Рітейл за лінією фронту: що сталося з продуктовими мережами, які опинилися в зоні активних бойових дій
За чотири місяці війни близько 350 магазинів українських food-рітейлерів опинилися в окупації. Частина з них зруйнована, частина закрита або тепер працює під іншими вивісками.
Цей матеріал доступнний російською мовою
Війна, яка змінила все
До приходу «русского мира» в Луганську та Донецьку області у 2014 році в цих регіонах з чи не найбільшою щільністю населення в Україні (за винятком столиці) досить активно розвивалася торгівля товарами повсякденного вжитку. Навіть після окупації частини територій на сході країни й до початку повномасштабного вторгнення росії, в цьому регіоні було достатньо різноманітних локальних FMCG-операторів: від невеличких павільйонів та магазинів біля дому до великих супер- та гіпермаркетів. Найбільш розвиненими сучасні формати роздрібної торгівлі були у Харківській, Луганській та Донецькій областях. Після 24 лютого українська торгівля зазнала значних збитків. Достатньо сказати, що за даними Асоціації рітейлерів України, лише за перший місяць війни сумарно було закрито близько 29% торгових об’єктів різних секторів. Зокрема у секторі food-рітейлу було закрито 580 торгових об’єктів, що становило 17% від загальної кількості магазинів.
Згодом частина торгових операторів відновлювала діяльність, орієнтуючись на хід бойових дій та зважуючи всі ризики, аби забезпечувати населення продуктами харчування. Проте досі достеменно невідома доля тих торгових точок, які опинилися на тимчасово непідконтрольних Україні територіях.
Рітейл в окупації
Як повідомляється за даними GT Partners Ukraine, на окупованих територіях залишилось близько 350 магазинів українських продовольчих мереж, що становить 5% від загальної кількості торгових об’єктів у всій країні на початок 2022 року. При цьому, майже 25% магазинів в окупації знаходяться у Маріуполі, 22% – у Херсоні та 6% у Мелітополі. До списку торгових об’єктів, які опинилися на окупованих територіях, входять магазини таких відомих мереж, як АТБ, Щирий Кум, Грація, Економ, Fozzy Group, Семья, М’ясомаркет, Зеркальний та інші.
Сумарна площа магазинів на непідконтрольних територіях – 185 000 кв. м, що становить 6% від площі торгових точок України на початок 2022 року. Найбільшими за площею сучасними продуктовими маркетами, які опинилися на окупованих територіях, є, наприклад Сільпо у Херсоні та Маріуполі, Metro Cash&Carry у Маріуполі, Велмарт у Бердянську та Зеркальний у Маріуполі.
Дефіцит інформації про «окуповані» супермаркети – ще один тренд сьогодення. Нерідко власники мереж дізнаються про те, що сталося із їхніми магазинами через повідомлення в соцмережах від тих, хто залишився на тимчасово окупованій території або навіть і самих окупантів.
Поховані заживо
Як показують дані втрат, деякі мережі зруйновано повністю, а деякі переформатовано під окупаційний режим. Так, наприклад, магазини мережі АТБ у Мелітополі та на інших окупованих територіях перетворюють на торгові точки Мера. Проте на відміну від національних мереж, локальні гравці вимушено втрачають або повністю весь бізнес, або значну його частину, й відновлення діяльності рітейлера опиняється під великим питанням. Тому що навіть після неминучого звільнення окупованих земель потрібно буде багато коштів на відновлення й не факт, що власники їх матимуть.
Так, за даними GT Partners Ukraine, наразі відомо, що 53% із 25 магазинів торгового оператора Лайм повністю зруйновано. Рітейлер працював з 2010 року та був представлений в основному у Донецькій області форматами міні-маркетів та магазинів біля дому. Станом на кінець третього кварталу 2021 року мережа нараховувала 28 магазинів, які були розташовані в Донецькій та Запорізькій областях. Центральний офіс рітейлера знаходився у нині окупованому смт Мангуш Донецької області (біля Маріуполя). Так само за лінією фронту опинилися торгові точки в смт Ялта, Маріуполі, Нікольському, Волновасі та смт Осипенко Запорізької області.
Аналогічно 25 локацій мереж Щирий Кум та Грація теж вимушено припинили роботу. Зокрема, як стало відомо з повідомлення радника мера Маріуполя Петра Андрющенко у Телеграм, наприкінці травня російські окупанти влаштували трупозвалище в супермаркеті Щирий кум у Лівобережному районі по пр. Свободи в Маріуполі. Й хоча до повномасштабної війни мережа потрапляла у скандали, з початком вторгнення до останнього допомагала маріупольцям продуктами.
Так само магазин мережі Зеркальний в Маріуполі за адресою пр. Будівельників 86 А, за словами однієї з жительок, працював найдовше в місті, доки не попав під обстріл і не згорів. Загалом у Маріуполі мережа, яка працює в форматах “гіпермаркет”, “супермаркет” і “магазин біля дому” мала шість магазинів (один із них у ТРЦ ПортCity) та ще два супермаркети в окупованому Мелітополі, й по одному – у Бердянську та смт Нікольське. В мережі можна знайти відео як у Мелітополі жителі займаються мародерством супермаркету, а тепер є повідомлення про роботу магазинів під окупантами, де товари в кілька разів дорожчі за ті, що можна купити на підконтрольній Україні території. Можливо, окупантів збиває з пантелику ще довоєнне нове брендування деяких магазинів мережі як Zеркальний.
Важкі втрати
Є також локальні мережі на сході країни, які втратили значну частину бізнесу. Так мережа супермаркетів Семья, яка була заснована в 2006 році, втратила 19 торгових точок із 27, які обслуговували покупців у Донецькому та Луганському регіоні. Центральний офіс компанії знаходився у Сєвєродонецьку. Рітейлер мав власний розподільний центр, власні пекарні та коптильні цехи. Наразі із тих магазинів, що були відкриті ще 24 березня 2022 року, всі торгові точки у Луганській області під окупацією, а в Донецькій на підконтрольній Україні території лишилося шість магазинів. Окремі точки мережі Семья привласнили окупанти, перейменувавши їх на Семь.
Трохи менше постраждала торгова мережа Посад, яка на початок 2022 року налічувала 115 супермаркетів та продуктових магазинів формату біля дому в Харкові, Харківській, Полтавській, Сумській, Донецькій та Луганській областях. А також 380 торгових павільйонів і 10 оптових магазинів в Харкові та Харківській області. Зараз на окупованих територіях знаходиться лише 8 магазинів мережі: супермаркети в Рубіжному, Лисичанську, Балаклеї, Ізюмі ті інших населених пунктах.
За повідомленнями місцевої влади, на кінець червня 2022 року в Харкові працювало близько 70 магазинів Посад.
Кому пощастило найбільше
Іншим мережам, які переважно були зосереджені в Харківському регіоні, пощастило більше. Так, мережа Чудо маркет, заснована в 2012 році, налічує зараз 29 торгових точок у Харкові, а також Харківській та Донецькій областях. Згідно з даними рітейлера, працюють всі точки мережі.
Аналогічно працюють всі 16 магазинів самообслуговування Арбуз-маркет. Із 14 супермаркетів Класс у Харкові (шість з них – повноцінні торгово-розважальні центри) станом на 1 квітня не працював лише один на вул. Л. Сердюка, 36. Хоча рітейлеру довелося в авральному порядку шукати в березні нових постачальників та виробників.
Так само у Харкові повноцінно працює мережа супермаркетів Рост, яка об’єднує дев’ять сучасних торговельних центрів, що розташовані на основних транспортних магістралях.
Десятка – це ще одна одна харківська мережа супермаркетів, що складається з 12 торгових точок. Торгова площа магазинів мережі – 150-250 кв. м. Асортимент – продовольчі товари, напої та кулінарія. За інформацією компанії, тимчасово не працюють лише два магазини на вул. Клочківській, 226 А та Садовий проїзд, 9.
Локальна мережа магазинів Basket – невеликий, але помітний гравець харківського ринку продуктового рітейлу. Перший супермаркет Basket відкрився у Харкові в 2011 році. Засновник мережі – харківський підприємець Вадим Кубіца. Зараз мережа складається з 13 маркетів. Торгова площа магазинів становить 200-700 кв. м. Наразі Вадим Кубіца закрив свій профіль на Facebook (хоча раніше закликав покупців писати йому), а сайт та сторінка компанії не оновлювалися.
Про те, що магазини працюють можна дізнатися лише із відгуків невдоволених покупців. Станом на кінець квітня працювало не більше половини магазинів.
Торгова група Дарс, заснована в лютому 1998 року у місті Чугуєві Харківської області, об’єднує дев’ять магазинів самообслуговування в Чугуєві, один в Харкові, один в Харківській області та один торговий павільйон у Чугуєві. Наразі не працюють лише дві точки у місті Чугуєв, який був під окупацією. Також до складу компанії входить однойменна мережа аптек (15 торгових точок), заснована в 2000 році (працює лише шість).
Читайте також-
Рітейл в окупації: яка доля спіткала магазини українських мереж у тимчасово окупованих містах