipay. Можна прив’язати біометричні дані покупця до свого профілю Alipay і розплачуватися ще швидше: на касах розміщені камери, і, щоб оплатити покупки, клієнтам достатньо поглянути в об’єктив пристрою. Також у покупців є можливість оплатити товар онлайн через мобільний додаток Hema відразу біля прилавка, відсканувавши цінник.

Hema Fresh – це не лише супермаркет, ринок та ресторан, але й склад. Кожен магазин мережі має достатні запаси товарів для їхньої цілодобової доставки додому. Доставка працює для клієнтів, які живуть в радіусі 3 км від магазину. Такі обмеження Hema Fresh компенсує швидкістю доставки товарів, яка складає 30 хвилин.

Магазин для обраних

У жовтні 2020 року Alibaba відкрила у Шанхаї перший клубний гіпермаркет Hema X, який став найбільшою стаціонарною торговою точкою мережі – його площа склала понад 18 000 кв. м. Гіпермаркет працює у концепції Hema Fresh: ультрасвіжі продукти преміум-класу (з великою часткою імпорту), які можна приготувати та скуштувати на фуд-корті або замовити з доставкою додому.

Потрапити до гіпермаркету можуть лише члени клубу Hema, яких у Шанхаї на момент відкриття налічувалося понад 500 000. Щорічний членський внесок становить $40. Клієнтам Hema X також пропонується безкоштовна доставка продуктів додому протягом півгодини, якщо вони живуть в радіусі 20 км від гіпермаркету. У Hema X працюють автомийка, хімчистка, будинок побуту, перукарня – всі ці послуги є безкоштовними для членів клубу.

Перший Hema X став прибутковим через два місяці після відкриття. За один похід до гіпермаркету члени клубу в середньому витрачають $154, що перевищує середній чек у Hema Fresh.

У квітні 2021 року у Шанхаї відкрився ще один гіпермаркет Hema X, а у червні 2021 року Hema X з’явився у Пекіні. На відміну від шанхайських гіпермаркетів, пекінський Hema X має площу 17 000 кв. м, а його асортимент налічує 3000 SKU.

Читайте також –

Магазин усіх товарів: історія успіху Amazon


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку