
Ролики тижня: Нова пошта, Maybelline, Безбар’єрні автошколи, CHER’17, а також «Донатна Валіза» від Bolt, Visa, УЗ та фонду «Повернись живим»


Як змінюється ринок іграшок України під час війни, що тепер найчастіше купують українці та наскільки відновилася індустрія.
Три роки тому індустрія іграшок в Україні була досить стабільною. Постійно відкривалися нові магазини, а ринок щорічно зростав на 10-15%. У 2019 році він становив $740 млн. Потім почалася всесвітня пандемія — з 2020 року розвиток галузі припинився. Але вже за І півріччя 2021-го обсяг ринку знову зріс на 6,2% (до $256 млн) порівняно з аналогічним періодом 2020 року. За підсумками 2021 року вийшов на обсяг $693 млн у цінах роздробу. За всіма показниками 2022 обіцяв зростання ринку, але відбулося повномасштабне вторгнення. Як відреагував ринок іграшок, у колонці НВ Бізнес розповів співвласник мережі магазинів MYplay Павло Овчинников. RAU пропонує ключове з його тез.
Після повномасштабного вторгнення активне поновлення ринок іграшок розпочав у квітні, зокрема, рітейлери фокусувалися на заході України. Загалом із початку війни іграшковий бізнес відновився максимум на 50%. Великі мережі та дрібний роздріб відновилися на 70-80%, але частина компаній були змушені повністю припинити свою діяльність або працювати на мінімум. Наприклад, компанії з харківського регіону демонструють обсяги продажів не більше ніж на 20% від довоєнних часів.
Іграшковий бізнес поступово пристосовується до нових умов. Але, на жаль, у галузі є проблеми, які не може вирішити жоден виробник чи дистриб’ютор. По-перше, це суттєве зниження народжуваності: за останні 5 років вона впала на 30%, а який показник ми отримаємо після цього — невідомо. По-друге, це значна кількість дітей, яким довелося виїхати з території України.
Військові умови змінили вектор розвитку бізнесу іграшок та зумовили кілька тенденцій:
Сприяла цьому внутрішня міграція населення. Саме в західні області переїхало багато родин з дітьми, яким, незважаючи на війну, треба грати та розвиватися. Саме у західній частині зросла частка продажу.
24 лютого економіка України була «поставлена на військові рейки», і уряд затвердив перелік товарів критичного імпорту. Іграшки не входили до цього списку. І лише у липні імпорт іграшок знову став доступним. Але специфіка іграшкового ринку полягає в тому, що доставка, наприклад, з Китаю складає чотири і більше місяців.
Через зростання курсу долара та скорочення зарплат збільшується продаж іграшок у соціальних маркетах та дискаунтерах.
Компанії підтримують вітчизняних виробників, які зараз активно розвиваються. Наприклад, у нашому портфелі з’явився новий патріотичний бренд м’якої іграшки «Все буде Україна», до якої увійшли іграшки Пес Патрон, Літак Мрія, Джавелін. А спеціально для супермаркету Ашан, з нагоди дня народження, Kiddisvit випустив ексклюзивну іграшку Бавовнятко, яка має надзвичайний попит серед покупців.
З початком війни батьки віддають перевагу колекційним іграшкам у нижньому ціновому сегменті, але висока якість залишається пріоритетом. Також зараз дуже популярні м’які іграшки та іграшки-антистрес – це те, що допомагає відволіктися від суворої реальності. Та й конструктори, пазли також не втратили актуальності.
Ще один тренд сучасності — настільні ігри на знання України: її історії, географії, побуту та культури.