Рітейл на експорт: українські мережі, які ризикнули вийти на закордонні ринки

Рітейл на експорт: українські мережі, які ризикнули вийти на закордонні ринки

14.02.2022 08:30
  4342
Дарія Осіїк

Деякі приклади, як вітчизняні рітейлери, ресторатори та представники суміжних областей відкривали торгові точки в інших країнах, наскільки проекти були успішними, і чим, врешті-решт, завершився ризик експансії за кордон.

Читати російською мовою

Багато українських рітейлерів, досягнувши успіху на місцевому ринку, вирішують далі масштабувати свій бізнес шляхом відкриття торгових точок за кордоном. Але через зайву самовпевненість, відмінності в бізнес-культурі та складнощі віддаленого управління далеко не всім вдається утриматись у статусі міжнародної компанії.

RAU зробив огляд українських компаній, які мають досвід виходу на ринок інших країн.

Вже не локальні

Make Up

Одним з найуспішніших українських рітейлерів на міжнародній арені є компанія MakeUp. В середині листопада 2020 року до 14-ти країн, в яких вже працює онлайн-рітейлер MakeUp, приєдналася Франція. Тож, тепер клієнти континентальної Франції, Корсики та Монако мають вибір з більш ніж 77 000 продуктів від понад 2000 брендів різних beauty-напрямків на makeup.fr. Загалом щорічно сайти компанії відвідують понад 280 млн користувачів, купуючи більш ніж 45 млн товарів. Асортимент компанії налічує понад 200 000 товарів і представляє більш ніж 4500 брендів косметики, парфумерії та аксесуарів для краси. Мета компанії: стати лідером в онлайн-торгівлі косметичною продукцією в Європі. 

Крім того, після відкриття у листопаді 2020 року першого офлайн-магазину у Києві в ТРЦ Атмосфера, компанія працює над подібним проектом в Європейському Союзі, і планує відкриття шоу-руму MakeUp у польській столиці Варшаві. 

Наразі MakeUp веде свою діяльність у 15-ти країнах, серед яких Франція, Австрія, Болгарія, Італія, Казахстан, Молдова, Польща, Білорусь, Росія, Румунія, Словаччина, Угорщина, Україна та Чехія. При цьому онлайн-рітейлер заявляв про плани розширити бізнес на Іспанію, Португалію, Великобританію, Швейцарію, а також країни Бенілюксу і Балкан. 

Rozetka

Минулого року найбільший український інтернет-маркетплейс Rozetka.ua вийшов на ринок Узбекистану. У цій країні почав працювати сайт Rozetka.uz, який, за даними WHOIS, був зареєстрований у травні 2021 року. «Ми розвиваємося навіть швидше, ніж планували», – написав співзасновник компанії Владислав Чечоткін. Перші точки видачі рітейлер відкрив у Ташкенті, але компанія планує розвиватися і в регіонах – від Самарканда до Бухари. 

Intertop

Успішно розвивається закордоном Intertop – один з найбільших операторів роздрібної торгівлі сегмента fashion в Україні. Ще 2006 року компанія, яка входить в групу компаній МТІ, вийшла на ринок Казахстану, де наразі працює 22 торгові точки мережі. Зауважимо, що під управлінням Intertop Ukraine знаходиться більше 120 магазинів мульти- і монобрендових мереж взуття та одягу: Intertop, Armani Exchange, Emporio Armani, Clarks, Ecco, Geox, Marc O’Polo, Napapijri, Skechers, Timberland, дитяча мережа Intertop kids, аутлет Intertop outlet і Birka, американський outdoor-бренд The ​​North Face.

А у 2015 році МТІ також вивела на ринок Казахстану бренд ювелірних виробів Pandora.

Kochut

Ще одина вітчизняна компанія, яка має чималий досвід роботи на зовнішніх ринках, це ужгородський бренд Kochut. Зокрема, нещодавно брати Кочути відкрили свій перший шоу-рум в США. Торгова точка під назвою Kochut USA знаходиться у самому серці Нью-Джерсі за адресою 37 Broad St Red Bank. В ньому представлені меблі Kochut.Woodworks та ювелірні прикраси. Шоу-рум відкрився 1 листопада минулого року на одній вулиці з Tiffany & Co та іншими світовими брендами. Торговельна площа Kochut USA склала близько 180 кв. м. Окремо під країну запущено інтернет-магазин, в якому можна підібрати будь-що з товарної пропозиції бренду.

Як і в інших країнах присутності, магазин відкрито через регіонального партнера, який тепер має ексклюзивне право на розвиток мережі торгівельних точок Kochut у Сполучених Штатах. Наразі крім Ужгорода та Києва в Україні, шоу-руми Kochut працюють в Австрії (Відень), Німеччині (Дюссельдорф), Чехії (Простейов) та Великобританії (точка видачі у Лондоні). Також онлайн-магазини вже запущені в Казахстані та Естонії. Нагадаємо, бренд Kochut створили в 2015 році брати-ювеліри Ігор, Юрій і Роман Кочути. Перший шоу-рум за межами України почав роботу в 2017 році. 

Оптика 1st

Наприкінці 2021 року звання міжнародного бренду здобула й українська мережа Оптика 1st. 9 та 10 листопада 2021 року у Варшаві відбулося відкриття двох перших закордонних салонів рітейлера Optyka 1st за адресами: ul. Racjonalizacji 1 lok. us 1902-673 Warszawa, ul. Banderii 4 lok. us. 7, 01-164, Warszawa. Засновник компанії Оптика 1st Вадим Щичко розповів, що почав вихід на закордонний ринок з Польщі через схожість поляків з українцями. Але в Польщі має іншу стратегія розвитку. Якщо в Україні компанія починала з маленьких міст, а потім відкривалася у великих, то в Польщі все навпаки. Експансію місцевого ринку рітейлер розпочне з великих міст, а вже пізніше почне відкривати магазини у дрібніших містах з меншою кількістю населення, щоб до того моменту Оптику 1st вже впізнавали. “Я планую відкрити по два магазини в 11-ти країнах і потім розвиватися в тих з них, де бізнес піде краще”, – заявив засновник мережі Вадим Щичко.

!Fest

У квітні 2021 року Львівський Холдинг емоцій !Fest вийшов на румунський ринок, відкривши у Бухаресті перший бар П’яна вишня (Piana Vyshnia). Заклад знаходиться за адресою вул. Ковачі, 3 в районі Старого Міста в Бухаресті. “Для мене в бізнесі особливий кайф, коли ми експортуємо свої концепти за межі України! Вітання і вдячність команді та партнерам”, – написав у Facebook співвласник !Fest Андрій Худо. Загалом заклади мережі П’яна вишня за франшизою вже працюють у Польщі (два у Варшаві та по одному у Кракові, Вроцлаві та Лодзі) та Молдові (Кишинів). Найближчим часом нові бари П’яної вишні можуть з’явитись у Берліні та Відні.

Крім того, у столиці Азербайджану Баку працює три Львівські майстерні шоколаду. Співвласники !Fest також думають над виходом у Європу з Ребернею після зняття там усіх ковідних обмежень.

Не вийшло

Але далеко не усім рітейлерам вдається з першого разу стати успішними експортерами. Наприклад, перша спроба Львівського Холдингу !Fest вийти на польський ринок виявилась невдалою. 2011 року у Кракові Андрій Худо разом з партнерами відкрив ресторан-фабрику Львівську майстерню шоколаду. Але погане знання особливостей місцевої нерухомості та відсутність дослідження трафіку негативно вплинули на бізнес і через п’ять років заклад закрили.

Через складність керувати своїм закордонним закладом свою міжнародну діяльність згорнув і ресторатор Дмитро Борисов. У 2020 році Сім’я ресторанів Дмитра Борисова втратила ресторан української кухні Канапа у Варшаві. За словами ресторатора, до карантину українська кухня була досить популярною в Польщі, і ресторан Канапа добре працював. Але через сурові карантинні обмеження управляти рестораном стало просто неможливо. Дмитру довелось продати заклад з 80% знижкою та зафіксувати внаслідок цього понад 1 млн євро збитків. На думку ресторатора зараз просто незрозуміло, як робити бізнес за кордоном, коли карантинні обмеження постійно змінюються. 

У різні роки не вдалось закріпитись на польському ринку і таким українським гравцям як Укрзолото, Золотий Вік, Goldi та ЖУК. Незважаючи на такі привабливі фактори як висока купівельна спроможність, географічна близькість, спільний кордон, схожі мови та елементи загальної культури, ведення бізнесу у Польщі має суттєві відмінності, які часто не враховують українські рітейлери. Невдале місце, помилки у підборі менеджерів, недооцінка конкуренції та відмінності місцевого споживання призводять до суттєвих збитків і, врешті решт, до закриття торгових точок. 

Саме через ці причини не вдалось закріпитись в Іспанії та в ОАЕ мережі Salateira. У 2016-му Salateira відкрила заклади в Дубаї та в курортному Аліканте. Але вже у 2018 році їх було закрито: у Об’єднаних Арабських Еміратах було обрано невдале місце не недооцінено конкурентів – американську мережу Just Salad, і місцеві Circle cafe і Soulful. А в Іспанії, за твердженням рітейлера, відкрилися у невдалий час – коли закінчився туристичний сезон. Але мережі вдалося закріпитися в Білорусі, де у Salateira працює пʼять ресторанів по франшизі. 

Не втримав звання міжнародного бренду і Ювелірний дім Zarina, який 2009 року відкрив два магазини у Швейцарії, а також вів переговори про відкриття ювелірних салонів в Австрії, Німеччині та Угорщині. Але у 2014 році Наталія Нетовкіна – засновниця бренду – закрила усю діяльність за кордоном і на чотири роки вийшла з бізнесу через вигорання та громадську діяльність, передавши управління донькам та племінниці. Але старша донька Наталії Мартіна продовжила розвивати у Європі бренд Natkina, який користується попитом у Женеві та інших містах Європи. 

Спробу розвитку на зовнішньому ринку має у своєму портфоліо і українська fashion-мережа Arber. У 2015 році компанія відкрила у Празі магазин Gregory Arber площею 70 кв. м в місцевому ТЦ Galerie Butovice. Рітейлер планував також відкриття своїх торгових точок і в інших чешських містах, а також вихід в інші європейські країни. Але наразі компанія займається розвитком власного маркетплейсу та української мережі.

Загалом український рітейл через високу якість, сервісність та клієнтоорієнтованість має дуже хороші перспективи для розвитку на іноземних ринках. Але перед виходом на новий ринок варто добре прорахувати усі ризики, вивчити особливості ведення місцевого бізнесу, звички та спосіб життя цільової аудиторії та закласти значний запас міцності, врахувавши, що деякий час доведеться працювати в мінус.

Читайте також – 

Під чужими вітрилами: огляд рітейлерів, які масштабують свій бізнес за рахунок продажу франшизи


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку