Зачекінилися: хто з українських рітейлерів вже використовує електронні чеки та що це їм дало

Зачекінилися: хто з українських рітейлерів вже використовує електронні чеки та що це їм дало

25.05.2023 09:00
  2982
Костянтин Симоненко

Активне впровадження системи формування електронних чеків в рітейлі почалося за рік до повномаштабної війни, яка лише підсилила цей тренд.

Можливість використовувати гаджети замість звичайних РРО, відсутність потреби у касовій стрічці, економія на ремонтах та обслуговуванні кас одночасно із покращенням обслуговування клієнтів стали основними аргументами для впровадження електронних чеків в різних галузях українського рітейлу. RAU зібрала основні кейси великих мереж, аби на конкретних прикладах показати головні мотиви впровадження, переваги застосування та результати роботи електронних кас.

Фокстрот – досвід першопрохідника

Найбільш показовим прикладом є кейс омніканального рітейлера Фокстрот, який у минулому році повністю перейшов на програмні РРО, заощадивши загалом близько 10 млн гривень (в перерахунку на 3-4 роки) на обслуговуванні більш ніж 500 класичних кас.

Він став першим серед великих продавців побутової та електронної техніки, хто запровадив використання програмних реєстраторів розрахункових операцій (пРРО) по всій мережі. Процес впровадження програмної каси Checkbox почався восени 2020 року із сигнального проекту в двох столичних магазинах. Вже за півроку новація прижилася в усіх регіонах і бренд вийшов на цифру в 1 млн електронних чеків у офлайн та онлайн-торгівлі (30% всіх виданих чеків за п’ять місяців 2021 року). Уже за рік, наприкінці 2021-го, їхня доля сягала 90% – у роздрібних магазинах та офіційному інтернет-магазині foxtrot.ua.

Також був налагоджений процес видачі непаперових чеків під час доставки товару покупцям п’яти міст-мільйонників (Київ, Львів, Дніпро, Одеса, Харків) та ще у 27 містах України. За весь час роботи проекту тільки за рахунок відмови від друкованих паперових чеків було зекономлено 914 км касової стрічки, адже фіскальні чеки надсилаються клієнту в електронному вигляді через sms або на e-mail. Це також стало додатковою перевагою в перші тижні війни, оскільки рітейлер уникнув проблем із постачанням паперу для друку чеків. Загалом орієнтовна економія при використанні програмної каси в порівнянні з класичним РРО складає 12 000 грн на рік на одну касу.

Як розповів начальник відділу технічної підтримки продажів мережі Фокстрот Василь Гриб, саме після 24 лютого 2022 року бізнес найбільше відчув переваги використання програмної каси. Наприклад, за рахунок можливості швидкого зняття з реєстрації та реєстрація нової каси вдалося вчасно реагувати на нові виклики, оскільки з початку війни дуже швидко змінювалась кількість працюючих магазинів. До того ж під час блекаутів покупці користувались можливістю QR-оплати у зв’язці з пРРО (оплата через сканування QR-коду, які дозволяють приймати безготівкові оплати без банківських терміналів), а продавці приймали оплати поруч із магазинами, у сховищах під час тривог. Касири могли працювати на автономних POS-терміналах або на звичайних смартфонах із додатком Checkbox. Також працювала технологія Tap to Phone – оплата прикладанням гаджета або картки покупця до смартфона продавця.

MOYO першим у галузі запровадив електронну фіскалізацію онлайн-замовлень

Ще один рітейлер в секторі ПТіЕ запровадив Checkbox-online, ставши першим у галузі, хто перейшов на електронні фіскальні чеки для доставки інтернет-замовлень по всій Україні. Для цього на початку 2021 року в систему обліку мережі інтегрували спеціальний програмний РРО від компанії Checkbox. Оформивши замовлення та доставку на сайті moyo.ua, покупець може більше не перейматися про зберігання паперових чеків, які так легко загубити. Після підтвердження отримання та сплати товару, система автоматично формує фіскальний чек. А його електронна версія миттєво надсилається клієнтові sms-повідомленням або на e-mail. Втім, як і у випадку впровадження системи в звичайних магазинах, на прохання покупця фіскальний чек завжди можна швидко роздрукувати на принтері. Тож аби звернутися в MOYO щодо придбаного товару, покупцеві знадобиться лише електронний чек у смартфоні, який завжди під рукою.

В результаті реалізації складного проекту усі зайві папірці та навіть маршрутні листи залишилися в минулому. Більше того, рітейлер також поступово почав відходити від традиційних банківських терміналів для оплати. З переходом на пРРО всі кур’єри власної служби доставки MOYO мають при собі новітні POS-термінали з додатком Ukey. Він розроблений окремою командою спеціалістів, в технічному партнерстві з Checkbox

Rozetka – перехід з онлайну в офлайн

Найбільший онлайн-рітейлер України – маркетплейс Rozetka, почав оформлювати е-чеки при продажі товарів онлайн, починаючи із серпня 2020 року, тобто як тільки українському бізнесу дозволили використовувати програмні РРО. Технічно рішення базувалося на пРРО «Вчасно.Каса».

Як розповідав керівник напрямку розвитку системи управління роздрібною мережею Rozetka Іван Краєвський, спочатку електронні чеки почали видавати покупцям інтернет-магазину при оплаті покупок карткою на сайті. Вже в перший місяць роботи з пРРО щоденно реєстрували в середньому 10 000 чеків. За рік загальний обсяг виданих онлайн е-чеків перевищив 2 млн. Цьому сприяло також і те, що звичайні магазини Rozetka почали перехід на цифрові каси у березні 2021 року. Через три місяці в 28 містах України в точках продажу Rozetka працювало вже 140 цифрових кас, які видали покупцям понад 440 000 чеків. У нових магазинах почали одразу встановлювати програмні РРО, поступово замінюючи «залізні» каси у працюючих точках. Як кажуть у компанії, саме активний розвиток мережі торгових точок (по 10-12 в місяць) став одним із основних драйверів переходу на пРРО.

Процес налаштування пРРО в мережі магазинів Rozetka зайняв приблизно 2-3 тижні. Цифрові каси інтегрували в уже наявні алгоритми роботи касирів, максимально повторюючи всі можливості, які були і в апаратних РРО. Ті ж кнопки, такий самий інтерфейс. Такий підхід дозволив максимально плавно запустити продукт із подальшим масштабуванням, без додаткового часу на навчання співробітників та оновлення інструкцій або форм.

Програмні РРО рятували рітейлера у форс-мажорних ситуаціях і до війни, як от технічна відмова звичайної каси при відкритті магазину в Рівному, коли за годину зареєстрували програмну касу і запустили торгівлю. Війна, яка поставила бізнес Rozetka на межу виживання, лише підкреслила цінність пРРО. Цифрова каса може працювати у випадку відключення світла, дає змогу, наприклад, закрити зміну дистанційно і т.д. Тому кінцева мета рітейлера лишається незмінною— повністю відмовитися від залізних касових апаратів на користь програмних.

Eldorado.ua – бути на рівні

Омніканальний рітейлер техніки та електроніки Eldorado.ua запровадив у магазинах електронні чеки на базі рішень SystemGroup. Програмні РРО працюють у якості додаткової каси на базі рішення «Фіскальний сервер iNNOVATE!». Нині проект, реалізацію якого перервало повномасштабне вторгнення рф, масштабується на всю мережу Eldorado.ua. Для Eldorado.ua впровадження пРРО є одним із кроків у програмі трансформації компанії.

Зокрема, система дозволяє не лише створення та фіскалізацію чеків, а й власний електронний Cabi.Net, який автоматизує суміжні процеси, що виникають при роботі з РРО/пРРО в масштабах мережі. Cabi.Net – більш зручний варіант е-сервісів Державної податкової служби України: реєстрації та перереєстрації пРРО та господарських одиниць, зберігання контрольної стрічки, логування всіх дій (хронологічний запис подій, параметрів і станів системи під час її функціонування) та консолідації документообігу з ДПС щодо програмних РРО.

Як зазначає директор департаменту трансформації бізнесу Eldorado.ua Андрій Романенко, електронні чеки є в месенджері або в чат боті @EldoradoInfoBot, і в особистому кабінеті на сайті Eldorado.ua. Особливо актуальним це питання є для покупців дорогої техніки зі значним терміном гарантії як, наприклад, холодильники чи пральні машини.

Intertop Ukraine в загальному тренді

Intertop

Проте не тільки продавці електроніки активно впроваджують пРРО. Компанія Intertop Україна теж стала однією з першопрохідників серед українських рітейлерів, обравши в якості партнера компанію Checkbox. У 2020 році, коли почалося впровадження системи, в мережі працювало більше 200 РРО, а податкова звітність відправлялася у фіскальні органи з певною дискретністю практично щогодини. Тестування почали з одного пРРО в київському магазині на проспекті Перемоги, 23, одному з найбільших торгових об’єктів мережі з декількома касами. Тут було зручно впровадити комбіновану систему, щоб подивитися, як пРРО проявить себе на практиці. Вже на початку 2021 року Intertop використовував понад 40 пРРО, й за планом вже у другій половині року завершився перехідний етап– всі магазини мережі почали працювати виключно на пРРО.

Як тоді зазначала директор з розвитку Intertop Ukraine Наталія Андрющенко, загальні витрати на покупку класичного РРО практично в сім разів вищі, ніж вартість пРРО. До того ж завдяки пРРО касову зону можна оптимізувати і облаштувати з урахуванням більшої зручності для клієнтів, оскільки громіздкі реєстратори більше не займатимуть багато простору. Але для найконсервативніших покупців Intertop залишив можливість отримати паперовий чек. Категорія клієнтів, які наполягають на паперових чеках, буде існувати ще якийсь час.

Воєнні перетворення EVA та Varus

Український drogerie-рітейлер EVA почав впроваджувати електронні фіскальні чеки в магазинах мережі у квітні 2022 року, коли ворога тільки-но відігнали від столиці. Але впровадження нових технологій почалося раніше – з сайту. Як повідомила гендиректор EVA Ольга Шевченко за такою системою інтернет-магазин рітейлера працює з 2021 року. До початку 2023 року за планом близько 300 кас із 2500 мали перевести на нову технологію роботи. Цей формат дуже зручний і для магазину, і для покупця. Повністю перейти на електронні чеки в мережі планують на початку 2024 року, а відтак і відмовиться від касової стрічки. Оскільки в компанії вже майже повністю відмовилися від паперу в офісі, перейшовши на внутрішній електронний документообіг.

Ще одна торгівельна мережа дніпровського бізнесмена Руслана Шостака – мережа супермаркетів Varus в рамках реалізації стратегії цифровізації реалізувала в травні 2023 року відображення цифрових чеків у додатку monobank. Клієнти monobank, які купують у Varus, отримують цифрові чеки прямо в телефоні. Оскільки чек лишається в телефоні, всю інформацію про покупки можна перечитувати у будь-який зручний час в додатку monobank. Також є можливість переглянути фіскальний чек на tax.gov.ua. За словами e-commerce директора Varus Олега Спіріна, в компанії давно шукали можливість повністю відмовитись від паперових чеків і це лише перший крок, оскільки для рітейлера важливо, щоб інші банки теж доєдналися до цієї ініціативи. Інтеграція між monobank та Varus реалізована з допомогою компанії Deeployalty.

Чеки від Сільпо в банку Власний Рахунок

Натомість одним з першим серед банків України інтегрував чеки з супермаркету у мобільний додаток банк Власний Рахунок – необанк без відділень та частина екосистеми Сільпо. Так, у серпні 2022 року клієнти банку отримали змогу переглядати у мобільному додатку повну інформацію про всі куплені товари у супермаркеті Сільпо. Як і в інших подібних додатках, потрібно у розділі “історія покупок” обрати транзакцію у супермаркеті, а далі натиснути “переглянути чек”. Окрім інформації про покупку, клієнти також зможуть перевірити кількість нарахованих балів у програмі “Власний Рахунок”, дивитися суму отриманих знижок і т.п. Також планується зробити для клієнтів деталізовану аналітику покупок з інших онлайн-магазинів.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку