Шопінг у час карантину: як українські рітейлери витискали максимум з Чорної п’ятниці-2020

Шопінг у час карантину: як українські рітейлери витискали максимум з Чорної п’ятниці-2020

11.12.2020 08:30
  1100
Дарія Осіїк

Як пройшла Чорна п’ятниця для українського рітейлу в умовах пандемії коронавірусу та карантину вихідного дня та чи завадило це перевершити минулорічні рекордні продажі.

Читати російською

Традиція Чорної п’ятниці вже міцно вкорінилась у купівельний досвід українців. З року в рік об’єми продажів в цей день ростуть, б’ючи попередні рекорди. Зазвичай рітейлери готуються до «дня Ч» заздалегідь – розробляють спеціальні акційні пропозиції, закуповують товар, проводять масштабні рекламні кампанії та щедрі розіграші подарунків серед своїх клієнтів. Але цього року Covid-19 та карантин вихідного дня внесли свої корективи. Рітейлерам довелось у терміновому порядку змінювати плани та підлаштовуватись під нові реалії. 

Сім чорних п’ятниць на тиждень

Більшість компаній розтягли цьогорічну Чорну п’ятницю на вісім днів, розпочавши дні знижок 23 листопада та завершивши у кіберпонеділок 30 листопада. А особливо завзяті рітейлери розтягли акцію майже на три тижні. “Спочатку ми планували чотири дні акції, але із введенням карантину вихідного дня суттєво подовжили терміни. Ми розуміли, що наші клієнти розраховували на цей період розпродажів, тому наша Чорна п’ятниця цього року тривала рекордні 17 днів. У дні акції ми надавали знижку 30% практично на весь асортимент, на всі категорії товарів – парфумерію, косметику, засоби по догляду, аксесуари; у всіх каналах – в мережі Brocard і в інтернет-магазинах Brocard.ua і Letu.ua”, – розповіла керівник відділу PR мережі Brocard Катерина Гуленок.

У боротьбі за покупців рітейлери використовували не лише привабливі знижки, але й інші інструменти. Наприклад, мережа Алло 26 листопада оголосила про запуск власного поштового оператора АЛЛО Експрес, щоб власними силами доставляти замовлення покупцям. Також перевагою мережі стали такі опції як запуск бонусної програми Алло-гроші, оновлений додаток Алло та можливість проведення відеоконсультації в онлайн режимі. А мережа магазинів техніки та електроніки MOYO пропонувала своїм клієнтам нічне полювання за знижками у своєму цілодобовому магазині в Києві.

Нові реалії – нові звички: як змінилась поведінка покупців

Пандемія коронавірусу змінила звички українських споживачів на користь онлайн-покупок. Покупці зрозуміли, що в інтернеті можна придбати будь-що. Це зручно, швидко та безпечно. Було очевидно, що на період Чорної п’ятниці більшість українців також надаватимуть перевагу інтернет-шопінгу, тому вітчизняні рітейлери намагались впровадити додаткові технології, які б приваблювали та допомагали поліпшити досвід покупок. Так, компанія Алло розгорнула додаткові серверні потужності, завдяки чому сайт витримав рекордну одночасну кількість відвідувачів, а більшість офлайн-магазинів на час дії карантину вихідного дня (28-29 листопада) переформатували у пункти видачі інтернет-замовлень.

Маркетплейс Prom.ua передбачив високе навантаження на сайт через закриття ТЦ на вихідні, тому розширив технічні можливості управління навантаженням на сайт та додав ще один потужний сервер. CEO Prom.ua Іван Портний розповів, що за тиждень розпродажу Prom.ua відвідало 18,5 млн користувачів (в звичайний тиждень – 14 млн). Кількість замовлень у порівнянні з попереднім тижнем зросла на 13%, а у порівнянні з минулорічною Чорною п’ятницею – на 19%. Безпосередньо в саму Чорну п’ятницю було зроблено більше 65 000 замовлень – на 10% більше, ніж 29 листопада 2019-го. Середній чек покупки майже не змінився – 756 грн. у порівнянні з 755 грн. у 2019.

