
Король пиріжків: як сімейний бізнес Fornetti перетворився на міжнародну франшизу


Як виглядали магазини найбільших торгових мереж України в 2009 році, скільки торгових точок налічували та інші цікаві факти про рітейлерів 10-річної давнини.
Цей матеріал також доступний російською мовою
В середині січня соціальні мережі всього світу захопив флешмоб #10yearschallange. Його учасники діляться своїми фотографіями 10-річної давнини і розповідають про зміни, що відбулися з ними за минулі роки. Портал RAU вирішив приєднатися до флешмобу, з’ясувавши, як виглядали магазини найбільших рітейлерів України десять років тому і що змінилося в компаніях з тих часів.
Мережа магазинів компанії Intertop Ukraine, створена в 1994 році, на 1 січня 2009-го нараховувала 111 торгових точок в Україні (зараз 116). За словами директора з маркетингу Intertop Валерії Толочиної, серед ключових змін в компанії, що відбулися за минулі 10 років – поява онлайн-магазину intertop.ua і зростання в спортивних брендах – мережа Skechers збільшилася в 8 разів. Також рітейлер істотно зріс в сегменті fashion: на український ринок були виведені бренди Armani Exchange, Emporio Armani, Napapijri, а мережа Marc O’Polo збільшилася в два рази. Крім вищезгаданих брендів, зараз компанія також розвиває мережі магазинів Intertop, Ecco, Timberland, Geox, Clarks, Intertop Outlet, Intertop Kids. Сумарна площа магазинів рітейлера перевищує 30 000 кв. м.
Один з лідерів українського ринку drogerie 10 років тому був утричі меншим за розмірами мережі, ніж зараз. На початок 2009-го компанія об’єднувала 102 магазина. Перевищити позначку в 100 торгових точок рітейлеру вдалося всього за 3,5 роки – перший магазин Prostor був відкритий в липні 2005-го. Серед знакових для компанії подій в 2008-му також варто відзначити відкриття перших торгових об’єктів у Києві та Криму.
Рітейлер побутової техніки та електроніки Comfy 10 років тому об’єднував 33 магазина, включаючи торгові точки в Криму і на Донбасі. Незважаючи на втрату магазинів на цих територіях, зараз мережа стала майже в три рази більшою і налічує 93 торгових об’єкта. Крім цього, 10 років тому Comfy вийшов на столичний ринок. Цікаво, що перший торговий об’єкт в Києві відкрився опівночі. Працював він у торговому центрі Альта-Центр, який пізніше був перебудований в ТЦ Епіцентр нового формату.
Окрім цього, слід зазначити, що багато хто з нинішніх топ-менеджерів компанії працювали в Comfy ще 10 років тому. У 2009-му генеральним директором рітейлера був власник Станіслав Роніс, а нинішній СЕО компанії Ігор Хижняк обіймав пост директора департаменту з розвитку бізнесу, операційний директор Наталія Кутузова 10 років тому працювала директором магазину, комерційний директор Іван Павлик був категорійних менеджером IT, керівник відділу діджитал і бренд-маркетингу Олександр Жиляєв працював маркетинг-менеджером. При цьому начальник відділу CRM керувала тоді ще і сайтом, і контакт-центром. Зараз сайт – це інтернет-магазин, а контакт-центр – взагалі окрема структура.
Мережа Brocard на 1 січня 2009-го складалася з 58 магазинів загальною площею понад 18 600 кв. м. Для порівняння, на аналогічну дату цього року компанія управляла 88 торговими точками Brocard, двома Brocard Niche Bar, чотирма M.A.C. і однієї Kiehl’s сумарною площею понад 28 600 кв. м. При цьому в 2009 році рітейлер відкрив шість магазинів Brocard (в 2019-му компанія планує запуск 5-7 нових торгових об’єктів) загальною площею понад 2000 кв. м, в тому числі один shop-in-shop в столичному ТРЦ Dream Town.
Товарообіг мережі за 2008 рік склав 776 млн грн, за підсумками 2018-го – 4 млрд грн. У магазини мережі 10 років тому щодня заходило 13 000 відвідувачів, а загальна кількість зареєстрованих клієнтів становила 374 000 осіб. У 2018-му щоденна відвідуваність магазинів Brocard складала 26 000, а кількість зареєстрованих клієнтів перевищувала 1,44 млн осіб.
Всеукраїнська мережа супермаркетів ЕКО маркет на початку 2009 року об’єднувала 52 магазини (в кінці року їх було вже 60) в 15 регіонах країни. За минулі 10 років розмір мережі збільшився більш ніж в 2 рази і зараз в Україні працює вже 119 магазинів ЕКО маркет. Товарообіг мережі за підсумками 2008 року склав 1,7 млрд грн. Для порівняння, в 2017-м рітейлер наростив товарообіг на 13% – до 7 млрд грн.
Перший дитячий магазин мережі Антошка був відкритий в 1997 році в Одесі, а наступне десятиліття компанія безперервно зростала. Уже в 2008-му вона керувала 40 торговими об’єктами. В кінці 2008 року в мережі також почав роботу Мега-Антошка в Харкові – п’ятиповерховий торгово-розважальний комплекс для дітей площею майже 8600 кв. м. Цей проект став найбільшою інвестицією компанії.
У той же час, кризовий період 2008-2009 років для рітейлера був вкрай непростим. Як зізнавався засновник Антошки Владислав Бурда, станом на кінець 2008-го борги компанії становили $45 млн. Незважаючи на це підприємцю вдалося не тільки утримати бізнес на плаву, а й продовжити розвиток. У 2017-му компанія розпочала впровадження нового формату магазинів. Зараз мережа нараховує 37 торгових об’єктів в країні.
Перший супермаркет Сільпо був відкритий в Києві в 1998 році. У наступні 10 років мережа росла в середньому на 15 торгових об’єктів щорічно і до кінця 2008-го складалася з 150 супермаркетів по Україні (зараз – 240).
У компанію Fozzy Group, крім Сільпо, в 2008-му також входили мережі магазинів Фора, Бумі, гіпермаркети Fozzy C&C. За підсумками 2008 року сумарний товарообіг торгових мереж компанії зріс на 28,7% – до 10,2 млрд грн. Для порівняння, в 2017-му виручка Fozzy Group виросла на 13% і склала 62,4 млрд грн.
Французький рітейлер Ашан 10 років тому лише починав свій шлях в Україні. У 2008-му компанія відкрила перші гіпермаркети в Києві та Донецьку, а в 2009-му рітейлер підписав договір про оренду на 20 років торгових площ російської мережі гіпермаркетів О’кей, що пішла з країни .
Перший Ашан в Україні відкрився на Петрівці в Києві
За рахунок угоди Ашан зміг відкрити по одному новому магазину в Києві, Кривому Розі, Запоріжжі та Сімферополі. До кінця 2009-го мережа налічувала вже сім торгових об’єктів в Україні. Зараз в українську мережу Ашан входить 27 торгових точок трьох форматів: гіпермаркети, супермаркети і магазини біля дому.
У минулому році Ашан почав розвиток формату магазин біля дому
10 років тому почала свій розвиток в Україні й мережа Novus, що входить в литовську групу BT Invest. З того часу мережа магазинів рітейлера зросла до 44-х маркетів загальною площею понад 170 000 кв. м. Компанія розвиває торгові об’єкти різних форматів площею від 500 до 7000 кв. м, в тому числі – франчайзингові. Більшість торгових точок мережі працює в Києві та області (35 маркетів). Магазини також представлені в Рівному, Черкасах, Тернополі, Миколаєві, містах Корець (Рівненська обл.) і Романів (Житомирська обл.). У 2018-му Novus запустив п’ять нових торгових об’єктів, в тому числі – преміального формату в столичному ТЦ Good Life. Крім цього, в кінці минулого року компанія відкрила новий логістичний центр площею 7000 кв. м в с. Софіївська Борщагівка під Києвом.
Найбільша мережа магазинів в Україні АТБ, яка на кінець грудня 2018-го об’єднувала 990 дискаунтерів, за 10 років до цього налічувала 293 торгові точки. За підсумками 2008-го компанія відкрила 76 нових магазинів (в 2018-му – 80). При цьому товарообіг мережі в 2008 році становив понад 6 млрд грн. Згідно з останніми оприлюдненими компанією даними, тільки за I півріччя 2018-го рітейлер наторгував в 8 разів більше – на 48,4 млрд грн.
Нинішній лідер українського ринку drogerie мережа EVA до 2008-го нараховувала 150 торгових точок і незважаючи на кризу, не відмовлялася від динамічного масштабування мережі. Як писав Forbes, у вересні 2008 року на місці 25 магазинів російської дрогері-мережі Арбат-Престиж з’явилися нові EVA. Право оренди цих площ, товарні залишки і обладнання компанія придбала за $1 млн. Тоді досвід M&A для компанії виявився невдалим – магазини не вийшли на прогнозований фінансовий результат, і більшість з них довелося закрити. Втім, незважаючи на локальні невдачі в кризовий період, в наступне десятиліття компанія стабільно і швидко зростала. Станом на кінець листопада 2018-го розмір мережі збільшився майже в п’ять разів – до 746 торгових точок. При цьому в найближчі роки компанія не має наміру зменшувати оберти і планує відкривати по 150-200 магазинів щорічно.
Мережа дитячих магазинів Mikki 10 років тому лише починала свій розвиток, відкривши перший магазин в Дніпрі площею близько 350 кв. м. В основі його дизайну були червоно-білі кольори. У наступне десятиліття компанія розширювала свою присутність в Україні: були відкриті торгові точки в Нікополі, Енергодарі, Кременчуці, Павлограді, Львові, Києві та Харкові. Зараз компанія об’єднує вже 13 торгових об’єктів в країні.
Тепер же рітейлер дитячих товарів робить ставку на розвиток формату MyPlay, розробленого в минулому році. В компанії говорять, що в цьому форматі слово «магазин» втратило своє значення, адже 30% простору виділено під розважальну зону – басейн з кульками, лазерний тунель, зона віртуальної реальності та відпочинку. У 2018-му компанія відкрила три нових MyPlay в Дніпрі, а вже в цьому році планує запуск проекту в Києві.
Найбільший гравець DIY сегменту в Україні – Епіцентр К – 10 років тому налічував 22 торгових об’єкта в Україні. За минулі роки рітейлер не тільки збільшив мережу до 50 Епіцентрів, але також, з постійним розширенням асортименту, вийшов за межі DIY формату. Зараз компанія позиціонує себе як мережу торгових центрів, в яких представлено понад 350 000 найменувань товарів від більш ніж 3500 постачальників. Крім величезного вибору будматеріалів, в мережі можна знайти побутову техніку і електроніку, товари для дому, саду та городу, дитячі товари, косметику, спорттовари та багато іншого.
Також відзначимо, що в 2008 році в компанію прийшов нинішній СЕО Епіцентр К Петро Михайлишин. Спочатку топ-менеджер був призначений на посаду заступника директора з розвитку компанії, але вже в 2009-му отримав пост генерального директора.
Мережа магазинів техніки та електроніки Цитрус на початку 2009 року налічувала 43 торговельних об’єкта в Україні (зараз 51). При цьому за останні 10 років рітейлер істотно наростив свою частку в сегменті гаджетів і став одним з лідерів з продажу електротранспорту. При цьому в останні роки компанія почала відкривати магазини набагато більшої площі із сервісними центрами, точками прокату електротранспорту і Цитрус Академіями. Наприклад, в столичному ТЦ Gorodok Gallery Цитрус зайняв 1900 кв. м, а на вулиці Віце-Адмірала Жукова в Одесі – 2000 кв. м.
У 2008 році мережа Алло, яка святкувала своє десятиліття, тільки-тільки запустила інтернет-магазин allo.ua. Сьогодні ж онлайн-магазин компанії – один з найбільших в сегменті техніки і електроніки.
Активно за останні 10 років розвивався і офлайн-роздріб рітейлера. Так, в 2013 році компанія поглинула мережу Мобілочка, яка на момент злиття налічувала 417 магазинів в 149 містах країни. Втім, з часом компанія зробила ставку не на кількісне, а на якісне зростання «цегляного» роздробу. Зараз в мережі Алло працює 300 магазинів в порівнянні з 355 на початок 2009-го. Однак при цьому сумарна площа торгових об’єктів мережі істотно зросла, а сама компанія стала одним з лідерів у продажах смартфонів і цифрової техніки.
Інший рітейлер техніки та електроніки – мережа MOYO – в 2009 році відкрила свій перший магазин в столичному ТЦ Аладдін. Зараз компанія налічує 45 торгових точок в 26 містах країни. У минулому році MOYO почала впровадження нового формату, а в кінці 2018-го запустила перший в мережі цілодобовий склад-магазин площею 1500 кв. м, який став найбільшим в мережі.
У 2008 році мережа Фуршет об’єднувала більше 100 магазинів в країні і була одним з лідерів українського ринку. Однак, з тих пір багато що змінилося: зараз рітейлер переживає не найкращі часи, проте з усіх сил намагається виправити ситуацію. У 2017 році компанія розпочала впровадження програми оновлення магазинів, реформатувавши низку торгових точок. А зовсім нещодавно Фуршет вперше за 20 років оновив логотип та айдентику.
Мережа ювелірних магазинів Золотий Вік 10 років тому налічувала всього 24 торгових об’єкта в Україні. Зараз компанія об’єднує вже понад 400 точок в 150 містах країни під брендом Золотий Вік та низкою магазинів під іншими вивісками. Тільки в 2018-му найбільша ювелірна мережа України поповнилася 43 новими магазинами.
Читайте також –
Скільки магазинів відкрили найбільші торговельні мережі України в 2018 році