
Varus підпише договір з ЄБРР щодо фінансування розширення мережі


Засновники та керівники провідних українських компаній сфер роздрібної торгівлі, e-commerce та девелопменту торговельної нерухомості про головне за рік та прогнози на майбутнє.
Цей текст доступний також російською мовою
За 2019 рік редакція порталу RAU опублікувала більше сотні інтерв’ю і колонок з першими особами українського рітейлу — людьми, що визначають його сьогодення та майбутнє. Розпитували як про минулі перемоги або поразки, так і про нинішню ситуацію, та плани на наступні роки. У цій добірці ми пропонуємо ознайомитися з найяскравішими висловлюваннями лідерів ринку: як вони оцінюють рік, що минув, які проблеми вважають найактуальнішими і що чекають від найближчого майбутнього.
Сьогодні всі говорять про західні інвестиції, як про панацею для української економіки. Іноземного інвестора чекають як месію, який повинен прийти і врятувати державу. Скажу вам як представник однієї з найбільших вітчизняних компаній: не треба нікого і нічого чекати. Зараз найкращий час, щоб інвестувати в Україну. Власні кошти в власну державу.
Україна знаходиться в унікальному статусі країни, яка може дуже швидко рости. Єдине, що для цього потрібно – створити сприятливе економічне поле. Потрібні прості речі: боротьба з корупцією, чесні правоохоронні органи, правильні умови для зростання економіки. Все інше зроблять українські бізнесмени, які й зараз розвиваються всупереч усьому.
Зараз в Києві близько 1,2-1,3 млн кв. м якісних площ. Думаю, потенціал для зростання ще є. У регіонах дуже не вистачає якісних торгових площ. Точно потрібні нові великі проекти в Дніпрі, Харкові, Одесі. Навіть у Львові, незважаючи на те, що там є вже три великих ТРЦ, тому ж H&M складно знайти прийнятну локацію… Потрібен ТРЦ і в Запоріжжі, де ставки в якісних об’єктах через дефіцит площ вже досягли рівня київських.
У цій війні кожен жертвував, чим міг, і ми допомагали українському опору всім, чим могли. Ми не домовлялися з окупантами, ми відправляли фури продуктів нашим бійцям на фронт. Війна показує, що якщо ми побудуємо легальну економіку, відкриту для інвестицій з усього світу – то зможемо домогтися незалежності.
Умови для розвитку локального виробництва залишаються складними. Це й відсутність державної підтримки, й жорстка конкуренція з іноземним мас-маркетом, ще – дефіцит кваліфікованих кадрів, нестача виробничих потужностей та матеріалів. Попри це, українські бренди роблять неможливе: вони вчаться, ростуть, розвиваються. Можна сказати, що відбувається свого роду природній відбір.
Страх за майбутнє, страх опинитися в результаті не успішним – то, що мене сильно драйвить. Якщо ти найбільший, з тобою рахуються, ти можеш домагатися кращих умов, давати кращі ціни, сервіс. Тому наше завдання – бути №1 в кожній з категорій, де ми присутні.
Сім років – середній цикл життя ресторану. Проекти потребують реформування в залежності від того, наскільки вони дорогі, наскільки класичні. Цикл може бути від 5 до 15 років, потім ресторан вимагає реновації. Деякі проекти в принципі створюються на 5 років. Їх навіть не оновлюють, а закривають і роблять нові. Велика помилка вважати, що якщо відкрив ресторан, то це бізнес на все життя.
Наступний етап розвитку фуд-холів – відкриття у торгівельних центрах. Ініціаторами частіше виступають девелопери, яким необхідно залучити відвідувачів, виділиться у конкурентному середовищі… Девелоперам з великою ймовірністю доведеться взяти на себе управління об’єктом і пройти шлях від розробки концепції та залучення операторів ресторанних проектів до управління.
На нашому ринку більше 50% компаній працюють в тіні… Коли ви йдете з тіні, то починаєте думати про клієнта і його потреби, шукаєте можливості для поліпшення бізнес-процесів, а не «оптимізації» податкових відрахувань. Звичайно, перехід на гру «в білу» може бути болючим. Спочатку може бути складно, але в підсумку ви тільки виграєте.
Цього року після активної фізичної експансії та подвоєння кількості магазинів, ми фокусуємося на електронній комерції. Проте «формат proximity» перспективний, і ми продовжуємо аналізувати ринок для подальшого розвитку – це стосується магазинів біля дому в класичному розумінні, а також формату ультра-наближеність (100-200 м).
Домінування в певних категоріях класичних брендів, яке спостерігалося останні 5-7 років, незабаром закінчиться. Конкуренція між брендами на ринку виросте, техніка буде дешевшати. Це стане потужним драйвером для зростання ринку і однозначно піде на користь споживачеві. З розширенням своїх товарних категорій в Україні китайські бренди можуть отримати значну частку ринку споживчої електроніки.
Формат аутлет дуже розвинений в Європі, але в Україні він тільки набирає обертів. І якщо я не помиляюся, ми – перші, хто намагається зробити це правильним бізнес-процесом. Якщо орієнтуватися на еталонний бізнес-кейс, то на десять класичних магазинів має припадати один аутлет.
Частка e-commerce в роздрібному товарообігу країни поки що не перевищує 3%, проте цей ринок розвивається дуже динамічно. За різними оцінками, онлайн-торгівля зростає на 30-40% на рік. На ринок виходять великі міжнародні гравці, які активізують розвиток галузі. З нинішніми темпами зростання в найближчі 5-10 років e-commerce може істотно вплинути на розвиток рітейлу і торговельної нерухомості.
Ставку будемо робити на молодь, причому навіть молодше 25 років, тому що це сегмент, який зараз впливає на вибір сім’ї та друзів. Це молоді хлопці, що формують сьогоднішнє споживання. З точки зору формування вибору це найбільш стійкий сегмент, тому що наше покоління – «ікс», «ігрек» – вже сформувало свої переваги і багато в чому навіть відмовляється від споживання.
Читайте також