CEO Prom.ua Іван Портний

Зміни у поведінці споживачів на користь онлайн-шопінгу передбачили і в мережі ТЦ Епіцентр. «Ми запропонували своїм покупцям однакові акційні пропозиції у торговельних центрах та онлайн. Протягом понеділка 23 листопада трафік інтернет-магазину epicentrk.ua виріс на третину. Додаткові переваги, які оцінили користувачі інтернет-магазину – відсутність черг та безкоштовний самовивіз з Центрів видачі замовлень», – пояснив заступник генерального директора, директор з роздрібної торгівлі компанії Епіцентр Володимир Гончаров.

За даними Foxtrot.ua, за тиждень Чорної п’ятниці онлайн-трафік порталу рітейлера зріс на 60% (у співвідношенні рік до року і тиждень до тижня), а частка онлайн-продажів збільшилась до 20% від товарообігу компанії. 

Без черг, але з видовищами: як пройшла Чорна п’ятниця у ТРЦ

Офлайн-рітейл цього року був в особливо складних умовах. Торгово-розважальним центрам довелось виконувати усі карантинні вимоги, відмовитись від звичних для Чорної п’ятниці черг, забезпечивши фізичну дистанцію, та окрім вигідних знижок запропонувати гостям цікаві безпечні розваги, щоб вони зробили вибір на користь офлайн-шопінгу. 

“На період Чорної п’ятниці у ТРК Проспект ми відтворили атмосферу з популярного серіалу «Ферзевий гамбіт» та запропонували гостям зіграти в шахи. Кільцева шахова концепція передбачала і дистанцію, і дезінфекцію, і захопливі персоналізовані розваги. Видовище, дійство, здивування та хороший настрій були забезпечені”, – розповіла директор із комунікацій девелоперської компанії Arricano Олена Обухівська. При цьому генеральний директор Arricano Real Estate Анна Чуботіна відзначила, що результати цієї Чорної п’ятниці були не такими успішними, як у попередні роки. Велику роль зіграло те, що в цей період українці звикли робити покупки в п’ятницю та на вихідних, а цього року з цих днів лишилась лише п’ятниця. І навіть подовження розпродажу не дало великого ефекту: протягом всього тижня спостерігався деякий ріст трафіку відносно будніх днів, але результати в саму п’ятницю не виправдали очікувань. 

Загалом цього року через карантинні обмеження показники відвідуваності ТРЦ значно нижчі очікуваних, але тиждень Black Friday дещо поліпшив загальну картину. У ТРЦ Forum Lviv тиждень розпродажів показав найвищі показники відвідуваності після локадауну. Тут, як і у багатьох інших торгових центрах, робочий день було продовжено до 23 години, а безпосередньо в Чорну п’ятницю – до опівночі. На думку Анни Чуботіної, збільшення годин роботи ТРЦ могло би бути ефективнішим, якби був достатній проміжок часу на зміну звичок споживачів та на їхній перерозподіл ресурсів на інші дні. Комерційний директор підрозділу Property Management, Dragon Capital Наталія Кравець акцентувала на важливості участі в цій практиці більшості орендарів, в іншому випадку – результат нівелюється. 

Щоб зробити шопінг зручним та безпечним, торгові центри використовували кросинг комунікацію про знижки та бренди з онлайну в офлайн. ТРК Проспект, наприклад, створив зручний онлайн-сервіс «Навігатор знижками», який допомагав покупцеві здійснити швидкий та цілеспрямований офлайн-шопінг.

Ще однією фішкою торгових центрів, яка приваблювала відвідувачів, став розіграш цінних подарунків, який стартував ще жовтні. У ТРЦ River Moll серед покупців, які здійснили покупку на суму від 1000 грн розігрували гаджети та аксесуари Apple, в ТРК Проспект – iPhone 12, а в ТРЦ Forum Lviv – мобільні телефони. Тут також не обійшлось без онлайну. Більшість ТРЦ використали поєднання офлайн-реєстрації та онлайн-оголошення переможців під час прямої трансляції. 

Рекорд чи фіаско

Заступник генерального директора, директор з роздрібної торгівлі Епіцентр К Володимир Гончаров повідомив, що в мережі ТЦ Епіцентр продажі акційних товарів зросли майже на 40% у порівнянні з торішнім стартом цієї акції. 

В мережі Алло продажі офлайн просіли, але за рахунок онлайн загальні показники суттєво зросли. У порівнянні з минулим роком динаміка росту була наступною: трафік +31%, конверсія +40%, транзакції +83%, обіг +61%.

В офлайн-магазинах Фокстрот трафік виріс на 120% в порівнянні з попереднім тижнем і у зв’язку з карантином вихідного дня скоротився на 20% в порівнянні з минулим роком. Середній чек в цей період виріс на 20% в порівнянні зі звичайним тижнем. За словами комерційного директора Фокстрот В’ячеслава Склонного, реальні продажі цієї чорної п’ятниці цілком відповідали очікуванням. «Варто відзначити відсутність сильних піків активності на старті розпродажу і поступове посилення до його закінчення. Але, у зв’язку з тим, що на вихідних робота роздрібних магазинів була поставлена ​​на паузу і всі замовлення здійснювалися суто в інтернет-магазині, понеділок 30 листопада, як останній день акції, став саме тим днем ​​«Ч», коли ми зрозуміли, що чорна п’ятниця відбулася», – розповів він.

В мережі MOYO також відзначили позитивну динаміку під час чорної п’ятниці: “Ми порівняли результати першого дня знижок Black Friday 2020-го та 2019-го та помітили, що цьогоріч майже втричі зросла кількість замовлень, а їхня сума – більше ніж у чотири рази. Загалом ми задоволені результатом “чорно-п’ятничного тижня” та кіберпонеділка: кількість замовлень і їхня сума вдвічі перевищили рекорд 2019-го”, – розповів генеральний директор MOYO Валентин Івакін.

А от згідно опитування представників банків, проведеного агентством Інтерфакс-Україна, через пандемію та поведінку споживачів продажі цьогорічної Чорної п’ятниці виявились гіршими, ніж минулого року. Так, Кредітвестбанк відмітив падіння продажів в цей період у порівнянні з Чорною п’ятницею-2019 на 40%. В банкі Південний протягом чорного тижня відмітили ріст продажів лише на 6,96% більше у порівнянні з попереднім тижнем. Незначний ріст також відзначили в ПриватБанкі – загальна сума безготівкових розрахунків за чорний тиждень зросла всього на 12,7% у порівнянні з попереднім тижнем. Також банкіри відмітили ріст придбання товарів в кредит та на умовах оплати частинами. 

Топ продажів Чорної п’ятниці-2020

В цілому вибір українців майже не змінився. Споживачі найчастіше купували техніку та електроніку, теплий одяг та взуття, а також товари для дому та все для Нового Року – подарунки, святковий декор, гірлянди та штучні ялинки. 

В магазинах електроніки та побутової техніки лідерами продажів, як і минулого року, стали телевізори, велика та дрібна побутова техніка, гаджети і цифрова техніка. В мережі Фокстрот продаж телевізорів зріс більш ніж в п’ять разів тиждень до тижня. Також рітейлер відзначив однаковий приріст в три рази в порівнянні з попереднім періодом за напрямками дрібного побуту, великого побуту, ІТ-товарів та аксесуарів. Найбільш популярним брендом і лідером за приростом в основних категоріях техніки став Samsung. Високу динаміку в продажах показали LG та Hisense (телевізори).

В Центрах техніки «ЦЕ ТЕ» мережі Епіцентр у категорії великої побутової техніки покупці надали перевагу новим телевізорам, фронтальним пральним машинам, холодильникам з нижньою морозильною камерою та електричним конвекторам. У дрібній побутовій техніці найбільш популярними стали ручні блендери, кухонні ваги та праски. “Через значне розширення моделей, що беруть участь в акції «Чорна п’ятниця» велика побутова техніка показує двократне зростання продажів акційних товарів майже по всім групам (холодильне обладнання, пральні та посудомийні машини, витяжки) та трикратне зростання – в категорії сушильних машин. В дрібній побутовій техніці зафіксоване майже 10-кратне зростання електричних зубних щіток і роботів-пилососів. В декілька разів виросли продажі кухонних машин та електрогрилів. Бачимо значне зростання продажів телевізорів з надвеликою діагоналлю – 75 та більше дюймів. Разом з цим вдвічі збільшилися і продажі акустичних систем – саундбарів», – розповів керівник напрямку «Побутова техніка» компанії Епіцентр К Олександр Величко.

Загалом у мережі Епіцентр протягом тижня розпродажів окрім побутової техніки найчастіше купували подарунки до Нового року та товари для ремонту, купівлю яких відкладали в очікуванні знижок. Заступник генерального директора Епіцентр К Володимир Гончаров відмітив: “До топу найбільш популярних категорій товарів ввійшли засоби побутової хімії та особистої гігієни, автохімія й автокосметика, лакофарбова продукція, шпалери та покриття, кабельно-провідникова продукція. На початку «чорного» тижня у 1,5 рази збільшився попит на автошини та в 1,3 разів – на зимові омивачі для скла. Майже на 40% виросли продажі моторних масел. Добре продавались акційні товари з категорії електроінструменти та засоби захисту”.

В мережі Алло також відзначили, що основні тренди лишились незмінними. Серед покупців рітейлера популярні були смартфони, навушники, телевізори, фітнес-трекери, смарт-годинники та ноутбуки.

Фото: allo.ua

У сфері парфумерії та косметики цього року лідером продажів стали засоби догляду за тілом. Це передбачувана тенденція, оскільки через карантин у людей з’явилося більше часу на себе. В компанії Lush бестселерами стали бомбочки для ванни, маски для обличчя та волосся, а також суттєво зросли продажі парфумованих спреїв для тіла. 

В мережі Brocard відмітили неочікуваний ріст продажу парфумерії. “У період розпродажів усі категорії товарів – парфумерія, декоративна косметика та косметика для догляду за шкірою і волоссям користуються попитом. Цього року дещо несподівано показує суттєве зростання парфумерія – несподівано саме для реалій 2020-го. Це соціальний продукт – ми зазвичай наносимо аромати, коли виходимо з дому – і не просто, коли йдемо до найближчого супермаркету. Але тенденція зростання парфумерії свідчить, що потреба в позитивних емоціях, які викликають аромати, нікуди не поділася навіть із карантином, віддаленою роботою та суттєво зменшеними контактами із оточуючим світом”, – пояснила керівниця відділу PR мережі Brocard Катерина Гуленок.

У секторі одягу та товарів для дітей загалом усі категорії користувались попитом. Очікувано, зросли продажі одягу для дому та іграшки. За інформацією директора по операціям і розвитку мережі Антошка Івана Чівкіна, під час Чорної п’ятниці рітейлер надав клієнтам знижки на весь асортимент у розмірі від 15% до 70%. Тут, як і минулого року, попитом користувались іграшки, одяг та меблі. 

На маркетплейсі Prom.ua попит також майже не змінився. З одягу тут в основному замовляли чоловічі парки, жіночі куртки, теплі черевики, шапки, термобілизну та теплі піжами або кігурумі. Єдине, що змінилось – у топ ввійшли товари Covid-19: медичні маски, респіратори, антисептики та пульсоксиметри. 

Читайте також –

Вбивство вихідного дня: як рітейл пережив чергові карантинні ініціативи уряду


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку